תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

לומדים - ביקורת קורס נהיגה מתקדמת DriveLogic

פגשנו את אביאל מ-DriveLogic ובדקנו את קורס הנהיגה המתקדמת שלו. למי הוא מתאים? למי לא ולמה הוא כל כך חשוב

  • 03-08-2017
  • מאת: פבל צ'רניצקי

עשיתם טסט, קיבלתם רישיון, ועכשיו מה? עכשיו אתם 'יודעים לנהוג'. אתם יוצאים לסביבה שנעה בין ג'ונגל פרוע לשדה קרב, כשבמקרה הטוב היה לכם מורה נהיגה שהקפיד על דברים חשובים כמו תנוחת ישיבה ותכנון הנסיעה, ובמקרה הרע טחן לכם את המוח עם כמה הדבר הכי חשוב זה לא לעבור את המהירות המותרת ושכל הזמן תסתכלו במראות כי טסטרים פוסלים על זה.

עם יד על הלב - כמה מכם, שקוראים את השורות האלה, יודעים מה הכוונה ב"העברת משקל"? כמה מכם יודעים למה היא גורמת ואיך יוצרים אותה או נמענים ממנה? כמה מכם מבינים מושגים כמו "תת היגוי" או "היגוי יתר", שלא לדבר על דברים כמו "מעגל אחיזה" ו"אייפקס" שבכלל נשמעים כמו איזה וודוו מג'יק מוזר?

כמה מכם יודעים איפה נמצאים גבולות האחיזה של הרכב שלכם? או לחצו פעם על הבלמים עד הסוף (לא, לא חזק יחסית, ממש ממש עד השטיח)? מי מכם שכן חווה בלימת חירום, האם ידעתם שהרעידות המטורפות האלה בדוושה הם תקינות לחלוטין ופשוט מעידות על כך שה-ABS (יודעים מה זה?) נכנס לפעולה?

כמה מכם יודעים איך צריך להחזיק את ההגה? ואת זה שאשכרה יש מה לעשות עם רגל שמאל גם כשנוהגים באוטומט?

לאן אתם מסתכלים כשאתם נוהגים? ולא, אני לא מתכוון ל"על הכביש או על הטלפון". איך אתם עוברים נתיב? איך אתם מאיצים כשאתם משתלבים לכביש מהיר? איך אתם מכוונים את המראות?

והכי חשוב - האם אתם יודעים שהתשובות לשאלות האלה, פשוטו כמשמעו, יכולות להיות ההבדל בין חיים למוות. אני אכתוב את זה שוב כדי שתבינו, אם אתם עושים את הדברים האלה - כולם, חלקם, מרביתם, מקצתם או אפילו רק אחד מהם - לא נכון. אתם יכולים למות. כן, למות.

 

הבעיה

אנחנו אוהבים מאוד לזלזל בחבר'ה הצעירים של ימינו, דור האינסטרגם והסנאפצ'אט (כי פייסבוק זה כבר לזקנים), אנחנו אומרים שהם לא יודעים לדחות סיפוקים, שהם רוצים הכל אתמול - דור האינסטנט.

אבל, אם כבר היד על הלב, כמה מכם היו מוכנים להתעכב בקבלת רישיון הנהיגה? על כמה מכם חרב עולמכם כשנכשלתם בטסט הראשון (אני יודע שלי זה קרה) וכמה מכם רצו "לא יותר מ-28 שיעורים"?

נהיגה היא אקט לא פשוט, יש המון גורמים שצריך לקחת בחשבון, המון הפתעות שצריך לצפות והמון דברים שיכולים להשתבש בצורה קטסטרופלית. דברים שהשתבשו, מתחילת השנה ל-235 איש. ואלה רק האנשים שקיפחו את חייהם, מה עם העובדה שבערך 92.4% מהמכוניות על הכביש מכוסחות, פגועות או שרוטות ברמת חומרה משתנה?

ובניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, הכישורים שקיבלתם במסגרת שיעורי הנהיגה שלכם לא מספיקים כדי לשרוד. הם מספיקים כדי לתפעל רכב בסביבה קצת יותר צפופה מסטריליות מוחלטת, אבל לא כדי לצלוח את כבישי ישראל (או העולם לצורך העניין. שם, ברוב המקרים המצב לא הרבה יותר טוב).

 

הפתרון

לימוד, ותרגול.

אבל מה אפשר לתרגל כשההרגלים שסיגלתם לעצמכם הם לא נכונים? לימדו אתכם להחזיק את ההגה ב-10 ו-2? טעות. לימדו אתכם לכוון את המראות כך שתראו את קצוות הרכב? טעות גדולה. לימדו אתכם לשבת "ככה שיהיה נוח"? טעות פטאלית!

בוואקום הזה שנפער נכנסים קורסים לנהיגה מתקדמת. הם מתחלקים ברובם לשניים: נהיגה מתקדמת, ששמה דגש על ההיבטים הפרקטיים, הבטיחותיים והתכנוניים של הנהיגה; ונהיגה ספורטיבית, שמטרתה לגרום לכם להצליח למקסם את היכולות שלכם כנהגים ושל ביצועי והאחיזה של הרכב שלכם בנהיגה מהירה, וכפועל יוצא גם להפוך אתכם לנהגים בטוחים יותר שמסוגלים להתמודד עם הרכב טוב יותר.

 

היישום

אחד הקורסים האלה הוא של אביאל יעקובי, שהולך תחת השם 'DriveLogic'. במסגרת שיתוף פעולה, הגענו אליו לקבל טעימה מהקורס ולראות למי הקורס מתאים ואיך הוא יכול לשפר אתכם ולהפוך אתכם לנהגים לא רק מהירים יותר, אלא בעיקר בטוחים יותר - בטוחים יותר בעצמכם ובטוחים יותר לסביבה ולנוסעים שאיתכם.

מובילי הדעה שלנו גם הם השתתפו בקורס, ואת חוות הדעת שלהם תוכלו לקרוא בשרשור שנפתח למטרה הזו. בסוף הפרויקט הגענו אליו אנחנו, אנשי המערכת, לבחון את הקורס.

הקורס הוא אישי, כלומר "אחד על אחד". לא בקבוצות, על מנת לתת לכל משתתף את מלוא תשומת הלב, השיטה זו היא אחת היותר רווחות בתעשייה הזו ולטעמנו היא גם המוצלחת שבהן. היא אמנם יקרה יותר, אבל זה לגמרי שווה את זה.

במתכונתו המלאה מורכב הקורס משני מפגשים בהפרש של שבוע. המפגש הראשון מתמקד בלימוד מושגים תיאורטיים, הכרת אופי הנהג והרכב, אימון קצר בקטע כביש, ולאחר מכן תרגול 'מעגל אחיזה' באיזור סטרילי - ההשפעה של העברות משקל (בלימה, האצה והפניית ההגה) על האחיזה, היווצרות מצבים של תת-היגוי או היגוי יתר והתמודדות איתם.

החלק השני הוא תרגול של מה שנלמד בחלק הראשון, שיפור נקודתי של דגשים ועבודה נוספת על דברים שעדיין דורשים תיקון.

את אביאל פגשנו ב-9:30 בבוקר, והדבר הראשון שמנסים להבין הוא מה אנחנו כבר יודעים, כי חבל ללמד משהו שכבר מכירים ואביאל מעדיף לדלג על דברים שהוא מבין שברורים לנהג ולהתקדם לתחומים מתקדמים יותר.

הנסיון שלי מסתכם בכמה הדרכות ספונטניות בכל מיני סיטואציות שונות, נסיון קצרצר בנהיגת מסלול בחו"ל, קורס ראלי בעבר הרחוק ותקופה מסוימת של התחרות במירוצי קארטינג בעבר הקצת פחות רחוק.

התחלנו בחלק תיאורטי עם הסברים על תנוחת נהיגה, מבט, צפי ותכנון הנהיגה, מעגל אחיזה ו"קווים" - הדרך הנכונה "לקחת" את הסיבוב כדי לקבל את המקסימום מהאחיזה של הרכב ולהגדיל את שדה הראיה ככל האפשר. על מה שהיה ברור שכולנו מבינים, דילגנו.

סוף סוף למדתי את משמעות המושג "מעגל אחיזה" - עד היום פשוט התייחסתי לזה כ"העברות משקל", מסתבר שיש לזה שם יותר מגניב, למדתי גם שבניגוד לקארטינג, כשאנחנו על כביש ציבורי עדיף לבחור בקו בו אנחנו פוגשים את האייפקס (שיא הפניה) מאוחר יותר, כדי לפתוח לנו שדה ראיה טוב יותר ובאופן תת הכרתי לאפשר מהירות גבוהה יותר.

ידענו את זה כבר קודם, אבל הדגשנו שוב שמבט רחוק ככל האפשר מאפשר נהיגה חלקה, זורמת, עדינה ובאופן כללי נעימה יותר. לנו זה היה חשוב בשביל עוד שניים שלושה קמ"שים, לכם זה יכול לעשות את ההבדל בין בלימת חירום או התחמקות ממכשול לבין בלימה מדודה ומתונה שאף אחד לא יתרגש ממנה.

לאחר מכן יצאנו לנהיגה בכביש. בהתחלה אביאל יושב ליד הנהג וצופה באופי הנהיגה וכשמגיעים ל"כביש המיועד", בו נערך האימון, הוא כבר מגיע עם ניתוח מדוקדק של יכולות הנהיגה, אופיה, וטיפים לשיפור.

כשהגענו לקטע הכביש בו התאמנו, אחרי שניים-שלושה מעברים, אביאל הודיע לי באופן חגיגי "אתה בולם קצת מוקדם מדי, אבל חוץ מזה, בדרך כלל, הייתי אומר לך שאין לי מה לעשות איתך על כביש ציבורי ושאתה יכול לנסוע הביתה. על מסלול, יש מה לשפר, כאן - לא כל כך".

נעים ככל שזה היה לשמוע מחמאה כזו, שם התחילה הדילמה. אם אני יודע שיש לי מה לשפר בנהיגה, למי מתאימה ההדרכה עם אביאל?

השותף שלי לקורס, מאידך, הרגיש שהוא הצליח לשפר נקודות קטנות ששיפרו את הנהיגה בצורה מהותית. הוא תכנן את הנהיגה שלו טוב יותר בזכות מבט רחוק יותר, גרם לרכב להתנהג טוב יותר בזכות עבודת הגה חלקה ועדינה יותר. עם כל מעבר על הכביש, ראיתי מהמושב האחורי את הנהיגה הופכת שלווה וזורמת יותר, את המעבר בין האצה לבלימה הופכת למחושבת יותר ואת כל הנהיגה להרמונית, שלווה, וכפועל יוצא מכך גם מהירה ובטוחה יותר.

את שאר הזמן שנותר לי עם אביאל, העברנו בנסיון להילחם בנטיית הבלימה המוקדמת שלי (פחדן, מה לעשות) ובחידוד ההיכרות עם הכביש; ובשיחה על תרבות הנהיגה הנוראה שלנו, גם - ולפעמים בעיקר - של אלה מאיתנו שבטוחים שהם הנהגים הכי טובים בעולם, אלה שבמוקדם או במאוחר מגרדים את הרכב שלהם ממעקה או גוררים אותו מתעלה.

אביאל התברר כאיש שיחה נעים ונחמד מאוד. הוא מדריך מצוין שיכול מחד לשפר את הנהיגה של המודרכים שלו בפער בלתי נתפס ומאידך מספיק נטול אגו כדי להגיד "אין לי מה לעשות איתך". למי היינו ממליצים לעבור את הקורס שלו? קודם כל לכולם, ולאו דווקא את הקורס הזה ספציפית, אלא בכלל.

מעבר לזה, היינו ממליצים את הקורס הזה בלב שלם לכל מי שאין לו ניסיון בנהיגה מתקדמת או שיש לו ניסיון מועט, כל מי שחושב שהוא נוהג טוב, אבל עושה את זה מאינסטינקט ולא מידע קונקרטי. מהצד השני, מי שעבר מספר קורסים, עבר הדרכות נהיגה ותרגל את הכישורים בימי מסלול, כנראה שלא יפיק הרבה מהקורס המדובר, אבל אותם אלה יכולים להתנחם בעובדה שאביאל מעביר גם קורסים בחו"ל - במסלול הנורבורגרינג.

בסופו של הקורס, ההרגשה שלי עם עצמי היתה די ברורה. האם למדתי משהו? כן. האם השתפרתי בשיעור שחשבתי שאני אשתפר? לא. אבל אני גם לא המוקד כאן. ואמנם אביאל הוא מוקד הביקורת, אך לא מוקד העניין, אלא אתם. אתם אלה שצריכים לרצות לשפר את הנהיגה שלכם, אתם אלה שצריכים לרצות להיות נהגים בטוחים וטובים יותר, ואתם אלה שרוצים להמשיך לחיות.

dddd