תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מבחן דרך – אודי RS3

לאמריקנים יש מילה לדברים כאלו – awesome שזה כמו "גדול", "מדהים" ו"אדיר" רק בצורה מגניבה יותר – גם אודי RS3 עושה דברים גדולים מדהימים ואדירים – רק בצורה מגניבה יותר

  • 28-02-2016
  • מאת: קינן כהן, צילום: קינן כהן

הן שמעו אותי מגיע עוד הרבה לפני שראו אותי, ההד שהחזירו צלעות ההרים בגלבוע מרעם האגזוזים המתגלגל של אודי RS3 הלבנה רץ לפנינו, מבשר את בואה של המכונה הרועשת כמו נביא זעם ניחר גרון, אדום עיניים ופרוע זקן בשער העיר. העשב עדיין בפיהן, הרימו הפרות הדשנות את הראשים הענקיים שלהם ובהו בתדהמה בכתם הלבן המטושטש שהופיע לרגע ומיד נבלע מאחורי העיקול הקרוב.

קאט.

חצי שעה לפני כן אני עונה על שאלות אחרונות ומקפל את הציוד שלי בסיום הרצאה בבית חולים העמק על אחריות אישית וניהול סיכונים בנהיגה, ממהר למכונית שמחכה לי בחניה ומהרהר לעצמי מה היו חושבים האנשים שהעברתי להם את ההרצאה על מה שאני עומד לעשות איתה עכשיו. אבל ככל שחשבתי על זה וככל שנקפו הקילומטרים והפניות מאחורי ההגה של אודי RS3 מצאתי את עצמי במין הבנה שהמכונה הזו בהחלט מסמלת את העידן החדש - שבו ניתן לנהוג מהר מאוד ועדיין מאוד בטוח גם בכביש שלצלוח אותו במהירות כזו עד לפני כמה שנים הצריך נהג טוב מאוד או טיפש להחריד. אני מקווה שאני מהסוג הראשון, אבל המכונית הזו גורמת לכל אחד להרגיש ככה, גם אם הוא באמת מהסוג השני...

עוצמה מאופקת

אבל הדואליות הזו בביצוע שאותו חוויתי בכביש ההררי מתחיל באודי RS3 עוד הרבה לפני כן. כבר כאשר אתה מסתכל עליה, וזה מתחיל בקטע הזה שהיא מגיעה אך ורק בתצורת הספורטבק מחומשת הדלתות (בעיני זה הומאז' מקסים למייסדת השושלת ה-RS2   שהגיעה בתצורת סטיישן) זה מרחיק אותה אוטומטית מההופעה המעט פרחית שתצורת שלוש דלתות ספורטיבית נוטה להיתפס בה. זה ממשיך בצבע הלבן ובכלל בהופעה שנמצאת על הגבול הדק בין מכונית נאה מאוד לבין כזו שמייד מעמידה את השערות למי ששם לב לפרטים. היא יושבת נמוך ורחב, חובקת את צמיגים רחבים יותר מטרנד הגבות העדכני בקרב פרחות ישראל (235) וצרי הדופן (35) שעוטפים 19 אינץ' של חישוק שבמכונית המבחן הגיע בגימור טיטניום ודרכו מציצים קאליפרים אדומים (תוספת גם כן) שחובקים את הדיסקים הענקיים והמחוררים. באופן אישי, אני מאוד אוהב את זה שהיא מסתירה היטב את היכולות שלה, היא ניגוד גמור למוחצנות האגרסיבית והמעט מצועצעת של מרצדס A45AMG ובטח ב.מ.וו M2.

התכליתיות הזו של מכונה לנהג גם מאפיינת את תא הנוסעים שלה. עיצוב הפנים מאופק אבל עשיר בחומרים שלו. יש כאן כל מיני סוגים של פלסטיקה, בין השאר גם כזו נוקשה, אבל בשילובים שלה עם העור והאלקנטרה מתקבלת סביבת נהג מאוד נעימה. הנדסת האנוש טובה בכללה, אין כאן מוזרויות יוצאות דופן או פשרות ברמת החיים – אבל זו אודי – אתה לא מצפה פה לפחות מזה. כן חסרים קצת תאי אחסון, כי מעבר לשני מחזיקי כוסות והתא המרכזי בין המושבים אין כאן הרבה מקומות לדחוף בהם ארנק טלפון וכו'. האבזור כולל כל מה שתבקשו במכונית לנהג יותר מאשר מכונית פרימיום. מה זה אומר? שמצד אחד המושבים שלה הם קרובים לשלמות עם תמיכות ואפשרויות כוונון רבות – אבל כולן ידניות. זה אומר שיש כאן מערכת לבחירת מצב נהיגה (חסכוני, נוחות, ספורט ואישי) אבל אין בקרת שיוט ועוד כהנה וכהנה. אישית, לא היה חסר לי כלום ועם הגג הפנורמי, מערכת המולטימדיה המצוינת (זו של מכונית המבחן מבית BANG & OLUFSEN) ועוד זוטות סך הכל מקבלים פה חבילה מאוד טובה ומאוזנת.

אודי-RS3-מבחן-דרך

סביבת נהג שיותר מוכוונת מטרה מאשר "פרימיום"

המושב האחורי מרווח וטוב במידות שלו, שני מבוגרים ישבו בו בנוחות ודי ברווחה, כולל יציאות מיזוג עבורם. זו לגמרי יכולה לשמש כמכונית משפחתית לכל דבר מלבד תא המטען שאמנם רחב ונוח להטענה אבל עם 280 ליטרים מקריב  100 ליטרים שלמים בשל ההנעה הכפולה ביחס לספורטבק סטנדרטית.

מבחן-דרך-אודי-RS3

תא המטען נוח להעמסה, אבל עם 280 ליטרים מוגבל משהו

ווורווום וורוום!

תמיד עם מכוניות ספורטיביות, אני נושך שפתיים בחלק המנהלתי, סופג את הנוקשות ומבין שזה המחיר שצריך לשלם. ב-RS3 אין ארוחות חינם, היא בהחלט נוקשה, אבל זו לא נוקשות מטלטלת, מרצדת וחלולה – אלא ריסון קשיח מאוד של בולמים שמבהירים לך "חביבי, אנחנו יודעים שעכשיו זה לא הכי נעים, אבל אנחנו נפצה אותך בריבית דריבית". גם במהירות גבוהה, כל עוד פני הכביש לא גליים בצורה קיצונית היא בסדר אבל על רצף שיבושים ובמהירות גבוהה מהלך המתלים המוגבל לא מספיק לתמוך את הגוף והתחושה לא נעימה. אגב, שלא יתקבל הרושם המוטעה – יחסית למכונת מלחמה מסוגה – מדובר בהחלט בעבודה טובה. מי שהתנסה במכונות דוגמת סובארו STI או מיצובישי איוו יברך על הנוחות היחסית שאודי RS3 מציעה. גם רמת השקט טובה למעט על כבישים לא סלולים היטב שם יש הד צמיגים מאוד נוכח.

מבחן-דרך-אודי-RS3

מנוע שהוא קסם, לרוץ ולנשק את המהנדסים אחד אחד

אבל את מי ששומעים ועוד איך זה את המנוע, אוי, איך ששומעים את המנוע. הוא שואף, גודש, שואג, מתפצפץ, רועם, נוהם, גועש ורוגש. מהרגע שבו מניעים אותו והוא נובח בצהלה ולכל אורך השימוש בו הוא מפיק מנעד עצום של מוזיקת רקע מדהימה לנסיעה. הפעם האחרונה שמכונית העבירה בי צמרמורות כאלו הייתה מכונית ראלי גרופ N. במכונית המבחן הייתה מערכת פליטה ספורטיבית רועשת מהסטנדרטית וביום המבחן עצמו עליתי על השוס המושלם – קיפלתי את המושבים האחוריים והפכתי את כל חלל המכונית לתיבת תהודה ענקית של שאגות המנוע – אגב, אין סיבה בעולם לקחת את האופציה הזו במקביל לזו של מערכת השמע המשופרת! זה כמו לצאת במקביל עם היידי קלום וגל גדות, זה לגלגל פטה אווז באנטריקוט, זה לשתות קפה שחור מחוזק באספרסו, זה לנסות להעביר פואנטה יותר מדי פעמים. באמת, שימו רק אחת מהן, את מערכת השמע אם אתם בקטע סאונד, או את זו של האגזוז אם אתם בקטע של מוזיקה.

הצלילים האלו שמגיעים ממנוע חמישה צילינדרים בנפח 2.5 ליטרים עם 367 כ"ס ב-5,550 סל"ד ו-47.4 קג"מ ב-1,625 סל"ד, אבל אלו מספרים שפחות מעבירים את הסנסציה מאשר 4.3 שניות למאה קמ"ש. אבל גם זה רק מספר, הדרך שבה היא מגיעה לשם, הו, הדרך הזו. במשך ימי המבחן נהגתי באצילות מופלגת ועשיתי שימוש אחד בלבד בזינוק נוסח "בקרת שיגור". רצועת אספלט ישרה ופנויה – צ'ק, מצב ספורט – צ'ק, בקרת יציבות במצב ספורט – צ'ק, תיבת הילוכים במצב ספורט – צ'ק, שרירי צוואר דרוכים – צ'ק, רגל שמאל על הבלמים וימין מרימה סל"ד נושק ל-4,000. המנוע גועש ורוגש ואז לעזוב, הנעת הקואטרו נועצת ציפורני גומי באספלט בעוד אנחנו נבעטים קדימה בעוצמה. המבט מרוכז קדימה, אבל בשולי שדה הראייה החלק במוח שלי שלא נאבק להשאיר את האונות במקום ומורה לי להמשיך לנשום קולט את מחווני המהירות והסל"ד מטפסים למעלה. וכשכל זה מלווה ברעם המנוע הדרך הכי טובה לתאר את השניות האלו היא הסצנה ב"מלחמת הכוכבים" כאשר לוק סקייווקר טס החוצה מכוכב המוות המתפוצץ סביבו. גם בתאוצות הביניים מכל מהירות לכל מהירות המנוע הזה עושה חשק לצרוח מעונג, אתה תתכונן לזה בכל פעם עם הכתפיים והשכמות, אפילו עם הבטן אבל על האיברים הפנימיים הפיזיקה של התאוצה הזו עובדת חזק – אתה יכול גם לאמץ אותם – אבל זה עלול להיגמר לא טוב...

מי שעוזרת למנוע הזה היא כמובן תיבת ההילוכים, שבעה הילוכים מצמד כפול, שהיא כל כך מהירה שבמצב הידני, בכל משיכה להעלאת הילוך הוא נכנס עוד לפני שהקפיץ במנופי העברת ההילוכים בהגה מספיק להחזיר אותו למקום, בום, בום, בום וזה לא נמאס אף פעם. אבל לא רק למעלה, אלא גם בהורדת הילוך כאשר מחשב המנוע מרסס במעשה קונדס דלק לסעפת הפליטה לפיצוצי בק פייר מחרידים מעונג.

אני עולה לכביש המתפתל שמתחיל בפניות של מהירות בינונית, אבל ה-RS3 הופכת אותן לפניות מהירות מאוד. ההגה טוב מאוד, יש לו כבדות מלאכותית שמפריעה בפידבקים הקטנים בבלימות לתוך פניה, הוא חשמלי ומשנה את התגבור שלו ללא הרף בהתאם לזווית ההפניה והמהירות כך שאני סומך יותר ויותר על האחיזה והיכולת של הנעת הקוואטרו להוריד את העוצמה הזו מאשר על דיוק באומדן הנחת המשקל על הגלגלים הקדמיים. כשהפניות הפכו לאיטיות, צפופות וטכניות, היא הייתה מעט "גדולה" מדי, וגם לא אוהבת פניות "פליק-פלאק" של שינויי כיוון, שם על המגבלות האף נדחף החוצה מהקו, שם, במעטפת של הקצה - היא פשוט עדיין לא מהודקת. נדמה שהדרך היחידה למנוע ממנה לעשות את זה היא כניסה אגרסיבית "על הברקס" והעברת משקל כדי להקדים זנב לאף, אני באופן אישי לא אוהב לנהוג כך ומעדיף את האסכולה הטכנית והנקייה שדורשת – מה לעשות מכונית מאוזנת יותר גם ובעיקר במגבלות. מהר מאוד גם העדפתי להשאיר אותה במצב הידני כדי לשמור אותה בתחום היעיל כי בכל פעם שמתחילים ליישר את ההגה ומזינים את המצערת היא משילה את הסרבול ושוצפת בהסתערות קמיקאזה על הפניה הבאה. זו הפעם הראשונה שאני לא מצליח לגרום למכונית לצווח צמיגיה בכביש הזה, בשלב מסוים אני הייתי זה שמצמצתי ראשון והורדתי קצב מ"מהר באופן פלילי" ל"מהר באופן גבולי", כן, היא הייתה עד כדי כך טובה.

מבחן-דרך-אודי-RS3

משנכנס אדר מרבים בשמחה

יש שתי דרכים להסתכל על המכונית הזו, הראשונה היא כמו ששכן שלי שיצא להבין מאיפה מגיע צליל האגזוז המשגע הזה ואמר "400 אלף שקלים לאודי A3?!", השנייה היא מה שעניתי לו "המכוניות הבאות שמשיגות את הביצועים שלה הן קאדילק ATS-V ב-470 אלף שקלים וב.מ.וו M2 ב-515 אלף שקלים, משם ואילך אנחנו כבר מדברים על מכוניות במחיר שהוא כמעט כפול או כפול ואף משולש משלה". האם מדובר פה בעסקה מטורפת? זה מאוד תלוי בך הלקוח. המכונית עצמה היא אדירה ביכולות שלה, כמעט ברמה שגרמה לי להגיד שאולי לא נכון למכור אותה לכל אחד, שטוב מאוד עושה היבואנית שמשדכת לכל לקוח יום הדרכת נהיגה מתקדמת (תדאגו שאלו יהיו און יעקבסון או ליאור לוי מ"דרייב ארט"). מכאן ואילך זה בעיקר עניין של חיבור, אני באופן אישי חיבבתי יותר את הגסות והחספוס שזכורה הייתה לי מה-A45 AMG ואני גם אבין טהרנים שיבכרו את המתכון הקלאסי של הנעה אחורית בקאדילק ובב.מ.וו.

שורה תחתונה, אודי RS3 היא פצצת אנרגיה שמשלבת הייטק עם גירויים פיזיים שנוגעים ברבדים הפרימיטיביים ביותר שלנו כבני אדם שהם ג'אנקים של ריגושים, כן, היא עשויה להיות סינטטית לפרקים – אבל היי - גם קוקאין, ואני לא שומע תלונות על זה... 

תוספת עריכה:

בפרסום המבחן הראשוני צוינו התוספות בלבד, אך ההתייחסות בסיכום הייתה למחיר הבסיס של המכונית. גולשים העירו לנו ובצדק על כך שבהיעדר מחירון התוספות ייתכן וההתרשמות ממכונית המבחן המאובזרת לא תואמת את המסקנה המתבססת על מחיר הבסיס.

עם מסירת רכב המבחן, לא נמסרו לנו מחירי התוספות המותקנות על המכונית. הנתונים אמורים היו להימסר בהמשך, אך רק לאחר מספר בקשות קיבלנו את הרשימה המלאה. מכיוון שלא רצינו להתעכב בהעלאת המבחן הוא פורסם בטרם הגיעה הרשימה.

כעת עם קבלת מחירי התוספות שמותקנות על מכונית המבחן הספציפית הזו, אנו מפרסמים אותן כפי שנמסרו לנו:

 8,900 - מושבי ספורט עור נאפה בתיפור יהלום

11,500 - RS חבילת עיצוב פנימי

   8,300 - חבילת עיצוב חיצוני שחור מבריק

      3,900 - קאליפרים אדומים  

10,900 - RS3 מערכת פליטה ספורטיבית 

      10,000 - B&O מערכת סאונד  

  5,200 - מצלמת חניה

 9,000 -   חישוקי 19 אינץ (מדובר בצביעה - ק.כ)

1,500 - בתי מראות צד בצבע שחור

 5,500 - צבע מטאלי

     6,640 - איתורן

מחיר רכב המבחן לאחר התוספות עומד על 480,000 שקלים.

מבחינת שורת הסיכום, של המבחן אין הרבה שינוי – בהיבט הטהור של יכולות דינאמיות ומאפייני נהיגה – תוספות אלו לא מעלות ומורידות דבר ממה שמציעה RS3. אבזור הוא הרבה פעמים עניין של העדפות, טעם ויכולת כלכלית. אבל אם להישאר בתחומים שניתן לקרוא להם "ברי מדידה" שתי התוספות שבעיניי היוו חלק בלתי נפרד מהחוויה ב-RS3 הן מושבי הספורט ומערכת הפליטה הספורטיבית. עלות שתי אלו – 19,800 שקלים. מה זה אומר?

שמחיר מכונית המבחן כפי שננהגה, אכן כבר מציב אותה מול קאדילק ATS-V שעשויה לקרוץ מאוד בהיבט של סוסים, כוח ואבזור לשקל, בזכות החבילה המצוינת שהיא מציעה ששייכת כבר לליגה אחרת לגמרי, אבל גם לצמצם את הפער בינה לבין ה.במ.וו M2 – מה שאכן פוגע באטרקטיביות שלה. אולם, אם "מסתפקים" בשתי התוספות שלטעמי הן בעלות ההשפעה המובהקת יותר על המכונית וחווית הנהיגה בה המושבים ומערכת הפליטה – ב-420 אלף שקלים הפער עדיין מאפשר לה להיות עסקה טובה מאוד, כי למרות שההגה לא מצטיין, העמעום על המגבלות והנוחות על המתלים הרגילים, היא עדיין  בדיוק מה שמחפש הלקוח שרוצה קומפקטית חזקה, עם ביצועים מצוינים, שימושיות לא רעה במראה סולידי.

dddd