תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מבחני בטיחות - סוגרים שנה ובדיקות נוספות

סבב המבחנים האחרון לשנת 2017 שערך ארגון הבטיחות EURO NCAP, מראה לנו עד כמה השתפרה רמת הבטיחות של כלי רכב בעשור האחרון

  • 14-12-2017
  • מאת: זיו כהנא | צילום: euro ncap

ארגון הבטיחות האירופי פירסם ציוני בטיחות חדשים ל-14 דגמים, כאשר במחציתם מדובר על דגמים ותיקים שכבר נבחנו ע"י הארגון בעבר. סבב המבחנים הנ"ל מסקרן במיוחד, הן בשל העובדה שחלק נכבד מהרכבים הנבחנים נמכרים או ימכרו גם בישראל, והן בשל העובדה שהוא ממחיש עד כמה השתפרה בטיחותם של כלי רכב בתוך עשור אחד בלבד.

אנשי הארגון מסבירים כי הסיבה לבחינתם מחדש של הדגמים הותיקים, נובעת מהארכת חיי הדגם שנעשתה לדגמים רבים. לרוב, הארכת חיי הדגם מתבצעת באמצעות מתיחת פנים, אשר כוללת שינויים ויזואליים ו/או טכנולוגיים ברכב, ולא שינויים הנדסיים אשר משפעים על בטיחות הנוסעים האקטיבית והפאסיבית ברכב.

הדגם החריג ביותר לרעה מבין כל הרכבים הנבחנים בסבב הנוכחי, הוא פיאט פונטו. הפונטו, אשר עדיין נמכרת במספר מדינות ברחבי העולם (ולא בישראל), זכתה באפס (!) כוכבי בטיחות ובכך "קטפה" את תואר הציון הגרוע ביותר שנראה ב-EURO NCAP, ו"עקפה" את ניסאן נבארה (דור שני) שנבחן בשנת 2008 וקיבל חצי כוכב. לעומת זאת, הצטיין לטובה יגואר F פייס, המשווק בישראל ונבחן במפרט דומה לזה הישראלי וזכה ב-5 כוכבי בטיחות עם אחוזי הגנה גבוהים יחסית בכלל הסעיפים.

ישנם גם דגמים ותיקים נוספים שקיבלו ציון נמוך ועדיין משווקים בישראל, כמו אלפא רומיאו ג'ולייטה שזכתה ב-3 כוכבים לעומת 5 כוכבים אותם קיבלה בשנת 2010 וסיטרואן DS3 שקיבלה גם היא 3 כוכבים (5 כוכבים בעבר), עם ציון מביך של 37 אחוזים בלבד בהגנה על ילדים. הצטיינה מבין הדגמים הותיקים, טויוטה יאריס שנשארת עם ציון של 5 כוכבים, כפי שקיבלה בשנת 2011 (אם כי מדובר בדגם שעבר שתי מתיחות פנים מאז).

לצערנו גם חלק מהדגמים החדשים שעתידים להגיע לישראל, לא זכו בציונים מרשימים, עם 3 כוכבים לדאצ'יה דאסטר החדש ו-3 כוכבים ל-MG ZS (ג'יפון חדש מבית היצרן הסיני).

דגמים שעתידים להגיע לישראל ודווקא כן הצטיינו, הם צמד הג'יפונים הקוראני יונדאי קונה וקיה סטוניק שזכו ב-5 כוכבים עם חבילת מערכות הבטיחות (שתגיע לארץ ביונדאי, וסביר להניח שגם בקיה). במוו סדרה 6GT (מחליפת ה-5GT) שעתידה להיות מושקת בישראל בשבועות הקרובים, זכתה גם היא ב-5 כוכבים. וקיה סטינגר, מכונית הסאלון החדשה של היצרן הקוראני זכתה גם היא בציון מרבי.

dddd