Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

אשקלון 1970


דובי מילר
שימו לב! השרשור הזה בן 5934 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

הגראן-פרי של אשקלון 1970 - פרק א'

 

שבת שלום לכולם

 

ההיסטוריה של הספורט המוטורי בישראל החלה עוד קודם לכן , אבל החלטתי לפתוח דווקא בארוע הבינ"ל הזה שנערך , או לא נערך , תלוי איך מסתכלים על זה , בנובמבר 1970 ברחובות שכונת ברנע באשקלון .

מטרת הסקירה הזו היא גם לשמר להיסטוריה את הארוע הזה , אבל גם לנסות ולשתף ולמצוא כאלו שהיו , שמעו ראו ואולי אפילו יש להם תמונות מאותו מירוץ .

בהתחלה התכנון שלי היה לכתוב ספר על זה , אבל צריך לאסוף עוד הרבה חומר כדי שאולי זה יהיה שווה ספר .

אני לא יודע עד כמה אנשים פה מכירים אותי , אבל חלק מהתחביבים שלי זה היסטוריה ודרך העניין של הספורט המוטורי אני משלב מחקר היסטורי עם ספורט מוטורי .

במירוץ באשקלון 1970 נתקלתי לפני הרבה שנים ובמשך הזמן אספתי חומרים שונים לגבי הארוע מתוך כוונה ללמוד את המירוץ , התקופה ובעיקר לשמור על הארוע מבחינה היסטורית .

בכל מקרה , בתחילת 1970 נפגש וולפגנג דימר , אמרגן מירוצים גרמני עם נציגים ממשרד התיירות , שנסעו בתחילהבמיוחד לגרמניה ולאחר הסכמה עקרונית הגיע דימר לארץ ונלקח לסיור אוירי בשמי ארץ הקודש בכדי לאתר מקום מתאים .

מלכתחילה דובר על מירוץ פורמולה-2 שיהיה הארוע העיקרי , ובאותם ימים באירופה פורמולה-2 נחשבה קטגורייה רצינית ביותר , ו-2 מירוצים נוספים של פורמולה-V וטורינג-קארס .

לאחר הסיור בשמי הארץ , נבחרה שכונת ברנע באשקלון כמתאימה לארוח המירוץ ומשרד התיירות נתן את ברכתו וליווה את ההכנות פרוייקט הזה במשך שלושה חודשים לפחות .

הרושם בארץ בכלל ובמשרד התיירות היה כי ספורט מוטורי הינו מנוף כלכלי ותיירותי טוב לקידום המדינה ובחודשים הללו , המירוץ תוכנן לנובמבר , אין מירוצים באירופה , ואז יגיעו נהגים לארץ , באופן קבוע .

עיריית אשקלו נרתמה להכנות למירוץ והושכר בית-מלון שלם לטובת העניין , רק הדבר היחיד שלא לקחו בחשבון זה שהמירוץ תוכנן ל...שבת !!!

ואז החלו המלחמות . מלחמות הקודש הישראליות .

הגיע זמן המירוץ , 21 בנובמבר 1970 , או יותר נכון מספר ימים קודם , האמרגן והנהגים מילאו את חלקם והגיעו עם מיטב כלי הרכב של התקופה .

החוגים הדתיים במדינה בראשות סגן ראש עיריית אשקלון ועובד בן-עמי ממשרד הדתות , הרב של אשקלון וחבר עוזריו , כולם איימו להגיע בשבת למסלול האשקלוני ולשפוך שמן ןמסמרים בכדי למנוע חילול שבת ובמקביל החלו פניות לבג"צ למנוע את קיום המירוץ או לפחות לגרום לדחייתו .

על הסמלול עצמו החלה הפעילות בעצם ביום שישי כבר , באימונים הראשונים של מכוניות הפורמולה-2 , פורמולה-V ומכוניות הטורינג-קארס עם נהגים ישראלים של אותה התקופה , שחלקם רכשו מכוניות מיוחדות למירוץ הזה , למשל רפאל הלפרין (היום הרב הלפרין ) שרכש לו ולבנו ב.מ.וו 2002 Tii .

גם מיודענו אדוארד אטלר השתתף במירוץ הזה עם מכונית אופל GT .

בין הנהגים הזרים שהגיעו למירוץ ומאוחר יותר המשיכו לקריירה בינ"ל מפוארת ניתן למצוא את דרק בל , מנצח הלה-מאן 5 פעמים , ויטוריו ברמבילה האיטלקי שהגיע לפורמולה-1 .

עד השעה 14:00 המסלול היה עמוס בפעילות .

וקצת לאופי המסלול . מדובר במסלול אספלט , צר , אולי צר מדי , עם שוליים של חול ים שהגיע גם למסלול עצמו וגרם למסלול להיות חלק וללא שטחי הגנה לקהל (ולזה נגיע מאוחר יותר ) .

ככל שהעניינים התחממו וזמן המירוץ קרב , הרגישו כולם שהולך להיות "פיצוץ" .

המשטרה גייסה במיוחד כ-1000 שוטרים למנוע הפרות סדר , החוגים הדתיים קראו לגיוס כללי ורבבות של אנשים עטופי טליתות היו אמורים להגיע על פי קריאה למסלול האשקלוני למנוע חילול שבת .

הגדיל והקצין מר עובד בן-עמי שאמר "שבכוונתו למנוע מחזות זוועה של התנגשויות בין שוטרים ליהודים עטופי טליתות נוכח מצלמות הטלויזיה מכל העולם , תמונות המזכירות את השואה הגרמנית..." ואז...נתרם סכום של 210 אלף לירות ישראליות והגיעו להסכמה כי המירוץ יערך , אבל ביום ראשון , דחייה של יום אחד בכדי לעשות שלום-בית .

כמו תמיד אצלנו , כל אחד הרחיק עצמו מהאשמה והחלו ויכוחים חדשים מי סייע לדחייה , למה לא קבעו זאת מראש ומה כן נקבע קודם לכן ....

בכל מקרה הנהגים ניצלו את ההפוגה של שבת ונסעו לטייל בירושלים ואני אעשה הפוגה קלה לתגובות ואמשיך מאוחר יותר עם פרק ב' .

מצורפות פה מספר תמונות להמחשה מהארוע .

 

 

דובי מילר

1.jpg

2.jpg

3.jpg

הבלוג שלי- כעת ב-באזר, בלוגים של ספורט .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

פרק - ב'

 

 

הפרק הזה , יעשה בעצם מעין CUT , מהסיפור עצמו וילך שנייה הצידה לדמויות שהיו קשורות לאותו מירוץ , שוב המטרה היא להעלות שמות וסיפורים ואולי דרך זה נצליח יחד להשלים את כל הפאזל הזה .

בכל מירוץ מכוניות הנהגים הם בדרך כלל כוכבי האירוע , כי בסופו של דבר הם נוהגים מהר , מגיעים ראשונים , לעיתים מתרסקים , אבל מקבלים את הגביע , השמפניה והבחורות בסוף הארוע...

האנשים שמקיפים את הארוע הזה , על מכלול ארועי המשנה שלו , קצת הזיזו את האור מהנהגים , גנבו את ההצגה .

אנסה בכל זאת טיפה לתת מושג על מי שהיה שם , בכל תפקיד אפשרי , גם אם בא להפריע...הסדר ממש לא מחייב או קובע משהו על חשיבותו של האדם בסיפור , אקראי לחלוטין .

אם שכחתי מישהו או טעיתי במשהו , בין אם מחוסר ידע או סתם שיכחה אתם מוזמנים להעיר, להאיר ,לתקן ולהוסיף .

 

1) וולפגנג דמר - אמרגן מירוצים גרמני , אופטימי משהו , שחשב שבישראל יצליח לקיים מירוץ גראן-פרי למכוניות פורמולה-2 בחודשי החורף כשבאירופה קר מדי ,משהו בדומה לפורמולה-TASMAN , שהתקיימה באותה התקופה באוסטרליה וניו-זילנד , ולהפוך את זה לפסטיבל מוטורי שנתי קבוע , בעיקר בגלל מזג-האויר הנוח שלנו .

 

2) עובד בן-עמי - המתווך , המפשר , תקראו לו איך שתרצו , הוא הדמות שניסתה להיות בסדר עם כולם ולרצות את כולם ככה שלא יתפתח עימות שלא צריך להיות ומצד שני שיתקיים בסופו של דבר מירוץ באשקלון לשביעות רצונם של כל האנשים שלקחו בו חלק .

 

3)גיורא גודיק - האמרגן הישראלי של מירוץ המכוניות האשקלוני ב-1970 .

גודיק למעשה היה הצד של הספורט המוטורי בעימות ויצג את החברה הגרמנית , לחץ לקיומו של המירוץ בכל מקרה , והיה שותף למו"מ שבסופו של דבר הביא לקיום המירוץ .

 

4)ברוך אבו-חצירא - סגן ראש עיריית אשקלון באותה התקופה והאיש שבעצם ניסה לעשות הכל בכדי למנוע את קיום המירוץ בשבת .

מר אבו-חצירא הגיש בגצ"ים שונים בשמו ובשם אחרים וכל זאת כדי לעכב את קיומו של הארוע .

 

5)עו"ד יורם אלרואי - עו"ד של החברה שיזמה את המירוץ , היה בעד דחיית המירוץ ליום ראשון ןלו רק בכדי להגיע לפשרה שתשביע את רצון כולם .

היה זה שבעצם הוציא את ההודעה הרשמית על דחיית המירוץ .

 

6)מר מ. שמגר - היועץ המשפטי לממשלה , באותה התקופה .

אליו הגיעה הפנייה בכדי לקבל את חוות דעתו באם לקיים את מירוץ המכוניות באשקלון .

בשיטה ישראלית ידועה העביר ממנו את הכדור אל המפקח על התעבורה...

 

7)המפקח על התעבורה (לא ידוע לי השם) - נתן את הסכמתו וחתימתו לקיומו של המירוץ באשקלון , אולם בטרם הספיק להעביר זאת רשמית נדחה המירוץ משבת לראשון .

 

8)אינגו טרפל - ממנהלי חברת "אירה" , החברה שהוקמה לצורך הרצת המירוץ באשקלון .

אחד מהמשקיעים בו , נתן את הסכמתו לדחיית המירוץ ליום ראשון ובלבד שיתקיים בסופו של דבר .

 

9)מר מ. לנדוי , ד"ר א. ויתקון , ד"ר י. קיסטר - שופטי בית משפט העליון באותה התקופה .

אליהם הגיעה העתירה האחרונה שניסתה לבטל את מירוץ המכוניות .

השלושה דחו את העתירה הזו .

 

10)עו"ד אורי הופרט - יו"ר הליגה למניעת כפייה דתית . פנה למשטרה בבקשה שתחקור את הנסיבות לדחיית המירוץ משבת לראשון . הופרט הדגיש כי הוא לא מאשים אדם כלשהו אלא את עצם הדחייה של המירוץ ככפייה דתית .

 

11)ח"כ מנחם פרוש - ממנהיגי הציבור הדתי בארץ באותה תקופה , היה מאחורי מגייסי התרומות בקרב הדתיים לדחיית הארוע .

 

12)רחביה אדיבי - ראש עיריית אשקלון באותה התקופה .

ניסה לגרום לאנשים , משיקוליו הוא , להרגיש כאילו הוא לא קשור לעניין המירוץ כלל והשאיר הכל בידי סגנו . טען כי אין הוא מתערב בעניני המועצה הדתית בעיר ...

 

13)משה קול - שר התיירות בממשלת ישראל , האישיות הממשלתית הראשונה שתמכה בתחילה בקיום המירוץ , תוך מחשבה על קידום התיירות בישראל . כאשר החלו הויכוחים סביב השבת , נעלם מהויכוח בטענה שהם לא מעורבים בקביעת התאריך של המירוץ .

 

14)מר גל-אור - פקיד בכיר במשרד התיירות שהיה אחראי על ארגון המירוץ . נסע להוקנהיים בגרמניה בכדי ללמוד על מירוצי מכוניות וארגונם , ניסח חוזרים ארוכים על פרטי המירוץ והיה שותף בטיסה מעל שמי הארץ בכדי לקבוע את מיקום המירוץ .

 

 

 

דובי מילר

הבלוג שלי- כעת ב-באזר, בלוגים של ספורט .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דובי כמה עידכונים

ראשית מדובר בחתיכת היסטוריה ששמחתי לראות בדפי הפורום שנשכחה מלבות הרבה אנשים ואולי "קשישים" כמוני עדין זוכרים ומחכים שבקרוב ניראה אצלנו שוב על המסלולים בעיקבות אישור החוק.

צריך לחשוב ברמה הלאומית מה דבר כזה יכול להביא לישראל ולעיניין עצמו:

1. שר התחבורה שחתם על שינוי פקודת התעבורה דאז היה שמעון פרס. (למה זה לא קורה בזמננו?)

2. ה"מחזות" קורעי הלב של החרדים היו ונשארו עד היום "ראה ערד 1999".

3. הגדרות שהיו צריכים למנוע את התפרצות הקהל היגיעו עד לגובה ה"ביצים" והוצבו על השדרה במרכז הכביש.

4. לא היה קיר בטיחות והקהל כל הזמן "שיפר עמדות" וחצה את הכביש כתוצאה מכך חול ים נערפ על המסלול.

5. בהקפה הראשונה יצאו הנהגים הישראלים שנסעו עם כלי הרכב שניבנו לצורך המרוץ בפנייה השמאלית השנייה מנקודת ההתחלה התהפך רכב של אחד המשתתפים וכל הקהל פרץ למסלול התחרות הופסקה לפרק זמן די ממושך כמות החול שהייתה על המסלול העיקבות כך גדלה לא היו מרשלים היו סדרנים.

6. תחרות הרכבים הישראלית הופסקה והוכנסנו לתחרות הפורמולה הקהל ישב על המסלול ובכדי לפנות אותו יצאנו ל-2 סיבובים כאשר בסיבוב הראשון מלווה אותנו רכב משטרתי מפלצתי מסוג "וויליס" פול גז ומודיע ברמקול שעליו לפנות את המסלול כאשר שאר הרכבים נוסעים אחריו.

בסיבוב השני ניתן לנהגים לעשות סיבוב זהיר נוסף ובפנייה שבו התהפך הרכב הישראלי החלקתי גם אני והמשקיף שהיה במקום ביטל את המרוץ.

הקהל המאוכזב עזב לביתו ואנחנו נישארנו עם זיכרונות עד 1985 מועד הקמת הראלי קרוס באשקלון והקמת "המועדון המוטורי הישראלי" "טריפל - ה".

7. ממסי הייתה כבר אז נציג ה-FIA והייתה שותפה להקמה (אני לא זוכר מי עמד אז בראש)

 

ברוך שליט - נשיא

העמותה לספורט מוטורי בישראל

מועדון מרוצי ישראל

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הייתי במירוץ שלא רץ ,כך כינו אותו אז, אכן בניגוד להיום כולם הריצו את הנושא, עקפו כל מכשול

אבל לא יכלו לעמוד מול נחשול הקהל שחסר תרבות מוטורית שהתפרץ למסלול פעם אחרי פעם.

הייתי שותף ומלווה של נהג המירוצים הכי מקצועי בארץ אז, אברהם שטטלנדר מרמת גן שחזר מקורס

מירוצים מאנגליה, ונחשב לבכיר הנהגים הישראלים.

ממסי בניגוד להיום, היתה שותפה מלאה במירוץ, בניהולו של נחמיאס המנכ"ל המיתולוגי שהיה פריק מירוצים

בעצמו,לימים העביר את שרביט המנכ"ל לרעיתו.

ממסי אז הפיקה את רשיונות המירוץ,הנהיגה,והרכבים.

מירוץ אשקלון 1970 נתן לי את ההשראה בבואי עם חברי עמותת נהגי המירוצים להחלטה להחזיר

עטרה ליושנה וללכת עד הסוף כנגד כל הסכויים ולהביא לספורט מוטורי חוקי בישראל.

ביום שיצא המירוץ הראשון החוקי, אני מבטיח שלא נשכח את אלה שהניחו את היסודות עוד בשנות

החמישים לספורט המוטורי בארץ,

דני לוי

יו"ר התאחדות הספורט המוטורי בישראל

ועמותת נהגי המירוצים בישראל

מירוצי מכוניות

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

פרק - ג'

 

 

לפני שמגיעים לשלב המירוץ עצמו , נחזור טיפה להכנות לארוע .

כאמור מי שיזם את הארוע הזה מלכתחילה היה משרד התיירות יחד עם וולפגנג דמר ואינגו טרפל , נציגי החברה הגרמנית "אירא" .

משרד התיירות בנה תוכנית מסודרת לצורך קיום המירוץ , תכנון שכלל אפילו הזמנה מפורטת של יציעים עם כמות מוגדרת של כסאות במקום .

הכמות החזוייה של הקהל היתה...40 אלף איש בשבת .

כאשר החל הויכוח והמאבק סביב קיום המירוץ בשבת , נעלם לפתע משרד התיירות על כל נציגיו והחליט להסיר את ידיו מהארוע .

תמוה....? אולי ואולי לא .

"המלחמה" סביב קיום המירוץ הפכה להיות "מקומית" כלומר אשקלונית למעשה . נציגי המועצה הדתית שם מול מארגני המירוץ .

כמובן שלנציגי הדת היה כוח פוליטי רב יותר מה שכמעט גרם לביטול מוחלט של המירוץ , אולם סיכום של הרגע האחרון גרם רק לדחיית המירוץ ליום ראשון .

ונחזור למירוץ עצמו .

בשיחה שניהלתי עם אדוארד אטלר לפני זמן מה , ניסיתי להתרכז באופיו של המסלול ועד כמה שהבנתי ממנו , דובר על מסלול אספלט צר , לא אחיד מבחינת הסלילה שלו , מסלול רחובות (מונקו ? מקאו ? ) עם מספר קטעים ישרים ומהירים ומספר פניות חדות ומהירות בעלות שיפוע שלילי שכניסה מהירה מדי אליהן הוביל לדבר אחד - טיסה נמוכה אל מחוץ למסלול .

ממבט ברשימת המשתתפים בקטגוריית הטורינג-קארס ומכוניותיהם נראה שבני-ישראל הגיעו עם מכוניות טובות לתחרות הזו , אפילו בקנה מידה אירופי .

ב.מ.וו 2002 , אלפא רומיאו מסוגים שונים , אופל GT (של אטלר עצמו) , פורד קאפרי , פיאט 124 קופה , מרצדס 230 וטריומף TR-5 - סה"כ 37 מכוניות שחולקו ל-6 קטגוריות בעיקר על פי נפח מנוע ולא על פי שיפורים .

קטגורייה - 1 :- עד 1000 סמ"ק - 9 מכוניות

קטגורייה- 2 :- עד 1300 סמ"ק - 5 מכוניות

קטגורייה-3 :- עד 1600 סמ"ק - 8 מכוניות

קטגורייה-4 :- עד 2000 סמ"ק - 8 מכוניות

קטגורייה- 5 :- מעל 2000 סמ"ק - 4 מכוניות

קטגורייה 6 :- מכוניות GT - שלוש מכוניות .

 

חלק מהנהגים הישראלים טרח להכין מעט את כלי הרכב למירוץ , כלומר הורדת משקל מהרכב בעיקר וגם ללמוד מעט את המסלול המיועד , אמצעי בטיחות לא היו חובה אז ולמעשה כלל לא היו ...

כבר במקצה האימון הראשון כמו שציין ברוך שליט , אחת ממכוניות הב.מ.וו "עפה" מהמסלול והתרסקה והנהג שלה הובל לבי"ח , הארוע הסתיים בשלום למזלנו .

המסלול היה מלא בחול וקהל החל לנהור לצידי המסלול בעקבות הרעש שהמכוניות עשו ובגלל הסיקור שהיה בתקשורת , והיה סיקור , עיתוני אותה התקופה מלאים בכתבות על מירוץ המכוניות האשקלוני .

ישנה שמועה שיש גם סרט שצולם במקום , 35 מ"מ או משהו דומה על ידי ערוץ-1 .

כבר עכשיו אנחנו מתחילים להרגיש שהולך להיות בלאגן ועדיין לא הגענו אפילו לארוע המרכזי של המירוץ , מכוניות הפורמולה-2 ופורמולה-V .

 

מצורפת תמונה סרוקה שהשגתי של רשימת הנהגים הישראלים שהתחרו במירוץ הטורינג-קארס .

 

דובי מילר

6.jpg

הבלוג שלי- כעת ב-באזר, בלוגים של ספורט .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הבחור שהתהפך היה למיטב ידיעתי דן אורן עם הBMW 2002, דרך אגב במסגרת חיפושי אחרי האנשים

שהיו שותפים לאירוע

הגעתי לעו"ד שתבע את מארגני המירוץ על כך שהמירוץ הופסק, כיום פנסיונר, דובי בודאי יראיין אותו בקרוב

מירוצי מכוניות

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לצורך אישור המרוץ הוציא משרד התחבורה תיקון לפקודת התעבורה ותקנות התעבורה

שר התחבורה היה שמעון פרס והיה צריך להיות עם "ביצים" בכדי לחתום על הדבר והאיש עשה זאת ובגדול.

דבר קטן אחד מרוצים בישראל התקיימו בכל התקופה של המנדט הבריטי וגם מעט אחריו והופסקו בתחילת שנות ה-50 מאחר וזה לא הלך יד ביד עם ההגבלות של דוב יוסף שר הכלכלה של מדינת ישראל והתלושים

docu0195.jpg

docu0198.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחלה סקירה דובי, הרבה פרטים חדשים שלא ידעתי.

בזמנו התחלתי דיון על המירוץ הזה בפורום, ומי שמתעניין בנושא יכול למצוא שם עוד כמה תמונות ופרטי מידע שונים. עיקר המידע נמצא בעמוד 2 של הדיון ההוא.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

התעלקות קטנה על השירשור..

...אני מבטיח שלא נשכח את אלה שהניחו את היסודות עוד בשנות החמישים לספורט המוטורי בארץ..
נשמח לשמוע גם על אותם מירוצים בשנות החמישים - יש אומרים שהיו כאלה בחיפה..

 

דובי, אולי אתה יודע משהו?!

If you can’t see the Bright side of life , Polish the Dull side

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אלון , חשבתי שרק אני לא ישן בשעות כאלו...

 

יש וגם יש הרבה חומר בנושא ....אבל עוד לא סיימתי לכתוב את הכל לגבי אשקלון 70 ולכן זה ימתין בסבלנות עוד מספר ימים .

אנשים עוד יופתעו פה ממה שהיה פעם בארץ , וזאת הבטחה !!!

הבלוג שלי- כעת ב-באזר, בלוגים של ספורט .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

פרק - ג'

 

 

אני יודע שהרבה אנשים פה יודעים בדיוק מה קרה שם וחלק רוצים לדעת מה היה במירוץ הזה , ואגב , לכל מי שתוהה , היה מירוץ , אז תתעזרו מעט בסבלנות , עוד קצת פרטים מסביב בכדי להשלים את התמונה .

חשוב לזכור שהקטגורייה הבכירה שהיתה מיועדת להתחרות באשקלון היתה פורמולה-2 .

פורמולה-2 באותם הימים באירופה נחשבה בכירה ובולטת ביותר , שנייה רק לפורמולה-1 היוקרתית .

נהגי פורמולה-1 רבים השתתפו במקביל גם במירוצי פורמולה-2 , ואזכיר רק את ג'ים קלארק , אלוף עולם בפורמולה-1 , שנהרג במירוץ פורמולה-2 , רק שנתיים קודם לכן בהוקנהיים , גרמניה .

הנהגים שהגיעו להתחרות בארץ בגראן-פרי הישראלי של 1970 (נשמע פלצני , אבל אני אוהב להגיד את זה :-) ) הגיעו בהמשך דרכם גם לפורמולה-1 , מכיוון שאני חושב שחשוב גם לדעת מעט על הנהגים הללו , אתן סקירה קצרה -

1)- דרק בל - החל את דרכו בפורמולה-1 כמעט מיד לאחר המירוץ באשקלון , ולא סתם אלא בקבוצת פרארי , מה שתיאר מאוחר יותר כטעות רצינית...

התחרה במשך 6 עונות בפורמולה-1 , ללא הצלחה גדולה , נהג גם בקבוצות מקלארן וסרטיס , לפני שעבר להתחרות במכוניות ספורט וזכור בעיקר כמנצח הלה-מאן 5 פעמים ליד ההגה של פורשה .

 

2)- ברטיל רוס - פתח מאוחר יותר בית ספר לנהיגת מירוצים . עשה את רוב הקריירה שלו בקטגוריות נמוכות דוגמת הפורמולה-V ופורמולה-2 .

 

3)- בריאן הנטון - נהג אנגלי שהגיע לפורמולה-1 ובילה שם במשך כ-4 עונות . לא בלט במיוחד ומשם המשיך לקריירה מוצלחת במירוצי מכוניות ספורט .

 

4)- ויטוריו ברמבילה - התחרה בין השנים 1974 ל-1980 בפורמולה-1 .

זכור בעיקר בזכות נצחונו בגראן-פרי האוסטרי בשנת -1975 עם קבוצת מארץ'-פורד . סיים את הקריירה בקבוצת אלפא-רומיאו .

 

5)- פטריק דפאייה - החל את קריירת הפורמולה-1 שלו בשנת 1972 בקבוצת טירל , כאשר בחלק מהזמן התחרה במקביל גם בפורמולה-2 , שם זכה באליפות אירופה ונצחונות במירוצים יוקרתיים כמו פאו ומונקו .

ניצח את הגראן-פרי של מונקו ב-1978 וספרד ב-1979 עם טירל וליג'ייה , בהתאמה .

בשנת 1980 , בזמן מבחנים של קבוצת אלפא-רומיאו בהוקנהיים , גרמניה , נהרג כאשר המתלה באלפא קרס .

 

רוב מכוניות הפורמולה-2 שהגיעו למירוץ באשקלון היו בעלות שלדת ברבהאם BT , אך היו גם שלדות מסוג MARCH ו-TECHNO .

מכוניות הפורמולה-V היו , בדוגמת השלדה שבנה אריק לפטר , מבנייה עצמית , עם מנועי פולקסווגן .

לנהגים , כאשר הגיעו למסלול , התאפשרה קודם כל הכרת מסלול , וכבר אז רבים מהם הביעו חשש בגלל אופי המסלול והקירבה של הקהל למסלול ...

 

 

* ברחבי האינטרנט אני מוצא מדי פעם תמונה כזו או אחרת של מישהו שהיה שם וצילם , בן-משפחה וכו' . אשמח לדעת שאולי מישהו מאצלנו צילם ואף שמר על התמונות .

 

 

דובי מילר

 

 

בתמונות מימין לשמאל - ויטוריו ברמבילה , פטריק דפאייה ודרק בל .

brambilla v.jpg

depailler p.jpg

picture.jpg

הבלוג שלי- כעת ב-באזר, בלוגים של ספורט .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחלה סקירה דובי, הרבה פרטים חדשים שלא ידעתי.

בזמנו התחלתי דיון על המירוץ הזה בפורום, ומי שמתעניין בנושא יכול למצוא שם עוד כמה תמונות ופרטי מידע שונים. עיקר המידע נמצא בעמוד 2 של הדיון ההוא.

יש למשהו את הסרט שמוזכר בשרשור? ה-לינק לא עובד...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 4 שבועות מאוחר יותר ...

טוב , מספר עדכונים לפני שממשיכים בסיפור .

 

בסיוע זלמן ממועדון אלפא-רומיאו ישראל , שאני חבר בו , הוברר כי ארנון טוסמן , גם הוא חבר מועדון אלפא-רומיאו , התחרה במירוץ האשקלוני עם אלפא-רומיאו ברלינה 1750 .

יצרתי עימו קשר וממש בקרוב אנחנו אמורים להיפגש , הפרטים בקרוב .

אדם נוסף - אברהם שטטלנדר , גם הוא היה שם וגם איתו אני אמור להיפגש בכדי להוסיף עוד פרטים לסיפור האשקלוני .

במקביל אני מנסה ליצור קשר עם 2 נהגים מחו"ל שהיו פה...אבל שמותיהם סודיים בשלב זה .

 

זהו בינתיים

דובי

הבלוג שלי- כעת ב-באזר, בלוגים של ספורט .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • שבועיים מאוחר יותר ...
טוב , מספר עדכונים לפני שממשיכים בסיפור .

 

....אדם נוסף - אברהם שטטלנדר , גם הוא היה שם וגם איתו אני אמור להיפגש בכדי להוסיף עוד פרטים לסיפור האשקלוני .

...זהו בינתיים

דובי

היום לאחר הרבה עיכובים , בעיקר בגללי , נפגשתי עם אברהם שטטלנדר ואיזה כייף היה .

חברים יש הרבה סיפורים וגם תמונות ואפילו מסמכים שונים .

לאחר שאעבד את זה קצת הכל יעלה לפה .

 

סבלנות

דובי

הבלוג שלי- כעת ב-באזר, בלוגים של ספורט .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לצורך אישור המרוץ הוציא משרד התחבורה תיקון לפקודת התעבורה ותקנות התעבורה

שר התחבורה היה שמעון פרס והיה צריך להיות עם "ביצים" בכדי לחתום על הדבר והאיש עשה זאת ובגדול.

דבר קטן אחד מרוצים בישראל התקיימו בכל התקופה של המנדט הבריטי וגם מעט אחריו והופסקו בתחילת שנות ה-50 מאחר וזה לא הלך יד ביד עם ההגבלות של דוב יוסף שר הכלכלה של מדינת ישראל והתלושים

אם אתה מחדש לי בעניין המרוצים, אז תבורך.

לדעתי לא היו מירוצי מכוניות בתקופת המנדט ובטח לא בתחילת המדינה כך שלדב יוסף לא היתה נגיעה לעניין.

מה כן היו:

שניים - שלושה מירוצי אופנועים באמצע שנות השלושים, ג'מקאנות (אז נכנס המושג לשימוש בהקשר של הרכב) שלא היו מירוצים אלא תחרויות, בחלקן היתוליות נגד השעון במקום סגור.

הארוע היחיד שאולי מתקרב לספורט מוטורי היה בחיפה בסוף שנות השלושים אבל גם הוא במתחם קטן וסגור.

כך שניתן בהחלט לאמר שמירוץ אשקלון היה הראשון.

אלבום התמוונות של המוסטנג 1966 והפלקון 1960 ושני אוטובוסי הטייגר 1965 ו-1975, ראו כאן:

http://www.flickr.com/photos/benihasp/

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5934 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...