תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

אז מה זה בכלל רכב ספורט?

מה המשמעות של "רכב ספורט", במה הוא שונה מאחד "ספורטיבי", ולמה לא כל מי שמתהדר בכינוי, גם מבצע

  • 14-05-2017
  • מאת: גיא חיימוביץ'

כמעט כל מי שמכיר אותי יודע שהתחום המוטורי הוא תחביב וותיק שלי, לכן זה רק טבעי שהרבה שיחות איתי זורמות לכיוון הזה. מתוך כל הנושאים האפשריים בתחום המוטורי, יש שיחה אחת שחוזרת על עצמה ומצליחה לגרום לי לתסכול פעם אחר פעם.

בתסריט השיחה הראשון, מישהו ניגש אלי בהתלהבות ומספר לי שגם הוא חובב מוטוריקה ויש לו אפילו "רכב ספורט". "באמת? איזה?" אני שואל בהתלהבות, ואז מגיע התשובה "קיה פיקנטו...ספורט". אני עוצר את עצמי בשניה האחרונה מלגלגל עיניים ומנסה לבחור בגישה חיובית (כמה שאפשר בסיטואציות כאלה). "אתה יודע, המונח 'ספורט' משמש בעיקר לצורך שיווקי ופחות לצורך מעשי ברכבים כאלו". משם בד"כ השיחה מתדרדרת וקשה כבר להחדיר הגיון מבעד לאגו הפגוע.


קיה פיקנטו....ספורט?

בתסריט השני קורה אותו דבר, רק הפוך, הפעם אני בצד ה"נפגע", בד"כ על ידי בעל רכב עם טרליון כוחות סוס. "אתה נוהג על מיאטה? זה לא רכב ספורט, זה רכב של ילדות!" הוא אומר. "בטח שזה רכב ספורט, זה 'ה'-רכב ספורט!" אני עונה בטון חצי תקיף חצי נעלב.


מאזדה מיאטה. מכונית ספורט או "אוטו של ילדות"?

 

אז מה זה בכלל "רכב ספורט"?

השימוש המתועד הראשון במושג "רכב ספורט" היה ב-1928. אבל מה בעצם המושג הזה מתאר?

נתחיל בלברר מה יש למילון להגיד: "רכב נמוך, לרוב עם מקום לשני נוסעים אשר תוכנן לספק תגובות מהירות והינו קל לתמרון ונהיגה במהירות גבוהה" (בתרגום חופשי ממילון מרים-וובסטר האמריקאי).

אם אני הייתי כותב את הערך הזה הייתי כותב בפשטות, "רכב שמטרתו העיקרית הינה הנאה מנהיגה נמרצת".


למבורגיני דיאבלו. רכב שמטרתו העיקרית להרוג את הנהג

הקארט (קארטינג) למשל אינו רכב כביש, אבל הוא כן "כלי רכב" ללא ספק. הקארט בנוי למטרה אחת ויחידה, לספק הנאה מנהיגה ולכן מבחינתי נחשב כרכב ספורט הבסיסי והטהור ביותר. הקארט הוא גם ההוכחה הטובה ביותר שלא צריך הרבה כוח כדי להנות מנהיגה.


קארטינג. לא רכב כביש, אבל כלי ספורט בכל רמ"ח איבריו

לעומת הקארט, רכבי ספורט לכביש מלאים ב"פשרות" כגון איבזור בטיחות, מושבים נוחים, מערכת סאונד ומיזוג, תא מטען ועוד. ככל שהרכב "מתפשר" יותר, הוא פחות "רכב ספורט" ויותר משהו אחר. אם ניקח למשל את הלוטוס אליס או את הקייטרהאם 7, אפשר בקלות להבין שמדובר על רכבי ספורט כמעט טהורים עם מינימום פשרות, והפשרות שיש הן בעיקר כאלו שהחוק מחייב. לראיה שתיהן אפילו לא מגיעות עם מערכת סאונד או מזגן, הקייטרהאם אפילו לא מגיעה עם גג.

לעומת זאת, אם ניקח את הרודסטר "הקטן" של מרצדס, ה-SLK, נגלה אמנם רכב דו-מושבי, עם הנעה אחורית וגג נפתח, אבל גם רכב עם משקל שגבוה בכמעט 150 קילו ממכונית משפחתית כמו מאזדה 3 (1,300 ק"ג למאזדה מול 1,435 ק"ג למרצדס). אם רודסטר עם מקום לשני אנשים שוקלת יותר ממכונית משפתית (בלי מנוע אימתני שיכול להצדיק את המשקל), ברור שמדובר ברכב שהנאה מנהיגה לא הייתה העדיפות הראשונה שלו, כנראה גם לא השניה ולכן לא יכול להחשב כרכב ספורט.


לוטוס אליס, "מלאת פשרות" אבל עדיין מכונית ספורט טהורה

 

ואז הגיעו הרכבים ה"ספורטיביים"

בילבול נוסף שיש לאנשים הוא בין רכב "ספורט", לרכב "ספורטיבי". רכבים ספורטיביים הם לרוב גרסאות מפולפלות של רכבים משפחתיים רגילים. דוגמה קלאסית לקטגוריה הספורטיבית היא הגולף GTI. בשנת 1975 מהנדסי פולקסווגן עלו על נוסחה מנצחת. הם לקחו רכב משפחתי משעמם, הוסיפו מנוע חזק יותר ומתלים מתקדמים וקשיחים יותר ויצרו לראשונה "רכב ספורטיבי", גם פרקטי וגם מהנה לנהיגה.


סקודה פאביה vRS הספורטיבית...

בימינו הקטגוריה התרחבה וכוללת שלל דגמים ספורטיביים למכוניות משפחתיות "רגילות". הסיבה שרכבים אלו אינם "רכבי ספורט" היא שמטרתם העיקרת הינה להסיע נוסעים ומטען בצורה נעימה ונוחה ורק אחת ממטרותיהם המשניות הינה הנאה מנהיגה.


...לעומת סקודה פאביה "ספורט" על טהרת השיווק

אם ניקח את ההשוואה הזו ונחפש אנלוגיה מתאימה מעולמות אחרים, אפשר לדמיין את ההבדלים בין אדם אשר מתאמן לא מעט במכון וגם השתתף בתריאטלון פעם או פעמיים, טיפוס "ספורטיבי" שכזה. לעומתו, אדם אחר הוא ספורטאי, זה המקצוע שלו או "מטרתו העיקרית" בחיים. כך הוא מבלה את כל יומו באימונים, תזונה ותחרויות ומשם גם מרוויח את לחמו.

 

לסיכום

כמו כל רוב הדברים בחיים, גם המושגים האלו אינם מסתכמים בשחור או לבן אלא בקשת שלמה של צבעים. ישנם הרבה רכבים שמאוד קשה למקם בצורה מוחלטת באחת משתי הקבוצות האלו. רכבים כמו הסובארו אימפרזה STI למשל, מצד אחד רכב שמבוסס על אחת המשפחתיות היותר משעממות שיש, גם למראה וגם לנהיגה. מצד שני מדובר על רכב עם הנעה לכל הגלגלים, המון כוח והמון אחיזה שבימי הזוהר שלו "השפיל" רכבים יקרים בהרבה. חיה מוזרה שכזאת שמסרבת לשבת בשקט בקטגוריה בודדת.


פורד מוסטנג. עכשיו, איך תגדירו אותה?

אז גם אם לא פתרנו סופית את הגדרת המושגים האלו, לפחות בוויכוח הבא יהיו לנו כלים טובים יותר להעביר את הנקודה שלנו. אני יודע כבר שבוויכוח הבא שלי פשוט אפנה את הצד השני למאמר הזה ולא אספר לו מי כתב אותו.

חושבים שהתיאור הזה מדויק להפליא? או שאתם לא מסכימים עם אף מילה שנכתבה כאן? הצטרפו לדיון בפורום וספרו לנו מה דעתכם

dddd