תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • שברולט
  • שברולט קפטיבה
  • שברולט קפטיבה דיזל - תא משפחתי מורחב

    שברולט קפטיבה

    יש לה מנוע טורבו-דיזל מצוין, 7 מקומות ישיבה ותא מטען שהופך בשנייה למשטח החתלה מצוין. שברולט קפטיבה דיזל מציעה לא מעט למשפחה המורחבת.

    • 15-09-2013
    • מאת: גלעד בן זקן | צילום: יואל בן עזרא

    שברולט קפטיבה הוא הרכב הראשון שהוצג לאחר שג'נרל מוטורס מחקו את השם דייהו מהשלטים וסיימו את ההשתלטות שלהם על החטיבה הקוריאנית בשנת 2007. ניסיון לברר את מקור השם קפטיבה מגלה שזה שם ללא לאום. כלומר תייחסו את השם למי שבא לכם, למזרח, למערב, לאירופה. זה לא משנה, זה שם משפחה גלובלי שמשמעותו חברותי וחביב. האמת שלסמליות בשם יש קטע רציני, לשברולט יש היסטוריה עם מכוניות ששמם התחיל באות C: קאמרו, קורבט, קרוז, קווליר וקובלט לדוגמא. אבל מבין כל השמות הללו, השם קפטיבה הוא היחיד שמשמש במציאות שם משפחה לבני אדם. עם 7 מושבים, זו גם המשפחה המורחבת. אז לסופ"ש אחד הקפטיבה היה שם המשפחה שלי.

    הקאפטיבה קיבלה שדרוג רציני מאוד ב-2011. הוחלפו שני מנועי הבנזין בחדשים ונוסף מנוע דיזל בנפח 2.2 ליטרים במיוחד בשביל הקהל האירופאי. חזית הרכב האגרסיבית היפה קיבלה פנסים מלבניים צרים יותר מהדגם הקודם והיא מיישרת קו עם שאר התוצרת האמריקאית מבית ונראית מעולה. מאחור משהו לא השלים את התמונה ששררה בחזית, תחת חננה הייתי אומר, נקי ללא קווים גסים. כן אולי משפחתי, אבל לא משהו שגורם להתרכז כשנוסעים מאחוריו כמו ישבנים של רכבים אחרים בסדר הגודל הזה, אנונימי למראה הייתי אומר.

    שברולט קפטיבה

    את הקפטיבה קיבלתי בצבע שחור ומיד הייתי מרוצה. אני אוהב שחור או אדום לדוגמה על רכב, לא כסוף ולא לבן שהם צבעים חולים משהו. הקפטיבה הגיעה אלי כשהיא כבר שנה וחודשיים מאז עלייתה לכביש ב-2012 ועם 40,000 ק"מ על השעון. רכב משומש משהו שנותן הזדמנות גם לראות גם כיצד הוא מתבגר. אומנם שנה זה לא מדד לטווח הרחוק, אבל כשמדובר ברכב הדגמות, אני נוטה לתת קרדיט לישבנים השעירים של נהגי ישראל הרבים שחרשו על הרכב מבלי לעשות לו הנחות. לכן יש מצב שהרווחנו כאן גם מדד לרכב משומש. בערב יום הרביעי, ערב לפני שבאתי לאסוף את רכב המבחן, ארזנו ארגזים בבית עקב מעבר דירה מתממש ובבוקר הרגשתי את הגב שלי כתוצאה מכך. במשך כל יום העבודה קיוויתי שכשאגיע לאסוף את הקפטיבה יהיה לה מושב נוח שינחם את הגב הדואב שלי. נכנסתי והתיישבתי במושב הנהג והנה הפלוס הראשון, יש כרית קטנה וקשיחה במושב שמיד תמכה לי בגב התחתון והעלתה לי חיוך. המושב מתכוונן חשמלית לכל כיוון ובכל צורה ואפשר להגיע איתו לתנוחות גוף מרשימות משהו. ההגה מתכנן מעלה-מטה, קדימה-אחורה ומהר מאוד מצאתי את עצמי בנוחות הרכב עם המזגן העצמתי נכנס לפקקי יום חמישי של סוף יום העבודה.

    עיקר השיפורים הנראים לעין בין דגם 2007 הישן לזה שהוצג ב-2011, פרט להחלפת המנועים ולתגבור הבטיחות, הוא בשדרוג תא הנוסעים. הפלסטיקה שופרה ועודכנה והאבזור הפנימי התעדכן ויישר קו לנוכח הדרישה המאולצת עקב התחרות. בנוסף לכך רכבי הקפטיבה שנמכרים בישראל מצוידים במערכת פיוניר בהתקנה מקומית עם מסך 7 אינץ' הכוללת גם GPS של חברת IGO ומעליה נמצא צג נתונים מקורי שמציג תצרוכת דלק, טווחי נסיעה, מזג האוויר מחוץ לרכב ובתוך הרכב, כיוון נסיעה ועוד כל מיני פרטים שלא ממש צריכים. בלם היד המכאני התחלף בחשמלי בלחיצת כפתור ובסך הכל  בהשוואה לזמנינו אנו, ממוצע וסביר. לא אהבתי את הפאנלים דמויי הקרבון שלטעמי צריכים להישאר ברכבי ואופנועי ספורט. חלק מהפלסטיקים היו פחות איכותיים מאחרים אך הבדים, העור והתפירות בתוך הרכב היו בהחלט מרשימים ונעימים למגע. ברגע שהשתחרר הפקק התחלתי להרגיש את הכיף של הנהיגה הגבוהה. זה מאוד נחמד לשבת גבוה מעל התנועה ברכב עם חזית אגרסיבית כזו ולתפור קטעי שיוט מהירים. החלטתי ברוח הדברים לבדוק את הלחצנים שעל ההגה, צד שמאל שולט על מערכת השמע וצד ימין שולט על בקרת השיוט. שילבתי את הבקרה והתחלתי לנהוג ללא רגליים, מאט ומאיץ בלחיצת כפתור, נחמד.

    אחרי שעברתי בערך 30 ק"מ לפתע נזכרתי שבכלל קיבלתי רכב עם מנוע דיזל ועד כה לא התייחסתי לכך. הסיבה שלא התייחסתי לכך טמונה בכך שלא הרגשתי או שמעתי מנוע דיזל. כשעומדים מחוץ לרכב כשהוא בסרק שומעים מעט מן הדיזליות שלו, אבל בתוך הרכב לעומת זאת שקט וחלק באופן מופתי. המנוע זריז מאוד ולחיצה על הדוושה משנסת את כל 163 כוחות הסוס ביעילות מצוינת. לא אטען שזה הרכב הכי חזק בקבוצה שלו, אך בשביל דיזל התוצאה מעולה והרכב בהחלט מספק לנהג את כל מה שהוא צריך. זהו מנוע שראוי לחקירה מעמיקה אצל מתחרים פוטנציאלים. התיבה האוטומטית כאן מצוידת בשישה הילוכים והיא מהסוג הפלנטארי הרגיל. הצלם שהתלווה אלי למבחן מחזיק בגראנד-צ'ירוקי 2011 ולטענתו הגיר של הקפטיבה עובד טוב יותר ומגיב מהר יותר לדרישות הדוושה. זהו מדד לא רע כשמשווים לסטנדרט הנהוג ברכב כה מפורסם כמו הגרנד צ'ירוקי. הבלמים מצוידים במערכת תגבור שמוסיפה עוצמה על פי הפאניקה שבה דרכת על הדוושה. העוצמה התקבלת היא מאוד חזקה ויעילה לנוכח מידות הרכב הנדיבות. באופן כללי הרכב מצויד במערכות בטיחות אקטיביות אלקטרוניות רבות שעושות את שלהן מאחורי הקלעים מבלי שתהיו מודעים לכך. נוסף לכך ישנן שישה כריות אוויר למקרה של חו"ח. דגם 2011 ואילך מקבל חמישה כוכבי בטיחות במבחני ה-EuroNCAP עם שיפור משמעותי בהשוואה לדגם המוחלף בכל המדדים.

    שברולט קפטיבה

    שברולט קפטיבה עם פזומט זה לא משהו שנופל בחלקי בכל יום. אז עם תא נוסעים כה מרווח גייסתי את אשתי ועוד זוג חברים עם בנם הצעיר לטיול לרמה, עד הגבול עם סוריה touch and go שכזה, להרגיש את הרכב בטיול ארוך. עם הסל קל לילד מאחור נשאר מרווח טוב לשני נוסעים נוספים ולמעשה אין תחושת הצטופפות. הרכב נוח מאחור כפי שהוא נוח מלפנים ולדרך הארוכה שלפנינו אפשר לצאת בתחושה רגועה שהכל יהיה בסדר. הרכב משווק כקרוס קאנטרי ומצויד בהנעה לארבעת הגלגלים וניתן לרדת לשבילים צדדיים שמזדמנים בדרך, אבל ישנו פאק קטן כשרוצים להתייחס לנקודה זו. מתחת לטמבון בחזית מותקנת חצאית נמוכה מאוד על מנת לצמצם את כמות האוויר שנשאבת אל מתחת לרכב, על מנת להפחית רעשי רוח ולהתאים טוב יותר לשיוטים על האספלט. החצאית הזו מנמיכה את הרכב מאוד ככה שרק מדרכת רחוב תקינה עוברת תחתיה, אם במדרכה תהיה בליטה החצאית תשפשף. אז אם כן נהיגה בשבילים מחייבת תשומת לב יתרה לשקעים ואבנים בולטות אחרת אנחנו עלולים להשאיר את החצאית מאחורינו. מבחינת התנהגות יש לציין שהרכב אוחז לא רע בפניות ובכלל לא מרגיש "אמריקאית" באופיו. מכיוון שהטיול ארך כ-600 ק"מ עשינו החלפת נהגים ופה אחד כולנו היינו מרוצים מחוויית הנהיגה, ככה שהרכב ניטראלי מאוד ויודע להתאים לכל אחד. כשמביטים עליו מבחוץ הוא לא נראה גדול כמו שהוא נראה מבפנים, הוא מרגיש גדול בנסיעה עם הישיבה הגבוהה ומכסה המנוע הרחב והוא מרגיש גדול בזכות המרווחים שבין המושבים בתוך הרכב.

    מושבים שש ושבע הם מושבים מתקפלים שמאפשרים משטח הטענה ענק כשהם לא בשימוש. לא זכינו להשתמש בהם כי הגענו רק חמישה, אבל הם נראים מרווחים לפחות כמו היתר ומכיוון שהם רק צמד בשורה בניגוד לשלוש בשורה ככל הנראה את העבודה הם יעשו. אך דבר אחד שהטריד אותי הוא שהמזגן אינו מפוצל. במושבים האחוריים מזג האוויר בסך הכל נעים וטוב, אבל האם זה מגיע עד מושבים שש ושבע ביום חם במיוחד? תא המטען בעל משטח הטענה שטוח וללא מדרגה, כלומר הדלת האחורית נפתחת כלפי מעלה וחושפת שטח הטענה שטוח ויעיל. חלק מאיתנו יקרא למשטח ההטענה הזה שידת החתלה לתינוק. בשלב מסוים של החיים מחפשים שידות החתלה בנרות ותאמינו לי, כאן זה עובד טוב.

    שברולט קפטיבה

    שברולט קפטיבה - סיכום

    הקפטיבה משווקת עם עוד צמד מנועי בנזין בנפחי 2.4 או 3.0 ליטר, אך עקב הרושם החיובי שקיבלנו ממנוע הדיזל ושילובו היעיל עם התיבה האוטומטית הזו, היינו ממליצים להתמקד דווקא בו. הוא ההפתעה האמתית כאן. צריכת הדלק המשולבת בנסיעת הבחן עמדה על 9.7 קילומטרים לליטר לעומת נתון היצרן המוגזם של 13 קילומטרים לליטר, נתון סביר ביחס לממדיו של הרכב ולעובדה שאחרי הכל - מדובר ברכב פנאי עם 7 מקומות ישיבה.

    ישנה גרסה נוספת של הקפטיבה, המכונה "ספורט", שמגיעה רק עם מנועי בנזין. מדובר ברכב אחר לגמרי שמגיע רק עם 5 מקומות ישיבה ולכן הוא לא רלוונטי למשפחות המורחבות באמת, אלא סוג של ג'יפון שמתחרה בניסאן קשקאי ודומיו. מה שכן, הפלוס בקפטיבה ספורט הוא תג המחיר לגרסת ה-LTZ  היוקרתית עם מנוע בנפח 3.0 ליטר בנזין - זול רק ב-1000 ₪ לעומת רכב המבחן 2.2 ליטרים דיזל (163 כוחות סוס) שבעה מושבים בגרסת ה-LT שעולה 219,900 ₪. ניתן לקנות את הרכב באותה רמת גימור אך עם מנוע מחוזק (184 כוחות סוס) במחיר של 238,900 ₪. לא יצא לנו לנהוג בגרסה זו, אך לנוכח הממצאים, כנראה שעדיף להוציא פחות כסף ולהישאר עם גרסת המבחן.

    למרות שרכב המבחן זול ממתחריו הישירים בכ-10% ועם תמורה יפה, הקפטיבה היא לא הבסט סלר בסגמנט שלה. חבל, כי יש לה המון מה להציע למשפחה הרחבה. מכיוון שהתייחסנו לגיל ולקילומטראז' של הרכב שעברו את המבחן בהצלחה יתרה וללא קרקושים או נזקי שימוש נראים לעין ייתכן שהרכב יהיה מבוקש וסחיר בשוק המשומשות מעל למצופה, שכן תמורה גבוהה למחיר הגיוני יש כאן. מהצד השני נראה שחסר מבחר גדול של רכבים משומשים בשוק מהדגם הזה.

    שברולט קפטיבה דיזל בקטלוג הרכב של CarsForum
    שברולט קפטיבה - מפרט טכני להורדה

    קבלו הצעה אטרקטיבית ברכישת שברולט קפטיבה מהמומחים של CarsForum

    שברולט קפטיבה

    dddd