Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

רכב קלאסי - החמות של רנו


פבל
שימו לב! השרשור הזה בן 3051 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

אולי יותר מכל יצרנית עממית אחרת, לרנו יש היסטוריה ארוכה מאוד עם הרעיון של משפחתית או קטנה חמה.



למעשה, הסיפור שלהן עם גרסאות אלו התחיל כבר בשנות ה-50 של המאה הקודמת.

רב הפורום חן פרחי מספר את חלק א' בסיפור של גרסאות הספורט של רנו.

 

הכתבה

כאן

 

Renault_31275_global_en.jpgRenault-8_Gordini_1300_1967_1600x1200_wallpaper_01.jpg

הצטרפו לקהילת הרכב של ישראל בפייסבוק ובאינסטגרם

אוהבים את מה שאנחנו עושים? רוצים לתמוך בנו ולקבל הטבות בו זמנית? עשו מנוי לאתר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חבל שהרנו 5 אלפיין והטורבו דור ראשון לא הגיעו לארץ ביבוא סדיר.

עבור זמנה היתה ה 5 אלפיין טורבו הקטנה המהירה ביותר, וסביר להניח שהיתה זוכה להצלחה לו היתה מיובאת.

מספר מכוניות הגיעו לארץ ביבוא אישי, כולן אלפיין ואף לא אחת מוגדשת.

באותה דרך הגיעו לארץ כמה טורבו II, ומעט אחת כולן איתנו.

את ה 5 GT טורבו כן ייבאו, ובהצלחה לא מבוטלת שהפתיעה אפילו את היבואן.

הצרות החלו די מהר לאחר תחילת המכירה, והן באו מכיוון תיבת ההילוכים שפשוט לא עמדה בעומס, מה שגרם לקריסת הסינכרונים בתיבה, ולאחר שהיבון נואש מלהחליף תיבות הילוכים בזו אחר זו, הפסיק בסוף 88' את יבוא המכונית.

חבל, כי עבור זמנה היא היתה הקטנה החמה המהירה ביותר, והשתוותה בביצועיה ל 205 GTI 1.9.

VOLVO 144 73'- 82 (!) HP.

15.7 קג"מ ב 2300 סל"ד נשמע טוב יותר.:-)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בנוסף ה-5GT הייתה היחידה מבין מתחרותיה (אונו טורבו, 205GTI ולנצ'יה HF) להיות מצויידת בקרבורטור במקום במערכת הזרקה, מה שגרר אמנם תגובת מצערת נמרצת מאד אך גם תחזוקה יקרה יותר. בנוסף, איכות ההרכבה והחומרים הייתה נחותה ביחס למתחרות (למיטב זכרוני במוסכי היבואן נכללה אפילו הוראה לחזק את ברגי המושבים הקדמים במסגרת כל טיפול תקופתי ב5GT)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בשנות ה-80 היו מכוניות טורבו סידרתיות בעלות מאייד, כמו הרנו 5GT שהוזכרה לעיל. הן, כמובן, לא נחשבו "אטמוספריות".

איפה אתה רואה בעיה?

רמז: יתכן שאתה שואל איך נוצר הפרש הלחצים (ואקום) בצינור ה"וונטורי", כאשר האויר מוזרם בלחץ הגבוה מזה האטוספרי.

אך כיון שכל המאייד (ולכן, גם האויר שבתא המצוף) נמצא אחרי המגדש, הרי שזהו לחץ הייחוס וכל הפרשי הלחצים נמדדים ביחס אליו. הקרבורטור ממשיך לעבוד כרגיל, למרות שאיננו "מכיר" את הלחץ החיצוני.

עריכה אחרונה על ידי ofurst

עודד

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חבל שהרנו 5 אלפיין והטורבו דור ראשון לא הגיעו לארץ ביבוא סדיר.

עבור זמנה היתה ה 5 אלפיין טורבו הקטנה המהירה ביותר, וסביר להניח שהיתה זוכה להצלחה לו היתה מיובאת.

מספר מכוניות הגיעו לארץ ביבוא אישי, כולן אלפיין ואף לא אחת מוגדשת.

 

היתה 5 אלפין טורבו אחת, כסופה, שנת 82' באזור ת"א רבתי. היא פורסמה בתחילת שנות התשעים ב-16,000 ש"ח.

 

הלכתי לראות, בדקתי, נהגתי. היתה זריזה וחביבה, לא הרבה מעבר - ובוודאי לא ברמה של גולף GTI סימן 1 מאותן שנים.

עם רגל בחוץ... :beerchug:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

היו לא מעט מכוניות מוגדשות שהיו בעלות מאייד - ה MG מטרו, מאסטרו ומונטגו טורבו, הפורד מוסטנג III והרנו 18 טורבו.

גם דגמי הווליומקס של לנצ'יה, שצויידו במגדש על, היו בעלות מאייד.

ברנו 5 GT טורבו היתה בעיית הנעה חמה, מאחר ומגדש הטורבו היה מחמם את המאייד לאחר דימום המנוע, ויוצר חסימת דלק שהפכה הנעה חמה לכמעט בלתי אפשרית, ולכן היה מותקן מאוורר מיוחד שהיה נכנס לפעולה בעת הדממת המנוע, ותפקידו היה לקרר את המאייד.

VOLVO 144 73'- 82 (!) HP.

15.7 קג"מ ב 2300 סל"ד נשמע טוב יותר.:-)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא כל כך הובן לי העניין, בגדול הטורבו דוחס אויר לתיבת האויר ומשם מגיע אויר דחוס דהיינו לא אטמוספרי לקרבורטור ושם מתבצע המיקס.

כך שאשמח להסבר מפורט בבקשה היות שברכב מוזרק מחשב הרכב מזהה ולפי זה נותן את מנת הדקל כאשר יש קרבורטור שעובד על העיקרון הוינטורי איך הוא יודע לתת יותר דלק כדי שהתערובת תהיה עשירה.?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כמו שכתבתי בפוסט הקודם, גם תא המצוף נמצא תחת הלחץ הגבוה (נחיר האיוורור שלו איננו פתוח לאטמוספירה, אלא נמצא בחלל שבו שורר הלחץ שאחרי המגדש).

הונטורי משווה בין שני הלחצים - הלחץ הדינמי (הנמוך) שנוצר עקב זרימת האויר דרכו, והלחץ הסטטי בתא המצוף ה"דוחף" את הדלק.

עד כאן אין הבדל בין קרבורטור "רגיל" לזה הנמצא במערכת טורבו. אך כיון שבעת גדישה לחץ האויר הסטטי מעל הדלק גבוה יותר, הדלק יידחף בספיקה גבוהה יותר.

הפרש הלחצים (דינמי / סטטי) ממשיך להתקיים, והוונטורי ממשיך לעבוד כרגיל (אם כי בספיקות אויר ודלק גבוהות יותר).

הוונטורי רואה רק הפרשים, איננו מכיר את הלחץ האבסולוטי. הוא אפילו "לא יודע" שעובדים עליו :lol: .

 

וזה פעל היטב גם כאשר העולם תיפקד בלי מחשבים....

עודד

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אני לא טועה גם לשרייד טורבו היה קרבורטור

יש צורך רק בחמש אצבעות כדי לנהל את הגלקסיה, ורק בשלוש־עשרה אצבעות על מנת לשלוט ביקום. -- דוד אבידן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אז אני מבין שברמת העקרון אם אנ יקח רכב אטמוספרי קרבורטור ללא ניהול כלשהו.

ישים בו טורבו זה יעבוד?

 

כעט בטוח שאולי ...

עדי גולדנברג 13399

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אז אני מבין שברמת העקרון אם אנ יקח רכב אטמוספרי קרבורטור ללא ניהול כלשהו.

ישים בו טורבו זה יעבוד?

 

זה כנראה לא עד כדי כך פשוט...

אין ספק שמאייד המיועד למנוע מוגדש בנוי מראש למטרה זאת, ומכויל בהתאם ללחצים ולספיקות הצפויות במנוע כזה.

אבל עקרון הפעולה (תא מצוף, צינור ונטיורי וכו') נשאר זהה.

עודד

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הקרבורטורים מתוכננים לספיקה של כמות אוויר. אם תשים מגדש או טורבו אז כדי להעביר את המסה הנוספת של אוויר יהיה צורך בקרבורטור גדול יותר.

היתרון בגדישה האויר (מכל מקור) שהוא מעביר יותר תערובת דלק ואויר בדחץ גבוה מהלחץ האטמוספרי ובכך נוצר יותר כח בעת הבעירה

לא ממולץ לשים מגדש על מנוע שלא תוכנן לכך וזאת מכיוון שהמנוע לא תוכנן לעבוד בלחצים כאלה.

כבר בשנות העשרים של המאה ה-20 היו מנועים מוגדשים עם קרבורטור, ידועים המרצדסים (כבר בשנות העשרים) ואיירבורן בנטלי, אלפא בשנות השלושים ועוד הרבה ששכחתי.

442467_731219_3289_2227_378991druck1S.jpg

מנוע של מרצדס בנפח 5.4 ליטר של מרצדס 540KK מסוף שנות השלושים.

הפטנט על הטורבו הוא צרפתי של פילפ רוט (ROOT) מ 1860.

הרכב האמריקאי הראשון עם טורבו (לא מגדש) היה אולדסמוביל 85 - F שנת יצור 1962

שלמה דן גדרון

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מנוע של מרצדס בנפח 5.4 ליטר של מרצדס 540KK מסוף שנות השלושים.

הפטנט על הטורבו הוא צרפתי של פילפ רוט (ROOT) מ 1860.

הרכב האמריקאי הראשון עם טורבו (לא מגדש) היה אולדסמוביל 85 - F שנת יצור 1962

 

המגדש אליו התייחסת הוא מגדש העל(סופרצ'ארג'ר), המופעל ע"י גל הארכובה של המנוע.

 

במקביל לאולדס', הופיע מגדש הטורבו גם בשברולט קורבייר(לדגם קראו מונזה ספיידר, הן בגרסה הפתוחה והן בסגורה).

 

למען הדיוק ההיסטורי, יצויין כי זה לא היה רק ברכב האמריקאי הראשון אלא ברכב הראשון בעולם, לפחות ברכבים מיצור סדרתי. יצרני אירופה החלו לאמץ את הטורבו רק בשנות השבעים(ב.מ.וו 2002 היתה הראשונה ולאחריה פורשה וסאאב) - ואילו היפנים הצטרפו בתחילת שנות השמונים, אך עשו זאת בגדול - וע"י כל היצרנים(ואפילו באופנועים, למי שזוכר את ההונדה CX500).

 

מאז חלפו כמה עשורים - ובעוד אירופה אימצה את הטורבו בשנים האחרונות באופן גורף, היצרנים האמריקאיים והיפנים עדיין שומרים אמונים למנועים האטמוספריים, תוך נסיונות להעלות את הנצילות שלהם כמה שניתן.

 

והסופרצ'ארג'ר? מרצדס עוד נתנה לו צ'אנס בעשור הקודם, עד שנמאס להם ועברו למגדשי טורבו. גם ואג ויתרה על מנועי הטווין-צ'ארג'ר שלהם(טורבו+סופרצ'ארג'ר) עקב עלויות יצור גבוהות ובעיות אמינות, לטובת מנועים מוגדשי טורבו.

עם רגל בחוץ... :beerchug:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 3051 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...