תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מרצדס מציגה הגה חדש – ואני שונא אותו

לרגל חגיגות 120 שנה למרצדס E קלאס חושפת היצרנית את ההגה שיעטר את דגמי "מודל 2021" והוא מייצג את כל מה שגרוע בתעשיית הרכב

  • 19-05-2020
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

אין ספק שההגה הוא אחד החלקים הכי חשובים ברכב, לפעמים לא פחות – אם לא יותר – מהמנוע. ואני לא מדבר על כלל מערכת ההיגוי, שגם היא חשובה כשלעצמה, אלא על הגלגל מצופה העור ועמוס הכפתורים שיושב לכם מול הפרצוף ומהווה במידה לא מבוטלת את מרכז השליטה כל המערכות החשובות ברכב.

את הסיפור של 120 היגוי מתחילה מרצדס מה"הגה" הראשון, שבכלל לא היה הגה אלא דמה יותר למנוף – פטנט שהגיע כמעט ללא שינוי מהכרכרות אותן החליף ב-1886 ה"פטנט מוטור קאר". את ההגה כפי שאנחנו מכירים, מסתבר שהמציא בכלל מהנדס צרפתי בשם אלפרד ושרון (Alfred Vacheron) לטובת רכב מירוץ שהוא תכנן ב-1894 למירוץ המכוניות הראשון.

בנץ פטנט מוטור-ווגן

אז כאמור, לרגל חגיגות 120 השנה ל"הגה", מרצדס חושפת את ההגה החדש שלה, והוא, כך נראה, עומד לקחת את כל מה שרע בהגה הנוכחי ולהעצים אותו. לזכותו של ההגה ייאמר שיש בו כמה דברים חיוביים – מרצדס טוענים שההגה הזה הוא "היפה ביותר שהם אי פעם עיצבו", ואני חייב להסכים עם זה. ההגאים של מרצדס תמיד נראו מגושמים וכבדים, אך הפעם נראה שהם הצליחו לשמור הן על חישורים גדולים שמספקים מקום לכמות יפה של פקדים והן על תחושת קלילות מסוימת. אלפא ופיאט אמנם חשבו על העיצוב דומה מאוד כבר לפני בערך 10 שנים, אבל לא נהרוס את החגיגה. לזכותה של מרצדס גם העובדה שהיא הצליחה להקליל את העיצוב הכבד יחסית של פיאט-אלפא עם שימוש בעטיפה קטנה יותר לכרית האוויר.

אלפא רומיאו ג'ולייטה

דבר טוב נוסף הוא שני משטחי מגע על היקף ההגה (איפה שהידיים שלכם נמצאות) שירגישו אם הידיים נמצאות על ההגה או לא, מה שיאפשר לבטל את הצורך בהזזת ההגה כדי "להגיד" למכונית שהנהג עדיין בהכרה ושולט על הרכב. מעכשיו לא תוכלו יותר לקשור בקבוק מים להגה ובכך "לאפשר" נהיגה אוטונומית (בבקשה אל תנסו את זה בבית. אם לא הבנתם לבד שזה מעשה אידיוטי, אני אגיד את זה בצורה שלא משתמעת לשתי פנים – זה מעשה אידיוטי).

הגה מרצדס 2021

ועכשיו נעבור לדברים ה...קצת פחות טובים בהגה החדש של מרצדס. הדבר הראשון הוא השחור המבריק, בחירה מוזרה לא רק כי יצרנים אחרים כבר מיצו את הטרנד הזה וממשיכים הלאה לחומרים אחרים, אלא גם ובעיקר כי מדובר באיזור שנוגעים בו הכי הרבה, ויתלכלך ויישרט הכי הרבה. אפילו בתמונות שמרצדס שחררה, שצולמו כנראה בתוך סטודיו נקי מיד אחרי שהרכב ירד מפס הייצור, אפשר כבר לראות לכלוך על ההגה. מרצדס התייחסה לפן חשוב נוסף של הציפוי השחור – חום. היא אמנם אמרה שהחומר שהיא בחרה נבדק ונמצא עובד עד טמפרטורות של 100 מעלות, אבל אני לא רוצה לחשוב איך זה ירגיש להיכנס לרכב שחנה כמה שעות בשמש הישראלית ולנסות לתפעל את שתי כירות האינדוקציה הללו עם אצבעות חשופות.

מרצדס הגה 2021

ואגב מגע – זו בדיוק שיטת הפעולה של כל הפקדים של ההגה. לא עוד כפתורים פיזיים, שאפשר לחוש ולדעת שלחצת עליהם. ההגאים החדשים של מרצדס יפעלו  - כך עפ"י מרצדס – "באמצעות פידבק האפטי ממש כמו בסמארטפון". חבל שמי שהחליט את זה כנראה קצת שכח שהשליטה על סמארטפון מתבצעת תוך כדי מבט עליו, בעוד שכל הקונספט מאחורי פקדי שליטה על ההגה – היא כדי שיוכלו להמשיך להסתכל על הכביש ולא(!) עליו.

מרצדס אמנם השכילה לפסל באיזורי השליטה של ההגה פסים בולטים שאפשר יהיה להרגיש עם האצבע ולדעת איפה היא נמצאת, אבל את היעילות שלהם עוד נצטרך לבדוק.

מרצדס הגה 2021

מרצדס גם לא עוצרת ב"כפתורי" מגע בלבד, היא גם שומרת על שני משטחי המגע מההגאים הנוכחיים שבעצמם שולטים (בצורה לא מאוד משכנעת או אפקטיבית יש לציין) על שני המסכים הענקיים שנמצאים לפני הנהג. ואם זה לא היה מספיק, נראה שהיא מוסיפה עוד שני משטחים דו-כיווניים לשליטה על הווליום ומהירות בקרת השיוט. יש לציין שבינתיים לא נתקלתי משטחי מגע על הגאים שעבדו כראוי, וכולי תקווה שבמהלך שנות הפיתוח שהיו למרצדס, היא הצליחה להביא את המשטחים האלה לבשלות כלשהי.

מרצדס הגה 2021

אני לא מצליח להבין את המירוץ הבלתי פוסק הזה אחרי ה"טאץ' אופריישן" בכל מקום אפשרי, גם במקומות שברור לחלוטין שלא "זורמים" טוב עם החוש השני שחייב לפעול ביחד עם המגע – הראיה. המכוניות של היום עדיין לא נוהגות לבד, ויש לנו עוד כמה שנים טובות עד שזה כן יקרה. אבל כבר היום יש כל כך הרבה דברים, יותר מדי דברים, שמסיטים את תשומת הלב והמבט שלנו מהכביש. אפשר אולי לבקש שלפחות בינתיים יצרני הרכב לא יקחו בזה חלק ויאפשרו לנו להפנות את שברירי תשומת הלב שכן נותרו לנו – לכביש?

רוצים מבט יותר קרוב? למצוא עוד דברים שלא ראינו או לתקן משהו שכתבנו? צפו בתמונה בגודל המלא כאן ואחר כך ספרו לנו על זה בדיון בפורום.

dddd