Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

323F Lantis: הסיפור מאחורי העיצוב


Giora
שימו לב! השרשור הזה בן 5312 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

הנה מאמר קטן שכתבתי בזמנו;

 

מאזדה 323F Lantis היא בין המכוניות הבודדות בקטגוריה שלה שהתפנקה בהיסטוריית עיצוב דגם ייחודית ומעניינת, ותאמינו או לא נחשבת ל"חייה נדירה"!

 

concept3it6.jpg

The concept was first sketched in the early 90s

 

בתחילת שנות ה-90, יצא הסקיצה הראשונה לדגם, וכעבור זמן קצר הדגם קיבל "אור ירוק" לייצור מהנהלת החברה.

 

תהליך עיצוב הדגם, מהסקיצה הראשונה ועד לדגם החמר הסופי, בוצע במרכז העיצוב של החברה (Mazda Design Center - MRE) בעיר Orberammergau שבגרמניה.

המעצב שעמד מאחורי העיצוב החיצוני של ה-323F/Lantis היה אותו האדם שבזמנו עיצוב את דגמי 924, 928 ו-944 Porsche שהיו כמובן רכבים מאוד נאים לאותה התקופה, מספיק רק להעיף מבט על פורשה 944 ובמקביל על לאנטיס 323F ואפילו לא צריך להתאמץ בשביל לראות את קווי הדמיון בין שני הרכבים ולהרגיש את ידיי המעצב שהשאירו את חותמן.

 

הנהיגה והשליטה בלאנטיס 323F ללא ספק מפתיעה לטובה, המכונית מראה שליטה נהדרת על הכביש ומגיבה היטב לדרישות הנהג, זאת לא מקריות, מכיוון ששילדת ה-BA שלה פותחה וחושלה במאמץ רב במסלול המבדקים Nurbergring שבגרמניה.

היצרנית היפנית הראשונה שהחלה להערוך מבדקים במסלול הגרמני הייתה ניסאן כאשר היא פיתחה את דגמי Skyline R32, אחריה באו יצרניות יפניות נוספות לאותה המטרה, הדגם סופר ספורטיבי של הונדה ה-NSX נשלח להרצות במסלול הגרמני, כמו כן גם סובארו הריצה שם את האימפרזה, מאזדה הייתה הבאה בתור כאשר ב-1993 דגם לאנטיס 323F נשלח להרצות ומבדקים במסלול הגרמני, שם התברר במהרה ששילדת ה-BA של הלאנטיס מאפשרת נהיגה בעלת אופי ספורטיבי ועומדת היטב תחת לחצי המסלול התובעני לעומת דגמים אחרים באותו הגודל והקטגוריה.

 

דגמי לאנטיס 323F קיבלו בין היתר מנועים בתצורת V6 בנפח 2.0L מדגם KF-ZE וההספק עמד על כ-160 כ"ס!, מה שעוד יותר מעניין זאת העובדה שחברת פורשה הגרמנית עזרה למאזדה בפיתוח המנועים מסדרת K בעלי בלוק אלומיניום שביניהם היו מנועי 2.0L KF שהיו מיועדים בין היתר לדגמי הלאנטיס ומנועי V6 K8 1.8L אשר היו בדגמי MX-3.

בעניין מנועי BP 1.8L in-line ו-ZA 1.5L, לא ידוע על מעורבות של חברת פורשה הגרמנית בפיתוחם והמנועים הללו הגיעו ישירות מהמפעלים ביפן.

 

לפי העובדות שראינו והנתונים שהוצגו, ניתן לרמוז שלאנטיס F עוצבה ופותחה בחלקה ע"י חברת Porsche הגרמנית.

 

לאנטיס F היא "חייה נדירה", נכון שבארץ היא לא נדירה במיוחד ופרט לעיצוב הספורטיבי היא לא נחשבת ספורטיבית במיוחד, וזאת בגלל העובדה המצערת שהיבואן החליט בזמנו לייבא רק את דגמי ה- GLX Executive בנפח 1.8L והספק של 115 כ"ס סך הכול, כאשר הייתה לו את ההזדמנות להביא לארץ את דגמי ה-V6 2.0L ZXI בעלי הביצועים המופלאים והקסם המיוחד של ה-ZXI עם החצאיות הקטנות, אני אפילו לא אפרט על הדגם המיוחד של הלאנטיס 323F במהדורת Type-R V6 בעלת ההספק האדיר והביצועים המדהימים, מה שבטוח שאילו דגמי ה-V6 היו מגיעים לארץ, כיום היו נחשבים מיוחדים ובעלי שוק עצבני, אני מאמין שאז הסטיגמות שאנו שומעים בארץ לגבי הביצועים הירודים לעומת העיצוב הספורטיבי היו מתפוגגות לחלוטין ודגמי הלאנטיס 323F היו נחשבים לספורטיביים במיוחד!

 

mazf9498oj5.jpg

Lantis 323F 2.0L V6 Type-R 170HP

 

עכשיו נשאלת השאלה למה לאנטיס F היא כל כך נדירה? ובכן, אם אנחנו נסתכל על נתוני המכירות של הדגם במדינות השונות שלשם היא שווקה, אנו נגלה ממצאים מפתיעים ומעליי גבה במיוחד; 323F שווקה ביפן בשם לאנטיס בדיוק כמו בארץ, העניין הוא שהדגם לעולם לא זכה לפופולאריות ביפן ובין השנים 1994-1997 נמכרו רק 30,044 לאנטיסים 323F ביפן עד להפסקת השיווק ב-1997.

הדגם לא שווק בצפון אמריקה והגיע רק לשווקים של אוסטרליה, יפן, דרום אפריקה, חלק ממדינות המזרח הרחוק, קולומביה, ישראל וחלק גדול ממדינות אירופה שהבולטות ביניהם הם אנגליה, הולנד, פולין, סלובקיה, בלגיה, לאטביה ומדינות נוספות.

סה"כ נמכרו בעולם רק 217,362 יחידות של דגמי 323F-BA בין השנים 1998-1994 ברמות האבזור השונות ובעלי המנועים השונים.

 

לאנטיס 323F יושבת על שילדה מדגם BA ולכן במקומות מסוימים בעולם פשוט נקראת 323F-BA, בארץ היא קיבלה את השם לאנטיס כמו שביפן, באוסטרליה הדגם נקרא Astina, בדרום אפריקה הדגם נקרא Allegro וקיבל מנוע B6 1.6L DOHC וזאת בגלל שאחד ממפעלי ההרכבה של מאזדה נמצא בדרום אפריקה ששם חלק מ-323F-BA הורכבו לשוק המקומי בעיקר, כמו כן גם בפולין הדגם קיבל את השם Allegro, במקומות אחרים הדגם נקרא Astina, Etude ו-Protege (מתייחס בעיקר לדגמי 323F-BJ לאחר 1998).

 

דגמי לאנטיס F בגירסאות הסופר המשופרות השתתפות במספר מצומצם של מירוצים ברחבי יפן, אך לא זכו להצלחה אדירה ומאז לא חזרו להתחרות.

 

haltokyo10sbk5.jpg

Lantis - Japanese Touring Car

 

מהי המשמעות של האות F ב-323F? אז ככה, האות F מסמלת קיצור למילה Fastback המעידה על תצורת מרכב בעלת 5 דלתות הייחודית לדגמי 323F ולעוד מספר קטן של רכבים מיצרניות אחרות.

המונח Fastback הינו נדיר בעולם המוטורי, ומשום מה מאזדה החליטה לדביק את המונח למשפחת ה-323 ולייצור תת-משפחה בעלת אופי ספורטיבי וייחודי.

 

לאנטיס 323F-BA שווקה בין השנים 1998-1994 והגיע לארץ רק ב-1996 ושווקה עד 1998, הדגם הוא המשכו הישיר לדגם הקודם 323F-BG עם הפנסים העולים שגם לו יש היסטוריה מעניינת מאוד.

באמצע שנות ה-90 כאשר התאגיד הענק Ford רכש מניות שליטה במאזדה, החברה החלה לעבור שינויים ארגוניים מקיפים ובנוסף לעבור שינויי תדמית בהיקף אדיר, התוצאה הישירה של שליטת פורד כבר נראתה לעין מ-1998 כאשר החברה משנה לחלוטין את העיצוב היפני הייחודי בעל האופי הספורטיבי של ציי הרכבים העתידים לצאת לשוק העולמי, שינוי אשר הפעם מכוון את המכירות לצפון אמריקה בעיקר.

בעקבות זאת, דגמי 323F החדשים בעלי שילדה חדשה מדגם BJ מגיעים לארה"ב ולקנדה ומקבלים את השם Protege5 ובשווקים אחרים בעולם זוכה לשם האגדי Familia, בארץ הדגם החדש משווק בתור לאנטיס 5 דלתות 323F.

שינוי זה מעיד רבות על התהליך המהפכני שהחברה עוברת מ-1998 והדגמים החדשים מאבדים את האופי והקסם המיוחד שהיה לדורות הקודמים 323F-BG/BA אך עם זאת מביאים משהו חדש וגם ייחודי בפני עצמו.

 

 

כל הזכויות על מאמר שמורות למחבר המאמר גיורא.ז.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

באמת הייתה מכונית מעניינת יחסית לקופסאות יפניות מקבילות, רק חבל שהשקעה בעיצוב נגמרה בגוף בלבד ובפנים היא נשארה דוחה כמו האחותה בעלת הישבן :-(

פיאט BRAVO ? - כן, BRAVO !!!

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

למה דוחה? היא בסדר גמור.

גיורא, המאמר מצוין, יצא לי כבר לקרוא אותו פעם דרך האתר של מועדון מאזדה.

אגב, מעניין כמה הקונספט של ה 323F דומה לקונספטים של מאזדה מהשנים האחרונות (הנגארה, לדוגמא).

אגב, עד כמה שזכור לי היו גם מנועי KF עם הספקים נמוכים יותר (145 כ"ס אם אינני טועה) שנמכרו כנראה בגרסאות הרגילות.

"ai motoare capul doare"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש שאלה בסיסית בקשר לכותרת .. איזה עיצוב?

חח סתם בצחוק , הדגם עם הפנסים הנפתחים היה מיוחד והיה ידוע בפינו הילדים באותה תקופה "האוטו עם הפנסים של הפרארי"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מעניין מאוד.

לעניין הבלוק של פורשה. הייתה להם טכנולוגיה ייוחדית, עד כמה שידוע לי דווקא בראש ולא בבלוק. הם מכרו אותה לכל הבא ליד כולל לאדה הרוסית.

מישהוא רוצה לטעון שהיא תוכננה בחלקה על ידי סבא פרדינאנד?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

האם לדורי רגב יש קשר כלשהו לעיצוב הלאנטיס?

 

לא, אני אישית נפגשתי איתו פעם במקריות, ממה שאני זוכר הוא עיצב את ה-929 כולה ואת החלק האחורי של MX3 למיטב זיכרוני.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מי הוא דורי רגב?

 

מעצב ישראלי שעבד בזמנו במאזדה, תבצע חיפוש בגוגל.

 

אגב, דורי רגב עיצב את החלק האחורי של RX7 ולא MX3, טעות שלי אבל לפחות זכרתי שזה משהו עם X.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זה שפורשה עזרו לעיצוב הלאנטיס F זה לא סיפור גדול.

 

אני מכיר רכב שהעיצוב שלו נעשה ע"י ברטון (גדול המעצבים) והמנוע שלו הוא בפיתוח פורשה ועדיין התוצאה הסופית היא מאוד מוזרה..:

 

 

800px-Skoda_Favorit_135_L.JPG

 

 

ולמי שרוצה להעמיק במידע על הסקודה פיבוריט יכול לקרוא כאן:

http://en.wikipedia.org/wiki/Skoda_Favorit

under construction..

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • אחראי פורום
לא, אני אישית נפגשתי איתו פעם במקריות, ממה שאני זוכר הוא עיצב את ה-929 כולה ואת החלק האחורי של MX3 למיטב זיכרוני.

 

אם אני לא טועה, שותף גם בעיצוב המיאטה הראשונה.

דורי "רכב" בפי הסטודנטים שלו בהדסה.

הוא גם אחראי לכמה אוטובוסים מעניינים.

בתור ילד הייתי קורא כל מילה במאמרים שלו ב"אוטו" וכשבגרתי בניתי מודל

של פרוייקט מדהים שהוא עיצב , עבור החברה המתכננת (urban eronautics).

עברנו את פתח תקווה, נעבור גם את זה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כמה שאני מתגעגע לרכב הזה.

 

אבל לא נורא, עוד מעט הנאה אחורית תפצה אותי על האובדן.

 

גיורא, שוב, אחלה מאמר נהניתי לרענן את הזכרון.

המכוניות שלי : Lantis-F 98 -> מאזדה מיאטה 95

המכוניות של אשתי : יונדאי אקסט 95, מאזדה 3 2006, מיאטה NB 2003, סיטרואן C3 2017

המכוניות ליסינג שהיו לי : מאזדה 3 2010, סוזוקי סוויפט 2014, סוזוקי ויטרה 2016, רנו גרנד קופה 2019, סקודה קאמיק

החלום : RX8

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 6 חודשים מאוחר יותר...
שימו לב! השרשור הזה בן 5312 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

Guest
הנושא הזה נעול לתגובות.
×
×
  • תוכן חדש...