תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מבחן דרך – קיה ספורטאז' 2.0 ליטר

אחרי שטעמנו אותו בהשקה, לקחנו את גרסת ה-2.0 ליטרים המאובזרת של קיה ספורטאז' החדש לנסיעת מבחן

  • 16-02-2016
  • מאת: קינן כהן, צילום: קינן כהן

אני מחכה לרגע הזה בכל נסיעת מבחן לצפון בתקופת החורף, זה מגיע קצת לפני ראש פינה כשנגמרת העלייה ובמרחק מופיע החרמון, גדול לבן – זה תמיד מרגיש כמו מבט לגלויה של ארץ אחרת. אני כבר אחרי שעה של נהיגה בספורטאז' החדש ונוח לי מאוד, אז אני מדלג על עצירה לקפה מול הנוף וממשיך הלאה.

בדרך לכאן כבר הספקתי להיחלץ בעור שיני מתקיעה מביכה בשביל גלילי תמים למראה שהכיל שכבת אדמה עליונה יבשה ומתחתיה בוץ דביק במיוחד. בסופו של דבר, אפילו עם מנוע גדול יותר, גם עם 155 כ"ס אתה לא באמת יכול להסתדר בשטח שהוא מעבר לשביל כבוש ויבש בלי הנעה כפולה. אבל מה לא עושים בשביל לוקיישן צילום טוב.

אבזור – צ'ק

בלילה הקודם, הצטרפו אלי החברים באגירה וישה לנסיעה מנהלתית וממש כמו כמעט כל מי שרואה אותו התרשמו מהמראה החיצוני וגם מהאבזור בתא הנוסעים. שניהם מצאו תנוחת נהיגה במהירות וציינו את נוחות המושבים, את הנוקשות המסוימת של כיול המתלים, אבל לא פחות מאלו התרשמו ממערכות הבטיחות המתקדמות. הבלימה האוטומטית, תיקון הסטייה מנתיב האקטיבי שממרכז את המכונית בחזרה בנתיב וגם עמעום אורות אוטומטי הם שלושה מרכיבים של מעטפת בטיחות שאף אחד בטווח המחירים שלה מציע, בטח לא כסטנדרט – נכון ששמירה על נתיב נסיעה היא פעולה שאיך נאמר, באמת הייתי מצפה מבעל רישיון נהיגה לדעת לבצע, אבל בתוך עמי אני יושב וברור לי שזה לא דבר מובן מאליו היום בנהיגה המוסחת תמידית. מה שכן, זה תמיד יכול להיות שעשוע כאשר הנהג עוזב את ההגה לחרדת הנוסעים בעוד המכונית שומרת על הנתיב שלה – רק חשוב לא להגזים, גם המערכת המצוינת הזו לעיתים מפספסת את השול הצהוב.

בזמן שהם מתפעלים מהפלא הטכנולוגי אני ניהלתי את רשימת ההשמעה במערכת המולטימדיה, שגם היא מגיעה כסטנדרט, עם מסך מגע של 8 אינץ' מהמושב האחורי המאוד מרווח וגם ניתן להטייה. בניגוד לאחיו – יונדאי טוסון, כאן כל רמות הגימור מקבלות יציאות מיזוג למושב האחורי, לא חושבים שזה ביג דיל? דברו איתי באוגוסט...

בכלל, מאוד מרווח פה וגם מאוד מאובזר פה, זו רמת הגימור EX, הגבוהה מבין רמות הגימור של המנועים האטמוספריים (מעליה נמצאת הפרימיום GT, עם מנוע ה-1.6 טורבו). אז בקרת אקלים מפוצלת עם מסנן אוויר (שבדרך חזרה התמודד יפה עם שלושה גברים אחרי ארוחת בשרים), חיישני גשם, תאורת לד בתא הנוסעים ותא המטען שאמנם מרווח, אבל הייתי שמח ליותר משתי נקודות עיגון, או לפחות ווי תליה, גג זכוכית פנורמי ועוד ועוד אביזרים להנעמת הנסיעה.

למעשה היא נבדלת מרמת הגימור LX רק במידת החישוקים ובריפודי העור, אם אתם לא ממש מכורים לזה, זה לא משהו שאי אפשר לחיות בלעדיו ותשאירו עשרת אלפים שקלים בכיס. ברמת גימור זו, בניגוד ל"אורבן" יש דיפוני בד בדלתות שלא מרגישות עניות בפלסטיקה לא נעימה ומושב הנוסע מתכוונן לגובה תודה לאל, כי במצבו הרגיל הוא מעט נמוך מדי לממוצעי גובה וצפונה.

מנוע ותיבת הילוכים – צ'ק

אז כאן יש לנו את גרסת הביניים מבין יחידות הכוח של ספורטאז' החדש, היא נמצאת מעל ל-1.6 ליטר האטמוספרי בן 132 הסוסים ו-16.4 קג"מ וכאמור מתחת ל-1.6 טורבו עם 177 הסוסים. למעשה, עד ליום המבחן עצמו בשימוש יומיומי רגיל ההבדל בין שני המנועים לא גדול מאוד, תיבת ההילוכים זריזה ומאפשרת ניצול טוב של המנוע. שני המנועים מזיזים את הספורטאז' בקצב מספק לגמרי בטח בעיר וגם בשיוט בין עירוני – אבל כאן איפה שנדרש עוד כוח  - כמו בעליות לירדן ההררי ביום המבחן מנוע ה-2.0 ליטרים עם כאמור 155 כ"ס ו-19.6 קג"מ, מצדיק את תוספת המחיר עבורו. בעוד ה-1.6 ליטר מייצר יותר רעש אבל מעט תמורה בעד האגרה ל-2.0 ליטר יש עוד אוויר כדי להוציא אותנו לעקיפה.

כשמערכת ה-drive mode select נמצאת במצב ספורט התיבה שומרת על ההילוכים ולא ממהרת להעלות אותם, אבל תמיד אפשר להעביר את התיבה למצב הידני, לא שמי מהנהגים במכוניות האלו קונה אותן בשביל זה – אבל אציין שהצמיגים ברוחב 245 על חישוק 19 אינץ' מספקים כמויות נאות של אחיזה ולא נמרחים בעומסי צד. ההגה סתם כבד והגוף שומר על ריסון כנגד זוויות הגלגול. הבלמים החזיקו מעמד יפה גם בחזרה בירידה ולא התעייפו.

בסיכום כמעט 500 ק"מ ניגשתי למשאבת הדלק, החישוב העלה שהספורטאז' עשה 10.45 ק"מ לכל ליטר, מחשב הדרך שלו דייק עם 10.52 ק"מ לליטר, החלטתי לא לריב איתו. כך או כך מדובר בצריכת דלק טובה.

חבילה טובה – צ'ק

קיה ספורטאז' הוא מוצר מוצלח מאוד, הוא נראה טוב, איכותי, מרווח ונהנה מיבואן שיודע להציע אותו במחירים תחרותיים מאוד.

למרות שהשוני המובחן ביותר בין שתי גרסאות המנועים של קיה ספורטאז' הוא בנפח, המבחן בעיקר חידד את ההבנה שלמעט מי שזקוק לעתודות הכוח באופן קבוע בשל תוואי נסיעה הררי – הפער בביצועים ליושבי גדרה-חדרה אינו גדול – אולם גרסאות האבזור הבכירות שצמודות למנועים הגדולים יותר, דווקא הן אלו שבגללן הייתי ממליץ למי שמחפש פינוק בספורטאז' שלו ללכת עליהן.

אני לא משלה את עצמי, את החלק הארי במכירות יתפוס ה-1.6 ברמת הגימור אורבן, כי לעומת 138 אלף השקלים שלו, גרסאות ה-2.0 ליטרים ברמות הגימור LX ו-EX הנבחנת כבר מקפיצות את המחיר (168 ו-177 אלף שקלים בהתאמה). אם בכל זאת החלטתם להתפנק, לכו על ה-LX שלא מתפשרת בסעיפים החשובים אבל זולה ב-9000 שקלים.

dddd