Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

[מאמר טכני] בחירה של מושבים ורתמות למירוצים - דע את האוייב!


שימו לב! השרשור הזה בן 6320 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

**אין להעתיק את המאמר המובא כאן בשלמותו או חלקים ממנו (כולל תמונות) בלי אישור מפורש ממני שיינתן אך ורק בה"פ**

 

 

הרי לכם תרגום של מאמר שלי שנכתב במקור באנגלית ושקישרתי קודם בשרשור אחר.

מטרת המאמר המקורי הייתה להנחות את תושבי פורום המיאטות העולמי בבחירת מושבים ורתמות מירוצים לרכבם, מוגש כשירות לתושבי CF וכמובן לכל העוסקים בספורט מוטורי בארץ הקודש :-).

 

 

בחירה של מושב מירוצים - מקום בטוח להושיב את עצמכם

 

הדבר הראשון שאנחנו רוצים לבדוק במושב מירוצים הוא חוזק המושב עצמו על פי הרייטינג של ה-FIA, הפדרציה המוטורית עורכת מבחנים למושבים ומדרגת את החוזק שלהם במטרה לתת או לא לתת להם תו תקן של ה-FIA למירוצים.

 

מבלי להיכנס ליותר מדי פרטים, המושב אמור להגן על הגוף שלך בחוסנו עצמו ברייטינג מסויים, למיטב זכרוני משהו בסגנון של 15G לכל כיוון אפשרי... יש כמה מבחנים שונים שבודקים את המושב כנגד מתיחה, מכת צד וכו'...

ישנם יצרנים כמו ספארקו שלא מפרסמים את תוצאות המבחנים ופשוט מדווחים על מושב כ"בעל תקן FIA" או כאחד מחוסר תקן FIA.

לעומת ספארקו, יצרן המושבים קוברה אכן מפרסם את הרייטינג של כל מושב ומושב שהוא מייצר ובעל תקן FIA.

הבעיה מראש טמונה בעובדה שהריייטינג שה-FIA דורש נמוך למדי ולאו דווקא מספק כשאנחנו דנים בחלק שלמעשה אמור להציל לנו את החיים.

 

אני עושה כאן הפסקה קצרה מהמאמר המתורגם במטרה להביא לכם קטע מתגובה שלי משרשור אחר שעניתי בו לפני כמה זמן בנושא ציוד בטיחות, ככה שתבינו מראש את הלך המחשבה שלי בנושא -

מריוס, למרות שהדבר לחלוטין סוטה מנושא השרשור, אומר בקצרה שאני אחד מאותם אנשים שמתייחסים לתקני הבטיחות כאל המלצות בלבד ובדרך כלל מחמיר הרבה יותר מהם... אני עונה לך כי אני מקווה שאנשים ייקחו דוגמא.

 

השינויים שאני ביצעתי באוטו מאושרים ע"י כל גוף מארגן בו אני מתחרה, אם בתקן הקשור בקשת ההתהפכות שהיא הגבוהה ביותר, החזקה ביותר ובעלת עובי הדופן הגבוה ביותר הקיים בשוק (למרות שאני משלם על זה במשקל).

אתה יכול ללמוד על זה הרבה דווקא מציוד הבטיחות האישי שלי, בין אם ממושב המירוצים שלי שהוא מקבלאר (Cobra Evolution) ויש לו גם "אזניים" לריסון תנועת הראש ותג מחיר גבוה פי 5 ממושבים אחרים שהם תקניים לגמרי וחוקיים למירוצים באישור ה-FIA, בין אם ברתמת 6 נקודות מפוליאסטר עם מנגנון מקרבון שעולה כפול מרתמת מירוצים מקבילה של ספארקו אבל אוצרת בתוכה טכנולוגיה ברמה גבוהה בהרבה.. למעשה, הרתמה היא זהה לחלוטין לאלו שפורשה משתמשת בהן לכל מכוניות ה-GT3R CUP שלה, בין אם בחליפת האש שלי של ספארקו מדגם TOP5 שהתפשרתי על המשקל שלה לעומת הדגמים הקלים יותר כמו ה-XLight תמורת רייטינג של עמידות בטמפ' גבוהות לאורך זמן ארוך יותר... אני יכול למנות לך את כל המחקרים שביצעתי על ציוד בטיחות וכל רכש שביצעתי היה הטופ של הטופ, אחד לאחד... קסדת קבלאר לעומת פיברגלאס, כפפות ברמה, נעליים, תחתונים מנומקס ועוד...

 

.

נחזור למאמר.

 

בחירת המושב לדעתי חייבת לבוא תוך מחשבה על סוג החומר ממנו עשוי המושב.

באופן כללי ישנם מספר חומרים שמקובל לייצר מהם מושבי מירוצים -

שלדת צינורות מפלדה, פיברגלאס, קבלאר וסיבי פחם.

 

בתחתית שרשרת המזון נמצאים מושבי צינורות הפלדה (Tubular Steel).

המושבים הנ"ל עשויים שלדת צינורות והם בעלי הרייטינג המינימלי הדרוש לקבלת תו תקן מה-FIA, כשכמו שציינתי לפני כן - הוא נמוך מדי!

במקרה תאונה, רבים מהמושבים הנ"ל פשוט ייתעקמו לגמרי וייקרסו סביב הנהג, בתחקורים של מספר תאונות מירוצים שיצא לי לקרוא דובר לא מעט פעמים על מושבי Tubular Steel ששברו (מילולית :shock:) את גבו של הנהג כתוצאה מקריסה מוחלטת של המושב, במספר מיקרים אף דובר על הקריסה מתאונה קלה יחסית!

לכל מי שחייו חשובים לו הייתי ממליץ להתרחק מהמושבים הנ"ל.

 

מעל להם נמצאים מושבי פיברגלאס.

המושבים האלו חזקים יותר ועמידים עד לרמת G בינונית שמרבית תאונות המסלול הקלות יותר מגיעות אליה אבל קריסת החומר במושבים הנ"ל מתוארת כגזירה מוחלטת של המושב לחתיכות (שהן אגב חדות מאוד ונמצאות בצמוד לגוף הנהג, ותחשבו על זה...).

בהחלט בחירה טובה יותר ממושבי צינורות אבל עדיין לא מספק את דעתי.

 

המושבים החזקים ביותר עשויים מקבלאר או סיבי פחם או שילוב של שניהם.

כשאתם רואים שידור של WRC בטלויזיה ונהגים יושבים באיזה ספארקו מדגם קורסה הם יושבים באחד מאלה ולא באחד שעשוי מפיברגלאס :|.. סתם נקודה למחשבה, הרייטינג שלהם גבוה ב-ה-ר-ב-ה.

אצלי במיאטה יש מושב של קוברה מדגם אבולושן שעשוי קבלאר ועמיד בפני התרסקות של 42G בכל כיוון.

קוברה הם למעשה היצרן היחיד המוכר לי שמוכר מושבי קבלאר במחירים שגם אנשים נורמליים מסוגלים למתוח את עצמם אליהם, מושב קבלאר כמו האימולה2 נמכר במחיר הגיוני למדי של $520 לעומת ספארקו EVO פיברגלאס שנמכר במחיר דומה.

וכל אחד יסיק את המסקנות שלו מהדברים.

 

חומר נוסף שנעשה בו שימוש למושבי מירוצים הינו אלומיניום כמו המושבים שמיוצרים ע"י Kirkey.

למושבי אלומיניום מסוג זה אין תו תקן של ה-FIA ואני מחשיב אותם לרכישה גרועה ביותר מה גם שבכל מושבי האלומיניום שיצא לי לשבת עד היום פשוט לא נוח בכלל.

 

הלאה.

בחירה של מושב היא דבר שכדאי לעשות בישיבה.. בתוך המושב.

יש המון פרמטרים לבדיקה שהופכים מושב אחד לטוב בשבילכם ומושב אחר ללא טוב בשבילכם.

 

כלל הבסיס הוא שבניגוד למה שהרבה חבר'ה חושבים - מושב מירוצים אמור להיות נוח לנהג!

כמה שהמושב יהיה יותר נוח לנהיגה ככה רמת הריכוז של הנהג תעלה והוא יוכל לנהוג טוב יותר לאורך זמן רב יותר.

 

מושב מירוצים אמור להתאים בצמוד לגוף שלכם, אם אתם מסוגלים להניע את עצמכם לצדדים המושב רחב מדי ותאבדו חלק גדול מהתקשורת שלכם עם הרכב והכביש שעוברת לגופכם דרך המושב.

בעת הישיבה תכניסו את הישבן הכי עמוק שאפשר לתוך המושב.

האם בשלב זה היש לכם מספיק תמיכה לירכיים?

קחו בחשבון שהרבה יצרנים של מושבי מירוצים מציעים כריות קטנות לתוספת תמיכה והתאמה אישית לגוף הנהג, אבל כריות משמעותן היא שוב - פחות פידבק מהמושב אל הגוף ככה שעדיף לבחור מושב שמראש מתאים יותר טוב לגוף אם ישנו.

 

לרובם המוחלט של מושבי המירוצים יש "כנפיים" לתמיכה בכתפיים שהן בהחלט מומלצות אבל הרבה נהגים לא יודעים כיצד להתאים את גופם אליהן.

בעת הישיבה במושב - האם הכתפיים שלכם חופשיות לנוע לצדדים? האם הן צמודות מאוד לגוף? האם הן גורמות לכתפיים שלכם ולגבכם להיות מקושתים בעת ישיבה?

כמה שזה אולי יישמע מוזר, התמיכה הטובה ביותר תהיה במושב שגורם לכתפיכם ולגבכם לקבל צורת קשת, הסיבה היא שבעת הפניית ההגה היד שעולה למעלהלחלקו העליון של ההגה למעשה "מצרה" את רוחב הכתפיים שלכם כי הכתף הולכת קדימה יחד עם היד ואז הכתפיים שלכם יותר צרות והגוף מתחיל לנוע בתוך המושב, וזה קורה בפניות, בהן הגוף שלכם זקוק לתמיכה הטובה ביותר - הרי זו אחת ממטרותיו של מושב המירוצים מלכתחילה - לספק תמיכה לנהג כדי שלא ייצטרך להתרכז בתמיכה של גופו שלו בזמן נהיגה ספורטיבית.

 

עוד קריטריונים בבחירת מושב מירוצים -

* משענת הראש צריכה להיות בגובה של אמצע הראש לפחות, עם קסדה או בלי.

* מושבים שמציעים תמיכה צידית לראש טובים יותר מכאלו שלא מציעים אותה כי הם מרסנים את תנועת הראש לצדדים בעת התנגשות ומסייעים במניעת פציעות צוואר (שכיחות מאוד) או לפחות בהפחתת חומרתן.

* חשוב מאוד (!) - גובה ומספר החורים לרתמות הבטיחות!

גובה - האם החורים של הרתמות נמוכים בהרבה מגובה הכתפיים?

במקרה כזה יש לרתמות מספיק חופש תנועה בעת התנגשות כדי לא לתמוך בגופכם - מסוכן!

מומלץ שהפתחים בגב המושב יהיו גבוהים ככל האפשר ביחס לגופכם.

מספר - חשוב מאוד למתחרים שבינינו (נהגי הראלי, כן, אתם :wink:) - לא פחות מ-5 פתחים, מה שאומר שחובה שיהיה למושב פתח לרתמה מלמטה כדי לרתום את הנקודה ה-5/6/7 של רתמה בביטחה - אסור בתכלית האיסור להעביר רתמות בקדמת המושב!

 

בנוגע לריקליינרים, את אלו אני מכניס למחלקת ה-Show ולא למחלקת ה-Go.

מי שמחפש מושב אמיתי לנהיגה ספורטיבית (שלא לומר תחרותית) מומלץ לו להימנע לחלוטין מריקליינרים.

 

אני כמובן שוכח לציין עוד מספר דברים שנמצאים לי בתאים האפורים אבל זה בערך העיקר בבחירת המושב עצמו ומפה אנחנו עוברים לחלק בלתי נפרד מהחלק הראשון -

 

בחרתי מושב - טיפים להתקנה בטוחה

 

מצאתם מושב שעונה על הקריטריונים באופן הטוב ביותר וגם נכנס פיזית לרכב שלכם (מה שבעלי רכבים עם מרווח פנימי מוגבל ייאלצו להתמודד עימו)?

הגיע הזמן לדבר על התקנה בטיחותית "כמו שצריך" כשאני מפנה את עיקר הדברים לעוסקים בספורט מוטורי במחילה מאילו שסתם רוצים להתקין מושב באוטו.

 

אופן ההתקנה הטוב ביותר ברכב מירוצים הוא לשלב את התושבות של המושב בכלוב ההתהפכות עצמו ולהפוך את הכל למקשה אחת (שגם משדרת ים של פידבק לנהג!)

במידה ולא משלבים את התושבות בכלוב כדאי שנקודות החיבור של התושבות לגוף הרכב יהיו נקודות החיבור של המושב המקורי לגוף הרכב אותן ייעד היצרן למטרה כנקודות החזקות ביותר באיזור.

 

כהערה נוספת, ברכב שרק אתם נוהגים בו מומלץ בחום לקבע את המושב למקומו באופן קבוע ולא על מסילות מתכווננות.. מבחינתי מסילות הן דבר שרק אם מספר נהגים בעלי גבהים שונים חולקים את הרכב צריכים להשתמש בו, אם לא - לקבע ולסגור את העניין.

 

רוב מושבי המירוצים הטובים דורשים תושבות התקנה צידיות.

ראוי לציין שכשהמושב נבחן ע"י ה-FIA כדי לקבל את תו התקן שלו הוא נבחן יחד עם התושבות ולכן הן חלק בלתי נפרד ממנו שראוי לרכוש יחד עימו.

לכל יצרן מושבים יש סט הוראות לגבי עובי וסוג החומרים הדרושים לבניית תושבות או משטחים התקנה שונים, כשלמיטב זכרוני מדובר בעובי של 3 מ"מ אם משתמשים בפלדה או בעובי של 5 מ"מ אם משתמשים באלומיניום.

עוד בעניין - אל תתפשרו על איכות הברגים והאומים בהם אתם משתמשים לקיבוע המושב.. הבדלים מתבטאים בכסף קטן אבל משמעותי ביותר מבחינת חוזק, ברגים מחושלים High Grade מומלצים בהחלט!

 

הטוב, הרע והלא נורא - סיכום לגבי מושבים

 

כמו לכל דבר בעולם המירוצים, דברים טובים לא באים בזול ומושבים טובים עולים בהתאם... מושב של $200 לא ייספק את אותה ההגנה שייספק מושב של $700 שגם הוא לא ייספק את אותה ההגנה של מושב של $1100 דולר וכן הלאה.

קחו את הטיפים והשתמשו בידע כדי לבחור את המושב הנכון לכם, מדובר בבטיחות נטו והרבה יותר קשה לוותר על תוספת של $300 לתקציב רכישת המיתלים שלכם שתרגישו בכל נסיעה ונסיעה לעומת תוספת של אותם ה-$300 לתקציב רכישת המושב שלכם שאותו תרגישו (בתקווה שלא) רק במקרה תאונה.

מה כן?

אם אכן ייצא לכם להיכנס לתאונה עם המושב הטוב יותר תברכו על כך ללא ספק, מדובר במקרה קלאסי שלא רוצים להיות בו חכמים לאחר מעשה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 49
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

**אין להעתיק את המאמר המובא כאן בשלמותו או חלקים ממנו (כולל תמונות) בלי אישור מפורש ממני שיינתן אך ורק בה"פ**

אל תשב סתם ככה - חגור את עצמך!

 

כחלק בלתי נפרד מרכישת מושב המירוצים שלכם, הסאגה נמשכת ברכישה של רתמת המירוצים שתקבע אתכם למושב.

 

רתמות מירוצים גם הן עסק שקל לטעות בו כמו במושבים וגם כאן יש מה לדעת כדי לבצע רכש נכון.

 

נתחיל מההתחלה -

* אין להשתמש במושב מירוצים ללא רתמת מירוצים, נקודה סוף.

שימוש בחגורה המקורית של האוטו יחד עם מושב מירוצים עלול להרוג אותך בתאונה, ותכניסו את זה עמוק לראש.

החגורה המקורית תוכננה לעבוד במקביל עם המושב ולהפך - מושב מירוצים מתוכנן לעבוד עם ריתמה ואין להפריד בין השניים בשום אופן.

 

* רתמות מירוצים אמיתיות לשימוש תחרותי לעולם יהיו רתמות 5 נקודות ומעלה ולעולם לא 3 או 4 נקודות.

* רתמות 3 נקודות פסולות מכל וכל למי שאיכפת לו מהחיים שלו.

* רתמות 4 נק' ברובן שוות לת*ת מלבד כמה בודדות בשוק שתוכננו לעבוד כך.

 

נכנס לעובי הקורה בנוגע לשימוש תחרותי (אבל כל מי שרוכש רתמה צריך לדעת) -

הרתמות בעולם מתחלקות לשני סוגים באופן כללי - כאלו עם מנגנון נעילה של לשונית נורמלית וכאלו עם מנגנון נעילה רוטארי שנקרא Camlock.

לשימוש תחרותי מומלץ להשתמש ברתמות Camlock בלבד, הן מאפשרות שחרור מהיר במקרה שריפה וכל מי שיצא לו אי פעם להיות ברכב בוער יודע כמה כל שניה קובעת.

 

גם רוחב החגורות הוא נקודה חשובה מאוד - רוב רובן של רתמות המירוצים בעולם (מלבד אילו שתוכננו לעבוד עם HANS device, למי שמשתמש, אם יש כאלו...) הן ברוחב של "3 בכתפיים ובאגן, מה שמבטיח חלוקה של הלחץ המופעל על הגוף במקרה תאונה על שטח גדול יותר, ותתפלאו כמה זה משפיע - התוספת הזו של 50% שטח יותר מרתמת "2 הוא בדיוק ההבדל שיכול בהחלט למנוע עצמות בריח שבורות וכו' :shock:.

 

הנה עוד עובדה מעניינת לכלל רוכשי הרתמות -

מרבית הפגיעות בתאונה בעת שימוש ברתמה מקורן בשימוש ברתמה שאינה מכוונת כראוי או באי שימוש בנקודות עיגון תחתונות (כמו של רתמות 5/6/7 נק') - הגוף צולל אל מתחת להגה ובעצם מתרסק למטה.

הסיבה היא שלרוב חגורות האגן לא מכוונות כראוי לשמור על הגוף בתוך המושב וברגע ההתנגשות החגורות של הכתפיים מושכות אותן למעלה (בגלל שאין חגורות תחתונות לתפוס אותן למטה) והגוף "בורח" מתחת לחגורת המותניים :idea:.

חוויה מפוקפקת בהחלט!

 

מעטות מאוד הן הרתמות בשוק שאכן מאפשרות הגנה טובה למשתמש בהן בשימוש ב-4 נק' בלבד (זוכרים - 3 נק' פסולות לשימוש!).

הטובות שבהן הן הרתמות מתוצרת Schroth שמשלבות מנגנון ASM (קיצור של Anti-Submarining Mechanism) - נקודות ריסוק מבוקר ברתמה שמאפשרות לגוף לנוע באופן מוגבל במטרה למנוע את הצלילה מתחת להגה.

מעבר לאלו לא ידוע לי על שום יצרן שמאפשר זאת בחגורות 4 הנקודות שמוצעות על ידו.

 

ואם כבר בענייני ריסוק עסקינן, בעולם הרתמות ישנם שני חומרים בשימוש לשזירה של החגורות עצמן - ניילון ופוליאסטר, כשההבדלים ביניהם מתבטאים בכמות המתיחה שהחומר מאפשר בהתנגשות.

הניילון הוא החומר ממנו שזרו רתמות מירוצים לפני עשרות שנים ולדאבוני הרב הוא עדיין בשימוש למרות שמחקרים הראו שיעורי מתיחה נוראיים של עשרות ס"מ לחגורת כתף נורמלית :shock:.

בפוליאסטר שנמצא בשימוש גם הוא כבר כמה שנים טובות הוכח ששעור המתיחה נמוך בלפחות 50%, אילו אותם חמישים האחוזים של המתיחה שיכולים להוות את ההבדל בין האף שלכם במקומו לבין האף שלכם שבור על ההגה.

 

סיכום עניין הרתמות ורגע של אמת על תאונות מירוצים

 

אני יודע שזה נשמע נורא אבל זו האמת לאמיתה, ידוע לכולנו שתאונות הן חרא של עסק, בואו לפחות ניקח החלטות מיודעות.

אף אחד מאיתנו לא חושק בניסוי בזמן אמת של ציוד הבטיחות אותו רכשנו במיטב כספנו.

אף אחד לא אוהב לשמוע על עצמות שבורות אבל זה סיכון קיים בכל תאונה שהיא, בכביש כמו בשביל כמו במסלול העפר או האספלט.

כשאנחנו מגיעים לרכישה של ציוד בטיחות כמו את החגורות שיחזיקו אותנו בחיים ברגע הלא נכון, אנחנו יכולים להסתפק במשהו שנראה כמו רתמת מירוצים או לקנות רתמת מירוצים, כמה שזה נשמע פשוט.

 

הצד הרע - זה יותר יקר (כמה מפתיע :-P!).

הצד הרע פחות - הפרשי המחירים הרבה פחות נוראיים מאשר במושבים, רתמה 6 נק' מעולה ברמה סופר גבוהה תעלה בערך $250 בעוד שרתמה הרבה פחות טובה תעלה כמאה דולרים פחות.. אבל מה זה מאה דולר לעומת החיים שלכם והחיוך שלכם שנראה כמו מיליון דולר :-D.

 

מוטי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קודם כל - מאמר מעולה ומפעיל מחשבה.

נייסיתי הרבה זמן לשאול ולהתעניין על מושבים וחגורות (לא בהכרח מתוך כוונה לקנות אלא להעשיר ידע).

נתקלתי בתגובות של "הכל אותו דבר", "ההבדל הוא במחיר ובנוחות", וכו'.

אני לא אוהב תגובות כאלו.

רק לגבי בחירת קסדה (לאופנוע) נתקלתי בתגובות הולמות.

 

אני שוקל לקנות חגורת רתמה לרכב ולהשאיר את המושב המקורי.

מומלץ?

ואם כן - איזו?

לא הבנתי את ההבדל ברתמות בין שלוש נקודות לארבע.

שלוש נקודות זו לא חגורה רגילה?

או שזו רתמה ששתי הנקודות כתפיים שלה עוברות דרך הצלעות ומתחברות בנקודה אחת מתחת לפופיק?

 

מאוד מעניין התופעה של בריחת האגן מתחת לחגורה, לא חשבתי על זה.

השיקול שלי ברכישת רתמה היה למניעת (בין היתר) "צליפת שוט", לא חשבתי שלחץ ו"אחיזה" של הכתפיים יוביל ל"בריחה" של האגן - נקודה למחשבה.

אשמח אם תדריך אותי מעט בנושא העמום משהו של רתמות, אולי אני באמת אקנה אחת בסוף... :smile:

 

רוב תודות! (גילוי נאות - ההודעה נשלחה כה"פ ופורסמה כאן למטרת העשרת הידע של כלל משתמשי הפורום. על התשבוחות מוטי שילם לי כדי שאכתוב אותן)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=green][B][COLOR=#696969]ACTION speaks LOUDER than WORDS[/COLOR][/B][/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=green][B]K[/B]eep [B]m[/B]e [B]c[/B]aged [B]a[/B]nd [B]f[/B]ree [B]t[/B]he [B]b[/B]east[/COLOR][/FONT] [COLOR=#f1f6f8][FONT=Verdana][COLOR=#000000][B]Jin Ba Ii Tai [/B]-[FONT=Book Antiqua] [URL="http://www.youtube.com/watch?v=cVarDBb199M&feature=player_embedded"]Fast[/URL] in, [URL="http://www.youtube.com/watch?v=CyDykQWck74&ob=av3e"]Drift[/URL] out[/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחת הבעיות העיקריות שגורמות צליפת שוט זה הצורך לבלום בחדות מסיבה כלשהיא ואז הגוף נוטה קדימה, ואז זה שמאחוריך לא מספיק לעצור ונכנס בך ... ואז קודם כל הראש הולך אחורה - צליפת שוט.

 

הריתמה אמורה למנוע את הרכינה קדימה ...

ולמוטי, מאמר ממש מלמד ומעמיק. אני נהנייתי לקרוא. אבל חסר פה משהו שאולי חשוב לאנשים כאן וזה מה קורה בזמן התהפכות. האם זה נכון ש ישנם מושבים שלא מתקפלים בתאונה וכל יש סכנה לראש הנהג בזמן התהפכות? אין חשיבות לדברים הללו ברכב ללא כלוב התהפכות?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קונדסון, סיכמנו על מחיר בעניין המחמאות אבל לא בקטע שאתה מגלה לכולם ששילמתי לך, ראה את העיסקה כמבוטלת :-P!

 

אני לא ממליץ על הסט-אפ שאתה חושב עליו, יש עדיפות לחגורת הבטיחות הנורמלית על גבי הרתמה במצב שכזה.

ניב (Senda) נגע כאן בנקודה הבעייתית הקשורה בהתנהגות ציוד הבטיחות במקרה התהפכות.

אכן, ישנם יצרני רכב רבים שבשנים האחרונות המציאו מנגנוני קריסה מבוקרת למושבים במטרה להציל את חיי הנהג והנוסע במקרה של התהפכות.

מנגנונים אלו תוכננו לעבוד בסביבה של אביזרי הבטיחות המקוריים ולא רתמות או מושבי מירוצים ולכן קיים החשש ההגיוני שבמקרה של התהפכות חייו של הנהג יהיו בסכנה עקב העובדה שמושבי מירוצים ורתמות מיועדים בעיקרון לפעולה בסביבה אחרת - סביבה המכילה קשת התהפכות או אפילו כלוב שלם (גם אותם ציין ניב נכונה).

 

לעומת זאת, במיקרים של התנגשות אחורית, צידית ו/או חזיתית, ליושב במושב המירוצים החגור ברתמת מירוצים יש הגנה טובה מזו של היושב במושב המקורי כשהוא חגור בחגורת הבטיחות הרגילה שאגב מחקרים מראים שרוב הפגיעות והפציעות הקשורות בשימוש בה נובעות מסיבסוב של גוף סביב האלכסון של החגורה...

 

הטיעונים חזקים לכאן ולכאן, ואל לי להמליץ לך על העדפה של פריט אחד או על מישנהו, איש הישר בעיניו יעשה... כמובן שברכב שמיועד למירוצים כל הטיעונים הנ"ל בטלים והנהג / נווט מחוייבים בהתקנת ציוד בטיחות למירוצים כאמור.

 

ניב, מה לך אישית אכפת?

אתה אמור להתקין קשת התהפכות ארבע נקודתית בכל מקרה! :twisted:

 

מוטי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

וסתם לצרכי הבהרה (כי גם חגורת הבטיחות המקורית היא תלת נקודתית), זוהי חגורת 3 נק' לדוגמא כאחת מאלו שהתכוונתי אליהן כשהמלצתי לשים אותן בפח האשפה הקרוב ביותר (בתמונה נראית רתמה מסוג Sparco Clubman 3 point) -

 

400.jpg

 

עולה $100 לערך ושווה לת*ת :evil:.

גם הרתמה הבאה עולה $100 לערך ועדין שווה לת*ת (Sparco Clubman 4 pt) -

252.jpg

 

הסיבות -

שזירה מניילון, רוחב "2, אין נקודות ריסוק מבוקר בכתפיים, נעילה בשיטת לשונית.

 

על הרתמה הבאה תשלמו כבר $180 לערך והיא עדיין לא אחת מהטובות שבהן כשההבדל היחידי בינה לבין זו שמעל הוא מנגנון הנעילה הרוטארי העדיף (ועדיין שאר הקריטריונים רחוקים מלהושיע) -

250.jpg

 

אם אתם ממש חייבים להתפשר, הרתמה הבאה מתוצרת Schroth (דגם שנקרא Rallye 4) עולה רק $160 ומשלבת שזירה מפוליאסטר ונקודות ריסוק מבוקר לכתפיים שמציבות את הרתמה הבאה במיקום עדיף על זו שנראית מעליה -

rally4.jpg

 

אין שום רתמה מהרתמות הנ"ל שהייתי מרכיב אי פעם למכונית מירוץ, לתשומת ליבם של העוסקים בראלי בארץ הקודש.

 

רתמות מירוצים רציניות נראות כך -

image.php?productid=134

 

5, 6 או 7 נקודות עיגון, בתמונה למעלה רתמה מתוצרת Willans הבריטית, 6 נקודתית עם נעילה רוטארית ושזירת פוליאסטר (עלות של $270)... תמונה נוספת של רתמת מירוצים, הפעם מתוצרת Schorth -

profi_iii_6_17.jpg

שוב, שזירת פוליאסטר, מנגנון נעילה רוטארי (מסיבי פחם :twisted:), 6 נק' וכו'.

עלות - $280.

בטיחות - ללא תחרות.

 

מוטי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחלה מאמר, נהנתי מאוד לקרוא (כמו את כל המאמרים של הגאון היושב בגולא :wink: )...

וזה באמת משהו שאני מאוד מיתלבט לגביו, איזו ריתמה אני אתקין במרצדס שלי :?

 

גילי

מחפש בלוק מנוע V8 לתרומה וגם מחסן למכוניות שלי

האם זה נכון שחמישה מכל ארבעה אנשים מתקשים במתמטיקה ?

הציבור מטומטם, ולכן הציבור משלם...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שיכנעתי אותי טוטאלית להשאיר את הSCHROTH (רציתי למכור בעבר במחיר זנות- פראיירים...).

ללא ספק הSCHROTH הרבה יותר "אגרסיבית" מהספארקו , הסיבה שאני רציתי למכור היא , שה"שרוט" מאוד לא נוחה לשימוש (כניסה לרכב ויציאה) , שיטת הלשונית ב"שרוט" עוברת דרך מנגנון לעומת ספארקו מה שמחייב הפעלת כוח(מעצבן) למטרת כיוון הריתמה.

רצוי וחשוב להדגיש איך לרתום את הריתמה!

הרבה נכנסים לי לרכב חוגרים את הרתמה ואז מותחים את הלשוניות העליוניות קודם ורק אחר כך את האגן- טעות!!! - הידוק הכתפיים לפני האגן גורם למרכז הרתמה ליהיות בסרעפת (בבטן) !

חשוב קודם כל להדק טוב את האגן ורק אז להדק את הכתפיים .

Not the sound of silence -ABARTH

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

המאמר מתייחס בעיקר למושבי באקט, נכון? מה ההתייחסות לריקליינרים?

כמובן שבהיבט של Road use, בעיקר בהתחשב בעובדה שהמאמר שלך מתייחס

לאנשים שמעלים את האוטו למסלול סטרילי ולא נוסעים איתו ביומיום לצד ניידות מתנ"א.

 

דניאל

MCS 2008

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מוטי אתה יכול להסביר לאן מחברים באוטו רתמה עם 6 נקודות? לא נראה לי שיש מספיק מקומות. במיוחד ל2 נקודות התחתונות. הן אמורות לצאת מחור אחד בתור המושב לאן?

 

אל תשכח שרוב חברי הפורום לא משתמשים ברכבים שלהם למסלול אלא לכביש ציבורי לרוב גם לנסיעה יומים וגם לנסיעת "מסלול" ולכן נראה לי קצת בעייתי הנושא של הרתמות וגם קצת המושבים.

some people need a high five

in the face

with a chair

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קונדסון, איך ריתמה אמורה למנוע צליפת שוט ?

חגורה רגילה נותנת לך להתקדם ואז מחזירה אותך לאחור, זה במקרה שיש מנגנון קדם מתיחה.

אם אין אז היא פשוט עוצרת אותך אחרי התקדמות קלה.

אחרי ההתקדמות יש רווח בינך לבין המושב, ומרחק החזרה הטלטול החוזר (לפעמים) לפנים יוצרים את צליפת השוט.

 

ריתמה נועלת אותך "מכאנית" ולכן אתה לא תתקדם אפילו סנטימטר אחד ולכן לא תיווצר צליפת שוט גבית (של איזור החוליות העליונות והאמצעיות) אלא רק (וגם זה אולי) צליפת שוט צווארית (של החוליות העליונות בלבד).

גם זה מוטל בספק ועל זה לא קיבלתי תשובה, אגב.

 

מי שהיה מעורב בתאונה מתישהו בחיים מכיר את הנושא טוב.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=green][B][COLOR=#696969]ACTION speaks LOUDER than WORDS[/COLOR][/B][/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=green][B]K[/B]eep [B]m[/B]e [B]c[/B]aged [B]a[/B]nd [B]f[/B]ree [B]t[/B]he [B]b[/B]east[/COLOR][/FONT] [COLOR=#f1f6f8][FONT=Verdana][COLOR=#000000][B]Jin Ba Ii Tai [/B]-[FONT=Book Antiqua] [URL="http://www.youtube.com/watch?v=cVarDBb199M&feature=player_embedded"]Fast[/URL] in, [URL="http://www.youtube.com/watch?v=CyDykQWck74&ob=av3e"]Drift[/URL] out[/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אתם ממש חייבים להתפשר, הרתמה הבאה מתוצרת Schroth (דגם שנקרא Rallye 4) עולה רק $160 ומשלבת שזירה מפוליאסטר ונקודות ריסוק מבוקר לכתפיים שמציבות את הרתמה הבאה במיקום עדיף על זו שנראית מעליה -

rally4.jpg

 

 

 

מוטי.

אז אתה אומר למעשה שעדיף לא להתקין רתמה כלל ברכב עם מושב מקורי, או שאם כבר מתקינית אז את זו המוצגת לעיל?

התלבלבתי מעט...

ואשמח לקבל תשובה לגבי צליפת שוט צווארית עם רתמות, האם האנרגייה שהייתה אמורה לטלטל את כל עמוד השדרה תופנה רק לחוליות הצוואר במקרה של בלימה / תאונה?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=green][B][COLOR=#696969]ACTION speaks LOUDER than WORDS[/COLOR][/B][/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=green][B]K[/B]eep [B]m[/B]e [B]c[/B]aged [B]a[/B]nd [B]f[/B]ree [B]t[/B]he [B]b[/B]east[/COLOR][/FONT] [COLOR=#f1f6f8][FONT=Verdana][COLOR=#000000][B]Jin Ba Ii Tai [/B]-[FONT=Book Antiqua] [URL="http://www.youtube.com/watch?v=cVarDBb199M&feature=player_embedded"]Fast[/URL] in, [URL="http://www.youtube.com/watch?v=CyDykQWck74&ob=av3e"]Drift[/URL] out[/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שאלה,

מה ההבדל הגדול בין חגורה 3 ל 4 נק'??? נראה די דומה...

 

בתודה נדב

הפרוייקט הקטן(גדול) שלי למכירה, מכונית מרוץ ישראלית(לחצו כאן)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

המאמר מתייחס בעיקר למושבי באקט, נכון? מה ההתייחסות לריקליינרים?

כמובן שבהיבט של Road use, בעיקר בהתחשב בעובדה שהמאמר שלך מתייחס

לאנשים שמעלים את האוטו למסלול סטרילי ולא נוסעים איתו ביומיום לצד ניידות מתנ"א.

דניאל -

לא הצעתי פתרונות או איזשהו ייעוץ בענייני חוקיות.

מה שכן הצעתי זה מידע למי שמתכוון לרכוש מושבים ורתמות למכוניתו בלי התייחסות לפאן החוקי, מידע נטו שמתייחס לדברים שלעניות דעתי חשובים בהרבה ממה שהחוק קובע או לא קובע, דברים שקשורים לבטיחותו של המשתמש במושב זה או אחר וברתמה זו או אחרת.

 

את ההתייחסות שלי לריקליינרים ביטאתי במשפט בודד -

בנוגע לריקליינרים, את אלו אני מכניס למחלקת ה-Show ולא למחלקת ה-Go.

מי שמחפש מושב אמיתי לנהיגה ספורטיבית (שלא לומר תחרותית) מומלץ לו להימנע לחלוטין מריקליינרים.

אני אישית ממליץ להימנע מהם.

הם לא לכאן ולא לשם, הם לא בטוחים בתנאי מירוץ כמו מושבי מירוץ אמיתיים ולא בטוחים מהסיבות שצויינו לשימוש כביש כמו מושבים מקוריים ברכבים בהם יש למושבים מנגנוני קריסה מבוקרת.

 

פאן אחר שתלוי במימדי גופך הוא רמת ההתאמה של הריקליינרים לקריטריונים השונים שתיארתי במאמר, לי אישית (משהו כמו 70 ק"ג על 1.74 וכתפיים מעט רחבות ממבנה גוף ממוצע) אף אחד מהריקליינרים שישבתי בהם עד היום (וישבתי בכל הריקליינרים של ספארקו ושל קוברה) לא הציע את התמיכה שאני מחפש ממושב מירוץ ככה שהם נפסלים אוטומטית... הם פשוט רחבים מדי.

מוטי אתה יכול להסביר לאן מחברים באוטו רתמה עם 6 נקודות? לא נראה לי שיש מספיק מקומות. במיוחד ל2 נקודות התחתונות. הן אמורות לצאת מחור אחד בתור המושב לאן?
שתי הנקודות התחתונות יוצאות מהמושב ומתחברות לחלקו התחתון של מנגנון ה-Camlock.

נקודות החיבור שלהן לגוף הרכב הן אותן נקודות החיבור של חגורות האגן - הן עוברות מתחת למושב ומתחברות לאותן הנקודות... עוד סיבה להמליץ אגב על רתמת 6 נק' ולא על 5 נק'.

ברתמות 5 או 7 נק' יש צורך בקידוח של חור ברצפת הרכב ושימוש בפלטות (מה שנקרא Backing Plate) מתחת לרצפה כדי לחלק את הלחץ המופעל על הבורג שמקבע את הרתמה לרצפה.

אל תשכח שרוב חברי הפורום לא משתמשים ברכבים שלהם למסלול אלא לכביש ציבורי לרוב גם לנסיעה יומים וגם לנסיעת "מסלול" ולכן נראה לי קצת בעייתי הנושא של הרתמות וגם קצת המושבים.
התייחסתי לכך בתשובתי לדניאל, אין קשר בין המאמר לבין הפאן השימושי או החוקי, המאמר משמש כמקור מידע נטו בענייני רתמות ומושבים, מקור מידע שלעניות דעתי לא היה זמין לפני כן בעברית (וגם באנגלית צריך לחפור את האינטרנט טוב טוב והרבה זמן כדי למצוא את המידע), ותקן אותי אם אני טועה :-).

את המאמר המקורי באנגלית כתבתי לאחר מחקר אישי שנמשך בערך שנתיים בנושא ציוד בטיחות למיאטה.

 

מוטי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6320 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...