תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מבחן דרך – סקודה סופרב 1.4 TSI

האם הבת החדשה של סקודה היא הבעיה הכי גדולה של החברה האם פולקסווגן? אחרי יומיים במשפחתית הגדולה של סקודה התשובה לא פשוטה בכלל...

  • 27-12-2015
  • מאת: כתב: קינן כהן, צילום: קינן כהן

זה קורה לא מעט פעמים, כשאנשים שומעים במה אני עוסק למחייתי (גם כן מחייה...) אחת השאלות הראשונות שלהם היא "מה המכונית הכי טובה שבה יצא לך לנהוג?". כאשר הם שומעים את התשובה לא מעט גבות מתרוממות, בעיקר כי הם מצפים לשמוע שמות כמו פרארי, פורשה או אפילו ב.מ.וו ומרצדס. אז כן לחברות האלו בהחלט יש מקום של כבוד ברשימות שלי, אבל למעשה אין לי תשובה אחת לשאלה הזו. כי המכונית הכי טובה היא לא החזקה, המפוארת, היפה ואפילו היקרה ביותר – המכונית הכי טובה היא זו שעושה את מירב הדברים על הצד הטוב ביותר – ובמחיר הנכון. כאשר אני מכניס את הרשמים שלי מסקודה סופרב החדשה, המכונית הזו בהחלט אחת המכוניות היותר טובות בהן יצא לי לנהוג...

סקודה-סופרב-1.4-TSI-מבחן-דרכים

הופעה חיצונית שהיא גם כרטיס ביקור מרשים וסולידי בו בזמן

מגדילה לעשות

הדור הראשון של סופרב המודרנית, זה מ-2001 היה מרשים מבחינות מסוימות, אסטטית לא הייתה אחת מהן, המראה שהיה הכלאה בין פאסאט לאוקטביה לא עבד שם. גם הדור השני שהיה מרשים מהראשון, לא עורר שום התרגשות, הוא היה "כבד" ומגושם בניסיון להנחיל לה מראה מכובד. אבל הפעם זה פשוט עבד. אמנם ליגואר XK120 וגם למרצדס 300SL ולאסטון מרטין DB9 אין מה לחשוש, אבל היא בהחלט מכונית מאוד מצודדת ומאוד מאוד מרשימה בעיקר באופן בו העיצוב מחמיא לממדים שלה – היא נראית גדולה מאוד ולמרות שיש גדולות ממנה, 486 הס"מ שלה לאורך ו-186 הס"מ שלה לרוחב (שבהם היא מהרחבות בקבוצתה) ארוזים נהדר.

זה ממשיך פנימה גם לתא נוסעים שמהרגע שנוחתים בו אפשר בקלות לטעות ולחשוב שמדובר במכונית שעולה עשרות אלפי שקלים יותר. הוא בנוי היטב, מאובזר מאוד (מכונית המבחן הייתה ברמת הגימור style השנייה מבין ארבע) ועם הנדסת אנוש שהופכת את השימוש בו לקל ופשוט. תאי האחסון הם גם בשפע וגם בנויים נכון, כולל משטח גומי מונע החלקה לנייד בתא שמשמש גם כמגבר קליטה. איכות החומרים והבנייה שלהם מצוינת וכמעט בכל מקום אליו תנדוד היד היא תפגוש חומרים נעימים למגע. רמת אבזור זו מציעה כיוון חשמלי למושבים עם שלושה זיכרונות ומהרגע שבו מצאתי בהם את תנוחת הנהיגה הם נותרו נוחים ותומכים גם אחרי מאות הקילומטרים שעשיתי בהם. לבקרת האקלים שלושה אזורים נפרדים ועם רדת החשכה התא מואר בתאורת אווירה נעימה מאוד, כולל לרגלי הנוסע (למה צריך להאיר את הרגליים? לא ברור, אבל זה יפה מאוד).

סקודה-סופרב-1.4-TSI-מבחן-דרך

סביבת נהג שמעבירה קילומטרים בנינוחות 

אבל זו רק הקדמה למה שקורה במושב האחורי, סופרב תמיד נודעה במרווח שם, אבל פה זה כבר ממש מוגזם כל השפע פה. 284 ס"מ של בסיס גלגלים הם נתון שהוא גבוה לקבוצה שלה אבל רק כשיושבים שם מבינים עד כמה המספרים האלו מתורגמים למרווח מצוין שלא על חשבון מושבים קטנים. בנוסף יש שקע USB, שקע 12V ושקע טעינה 230V, כך שתוכלו להטעין נייד, טאבלט ושאר גאדג'טים.

סקודה-סופרב-1.4-TSI-מושב-אחורי

מושב אחורי עם מרווח מקטגוריה מעל

גם בדור השלישי שלה, פתיחה של תא המטען חושפת את המערה הסודית של חסמב"ה. דונמים של תא מטען עם דלת חמישית ענקית ומגוון עיגונים ופתרונות אפסון בדפנות לחפצים קטנים. אבל תאמינו או לא – הצלחתי למצוא בו חיסרון – הוא כל כך גדול שלא משנה כמה גדשתם את עגלת הקניות בסופר, כשתגיעו הביתה המוצרים יהיו מפוזרים בכל מקום...

דונמים על דונמים של שטח בתא המטען (צילום: סקודה)

תניח לי ואניח לך

אודה ולא אבוש, ברגע הראשון גם לי היה מוזר לקבל שמתחת למכסה המנוע של מכונית בממדים אלו יש 1.4 ליטרים על אף העובדה שהם מוגדשי טורבו, גם ההספק הוא לא בדיוק משהו שגורם לדף הנתונים להתחיל לרעוד בידיים – אלו 150 סוסים שזמינים מ-5,000 סל"ד ו-25.5 קג"מ מ-1,500 סל"ד. אבל, ברגע שהתחלתי לנסוע החששות מתפוגגים. בהתחלה כשהיא מאיצה בנחישות אך ברגישות בתנועה עירונית ובהמשך גם בכביש המהיר. תיבת ה-DSG עם שבעה יחסי ההעברה מחלצת מכל סוס וסוס את המיטב וסוחטת היטב כל אחד מ-25.5 הקג"מים שלה. להפתעתי הטובה היא גם עבדה מעולה בתנועה עירונית איטית, מקום בו התיבה הזו נוטה להיות לא חלקה כמו אחת פלנטרית. אין לה שום קטע של ראש נחבט במשענות, אבל התאוצות יותר ממספקות עבור הנהג הסביר ושימושיו הסבירים – המשקל הלא גבוה שלה – 1,418 ק"ג כולל נהג אחרי סמבוסק פלוס ביצה קשה – תורם לא מעט לכך.

אבל אלו לא רק ביצועים טובים, אלא גם נוחות נסיעה מצוינת עם המתלים האדפטיביים, במצב קומפורט היא מגהצת היטב ורק בנסיעה על כביש שבור ומטולא היו רגעים שבהם הבולמים לא הצליחו לסנן את כל השיבושים.

סקודה-סופרב-1.4-TSI-מבחן-דרכים

אבל המקום בו היא זורחת הוא שיוט ארוך בכבישים טובים שם כל העסק מוחרש היטב ומתגלגל בנינוחות סאלונית של ממש. ברגעים האלו היא גם מפעילה את מערכת ה-ACT שמנתקת שני צילינדרים ומודיעה בצג המידע הגדול שכל הדבר הזה נע על שתי בוכנות בלבד.

ברגע שמתחילים עם פניות ועיקולים היא מאותת על חוסר שביעות רצון. לא ברמת האחיזה או המהירות משתיהן יש בשפע, אלא במסר שקשה לה להתחיל עם השטויות האלו של העברות משקל או שינויי כיוון תכופים ובמהירות גבוהה. הקשחת המתלים למצב ספורט מצמצמת את זוויות הגלגול, אבל לא מוסיפה לחשק לדחוף אותה הלאה.

רגע לפני שהיא חזרה הביתה הכנסתי אותה לתחנת הדלק כדי לבדוק את הצריכה הממוצעת. היא עמדה על 13.6 ק"מ לליטר – נתון מעולה למכונית כזו. נהיגה נורמלית, אפילו לא במצב ECO שנותן טיפים לחיסכון תוסיף להערכתי עוד שלושה קילומטרים לליטר.   

תשובה צ'כית הולמת    

בסגמנט שחווה בשנים האחרונות ירידה ניכרת בכמויות לטובת הג'יפונים והקרוסאוברים למיניהם, סקודה סופרב מציעה תשובה הולמת לאפיל השטח שלהם. היא מכונית מבוצעת, בנויה, מאובזרת ומבצעת היטב. היא בעיה גדולה בעיקר לפולקסווגן פאסאט שנהנית מחומרים עדיפים ויכולת דינאמית גבוהה יותר, אבל אלו סעיפי שוליים עבור מרבית האנשים.

במחיר שמתחיל ב-160 אלף שקלים לרמת הגימור style עם מנוע ה-1.4 TSI ובמחיר של 185 אלף שקלים לגרסה הנבחנת, כמו בעבר, היא אחת התמורות המעולות לכסף של מי שמחפש מכונית בקבוצה הזו ובדור זה מוסיפה על כך מלוא החופן טכנולוגיה ובטיחות.

ולמרות שעד לפני לא הרבה שנים לא חלמתי שאני אומר את זה - בפעם הבאה שישאלו אותי מה המכונית הכי טובה שנהגתי בה, סקודה סופרב החדשה תהייה שם ברשימה.

סקודה-סופרב-1.4-TSI-מבחן-דרכים

dddd