Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

המדריך המלא לתאורת קסנון


fizban
שימו לב! השרשור הזה בן 5044 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

[גרסה עדכנית של מאמר זה עלתה באתר מוטורי, בשם המדריך המלא לתאורת קסנון]

 

שלום לכולם,

שמתי לב שהרבה אנשים שואלים על נורות לבנות, קסנון, חוקיות והבדלים אז החלטתי לכתוב מאמר בנושא על מנת להאיר (:wink: ) את עיניהם של חברי הפורום. :idea:

אני אדבר על:

1. סוגי נורות הלוגן וקסנון + מדדים לעוצמה וגוון האור.

2. ההבדל בין נורות הלוגן לנורות קסנון.

3. נורות לבנות / נורות הלוגן חזקות.

4. רכיבי מערכת קסנון. הבדלים בין OEM ל- aftermarket

5. קיטים לקסנון - איכות / חוקיות

 

אני לא ארד פרטים טכנים מדי מכיון שאינני לא סטודנט לפיסיקה וגם כי אני לא חושב שצריך לרדת עד לפרטים הקטנים כי אז אנשים ירדמו. :-)

 

סוגי נורות + מדדים:

 

דבר ראשון, טרמינולוגיה -

Kelvin או בקיצור K זהו המדד לגוון האור (ולא לעוצמת האור, כפי שנהוג לחשוב).

Luminous_flux או בקיצור lm זהו המדד לעוצמת האור.

wattage או W זהו המדד לעוצמה החשמלית שרכיב חשמלי מסוים צורך.

(HID (high intensity Discharge - זהו הביטוי למערכת קסנון.

 

ישנם כמה סוגי נורות שיכולות להיות מורכבות בכלי רכב.

למשל נורות הלוגן טיפוסיות: H1, H3, HB4 וכו'.

נורות קסנות טיפוסיות: D2S, D2R וכו'.

נורות הלגון הן נורות בעלות חוט להט הנדלק כאשר עובר בו מתח חשמלי (לא נרד לפרטים).

נורות קסנון הן נורות המאירות על ידי קשת חשמלית.

ישנן נורות הלוגן בעלות חוט להט כפול. חוט להט אחד משמש לאור המעבר והשני לאור הדרך.

הנה דוגמה לנורה מסוג H4 בעלת חוט להט כפול:

H4_bulb.JPG

 

הנה דוגמה לנורה בעלת חוט להט אחד מסוג H3:

 

bulb-halogen%20h3%20photo.jpg

 

נורות צורכות מספר מסויים של וואט (W). ככול שנורת הלוגן צורכת יותר W, היא מאירה יותר חזק. יש תקן (עולמי) מסויים לעוצמת הנורות. לאורות מעבר התקן הוא 55W ולאורות דרך - 60W.

הנה טבלה של כמה סוגי נורות ועוצמתן:

H1 55W - 1550lm

H3 55W - 1450lm

H7 55W - 1500lm

H8 35W - 700lm

D2S 35W - 3200lm

D2R 35W - 2800lm

ניתן לראות שנורות קסנון (HID) פי שניים יותר מנורות הלוגן למרות הוואט הנמוך יותר שלהם. נסביר את הסיבה בהמשך.

 

הנה טבלה של גוון האור על פי K.

נר - 1500K (צהוב כתמתם)

נורת ערפל הלוגן עם פנס צבוע בצהוב - 2700K (צהוב)

זריחה - 3200K (צהוב לבנבן)

נורת H7 איכותית - 3200K (צהוב לבנבן)

נורת D2S HID, קסנון - 4100K (לבן)

יום בהיר בצהריים - 5500K (לבן)

נורת פיליפס D2S אולטינון - 6000K (לבן כחלחל)

שמים כחולים 9000-12000K (כחול)

אולטרה סגול 12000K+ (סגול)

 

הבדלי נורות:

ההבדל בין נורות הלוגן לנורות קסנון הוא שבעוד שנורות הלוגן מכילות חוט להט, נורות קסנות מכילות 2 אלקטרודות שבינהן מקפצת לה קשת חשמלית (בדומה לברק). המתח (Volt) הנדרש כדי ליצור כזו קשת עומד על כ25,000 וולט! להזכירכם, מצבר הרכב עובד במתח של 12 וולט. אז איך יוצרים קשת חשמלית ממצבר עלוב של רכב? יש ממירים (Ballasts) שאחראים על העסק.



נורות קסנון (בהנחה שהן עובדות בצורה אופטימלית) מחזיקות מעמד פי 5 עד 10 מנורות הלוגן (3000 שעות קסנון). החיסרון הוא שהן עולות 100 דולר לנורה (איכותית).

היתרון הגדול של נורות קסנון (חוץ מאורך החיים) הוא שהן מאירות בעוצמה הרבה יותר חזקה וגם הגוון שלהן קרוב מאוד לגוון של אור יום שעינינו רגילות אליו ולכן הן פחות מאמצות את העיניים לעומת הלוגן צהוב. הנה תמונה של מערכת קסנון OEM:

norm_7B06F3975BAA4897997DA49884CEC903.JPG

 

נורות הלוגן חזקות / לבנות:

 

בשוק ישנן נורות הלוגן שמאירות בגוון לבן. אלו נורות צבועות בכחול. הבעיה היא שכאשר צובעים נורה בכל צבע שהוא - חלק מספקטרום האור שנפלט ממנה נבלע על ידי הצבע ולכן מוריד את עוצמת הנורה (lm).



נורות לבנות הצבועות בכחול נמכרות לעיתים עם ערך W גדול יותר כמו 100W, 90W על מנת לפצות על אובדן כמות האור. הבעיה היא שחוטי החשמל ברכב נועדו לעמוד בתקן מסויים ואם הם לא איכותיים, הם עלולים להתמוסס או חס וחלילה להדלק! בנוסף - מחברי פלסטיק זול לא יעמדו בטמפרטורה הגבוהה ויתחילו להתמוסס גם הם, עם הזמן.בנוסף: הרפלקטורים בפנסי הרכב עלולים גם הם להפגע מהטמפרטורה הגבוהה.

 

מומלץ להצמד לתקן של 55W או אם אתם ממש רוצים להחליף לנורה כחולה - יש להחליף את החוטים ברכב לעבים יותר ולעיתים גם לדאוג למחברי פלסטיק איכותיים יותר. אל תשכחו שנורות בעלות ערך W גבוה הן לא חוקיות (למרות שנורות כחולות לא תסנוורנה יותר מנורות צהובות תקניות עקב אובדן חלק מהספקטרום).

 

רכיבי מערכת קסנון

ולחלק המעניין.

מערכת קסנון מורכבת מהרכיבים הבאים:

נורות קסנון (2):

 

d2s.gif

ממירי מתח (2):

BALLAST%20PHIL%20GLOW.jpg

 

חיווט:

norm_940151AFD33B477A96F49A349FCE82EF.JPG

 

בנוסף - אופטיקה:

valeo_ece1b.jpg

 

האופטיקה בד"כ לא נכללת בקיטים של Aftermarket וזה החיסרון הגדול שלהם.

 

OEM - מערכת שמיוצרת על ידי היצרן ומורכבת במקור על רכבים במפעל. OEM הם חברות למשל כמו Orsam, Phillips, Hella.

Aftermarket - קיטים לשידרוג אורות הלוגן לאורות קסנון. הקיטים מכילים לעיתים ממירים ונורות מתוצרת OEM אבל חיווט לא נכון ונורות קסנון מקוריות שהוסבו למחברים של נורות הלוגן.

איך עובדת המערכת?

כשאתם לוחצים על מתג ההפעלה, הממיר משגר מכת חשמל בעוצמה של 25 אלף וולט ומצית את הקשת החשמלית. ב-10 השניות הראשונות, האור יהיה די כחול עד שהקשת מתייצבת ואז האור יהפוך ללבן (לא לגוון הנורה, תלוי בנורה). לאחר ההתיצבות, המתח יורד לכ-85V.

שימו לב שלכבות ולהדליק מיד את מערכת הקסנון שכן כאשר הנורות חמות, הקשת לא צריכה מתח מלא של 25 אלף וולט על מנת להווצר אבל הממיר שולח את המכה החשמלית בכל זאת, מה שמקצר את חיי הנורות.

ישנן כ-4 סוגי נורות: D2S, D2R, D1S,D1R.

D2S:

d2s.gif

 

D2R:

untitled.gif

 

D1S:

D1S.jpg

 

D1R:

d1r%20osrammale.jpg

 

ההבדל בין S ל-R:

S נועדו לפרוז'קטורים (Projectors) ו-R נועדו לרפלקטורים.

R מאירות בעוצמה מעט נמוכה יותר מ-S בגלל המגן שמולבש על הנורות (למנוע סינוור).

D2 - המצית (שמצית את הקשת) נמצא על הממיר ולכן צריך חוטי מתח גבוה מהממיר לנורה.

D1 - המצית נמצא על הנורה (הקוביה שרואים בתמונה) לכן החיווט מהממיר לנורה יכול להיות דק יותר. הנורות האלו יקרות יותר אבל כל העסק יותר בטיחותי. :-)

שימו לב שה-R מיועד לרפלקטורים מיוחדים במכוניות שיועדו למערכות קסנון ולא לסתם רכב עם מערכת רפלקטורים רגילה.

ישנה תופעה ידועה במערכות קסנון שנקרת color shift. מערכת חדשה היא בעלת גוון טיפה צהבהב. לאחר כ-100 שעות הגוון משתנה לכחלכל. אם קונים נורה חדשה אחת, הצבע יראה שונה בהתאם לשעות השימוש של הנורה הישנה.

 

קיטים לקסנון - איכות / חוקיות

כעובדה: כל קיט After Market הוא בלתי חוקי!!! גם באמריקה.

קיט aftermarket בדרך כלל מגיע בלי האופטיקה המתאימה ולכן גורם לזוהר (glare), מה שמסכן ומסנוור את הנהגים שעוברים מולכם ומלפניכם.

כמו כן, קיטים מגיעים בדרך כלל עם חיווט שמתחבר לחיווט המקורי של הרכב, זהו דבר מסוכן שדורש הרבה מאוד מהמערכות החשמליות של הרכב בשעת ההדלקה. החוטים עלולים להתמוסס / להשרף עם הזמן. קיטים איכותיים יותר מגיעים עם מעקפים שמזרימים את המתח מהסוללה לממירים ישירות ולא דרך מערכות הרכב.

יש להזהר מקיטים זולים של חברות לא ידועות מהמזרח, גם אם הם משתמשים בנורות OEM או בממירים OEM. בשביל איכות ובטיחות צריך לשלם.

קיטים עם גוון כחול יותר (מעל 5800K) פחות עוצמתיים (פחות lm) ויותר מעייפים את העיניים. הקיט עם העוצמה הכי גבוהה הוא 4100K או 4300K. אור לבן לחלוטין. בד"כ - OEM מגיע רק 4100K או ~6000K (של פיליפס).

 

שימו לב למגן באופטיקה של קסנון שמתעל את האור לזוית מסויימת:

headlamp-projector-simple.gif

 

שימו לב איך נראית מערכת HID - OEM - הבדל בין השטח המואר לחשוך (ללא סינוור נהגים):

norm_EC6E1F35B4834076A156F09E94973FD4.JPG

 

שימו לב לקיט aftermarket - 8000K - בריחת אור וצבע לכיוונים לא רצויים:

norm_9778E957AAFB445EAACAAFAE7E434478.JPG

 

שימו לך לזוהר בקיט הנ"ל:

norm_4B0FA22651994179BBEB349B95F84EF5.JPG

 

שימו לב למכוניות שעוברות מול מערכת תקינה:

norm_10E078E6139D43AF96347CB7DE722B43.JPG

 

לעומת מכונית עם קיט:

norm_631570B8FB1C4C27A8D9C115CD393899.JPG

 

מסקנה: קיט Aftermarket הוא לא בטוח ומסנוור נהגים. מכאן השם הרע שיצא לקסנון בסינוור. אין לקנות קיטים זולים שמוצעים בארץ או ב ebay. זה מסוכן גם לחיווט ברכב וגם לנהגים אחרים בכביש.

 

אפשר לקנות עדשות OEM, לפרק את הפנסים ולהרכיב את העדשות + קיט קסנון איכותי + מעקפים (זה נקרא retrofit) אבל

א: זה לא חוקי.

ב: צריך להשקיע המון זמן וכסף + כיוון נכון של הקיט (אם אינכם רוצים לסנוור את הזולת). המון כסף אומר בערך 4000-5000 שקל וסיכויי הצלחה מוטלים בספק. למרות שאם הצלחתם, הגמול יהיה יפה מאוד (ועדיין לא חוקי).

ג: כשאני אומר לפרק את הפנסים זה - לפרק את הפנסים מהרכב, להמיס את הדבק בתנור, להרכבי את העדשות בצורה טובה, להרכיב את הפנסים ולאטום אותם ואז להתקין על הרכב.

 

 

חומר לקריאה נוספת:

http://faq.auto.light.tripod.com

http://www.hidplanet.com/forums/viewtopic.php?t=2080

http://www.intellexual.net/hid.html

אפשר לראות תמונות של retrofits שונים פה:

http://faq.auto.light.tripod.com/car-tested-retro.htm

 

 

אני מקווה שעניתי על רוב השאלות שלכם.

בהצלחה.

"החיים הם לא קו ישר" - פיזבן

"If you want to test a man's character, give him power" - Abraham Lincoln

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 72
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

Kelvin או בקיצור K זהו המדד לגוון האור (ולא לעוצמת האור, כפי שנהוג לחשוב).
מצטער לתקן אותך, אך דוקא הדעה הרווחת היא זו הנכונה.

K - כן מייצג עוצמה או עמימות.

אני משתמש ביום-יום ב"קלווין" בבד' עשן לרכב דיזל, הבד' נעשית ע"י החדרת גזי הפליטה לתא-אופטי עם תאורה אינפא-אדום אשר בודק את עמימות האור בעת מעבר הגזים בו.

לדוגמה - 2K = 60% עמימות אור, 0.9K= 32% עמימות....

 

עמית

קהילת אוהדי ווסטהאם יונייטד בישראל - https://www.facebook.com/groups/whuil/

'פטישי ישראל' - https://www.facebook.com/WHUIL/

טוויטר - https://twitter.com/AmitDim

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קלווין - לוח מידה במעלות (כמו צלסיוס ופרנהייט) , משמש גם לביטוי גוון אור.

לומן - יחידת מידה לשטף אור , או , אם תרצו - לעוצמת הארה.

 

מעבר לזה - אחלה השקעה , אם תוכל להוסיף קצת על נורות להט רגילות (מה שנהוג במכוניות רגילות) , ואולי תזכה למקום בפנתיאון של ה-FAQ...icon_wink.gif

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מצטער לתקן אותך, אך דוקא הדעה הרווחת היא זו הנכונה.

K - כן מייצג עוצמה או עמימות.

אני משתמש ביום-יום ב"קלווין" בבד' עשן לרכב דיזל, הבד' נעשית ע"י החדרת גזי הפליטה לתא-אופטי עם תאורה אינפא-אדום אשר בודק את עמימות האור בעת מעבר הגזים בו.

לדוגמה - 2K = 60% עמימות אור, 0.9K= 32% עמימות....

 

עמית

לפי דעתי אתה מתבלבל בין אנרגיית גלי האור לעוצמת הארה. גל אור ב 10,000K בעל אנרגה הרבה יותר גבוהה מגל אור ב4100K. המדד K הוא אכן גם מדד לטמפרטורה כמו ש RadarJedi אמר.

אם תבדוק באתר של פיליפס תוכל לראות שנורת קסנון 4100K D2S מאירה בעוצמה של 3200lm ואילו נורת אולטינון D2S של פיליפס 6000K מאירה בעוצמה של 2800lm.

קיט קסנוןaftermarket 10,000K מאיר בעוצמה של 1500-1800lm בלבד. האור יהיה כחול סגלגל.

זוהי הסיבה גם שאורות כחולים וסגולים מאמצים יותר את העיניים - אנרגית הגלים גבוהה יותר.

אם עדיין אינך מסכים, אפשר אולי לבדוק זאת יותר לעומק אבל כל החומר שהשתמשתי בו למאמר הזה בדיעה אחת בקשר ל K ו lm.

"החיים הם לא קו ישר" - פיזבן

"If you want to test a man's character, give him power" - Abraham Lincoln

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קלווין - לוח מידה במעלות (כמו צלסיוס ופרנהייט) , משמש גם לביטוי גוון אור.

לומן - יחידת מידה לשטף אור , או , אם תרצו - לעוצמת הארה.

 

מעבר לזה - אחלה השקעה , אם תוכל להוסיף קצת על נורות להט רגילות (מה שנהוג במכוניות רגילות) , ואולי תזכה למקום בפנתיאון של ה-FAQ...icon_wink.gif

בהחלט, אני אקרא עוד קצת בנושא ואז אעדכן. :-)

"החיים הם לא קו ישר" - פיזבן

"If you want to test a man's character, give him power" - Abraham Lincoln

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ועוד מספר עובדות על פנסי קסנון:

 

 

ע"פ תקן ארופאי, לרכב בו מותקנים פנסי קסנון חייב להיות מותקן גם-

1. שוטף פנסים.

2. מערכת לכוון גובה אלומת אור אוטומטית.

 

וזאת למנוע סנוור הנהגים הבאים ממול.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש אפשרות לעשות שבפיג'ו 106 יהיה אור כמו במזדה 6? לא הקסנון אלא האור שמגיע ברסה הפשוטה של מזדה 6.

 

אם יש אפשרות מה אמורים לעשות כדי שיהיה כזה אור?

some people need a high five

in the face

with a chair

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש אפשרות לעשות שבפיג'ו 106 יהיה אור כמו במזדה 6? לא הקסנון אלא האור שמגיע ברסה הפשוטה של מזדה 6.

 

אם יש אפשרות מה אמורים לעשות כדי שיהיה כזה אור?

אתה מתכוון לזה שהאור נראה לפעמים סגול (מזויות מסויימות)?

אם כן - זה בגלל מבנה הפרוז'קטורים של הפנסים.

אפשר להגיע לאפקט כזה אם רוכשים נורות של piaa. סדרת הפלסמה שלהם. אלו נורות יחסית יקרות (אני חושב שבערך 60 דולר).

"החיים הם לא קו ישר" - פיזבן

"If you want to test a man's character, give him power" - Abraham Lincoln

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מתכוון לעוצמה ולפיזור של האור
אני לא חושב שיש כל כך מה לעשות - זה תלוי הפנסים עצמם ולא בנורות. יכול להיות של-106 יש קיט פנסים חדיש יותר שיתן יותר עוצמה.

על תשכח שככל שרכב מתיישן, הרפלקטורים שלו נהיים עמומים יותר ויש הפחתה בעוצמת ההארה.

"החיים הם לא קו ישר" - פיזבן

"If you want to test a man's character, give him power" - Abraham Lincoln

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מעוניין לקנות אור הלוגן שיתאים לי לרכב ושיהיה בצבע כחול - דמוי קסנון שכזה, איזה סוג אני אמור לבקש \ לבדוק?!?

אור כחול? יהיה קשה להשיג כזה, זה יאיר בעוצמה נמוכה יותר ויתיש לך את העינים בלילה.

יש ב ebay מלא סוגי נורות למכירה רובן דיי זבל.

איזה סוג נורה אתה צריך?

"החיים הם לא קו ישר" - פיזבן

"If you want to test a man's character, give him power" - Abraham Lincoln

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 4 שבועות מאוחר יותר ...

אקיצר.. בלי כל השיגעונות. אני רוצה קסנון לגולף שלי. שיהיה חוקי. שיעבור לי טסט.. וכמובן לא יקר מידי.

אם תוכלו לעזור לי. ישר ולעניין!!!

 

בתודה מראש.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רצונות לחוד ואפשרויות לחוד.

לא ניתן לשלב את כל רצונותיך, תצטרך להעזר בסבלנות עד ביאת המשיח.

 

עמית

קהילת אוהדי ווסטהאם יונייטד בישראל - https://www.facebook.com/groups/whuil/

'פטישי ישראל' - https://www.facebook.com/WHUIL/

טוויטר - https://twitter.com/AmitDim

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5044 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...