תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אאודי
  • אאודי A3 ספורטבק
  • אאודי A3
  • אאודי S3 - מבחן דרך

    אאודי A3 ספורטבק

    אחרי סוף שבוע עם אאודי S3 הבנתי בלי צל של ספק שהיא יכולה לגרום לכל אחד - אם הוא אמיץ מספיק - להיראות כנהג טוב הרבה יותר ממה שהוא באמת. לגבי האם היא יכולה לגרום לאותו נהג להנות מהדרך הדעות חלוקות. מבחן דרך לפסיכית הכי שפויה בישראל

    • 05-02-2015
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    "לא משנה איך תסובב את זה, אאודי תמיד מייצרים מכוניות מאוד נכונות, אבל לא מספיק מלהיבות" הידהדו באוזני מילותיו של כל חובב רכב בעשור האחרון בזמן שעוד פניה שצלחתי במהירות הרבה יותר מדי גבוהה נעלמת במראה האחורית. יש בזה משהו, אאודי S3 מבצעת הכל נורא טוב, ואין ספק אפילו לשניה שמדובר במכונה מצויינת בכל אמת מידה, אבל האם היא באמת יכולה לדגדג את אותן בלוטות חשק שאליהן מתייחסים כל מצקצקי הלשון (ואני ביניהם) בכל פעם שהם נכנסים לדיון על מכונית ספורטיבית עממית - או הוט האץ', בפי המבינים.

    אאודי S3

    התשובה היא חד משמעית לא. אבל היא גם חד משמעית כן. מבולבלים? תנו לי להסביר, וכדי להסביר, צריך רגע לחזור ל"המדריך המלא למונחי רכב למבינים בלבד". עפ"י ההגדרה, הוט האץ' היא מכונית, משפחתית בבסיסה, שנראית לא שונה מהותית מהגרסה השפויה שלה, ויכולה לקחת אותך ואת אישתך לקניות בסופר ואת הילדים לגן. אך בכבישים הנכונים היא אמורה לגרום לך לחייך כמו דביל, ולהסתער על פניות כמו טירון של גבעתי שמסתער על גבעות במדבר. לא פחות חשוב, היא צריכה להגיע עם תג מחיר סביר, כדי לאפשר לאנשים שעדיין נוטים לתקוף פניות כמו ילד בן 17 שקיבל רשיון לפני חודשיים להרשות לעצמם לקנות אחת.

    את החלק הראשון של המשוואה מצליחה ה-S3 לבצע על הצד הטוב ביותר. למעט כיתוב ה-Quattro מאחורי הדלתות, ארבעת יציאות המפלט הכסופות והחישוקים המגודלים, אפשר לומר שהיא נראית צנועה, ואפילו סולידית למדי, במיוחד בצבע הלבן בו הגיע רכב המבחן. מאידך, היא מפזרת מספיק רמזים למה שקורה מתחת לפני השטח, עם היציבה הנמוכה יותר, הגריל הקדמי שגדול ואגרסיבי יותר והבלמים האדומים שמבצבצים מאחורי הגלגלים.

    אאודי S3

    גם כאשר מתיישבים בתא הנהג, אחרי שמפנים למושבי הספורט - המשובחים מאוד - את הגב (והישבן), אם תפספסו את הלוגו הקטן על לוח המחוונים ובמקרה לא תשימו לב להגה השמנמן והקטום בתחתיתו, תוכלו אפילו להתבלבל ולחשוב שאתם יושבים בתא הנוסעים של אאודי A3 שגרתית לחלוטין. הרמזים לאופייה הספורטיבי של המכונית קיימים, אבל גם הם, כמו הרמזים בעיצוב החיצוני, דקים. מד המהירות שמגיע עד 300 קמ"ש, כפתור בחירת מצבי הנהיגה והסמל על תחתית ההגה, מגבירים את החשק למי שמבין, ומצליחים להיעלם מעיניהם של מי שלא.

    הרמזים - אם אפשר לקרוא להם ככה - מתעבים משמעותית עם לחיצה על כפתור ההנעה. זו מולידה נביחה מהאגזוז, שמקורה במנוע 2.0 ליטר מוגדש טורבו, נביחה שמרמזת על 280 כוחות הסוס ו-38.7 הקג"מ שממתינים להשתחרר לארבעת הגלגלים דרך תיבת ה-S-tronic. הפגשה של דוושת הרעש עם השטיח משגרת את ה-S3 על כל 1,450 הקילוגרמים שלה מעמידה למהירות תלת ספרתית תוך פחות מ-5 שניות, נתון שהצליח לקבל אישור בעקביות במהלך נסיעת המבחן. אז גם בכל הנוגע לנסיעה מהירה - ה-S3 מבצעת, ומבצעת טוב, מאוד טוב.

    אאודי S3

    ככל שהקילומטרים עוברים, ומחוג המהירות מראה כמעט באופן קבוע 20-30 קמ"ש יותר ממה שציפיתי לראות, אני מתחיל להבין מי היא אאודי S3 ומה היא מייצגת. היא מכונית טובה, מעולה, מצויינת. היא נוחה מאוד ביחס למצופה ממכונית ספורטיבית, הגיר הרובוטי חלק, מהיר ונעים, והשימוש היומיומי בה כמעט ונטול פשרות. הבעיה מתחילה כאשר בודקים אותה - כי איך אפשר שלא - מול אותו "מדריך למונחי רכב למבינים בלבד". הרי אמרנו שהוט האץ' אמורה לגרום לי לחייך כמו דביל, אז למה אני לא מחייך?

    הפנית ההגה גורמת לחרטום לצלול לתוך הפניה, לחיצה על הגז ברגע הנכון שולחת עד 50% מהכח לגלגלים האחוריים ומשגרת את ה-S3, ואותי בתוכה, מהצד השני של אותה הפניה במהירות הרבה יותר גבוהה ממה שחשבתי שאני מסוגל. אבל הפרצוף, הוא נשאר דומם. אולי זאת ההפתעה מאיכות הביצוע, ואולי השוק על כך שאני הוא זה שביצע את זה. אבל הסיבה העיקרית היא הנונשלנטיות שבה הכל נעשה. אין דרמה, אין צווחות צמיגים, אין דעיכה של הבלמים. שגר ושכח. ה-S3 כאילו מסתכלת עלי במבט רגוע, מזלזל אפילו, ונוחרת בבוז "זהו? זה כל מה שאתה מסוגל?".

    אאודי S3

    החסרון הכי גדול של ה-S3 הוא שהיא חסרה את אותן תכונות שובות לב של מכוניות הוט האץ' "אמיתיות". היא מהירה מאוד, נכון, והיא צולחת פניות משל על הכביש נשפך מטען של דבק שלוש שניות ממש רגע לפני שהגעתי אליהן. היא מדרבנת את הנהג לבצע הכל נכון, ומתגמלת בהתאם. אבל היא לוקה באותו חסרון של הרבה מכוניות של קונצרן פולקסווגן שבאו לפניה. היא אילמת מדי, סטרילית מדי, נכונה מדי.

    גם בכל הנוגע למחיר, ה-S3 היא לא בדיוק מה שהייתי מכנה "נגישה". 314,400 ש"ח היא תעלה לכם, אם תחליטו לוותר על צבע מיוחד, או תוספות - כמו מערכת השמע המתקדמת שתאלצו להזמין אם תרצו לקבל שקע USB. באותו מחיר, או אפילו בפחות, ישנם לא מעט מתחרות. הראשונה, והברורה ביותר היא במוו 135, או 235 אם תרצו מרכב קופה סקסי יותר אך שימושי פחות, מחירה של הראשונה עומד על 313,000 ש"ח, הפרש זניח, ועל השניה תשלמו 42,000 ש"ח יותר, כנראה אגרת סקסיות. אם תסכימו לוותר על מעט הספק, תוכלו לבחור באחותה העממית של ה-S3, גולף GTI, שתהיה יותר ממספיקה לרוב האנשים.

    אאודי S3

    מהצד השני, והפיסכוטי יותר, תוכלו למצוא תמורת די הרבה פחות כסף את רנו מגאן RS, או לחילופין פורד פוקוס ST. נכון, שתיהן כנראה לא יהיו מהירות כמו האאודי או ינסכו את כמויות הבטחון שהיא מצליחה להעביר לנהג, ההדיוט או המיומן. אבל ככה ביננו, בלי שאף אחד שומע, יש סיכוי לא רע שהן יהיו מהנות יותר.

    אבל באותה נשימה, גם קשה לי מאוד להכניס את אאודי S3 לאותה קטגוריה יחד עם המגאן RS והפוקוס ST. הן פחות איכותיות, פחות מבודדות מהסביבה ביומיום, ולא פחות גרוע, כתוב להן על החרטום "פורד", ו"רנו" (בערך, לרנו לא כתוב כלום על החרטום, אבל הבנתם את הרעיון), ודברים כאלה פשוט לא עוברים אצל אנשים שקונים מכונית קומפקטית שלוש דלתות ב-300 אלף שקל.

    אאודי S3

    אאודי S3 - סיכום

    לרוב האנשים, אפילו לכולם למען האמת, היא תיתן את כל מה שהם צריכים ויותר, אם אתם חובבי נסיעה מהירה ונכונה, ה-S3 תתאים לכם כמו כפפה ליד. יתרה מזו, בכל הנוגע למכונית מהירה איתה אתם עומדים לחיות, היא בת לוויה לא פחות ממעולה. היא נוחה, מבודדת, נעימה לשימוש ותשייט כל היום בלי שום בעיה במהירויות משוללות כל הגיון בריא.

    אבל ככל שאני אנסה, אני לא מצליח להתעלם מהעובדה שאותם "רוב האנשים" כנראה לעולם לא יוכלו (או לא ירצו) לנצל את היכולות הגבוהות שלה עד תום, לא אם אין להם מסלול מירוצים לקפוץ אליו מדי פעם בכל אופן. כך שאולי הם יוכלו להסתפק במכונית פחות חזקה, אבל בעיקר פחות יקרה, כמו לדוגמא אותה גולף GTI.

    אלה שכן יוכלו לנצל אותה, ואכן יחליטו לעשות זאת, ימצאו מכונית שאמנם מלטפת את האגו בכל פניה, אבל שוכחת לדגדג את בלוטות החשק, ומשאירות את הפרצוף דומם. כנראה עדיין בשוק. 

    אאודי S3 בקטלוג הרכב של CarsForum
    למפרט הטכני המלא של אאודי S3

    אאודי S3

    dddd