תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה יטי
  • סקודה יטי Outdoor - מבחן דרך

    סקודה יטי

    היטי של סקודה עובר מתיחת פנים ומקבל את חבילת ה-Outdoor. האם הוא עדיין מתחרה רלוונטי בשוק הג'יפונים הלוהט? בהחלט כן! מבחן דרך.

    • 07-07-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    קל לשכוח, אבל סקודה יטי הוא אחד מהשחקנים הוותיקים בסגמנט הג'יפונים. עובדה, פתחתי את ארכיון האתר ובדקתי, היטי הגיע ארצה כמה חודשים לפני ניסאן ג'וק. ועדיין, התחושה היא שהג'וק פופולארי יותר בארץ. יש לזה לא מעט סיבות, אבל לדעתי העיקרית שבהן קשורה לעיצוב. בעוד הג'וק עוצב בקווים אגרסיביים וקרביים במיוחד, היטי עוצב בצורה מאוד "סקודאית". כלומר, כזאת ששמה דגש רב מאוד (ואולי אפילו דגש רב מידי) על שימושיות ופחות על חזית מרובת פנסים ועיגולים.

    עכשיו מגיעה ארצה מתיחת הפנים של היטי. קוסמטית בעיקרה, כזאת שאמורה לטפל בדיוק בנקודת התורפה העיקרית של הדגם המוחלף, כלומר בעיצוב. לארץ מגיע היטי המחדש עם חבילת outdoor, שהיא הקרבית מבין שתי חבילות העיצוב איתן מוצע היטי בחו"ל. צ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה לישראל, בחרה שלא להביא ארצה את גרסת ה-city ה"עדינה" שנמכרת בחו"ל. טוב שכך, עיצוב עדין זה ממש לא מה שחסר ליטי גם היום.

    סקודה יטי Outdoor

    אז מה חדש אצל סקודה יטי outdoor? נתחיל בחזית, שם מקבל היטי גריל קדמי חדש שבמרכזו הסמל החדש של סקודה, עם חץ מכונף בצבע כסוף במקום ירוק. יש גם פנסי חזית חדשים, שכעת מורכבים מיחידה אחת ולא משתי יחידות נפרדות כפי שהיה בדגם הקודם. באותה ההזדמנות גם הזיזו את פנסי הערפל הקדמיים למקום שגרתי יותר בתחתית הפגוש הקדמי ואפילו עדכנו במעט את עיצובו של אותו הפגוש.

    בפרופיל אפשר לזהות חיפויי מראות חדשים בצבע אלומיניום, שלא הוצעו בדגם הקודם. ובחלק האחורי? נדמה לי שאפשר לזהות שם שינוי קליל ביחידות התאורה האחוריות, אבל מה שבטוח הוא שמותקן שם פגוש אחורי בעיצוב חדש. חוץ מזה חדי העין יבחינו בעיצוב חדש לדלת תא המטען, שקיבלה קווים אלכסונים חדשים בעיצוב שמזכיר את זה של הראפיד והאוקטביה החדשות.

    סקודה יטי Outdoor

    עד כאן קוסמטיקה, נעבור אל פנים תא הנוסעים. גם שם השינויים לא גדולים במיוחד אבל בדיוק כמו במקרה של העיצוב החיצוני, גם כאן הם מתמקדים בכל מה שהיה חסר לדגם הקודם. גלגל ההגה הוחלף בגלגל ההגה החדש של סקודה, זה שהופיע לראשונה באוקטביה החדשה. עכשיו הוא כולל שליטה מההגה בכל הגרסאות, שהייתה מאוד חסרה בדגם הקודם. מערכת השמע שודרגה ואת המסך הירוק המיושן החליף מסך מגע צבעוני ומודרני. לוח השעונים קיבל נגיעות עיצוב קלות, תא הכפפות מקורר ונדמה לי שגם הרגשתי שיפור באיכות החומרים. הנה, עוד נקודת תורפה שטופלה במסגרת מתיחת הפנים.

    אך למרות השיפורים, אפשר למצוא גם כמה טענות קלות. מתג נעילת הדלתות, למשל, עדיין ממוקם ליד ידית בלם היד ולא במקום שגרתי יותר, כאילו מישהו שכח למקם אותו ונזכר ברגע האחרון. במערכת השמע החדשה אין שקע USB לטעינת מכשירים סלולאריים. אני לא מצליח להבין איך זה שברכב של 130 פלוס אלף ₪ צריך לקנות מטען למצית ב-10 שקלים בתחנת דלק כדי להטעין את האייפון. בקרת שיוט וחיישני חניה היקפיים (קדמיים ואחוריים) הותקנו ברכב ההדגמה (שהיה מרמת הגימור Ambition) הבסיסית, למרות שהם מוצאים בדרך כלל רק ברמת הגימור הגבוהה יותר. חבל שהם לא מגיעים כסטנדרט בדגם הבסיס.

    סקודה יטי Outdoor

    תנוחת הישיבה בסקודה יטי גבוהה ושלטת, ממש כמו שלקוחות הג'יפונים הטיפוסיים אוהבים. יש כיוון גובה למושב וכיוון מלא לגלגל ההגה, כך שקל למצוא תנוחת ישיבה נוחה למדי. שתי משענות יד מרופדות (אחת לכל יד) יסייעו בנהיגות ארוכות. בסך הכל נוח כאן ואין הרבה טענות, למעט מראות הצד שהן קצת קטנות מהמקובל. גם בידוד הרעשים בסך הכל בסדר גמור, אבל במהירויות גבוהות אפשר לשמוע יותר מידי רעשי רוח. כנראה שככה זה כשנוסעים ברכב גבוה ומרובע.

    המושב האחורי מציע מרווח סביר למדי. מרווח הברכיים לא ברמה שעלולה לסכן את האוקטביה או הראפיד, אבל עדיין בגדר הסביר. עם מרווח ראש אין ליושבים מאחור אין שום בעיה, הנה מצאנו יתרון לעיצוב הקובייתי של היטי. כל אחד משלושת המושבים מתקפל בנפרד וכולל כיוון נפרד לזווית משענת הגב, כך שבסך הכל קשה לבוא בטענות אל רמת השימושיות שמציע המושב האחורי. רק חבל שתא המטען קטן מידי, בעיקר בגלל סף גבוה שמקטין את ממד הגובה שהוא יכול להציע.

    סקודה יטי Outdoor

    את נסיעת המבחן עשינו בגרסת ה-1.2 ליטר האוטומטית של סקודה יטי outdoor. מדובר בגרסת הבסיס (והנמכרת ביותר) של היטי, המצוידת בשילוב המוכר בין מנוע ה-1.2TSI לתיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים DSG7. המנוע מפיק 105 כוחות סוס וזה לא נשמע הרבה אבל זה מספיק כדי לספק לרכב ביצועים סבירים בהחלט גם בעומס מלא וגם בעליות. נהדר, באמת שלא צריך יותר מזה ברכב עם אוריינטציה משפחתית. צריכת הדלק סבירה לחלוטין ועמדה בנסיעת המבחן המשולבת שלי על 11.5 קילומטרים לליטר.

    מי שקצת מעיב על החגיגה הזאת הוא הגיר, שמשום מה מתמהמה לעיתים בהעברות הילוכים במהירויות איטיות. זה מורגש בעיקר במהירויות נסיעה עירוניות, למשל כאשר בולמים למהירות זחילה לקראת כיכר ואז מנסים להאיץ שוב. היסוס של חצי שניה בערך, אבל חצי שניה שיכולה להיות קריטית בנסיעה עירונית ישראלית טיפוסית. כדי לפתור את הבעיה צריך לנסוע במצב Sport בגיר, ששומר על הילוך נמוך קבוע ומקצר משמעותית את זמני הזינוק. אבל מי נוסע על מצב ספורט באופן קבוע?

    התנהגות הכביש של היטי סבירה לחלוטין. אחיזת הכביש גבוהה, המשקל של ההגה נכון, הבלמים טובים והתחושה הכללית בטוחה מאוד. אין סיבה לחפש כאן ריגושי נהיגה וגם לא תמצאו כאלו, בקרת היציבות תנטרל אותם הרבה לפני שמשהו מעניין יתחיל לקרות. אבל כדי שכל זה יקרה בלי יותר מידי גלגולי גוף בפניות מהירות נדרשה סקודה להקשיח את המתלים וכתוצאה מכך נפגמת נוחות הנסיעה, בעיקר במושב האחורי ובעיקר בתוך העיר. היטי הוא לא הג'יפון היחיד שסובל מהבעיה הזאת, שנפוצה מאוד בהרבה ג'יפונים שמקורם במכוניות סופר-מיני קומפקטיות. רנו קפצ'ור, למשל, סובל גם הוא מאותה הבעיה.

    סקודה יטי Outdoor

    סקודה יטי outdoor 1.2 ליטר – סיכום

    סגמנט הג'יפונים הקטנים רותח השנה, עם שלל רכבים חדשים שהבשילו בשנתיים האחרונות מקונספט למציאות ונחתו באולמות התצוגה שלנו. אל אופל מוקה, שברולט טרקס, רנו קפצ'ור ופיג'ו 2008 יצטרפו במהלך השנה הקרובה גם מתחרים מבית פורד, פיאט, סיטרואן, הונדה ואולי גם יונדאי-קיה. היטי הוא זקן השבט, שכאמור הגיע ארצה עוד לפני ניסאן ג'וק (שאמור גם הוא להתחדש בקרוב) וכעת הוא מתחדש כדי לשמור על רלוונטיות בשוק.

    מתיחת הפנים שהוא עובר כעת בהחלט תעזור לו להמשיך להיות רלוונטי בקטגוריה התחרותית הזאת. היא טיפלה ברוב נקודות החולשה של היטי היוצא – העיצוב החיצוני, רשימת האבזור ואיכות החומרים בתא הנוסעים. הכל מרגיש בוגר יותר, טוב יותר מבעבר. אבל העיצוב עדיין קובייתי למדי ופחות "סקסי" משל הג'וק או הקפצ'ור, נוחות הנסיעה עדיין לא מרשימה במיוחד ובסך הכל קשה להשתחרר מהתחושה הכללית שהאוקטביה החדשה (שעולה פחות) תהיה הרבה יותר שימושית ומשתלמת. אם רק תסכימו, כמובן, לוותר על ה"פוזה" של הג'יפון.

    סקודה יטי Outdoor בקטלוג הרכב של CarsForum
    סקודה יטי - מפרט טכני להורדה

    סקודה יטי Outdoor

    dddd