תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

סקירת גולשים – קאדילק CTS

הנציגה האמריקנית בקטגורית מכוניות הסאלון כבר לא מתביישת להסתכל לגרמניות בלבן של פנסי ההלוגן, עם איכות, דינאמיות והופעה מוחצנת

  • 03-01-2016
  • מאת: דניאל ספיר ורז מלמד, צילום: דניאל ספיר ורז מלמד

בהרבה סרטים אמריקנים, כשרוצים להראות גיבור אמריקאי אנין, בליין, חושני, טמפרמנטי, לא משעמם ומצליחן, הוא ינהג ברכב אירופי, בדרכו לשבת על כסא סטול מעוצב וללגום אספרסו, ולא באוניה אמריקאית בדרכו להימרח על ספת "אמריקן קומפורט" עם כוס קפה "SUPER SIZE ME" בגודל של דלי.
למה? כי האמריקנים לא יודעים לייצר רכב אנין? הרי יש את הקורבט, את הוייפר, ואת... ממ... מה עוד? נגמרה הרשימה? אז אולי אפשר להכניס את הקאדילק לרשימת ה"אנינים"?

יצאנו לבדוק.

בחניה
זה מתחיל טוב. עיצוב דק, ארוך, חד וחטוב עושה רושם ראשוני טוב, בסתירה לדעה הקדומה על מכונית מעוגלת, שמתוכננת סביב מחזיקי כוסות.

העיצוב הזה מושך לא מעט מבטים, בכל סביבה, ונראה ייחודי בנוף של מכוניות הסאלון הרכות.

נכנסים וסוגרים את הדלת. צליל טריקה נעים. תענוג, ככה אמורה להישמע דלת נטרקת ברכב סאלון.

בפנים העיצוב די עמוס, ריבוי חומרים בדיפוני הדלתות (שלושה גוונים שונים של עור, שילוב עץ ומתכת) יוצרים עומס בעין. עם זאת יש בהחלט תחושת יוקרה, ובחירת החומרים מוקפדת. תאורת הפנים מאופקת ויעילה, בניגוד  לתאורת החוץ של הרכב, העשירה במיוחד, וכוללת 32 לדים קדמיים ו-102 לדים אחוריים. סך הכל היא נראית מצוין ולא מצועצעת. 

מולנו שפע של מתגים חשמליים, המפעילים הרבה מאוד פיצ'רים ואבזור, וניתנים לשליטה מגלגל ההגה, או מהקונסולה וממסך המגע שלה. מיד ניתן להבחין שגלגל ההגה הוא הגלגל היחידי שבתוך הרכב, וכל המתגים ברכב, הם לחצנים, או חיישני מגע, ולא כפתורי גלילה כמו שאנחנו רגילים.
קשה להתרגל להפעלת מתגים ללא גלילה, ולחצני הפלסטיק והמתכת מגיבים בפידבק של רטט, על מנת לתת תחושה של פעולה, ולכפר על החוסר בתחושת השליטה המוכרת כל כך בשיטה של סיבוב גלגל.

מסך המגע גדול, קריא וברור, וממוקם בקונסולה במקום שמאפשר למקם את גריל המיזוג מעליו. ברכבים האחרים התלוננו שהגריל נמוך, ומקרר את כפות הידיים ולא את הפנים. 
התאים בסביבת הנהג; תא הכפפות, מגירת האחסון, ואפילו עמדת הטענה אלחוטית לסלולרי מאחורי הקונסולה נפתחים עם מנוע ומתג חשמלי המתרוממת, בארגונומיה מצוינת. מוסיף ותורם לתחושת העושר גג שמש ענק, שמגיע עד למושב האחורי, ההוא עם מרווח הרגליים הנוח. 
מתמקמים מול ההגה, מביטים בסמל של קאדילק, נזכרים בגריל שמעוצב באותה גאומטריה, ואז שמים לב לקו המנחה. גם מראות הצד, התפרים בהגה, ראש ידית ההילוכים, פתחי המיזוג, חלוקת העור במושבים, הראי המרכזי, כרית הראש, כולם מעוצבים באותה גיאומטריה. הרמוניה נעימה. אפרופו כרית הראש, היא ״אמריקנית״ ורכה במיוחד. החלל מעוצב, נעים, יוקרתי, נח ויעיל.

תא נוסעים בנוי היטב ואיכותי, אם כי מעט עמוס (צילום: קאדילק)

אין כאן את החריץ המיותר של נגן דיסקים. כבר לא צריך אותו יותר עם מערכת הבידור CUE של קאדילק.

להתניע? אין צורך. את הרכב התנענו עוד מבחוץ, באמצעות מתג בשלט הרחוק, נח מאוד למי שרוצה להכנס לרכב ממוזג, או חושש ממטענים.

אבזור הבטיחות כולל מערכת להתראה ותיקון סטייה מנתיב באמצעות חיווי בלוח השעונים, רטט במושב הנהג בצד הרלוונטי למכשול, ואפילו הזזה של ההגה, התראה במראות על תנועה בשטח מת בצידי הרכב, התראה במקרה של אי שמירת מרחק מרכב / מכשול מלפנים. בגרסת ה-premium, שלא נבחנה, אף מתבצעת בלימה עצמאית של הרכב במקרה של מכשול מלפנים. 

 

בעיר ובכפר

מיד עם תחילת התנועה מרגישים שהרכב נוקשה. שוב בסתירה לדעה הקדומה של ספינה כבדה ומתנדנדת.

תא הנוסעים מבודד היטב, אבל קשיחות השלדה ופעולת המתלים מורגשת, והרכב פחות נח מהצפוי. רמת השקט הנשמרת בנסיעה אינה המצטיינת בקבוצת מכוניות הסאלון שבחנו. 

מחוץ לעיר נחשף מנוע נמרץ וחזק. שוב, בסתירה לדעה הקדומה על מנוע גדול, מיושן וחלש, הקאדילק מתהדרת במנוע 2.0 ליטרים טורבו חזק ונמרץ מאוד עם 272 כ"ס. בשילוב עם פעלתנות היתר של תיבת ההילוכים, מתקבלת חבילה זריזה מאוד, מהירת תגובה, בעל כח מתפרץ רב. קשה להאמין שמנוע 2.0 ליטרים בלבד אחראי להאצות הזריזות האלו, גם בעקיפות במהירות ביניים, גם בהאצה בשיוט מהיר.
למבקשי נהיגה נינוחה ונטולת בעיטות מומלץ להעביר למצב SNOW, כי במצב TOURING ובוודאי במצב ספורט, תיבת ההילוכים אקטיבית במיוחד, וכמעט בכל האצה מורידה הילוכים ומעלה סל"ד בפראות (יש שיאמרו בפראות מדי).
התגובות הזריזות של המנוע, בשילוב עם תיבת ההילוכים החרוצה, מאפשרים בקלות האצות מהירות, שבשילוב עם הנעה אחורית, ובקרת החלקה שלא ממהרת להתערב, אפילו מתירה משחקי זנב מהנים, שניתן להשיגם בקלות.

בהר ובכביש המפותל, הרושם כבר לגמרי הפוך מהדעה הקדומה. המכונית הזו אוהבת לנסוע בכבישים מפותלים. אוהבת פניות מהירות, ונותנת לנהג תחושה טובה עם שלל פידבקים.
במצב ספורט המתלים מוקשחים, המשקל של ההגה טוב ומדויק יותר, ותיבת ההילוכים, שקודם נראתה נמרצת מידי, עוברת בכל רגע נתון לסל"ד הגבוה יותר, בהילוך נמוך יותר והפעם זה טוב. הבלמים טובים, אינם דועכים, אך מעט ספוגיים ולא נותנים פידבק שנוסך בטחון, ברמה של יתר הפידבקים הטובים מהשלדה וההגה. 
צליל המנוע מהווה חסרון, שכן מדובר במנוע ארבעה צילינדרים ולא V6 או V8, אבל הרכב, שבעיר היה מעט נוקשה, מתנהג כמו מכונת נהיגה אמתית, מהנה ומתגמלת. 

מבחן הפרידה היה קשה מאוד. נהגנו הרבה ולא רצינו לעצור. עשינו שוב ושוב את אותן דרכים מהנות, בדרך לאילת ובחזרה.

 

לסיכום

לא תמיד דעות קדומות על אמריקנים גדולים הן נכונות. כל המכוניות שבחנו בסדרה הזו (אאודי A6, אינפינטי Q70 , במוו 528 , לקסוס  GSומרצדס E) עולות בקירוב כחצי מיליון שקלים כל אחת.

קאדילק CTS היא מכונית סאלון מצוינת שעולה כ-150,000 אלף שקלים פחות מהמתחרות שבחנו בקבוצתה, ונותנת יותר לנהג שמחפש רכב ייחודי, חזק ומהנה לנהיגה.

dddd