תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

פרנקפורט 2017 - כל המכוניות והקונספטים (מתעדכן)

חשמל, אוטונומיה, יוקרה במעבה השטח, F1 למרכז העיר, והרבה הרבה תוכניות לעתיד. אלה המכוניות והקונספטים של תערוכת פרנקפורט 2017

  • 12-09-2017
  • מאת: מערכת קארספורום | צילום: יצרנים

ימי העיתונות של תערוכת הרכב בפרנקפורט נפתחו היום, ויחד עם פתיחת השערים החל שטף ההודעות לעיתונות על הרכבים, הגרסאות המיוחדות, והקונספטים שהוצגו שם. כאן נביא לכם את כל הדגמים המעניינים בידיעה שתתעדכן ככל שדגמים חדשים והודעות נוספות ימשיכו לזרום לשולחן המערכת (לעדכונים גללו למטה).

 

אאודי AICON קונספט

הקונספט החדש והחכם של אאודי מקבל שם של ראפר מהעשור הקודם, אבל דווקא מסתכל כמה עשורים קדימה. הוא מציג את החזון של היצרנית למכוניות אוטונומיות בדרגה 5 - כלומר כזו שהנהג לא צריך להתערב בכלל. ה-Aicon עושה שימוש במערכת הנעה חשמלית שתספיק (בפנטזיות הכי פרועות של אאודי) ל-700 ק"מ, והיא אולי נראית קומפקטית וחמודה, אבל היא גדולה יותר מ-A8 ארוכה עם בסיס גלגלים שארוך ב-24 ס"מ.

כצפוי, בהיותה רכב אוטונומי מלא, ה-Aicon מציעה לנוסעים שלה תא מודולרי נטול מערך שליטה לחלוטין, ועם מושבים שיכולים לזוז קדימה ואחורה, להסתובב, ובגדול להפוך משתי שורות לסלון מרווח ואוורירי. מקדימה ומאחורה, אאודי התקינה במיטב המוסרת גופי תאורה משוכללים ומוטרפים לגמרי עם יותר מ-600 נוריות בודדות רק מאחורה.

 

לנדרובר דיסקברי SVX

מכירים את SVO, ה"שייטת 13" של יגואר? אז עכשיו מסתבר שגם לנדרובר רוצה. למעשה, הדיסקברי SVX יורכב על ידי אנשי SVO עצמם במרכז הפיתוח שלהם באנגליה, וכדי שהם לא ירגישו שהם יוצאים רחוק מדי מאיזור הנוחות שלהם, הם יתקינו בו מנוע 5.0 ליטר מוגדש-על עם 525 כ"ס.

הדיסקו-טירוף הזה לוקח גם את יכולות השטח הקיצוניות למדי של הדיסקברי ובועט אותן עוד יותר קדימה, למעלה, ועמוק לתוך השטח. כדי להשיג את זה, הוא מקבל צמיגי 275/55R120, מערכת הידראולית להארכת מהלך המתלים ושליטת על זוויות המרכב, שני דיפרנציאלים שמקבלים פקודות ממערכת ה-Terrain response 2, ויותר קילובייטים של תוכנה מאשר במערכת הפעלה ממוצעת. כל זה כדי שתרגישו כמה שיותר חופש כשאתם תרים אחר מקומות חדשים ומרגשים להכין בהם קפה ולישון על סלעים נורא לא נוחים.

 

טויוטה CHR Hy-Power קונספט

 

הרכב הכי מעוצב שיצא תחת ידיה של טויוטה בשנים האחרונות זוכה להצלחה די טובה בישראל. אבל מתחת למרכב המגניב מאוד, ה-CHR הרגילה שומרת על ה-DNA המוכר (והמעט אפרורי) של טויוטה. כדי לשנות את זה, היצרנית היפנית מציגה בפרנקפורט את קונספט שהוא קודם כל מעוצב עוד יותר, עם צביעה בתבנית ספק להבות ספק מעויינים על הגג, חישוקי 20 אינץ', וצבע כסוף מאט. מתחת למכסה המנוע שוכנת יחידת הנעה היברידית "שמציעה יותר כוח מ-122 כוחות הסוס של הגרסה הרגילה". כמה יותר? שאלה טובה, דווקא את הפרט הזה טויוטה שכחה למסור.

 

מרצדס AMG Project ONE קונספט

האמת? היינו בטוחים שמרצדס יגיבו קצת יותר מהר לשילוש מכוניות העל ההיברידיות - המקלארן P1, פרארי לה-פרארי ופורשה 918. אבל זה קרה רק עכשיו, ועדיין בגדר - לפחות על הנייר - כקונספט. המכונית הזו, בדיוק כמו שלוש מפלצות המסלול ההן, משתמשת במערכת הנעה היברידית. מנוע מרכזי - טורבו בנזין V6 בנפח 1.6 ליטר שמגיע ישירות מקבוצת הפורמולה 1 של מרצדס עם קו אדום ב-11,000 סל"ד; שני מנועים חשמליים עם 163 כ"ס, אחד לכל גלגל קדמי; ומנוע חשמלי עם 122 כ"ס (יותר מבערך כל סופר מיני ממוצעת) שתפקידו הבלעדי הוא להניע את הטורבו, אם יש בכך צורך. התוצאה היא מיאוץ של 6 שניות ל-200 קמ"ש. קראתם נכון, 200. לא 100.

בנוסף למערכת ההנעה הקיצונית והעיצוב הלא פחות קיצוני, ה-Project ONE אמורה גם להציע שימושיות יומיומית מסוימת עם ESP בעל שלושת מצבי נהיגה, מערכת מולטימדיה, מזגן ותאי אחסון. למה לעזאזל צריך את כל זה? פשוט מאוד - ה-Project ONE צפויה להיות מכונית חוקית למהדרין לנסיעה בכביש. רוצים אחת? באסה לכם, כולן כבר נמכרו.

 

אאודי R8 RWS

כמו שאתם יכולים לנחש מהשם, הגרסה החדשה של ה-R8 מוותרת על הנעת הסרן הקדמי לטובת הנעה אחורית בלבד, בדיוק כמו גרסאות הסופרלג'רה של הגייארדו עליה התבסס הדור הקודם. אם אתם תוהים מה לעזאזל המשמעות של ה-S בשם, אז היא Series. כנראה כי Rear Wheel Drive זה יותר מדי "רגיל".

המנוע נותר ללא שינוי - 5.2 ליטר V10 עם 540 כ"ס, והביצועים מספרים על 3.6 שניות למאה קמ"ש בדגם הקופה ועשירית יותר בספיידר. הסדרה מוגבלת ל-999 יחידות, ובניגוד מוחלט לאסטרטגיית ה"תשלמו לנו עוד כסף כדי שנוריד בשבילכם דברים מהאוטו" של הרבה יצרניות, אאודי מתמחרת את ה-RWS ב-140 ו-153 אלף יורו עבור הקופה והספיידר בהתאמה, 26 אלף יורו פחות מהגרסאות כפולות ההנעה.

 

קיה פרוסיד קונספט

הקונפסט של קיה פרוסיד נותן לנו הצצה לדור הבא של המשפחתית של קיה, שטרם ידוע מתי ייחשף. הקונספט מציג מעין שילוב בין הספורטספייס קונספט, שהיוותה קדימון לאופטימה סטיישן, והסטינגר. הפרופורציות שריריות עם תצורת שוטינג ברייק סקסית להחריד וגלגלים קדמיים שנמצאים רחוק לפני קורות A, החישוקים גדולים, תא הנוסעים נראה כמו פרשנות אולטרא מודרנית לתאי הנוסעים המינימליסטיים של מכוניות אמריקאיות משנות ה-60, והדגם הסדרתי, לכשיוצג, כנראה יכלול בדיוק אפס מהדברים האלה. אבל לפחות הוא יפה. 

 

עדכון ראשון

מרצדס EQA קונספט

אחרי שהציגה בפריז את ה-EQ, מרצדס ממגיעה לפרנקפורט עם ה-EQA קונספט. גם כאן, מדובר על קונספט לרכב חשמלי מלא, אלא שהפעם במעטפת קומפקטית (רמז ל-A קלאס העתידית?). ה-EQA אולי נראה לא מאוד מרשים או מעניין, אבל מתחת לפני השטח הוא מכיל מערך סוללות מודולרי, שיאפשרו טווח של למעלה מ-400 ק"מ מחד, או הספק של יותר מ-270 כ"ס והנעה כפולה.

כהרגלה בקודש, מרצדס לא מסתפקת במערכת הנעה עתידנית, אלא גם מוסיפה פאנל שמשמש כ"גריל קדמי וירטואלי" שמחליף את התצוגה שלו עפ"י מצב הנהיגה הנבחר, שיטת תשלום חדשה בעמדות טעינה ציבוריות, וטעינה באמצעות אינדוקציה (אל חוטית) שתספק טווח של 100 ק"מ תוך 10 דקות טעינה. בנוסף, וזו אמנם קצת היאחזות בקש, אבל הנייר סופג הכל אז נגיד את זה - אולי ה-EQA היא גם רמז לעיצובה של ה-A קלאס החדשה, שצפויה להיחשף במהלך 2018 או 2019.

 

אאודי RS4

450 כ"ס ו-61 קג"מ מ-V6 בנפח 2.9 ליטר עם שני טורבואים, הנעה כפולה, 4.1 שניות מאפס למאה קמ"ש, ועיצוב שגם העובדה שהיא סטיישן לא תצליח להחביא. כל אלה יוצרים את האאודי RS4 החדשה. למנוע משודכת תיבת שמונה הילוכים אוטומטית, ואאודי אפילו מתגאה בצריכת דלק של 11.4 ק"מ לליטר. המרכב הונמך ב-7 מ"מ ביחס ל-A4 הרגילה, וכאופציה תוכלו לסמן גם בלמים קראמיים, בולמים אדפטיביים, וחישוקי 20 אינץ'. אנחנו ניקח אותה בדיוק בכחול של התמונות.

 

מרצדס GLC F-Cell קונספט

אל תתבלבלו, המילה קונספט אמנם מופיעה בשם, אבל מדובר בדגם טרום-ייצור שדורש רק "סגירות אחרונות" לפני שהוא יוצא ומתגלגל ברחבי העולם. זוכרים את ה-EQA מלפני כמה פסקאות, ואת ה-EQ שקדמה לה? אז ה-GLC F-Cell הוא בעצם הסנונית הראשונה של תת-המותג, שמטרתו העיקרית היא להפוך את מערכות ההנעה האלטרנטיביות לנגישות וישימות מתמיד.

שני סוגי ההנעה האלטרנטיביים המוכרים ביותר כיום, הם חשמל ומימן. אולם הראשון דורש טעינה ארוכה, והשני לא יעיל אנרגטית (נדרשת יותר אנרגיה להפיק אותו מזו שניתן להפיק ממנו) כמו בנזין. אז מרצדס עשו אחד ועוד אחד, ואז... ובכן, עשו אחד ועוד אחד.

ה-GLC F-Cell משלב בין שתי מערכות ההנעה, ומציג סוג של רכב היברידי, אלא שבמקום שימוש במנוע בעירה פנימית הוא עושה שימוש בתא דלק מימני. שתי מערכות ההנעה בעצם עונות האחת על חסרונות השניה, בזמן שאתם בבית, הרכב ייטען משקע החשמל, וכאשר אתם יוצאים לנסיעה ארוכה, תדלקו מימן שישמש כדלק של המערכת ההיברידית. ה-GLC המיימנית תגיע לייצור, כך עפ"י מרצדס, "בין עכשיו ל-2022". 

 

הונדה אורבן EV קונספט

הונדה מציגה את החזון החשמלי העירוני שלה לשנים הקרובות. האורבן EV היא מכונית עירונית וקטנה המיועדת לארבעה אנשים, נמוכה ורחבה. לשם השוואה, ה-EV קצרה ב-10 ס"מ מהג'אז.

הפנים מציע עיצוב מינימלי עם שתי שורות של ספסלים, דשבורד בגימור עץ עם מיעוט כפתורים ו מסכים בדלתות במקום מראות צד קונבנציונליות. ה-EV עונדת את הסמל המוכר עם הרקע הכחול של ליין הדגמים ההיברידיים והחשמליים של הונדה, אלא שהוא מציג כאן עיצוב חדש ותאורה אחורית. מצידו של הסמל, קיימת "תצוגת הודעות רב לשונית, שיכולה לשמש לברכות (כן, בטח), הוראות לנהגים אחרים (כמו לאן ללכת) או מצבי טעינה".

הונדה מציגה באורבן EV טכנולוגיות חדשות לעתיד, עם עוזר אוטומטי ש"ילמד " את סגנון הנהיגה של כל נהג ויישם את ההמלצות בנהיגה עתידית, והונדה פאוור מנג'ר - מערכת חכמה לניהול אנרגיה שמלבד לאחסן אנרגיה, יכולה גם להטעין את הבית של המשתמש או אפילו למכור את החשמל חזרה לרשת החשמל הלאומית.

קברניטי הונדה הודיעו שה-EV לא תשאר כקונספט וגרסה סדרתית שלה תגיע לכבישים בשנת 2019.

 

עדכון שני

רנו מגאן  RS

אחרי הפסקה בת מספר חודשים רנו מגאן RS חוזרת ונראה שלהונדה (סיוויק טייפ R) וסיאט (לאון קופרה) יש ממה לפחד. ההאצ'בק הספורטיבית של רנו חמושה במנוע בנפח 1.8 ליטר מוגדש טורבו המפיק 280 כ"ס (המנוע יניע גם את אלפיין A110 החדשה) ו-39.7 קג"מ של מומנט. בעזרת חטיבת רנוספורט שאחראית על התכנון וכיול השילדה, הצרפתים מקווים לחזור להיות הסמן הקיצוני הקטגוריה.

הם מתכננים לעשות זאת בזכות כמה תוספות מעניינות: 5 דלתות, בחירה בין גיר ידני או רובוטי, שניהם עם 6 הילוכים ולראשונה בקטגוריה, גם היגוי אחורי אקטיבי (להבדיל מההיגוי האחורי הפאסיבי של הסיטוראן וולקן מתחילת שנות ה-90), שבמהירויות נמוכות יסובב את הגלגלים האחוריים בכיוון ההפוך לקדמיים כדי להקטין את רדיוס הסיבוב ובמהירויות גבוהות לאותו כיוון כדי להגביר את היציבות.

דיפרנציאל מוגבל החלקה לצערנו יגיע רק בגירסאות קאפ וטרופי כאשר האחרונה אמורה גם להעלות את ההספק ל-300 כ"ס. אצלנו במהלך שנת 2018.

 

רנו סימביוזיס

מובילת המכירות בתחום המכוניות החשמליות לא יכלה להשאר בלי קונספט חשמלי כלשהו, הפעם מדובר ברנו סימביוזיס. רנו סימביוזיס הינה "סימביוזה" - יחסי גומלין, בין רכב ובית (WTF?!). הקונספט הוא רכב חשמלי אוטונומי המשמש סוג של חלק מהבית. הרכב נכנס לתוך הדירה ומשמש סוג של חדר או סלון בתוכו. הרכב גם חולק את האנרגיה החשמלית עם הבית - כאשר הרכב בבית, הוא נטען מקו החשמל הביתי, אך כאשר יש צורך, למשל בהפסקת חשמל, סוללות הרכב משמשות ל...הנעת(?) הבית.

פריט מידע חסר חשיבות אך מבדר הוא שחברת Ubisoft, מו"לית משחקי המחשב אחראית על פיתוח רכיב הנהיגה האוטונומי. פריט מידע חשוב עוד פחות, אך גם מבדר לא פחות, הוא שיוביסופט לא ידועה במשחקי הנהיגה שלה, וזה האחרון יצא לשוק ב-2014, ונחל כשלון די חרוץ. אז החיבור לא ממש מובן.

 

BMW i Vision Dynamics

שנה שעברה BMW הציגו את הקונספט Next Vision 100 שאמור לייצג את המאה הקרובה של היצרן. בפרנקפורט הגרמנים החליטו להיות יותר מציאותיים והפעם הציגו את I Vision Dynamics, קופה 4 דלתות ענקית, חשמלית כמובן, ובעלת טווח נסיעה של 600 ק"מ. הביצועים כצפוי מקופה של BMW "לא רעים": מהירות מקסימלית של מעל 200 קמ"ש ותאוצה מסורתית (0-100) ב-4 שניות.

ב.מ.וו לא מציינים מתי - אם בכלל - המכונית תעבור את המטמורפוזה לדגם בייצור סדרתי, אבל הם מתייחסים לא פעם לקשר של ה-I Vision ל-i3 וה-i8. מה שזורע את הרעיון הבלתי נמנע שאולי אנחנו עומדים לפני הצגת מכונית i משפחתית חשמלית לחלוטין, שתשב מעל ה-i3 העירונית ותוכל לתת מענה לפופולריות הגוברת של טסלה. 

 

סוזוקי סוויפט ספורט

דגם זה יורש את הדגם הקודם (שלא שווק בארץ כמו קודמיו). הדגם יקבל את מנוע הטורבו 1.4 המוכר לשוק הישראלי מהקרוסאובר, וישודך לגיר ידני עם ששה הילוכים. מבחוץ יהיה קשה לפספס את העובדה שמדובר בגירסה הספורטיבית שכן בצדדים ניתן להבחין בחישוקי 17 אינץ' הגדולים (מדי?) והבולטים עין, מקדימה הגריל רחב ו"וקרבי" יותר, ומאחור משולבים זוג מפלטים  שקשה לפספס בפגוש האחורי.

פרט אבזור מעניין שהושק עם המכוניות הוא מערכת מולטימדיה "משנית" המשולבת בתוך לוח המחוונים עם מסך בגודל 4.2 אינץ'. המערכת תומכת באפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו, ומאפשרת גם השמעת מוזיקה מהטלפון באמצעות חיבור בלוטות'. בנוסף יש מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 7" במיקום הסטנדרטי.

הסוויפט ספורט הוצגה עם חבילת בטיחות מרשימה הכוללת בלימה אוטונומית עם אזהרה, סיוע לבלימה או בלימה ממש לפי הצורך עם זיהוי הולכי רגל באמצעות חיישני לייזר ומצלמה, תיקון סטיה מנתיב (לראשונה בסוזוקי), התראת עייפות נהג, עמעום אורות דרך אוטומטי, ובקרת שיוט אדפטיבית עם התנהגות ניתנת לכיול.

נותר רק לקוות שבדרך מהונגריה לישראל לא ילך לאיבוד חלק מהאבזור העשיר.

למרות ההספק הצנוע יחסית למתחרות, משקל של פחות מטון (970 ק"ג) מבטיח ביצועים טובים וכיף גדול. נותר רק לקוות שמכשירי תנועה אכן יקיימו את הבטחתם ויביאו את הסוויפט ספורט לישראל דבר שמעולם לא קרה מאז הוצגה הסוויפט ספורט לפני 12(!) שנים.

 

ב.מ.וו M8 GTE

עונת המרוצים הבאה בפתח, וחטיבת הספורט המוטורי של ב.מ.וו משיקה לכבודה את גרסת המרוצים של הסדרה 8 ומכוונת לצמרת של קטגוריית הגרנד טורינג הבינלאומית, ובכך נותנת לנו על הדרך, גם הצצה נוספת לעיצוב של הסדרה 8 העתידית.

גרסת המרוצים פותחה בצמוד לגרסה הסדרתית תוך כדי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו תכנון והדפסה של חלקים בתלת ממד, שימוש בחומרים מרוכבים, ופיתוח בקרת משיכה בעזרת בינה מלאכותית. הרכב עצמו נבנה בעבודת יד והוא שוקל 1220 קילוגרם. אל תיבה סיקוונסיאלית בעלת שישה הילוכים מחובר מנוע V8 טווין טורבו בנפח 4 ליטר (על פי תקנות הקטגוריה) עם יותר מ-500 כוחות סוס.

ה-M8 GTE תעשה את הבכורה שלה במרוץ 24 השעות של דייטונה בינואר הקרוב, ותחזיר את ב.מ.וו לתחרות, 7 שנים אחרי שפרשה מקטגוריית ה-GT ב-2011.

dddd