תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • שברולט
  • שברולט קרוז
  • שברולט קרוז החדשה – מבחן דרך

    שברולט קרוז

    שברולט קרוז בדור השני שלה עומדת בפני אתגר כפול – להיות תחרותית בקבוצה צפופה במיוחד וגם לשפר את התדמית של הדגם בשוק המקומי. יצאנו לנסיעה כדי לראות איפה היא מצליחה ואיפה פחות

    • 25-12-2016
    • מאת: קינן כהן, צילום: קינן כהן

    רגע לפני שמתחילים לספר על שברולט קרוז החדשה, צריך לדבר רגע על הפיל בחדר. כן, אני מתכוון לדור הקודם של הקרוז, המשפחתית המודרנית של שברולט הייתה הצלחה בקנה מידה עולמי מאז הצגתה, אבל אצלנו היא סבלה מחבלי לידה לא פשוטים שהקרינו על המשך חיי הדור הראשון. עד מתיחת הפנים שהחליפה את מנוע ה-1.6 האטמוספרי ואת תיבת ההילוכים המכונית לא הפגינה רמת עידון, אמינות או צריכת דלק טובות. גם כאשר מתיחת הפנים החליפה את יחידת הכוח במנוע 1.4 ליטר טורבו זריז וטוב לכשעצמו, מבחינת השוק הישראלי זה כבר היה מעט מדי ומאוחר מדי.

    אל תוך התדמית הזו נכנסת שברולט קרוז החדשה, שעל כתפיה כאמור בכותרת המשנה אתגר ההתמודדות עם שוק המשפחתיות מוטה הליסינג וגם עם השם שהותירה אחריה קרוז היוצאת.

    כרום סביב החלונות, בסבכה הקדמית, חישוקי 17 אינץ' ואיתות במראות מבדילים את רמת הגימור הגבוהה

    מתלבשת

    שברולט קרוז החדשה עושה המון דברים באופן שונה מקודמתה, מעבר לגדילה במימדים (7 ס"מ לאורך ו-1.5 ס"מ בבסיס הגלגלים ל-270 ס"מ), העיצוב גם שונה מאוד, המראה הזוויתי והרבוע של הדור היוצא מוחלף בקו דינאמי, יש שיאמרו דמוי קופה כצו האופנה העדכי וכנדרש לשיפור מקדם הגרר וצריכת הדלק. בשורה התחתונה אפשר לומר שהיא נאה, אבל לא נאה באופן בולט או מיוחד, יכולתם לשים שם סמל של קיה או יונדאי ולא לשים לב. רמת הגימור הנבחנת "פרמייר" היא הגבוהה מבין שתי רמות הגימור ונבדלת חיצוני בעיקר בתוספות כרום, איתות במראות הצד וחישוקי 17 אינץ' במקום 16 אינץ' ב-LT, שמשום מה עדיין נראים קטנים מדי ביחס לגוף.

    תא הנוסעים נאה אם כי כהה מאוד, ממשיך את העיצוב החיצוני במראה טוב, אבל לא מסעיר. ברמת הגימור הזו המכונית עוטה עור והרבה ממנו, מציפוי החלק התחתון של הדשבורד עד לכיסאות החשמליים והמחוממים. על גלגל ההגה צביר כפתורים לשליטה על בקרת השיוט והשמע (עם כפתורי התחנות והעוצמה מאחור), ניתן גם לתפעל את מערכת השמע ממסך המגע בגודל 7 אינץ' עם מערכת ההפעלה MyLink שמציעה צימוד למכשירי אייפון ובאופן כללי גם אנדרואיד, אם כי האפליקציה לאחרונים עדיין לא פעילה בישראל. ברגע שהטלפון מחובר למערכת ניתן להפעיל את הפונקציות המרכזיות שלו ממסך המגע. המערכת בגדול עובדת בסדר גמור חוץ מזה שאי אפשר להפעיל תוכנת ניווט בטלפון ובמקביל לשמוע רדיו, כל פריצה של הוראת ניווט מובילה ישר למוזיקה מהנייד ולא חוזרת לרדיו.

    המון עור על הפלסטיק בסביבת הנהג, על המושבים וההגה ושאר אבזור ברמת הגימור פרימייר

    מתחת למסך המגע בקרת האקלים המפוצלת (מזגן רגיל ב-LT) ומשם ומטה פלסטיק קשה למגע עם כמות טובה של תאי אחסון ורווחים מעט מוגזמים בין המשטחים השונים.

    מול הנהג מחווני המהירות והסל"ד שהם, יחד עם מחשב הדרך המפורט ובהיר התצוגה קלים מאוד להבנה, קריאה וגם תפעול. שאר הנדסת האנוש גם היא טובה, אין פה גימיקים או כל מיני פטנטים מתחכמים. המרווח טוב, אבל כמו באחותה לפלטפורמה האופל אסטרה חום ממקור לא ברור נפלט מצד הקונסולה המרכזית ומקרין על שוק רגל ימין.

    המושב האחורי לא מאוד רחב, אם כי מבוגר יישב שם בלי תלונות על מקום לרגליים, אולי תשמעו אותו תוהה על חסרונן של יציאות מיזוג וידיות אחיזה, ואם הוא גבוה יותר מ-175 הס"מ התקניים הוא גם ישפשף פדחתו בתקרה. תאי אחסון בדלתות וזוג מחזיקי כוסות במשענת היד הנפתחת של המושב האחורי סוגרים את הפינה בכל הקשור לאחסון.

    תא המטען מציג נפח של 393 ליטרים (אל תחפשו את הנתון הזה במפרט הישראלי, הוא לא מופיע שם משום מה), המספר אולי לא גדול, אבל התא עצמו דווקא כן, גם לרוחב ובעיקר לעומק, זה פחות או יותר מה שיש בו, בלי יציאת 12V שהופכת לנפוצה יותר ויותר ועם וו תליה אחד בלבד.

    יוצאת לסיבוב

    אחד החידושים המרכזיים של קרוז החדשה נמצא מתחת למכסה המנוע, יחידת הכוח בנפח 1.4 ליטרים, ממשפחת המנועים הקטנים החדשה של שברולט. יחד עם מגדש טורבו הוא מפיק 153 כ"ס ב-5,600 סל"ד ו-24.4 קג"מ מ-2,000 סל"ד. תיבת ההילוכים היא פלנטרית עם שישה יחסי העברה. בפועל הצמד הזה עובד טוב מאוד. המכונית מאוד זריזה, הן ביחס למשפחתיות והן באופן כללי. יש את העניין הזה עם נתון התאוצה הרשמי של 7.7 שניות למאה קמ"ש, את השעון באפליקציה שלי היא עצרה על 8.2 שניות, לא שעל חצי שניה נמדדת מכונית משפחתית, אבל גם נתון האמת הוא מרשים מאוד עבור משפחתית. גם תאוצות הביניים טובות מאוד, עם תגובה מהירה של התיבה בהורדת הילוך או שניים מייד עם רמיסת הדוושה.

    עיצוב חיצוני עמוק בתלם של המיינסטרים

    נוחות הנסיעה טובה מאוד, גם בשיכוך מהמורות ושברים עירוניים וגם בגיהוץ גלי אספלט בינוניים במהירות בין עירונית. כיול המתלים משלב סך הכל באופן מאוד מפתיע בין נוקשות שתומכת במרכב (הקל יותר בכ-100 ק"ג ביחס לדור היוצא) לבין נוחות – מפתיע ביחס למוצאה, אם תרשו לי להיות סטריאוטיפי לרגע. לנוחות הזו מצטרפת גם יכולת בידוד רעשים טובה מאוד בטח בהתחשב בעובדה שעם צמיגי 17 אינץ' ציפיתי לרעשי דרך בולטים יותר. בעיר היא מתמרנת יפה מאוד, הקורות הקדמיות גוזלות שטח ראיה לא קטן וחששתי מראות לקויה לאחור בגלל קורות C הסוגרות, אבל זו לא התגלתה כמכשלה, מה גם שמצלמת הרוורס מצליחה לעזור להתגבר על הזנב הגבוה. מי שהציקו בהתנהלות השוטפת איתה היו מערכת ה"עצור-סע" הבלתי ניתנת לכיבוי שהדרך היחידה להתמודד איתה הייתה לעצור, לתת למנוע להיכבות ואז לשחרר לרגע את הדוושה ואחרי שהוא מונע שוב ללחוץ עליה ואז הוא כבר לא כבה שוב. הדבר השני היה בלם הרגל שדורש ממש כוח דריכה לא מבוטל, אני חושש שהוא יימאס על לקוחות רבים שפשוט יסתפקו בלזרוק את התיבה ל-P. אגב תיבה ותפעול, במצב הידני העברת ההילוכים נעשית על ידי כפתורי +/- בראש הידית, נוח בערך כמו פומפייה מגומי, למה להתחכם?

    בכביש המפותל היא מתחילה טוב עם הגה זריז ומהיר תגובה, אבל ההמשך מעורפל מדי מבחינת משקל או משוב ממנו לגבי מה קורה בין הגלגלים לאספלט. אפשר לדחוק אותה לפניות והאחיזה מרובה. אבל לא ממש להוציא משהו שיכול להיקרא "מהנה", אופל אסטרה שעושה שימוש בפלטפורמה זהה מצליחה הרבה יותר בתחום הזה. ברמת הגימור פרמייר מתלה אחורי שונה מאשר ב-LT מסוג וואטס (בגדול, שתי זרועות המחוברות על ידי נדנד באופן הדומה לאות Z) שתורם לצמצום זוויות הגלגול ולשליטה טובה יותר במרכב. אבל כדי באמת להבין את השיפור, צריך לנהוג בשתי הגרסאות גב אל גב.

    בארצות הברית קרוז החדשה מציעה מערכות בטיחות מתקדמות כמו זיהוי רכב ב"שטח מת", התראת סטייה מנתיב וסכנת התנגשות מלפנים ובקרת תנועה חוצה בנסיעה לאחור שהיו ממקמות אותה עם המובילות בקבוצתה, אולם אלינו היא מגיעה עם 10 כריות אוויר הראויות לציון, אבל בלי המערכות האחרות ועם מובילאיי שהינו חלק מהציוד התקני ואין אפשרות לקבל אותה בלעדיו.

    בסיום ימי המבחן צריכת הדלק שנרשמה הייתה 12.3 ק"מ לליטר, ממוצע למשפחתית בתנאי המבחן.

    חוזרת הביתה

    שורה תחתונה – שברולט קרוז החדשה היא לא התקדמות, אלא קפיצה קדימה ביחס לדור היוצא. נוחה, מרווחת, חזקה, מאובזרת (לפחות ברמת הגימור הגבוהה) ועם תא מטען שימושי. עד כאן היא בהחלט יכולה לעמוד ולהתמודד היטב בסגמנט. החיסרון האובייקטיבי המשמעותי שלה הוא מחסור במערכות בטיחות, למרבה הצער, להרבה קונים זה עדיין לא אומר הרבה.

    אבל הפיצוח האמיתי של קרוז לא יימדד בס"מ, כ"ס, ליטרים או קג"מ בטח שלא במנהגי הכביש שלה - אלא במעטפת השירות, היכולת והנכונות של היבואנית לעמול קשה מאוד על בניית ערך לדגם הזה שסובל משם רע מאוד בשל הדור היוצא. עם ציי הרכב וחברות הליסינג הם כנראה יתמודדו במישור ההנחות, אבל עם הלקוח הפרטי אליו מיועדת רמת האבזור הנבחנת שמחירה 135 אלף שקלים - תהייה יותר עבודה, אם זה בזרוע הטרייד אין, היחס והשירות ללקוח בהמשך חיי הדגם ובכלל.

     

    שברולט קרוז פרימייר, סדאן

    מנוע, הנעה

    בנזין, טורבו, קדמית

    נפח

    1,399

    הספק/סל"ד

    5,600/153

    מומנט/סל"ד

    2,000/24.4

    תיבת הילוכים

    אוטומטית, 6 הילוכים

     

     

    מידות

    אורך (ס"מ)

    467

    רוחב (ס"מ)

    179

    גובה (ס"מ)

    146

    בסיס גלגלים (ס"מ)

    270

    תא מטען (ליטרים)

    393

    משקל (ק"ג)

    1,362

     

     

    מתלים, בלמים,צמיגים

    מתלים קד'/אח'

    מק'פרסון, וואטס

    בלמים קד'/אח'

    דיסק מאוורר/דיסק

    צמיגים

    225/45 17R

     

     

    יש לכם שאלות לכותב המבחן? בואו לפגוש אותו בפורום

     

    dddd