תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אופל
  • אלפא
  • דודג'
  • פיאט
  • קאדילק
  • קרייזלר
  • שברולט
  • ג'יפ
  • פרארי
  • מנכ"ל פיאט רוצה איחוד עם GM

    קאדילק

    סרג'יו מרקיונה מנסה לשכנע את מנהלי ג'נרל מוטורס לאחד את שתי החברות על מנת לחסוך בעלויות

    • 31-05-2015
    • מאת: פבל צ'רניצקי

    סרג'יו מרקיונה, מנכ"ל פיאט, ממשיך לעשות גלים באגם הרכב העולמי. לאחר שהשתלט על חברת קרייזלר, תהליך שהחל בשנת 2009 והושלם באוקטובר 2014 עת הפכו השתיים לחברה אחת, ממשיך מרקיונה במסע להפוך את פיאט ליצרנית הרכב הגדולה בעולם עם בקשה למיזוג עם ג'נרל מוטורס.

    לפי דיווחים שעלו ברשת, מרקיונה שלח אי-מייל למארי בארה (Mary Barra) בחודש מרץ האחרון עם הצעה למזג את שתי החברות לאחת. מהדיווחים עולה כי מרקיונה גרס שאין טעם בבזבוז המשאבים בענף הרכב ושעל יצרניות הרכב לעבוד יחד כדי לצמצם את ההוצאות על פיתוח דגמים חדשים. ג'נרל מוטורס היו פחות נלהבים מההצעה ונכון לרגע זה היא נדחתה.

    מרקיונה ספק הכחיש ספק אימת את הדיווחים במוחצנות האיקונית לו כשהגיב בשבוע שעבר: "אני שולח הרבה אי-מיילים". מי שהיה פחות מסתורי היה מנכ"ל FCA US, הזרוע האמריקאית של פיאט-קרייזלר, ג'ון אלקן (John Elkann). אלקן, שרואיין בידיי רוייטרס במהלך סוף השבוע, אימת לא רק את העובדה שהבוס שלו שלח את הבקשה לג'נרל מוטורס, אלא הוסיף ואמר כי "זה לא היה האי-מייל היחיד וזו לא הייתה השיחה היחידה".

    סרג'יו מרקיונה (ימין) ומארי בארה (שמאל)

    הדחייה ע"י ג'נרל מוטורס היא חדשות פחות רעות עבור מרקיונה מכפי שנראה. שכן נכון לרגע זה שווייה של פיאט-קרייזלר עומד על 20.7 מיליארד דולר בעוד שווייה של ג'נרל מוטורס נאמד ביותר מפי שתיים - 59.7 מיליארד דולר. כך שאם השתיים יתמזגו היום, פיאט תהיה זו שתבלע בתוך הענקית האמריקאית ולא להיפך.

    לכן כדאי למרקיונה להמתין להשלמת תוכנית החומש שלו לפיאט קרייזלר, אותה חשף לפני כשנה. התוכנית, שאמורה להיות מושלמת עד 2018 צפויה להגדיל את כושר הייצור של החברה ל-7 מליון כלי רכב בשנה ולהגדיל את הרווחים ל-144 מיליארד דולר בשנה עם רווח של 5.45 מיליארד דולר בשנה. נכון לסוף שנת 2014 עמדו הכנסותיה ורווחיה של פיאט-קרייזלר על כ-96.1 מיליארד ו-632 מיליון דולר בהתאמה, כך שאם אכן תושלם התוכנית כפי שמרקיונה ראה אותה בעיניי רוחו, היא צפויה להגדיל את הכנסות החברה ביותר מ-30% ואת רווחיה ביותר מ-860%.

    במסגרת התוכנית ג'יפ תהא למנוע הצמיחה הגלובאלי המרכזי של החברה הודות לנוכחותה בשוק הקרוסאוברים ורכבי השטח שזוכים לפופולאריות הולכת וגוברת בשנים האחרונות. קרייזלר תהפוך לזרוע המיינסטרים האמריקאית של התאגיד שתתחרה בפורד, שברולט וכו', ודודג' תתמקד בייצור מכוניות ביצועים כאשר מותג SRT שהופרד ממנה לאחרונה ימוזג חזרה לתוכה. אלפא תיקח על עצמה להפוך ליצרנית פרימיום במלוא מובן המילה ותתחרה ישירות במרצדס, במוו ואאודי בעוד מזראטי תמוצב גבוה עוד יותר - מול בנטלי ורולס רויס. פרארי וראם (מותג הטנדרים של דודג') ישארו ללא שינוי משמעותי, הודות להצלחתם היחסית, בעוד שיווקה של לנצ'יה יופסק בכל העולם חוץ מאיטליה ועשוי להיפסק גם באיטליה עצמה עם תום התוכנית.

    למרות שמיזוג עם ג'נרל מוטורס כנראה לא יצא לפועל בזמן הקרוב, מרקיונה כאמור ניהל שיחות נוספות עם יצרניות רכב נוספות. מרקיונה כרגיל לא הצליח לשמור על שתיקה ומיד לאחר שהתפרסם עניין האי-מייל לג'נרל מוטורס יצא בהצהרה כי שוק הרכב הוא בזבזני ויש לנקוט בצעדים (מיזוג חברות) על מנת לצמצם את הבזבוז המיותר. בשלב זה טרם ידוע מי הן אותן יצרניות איתן יצר מרקיונה קשר בנוגע לאותה הפסקת בזבוז.

    dddd