Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

{מאמרונצ'יק מתורגם} - Total Harmonic Distortion


איתמר
שימו לב! השרשור הזה בן 6591 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום כולם!

במסגרת "דברים שמעניינים אותי אבל אני לא בדיוק מבין אותם" החלטתי לתרגם היום מאמר קטן מהאתר המעולה bcae1.com.

המאמר מסביר בפשטות ובהדגמה קולית מה אומר הערך "THD" שמופיע בכל דף נתונים של יצרן מגברים המכבד את עצמו.

 

להנאתכם והשכלתכם...

 

המאמר המקורי: http://www.bcae1.com/thd.htm

כל הזכויות שמורות לאתר www.bcae1.com

 

Total Harmonic Distortion

 

 

כשמגבר משדר אות, האות היוצא מהמגבר הוא בעצם האות המקורי שנכנס אליו מוגבר + עיוות כלשהוא שנוסף אליו מהמגבר. כל המגברים ומעבדי האותות (אקולייזרים, קרוס אקטיבי) מכניסים עיוותים כלשהם לאות. העוצמות של ההפרעות (harmonic distortion) הללו במגברים טובים נמצאות רחוק מטווח השמיעה שלנו, דבר שממש לא אמור להדאיג אותנו. כשמישהו אומר לך שבוודאות מגבר אחד הולך להשמע טוב יותר מהמגבר השני, רק בגלל שה THD שלו מוצהר 0.0002% לעומת מגבר עם THD של 0.05%, אתה יכול להיות די בטוח שאין לו מושג על מה הוא מדבר. המון אנשים מאמינים שTHD מתחת ל 1% הוא בכלל לא נשמע, ואני מאמין שהם כנראה צודקים. האמת היא (במיוחד ברכב) שמגבר הוא רק קצה המזלג מכל דאגותייך. רמקולים (מידים וטוויטרים) לרוב יפיקו THD של בין 1% ל 5%, בעוד שסאב יכול להגיע בקלות ל THD של 10%. זה אפילו לפני שלקחנו בחשבון את כל הרזוננס מהפלסטיקים, פאנלים והפח של הרכב.

 

הקובץ שכאן מתחיל "נקי". לאחר 5 שניות מוכנס לקובץ עיוות של 1% בתדר 2Khz. אחרי 10 שניות מההתחלה העיוות של תדר ה 2Khz מגיע ל 5%, לסה"כ של 5% THD. בכדי לשמוע את ההבדל בין 0% ו 1% אולי תזדקקו לאוזניות. יכול להיות שתהיה לכם בעייה לשמוע את ההבדל דרך רמקולי המחשב. ניתן להבחין בעיוות בקלות כאשר הוא מגיע ל 5%. אם האות היה מוזיקה הייתה לכם בעייה לשמוע 5% THD. עיוות של 1% הוא בקושי שמיע כאשר הוא מעורב בתוך אות קבוע ויציב. במוזיקה זה היה שמיע יותר. ההדגמה הקטנה הייתה כדי להראות לכם עד כמה קטן הוא עיוות של 1% ולהראות לכם שנתון של 0.00004% THD הוא חסר כל ערך כנתון המעיד על איכות סאונד.

 

סוף.

 

איתמר.

"מדינה מפותחת היא לא מדינה בה העניים נוסעים ברכב פרטי אלא מדינה בה העשירים נוסעים בתחבורה ציבורית"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איתמר, כל הכבוד על היוזמה,

תמיד נחמד לקרוא דברים מעניינים,

אבל זה לא ישכנע את אלה שמאמינים ב"הילינג" , "וודו" ורכיבים אקזוטיים.

ZZR

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מאמר יפה ונכון , אך יש לדייק .

הוא נכון לגבי כל המערכות מלבד מערכות היי-אנד , במערכות היי-אנד אמיתיות ההבדל יהיה שמיע לדעתי , מכיוון שהרמקולים מסוגלים לדייק (ומיועדים לדייק) ברמה מאוד גבוהה , וכל עיוות יורגש (כמובן גם לא לכולם) .

תקח לדוגמא , תשמע שיר באיכות הקלטה בינונית במערכת ממוצעת+ , ותשמע את אותו שיר במערכת היי-אנד , במערכת הבינונית אתה תשמע חלק ויפה , ואילו בהיי-אנד אתה תשמע זיופים וממש לא תאמין שזה אותו שיר . ואת הדוגמא אני נותן מנסיון שהיה לי .

כמובן שאיכות הצליל תלוי בכל רכיבי המערכת , ולא רק במגבר .

 

לכן ההבדל ב-THD במערכות לא היי-אנד לא יהיה שמיע , אולם ב-היי-אנד יהיה שמיע (ומערכות ההי-אנד הם מועטות).

 

עריכה : ההודעה מדבר על הבדלים בין THD של 1% לבין 0.05%~ . (ההבדל בין 0.05 ל- 0.002 לא יהיה שמיע , אבל אני תמיד יעדיף את ה- 0.002 , מקדם ביטחון ) .

 

וכמובן תמשיך לתרגם מאמרים נפלאים כאלו , אני נהנה מכל אחד ואחד .

זה נכון

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כשמדברים על תקן צבאי אני יכול בקלות להבין למה כל פסיק של נתון נחשב ולמה על אלפית אחוז מוכנים להשקיע מיליונים - אני בא משם...

 

אבל על מערכות סטריאו קשה לי להשלים עם זה, אני לא מתכוון לקנות חוטים של ואן דן הול כשאני יודע שחוט מוזהב רגיל לרמקולים יתן לי את אותה תוצאה מבחינת שמיעה... או תוצאה כל כך דומה שזה ממש לא ישנה לי להרים ברבע מילימטר את הגיין במגבר...

 

לגבי הTHD של המגבר - אחלה מאמר - אהבתי. כל מכשיר שעושה פעולה של הגברה או העברה של אות גם מייצר רעש לבן משלו, מעבר לכך יש גם רעש שמיים שקיים כל הזמן ולא משתנה וגם הוא נקלט בכל מכשיר הגברה. ככה שככל שאנו מכניסים יותר רכיבים למערכת שלנו אנו מכניסים יותר גורמים מעוותים - אם סך המכשירים יוצרים אחוז עיוות שהוא זניח אז התוצאה שנקבל בסופו של דבר תהיה טובה יותר ממה שהיה לנו קודם.

 

אצלי יש HU, אקולייזר/קדם מגבר, מגברים ורמקולים. הHU קצת ישן ולכן, כשאחליף אותו אני אנסה לבטל את השימוש באקולייזר למרות שהוא תורם משמעותית למערכת. ואחרי זה אחליט...

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כוח הלאנוס - בדיוק.

לכן גם אני מצדד יותר באי-שימוש בקורס אקטיבי (על אף כל היתרונות שלו) או באקולייזר חיצוני ויותר ממליץ על הד-יוניט איכותי שהכל יתבצע ממנו.

כמה שפחות להפריע לאות שיוצא מהמקור - יותר טוב.

 

איתמר.

"מדינה מפותחת היא לא מדינה בה העניים נוסעים ברכב פרטי אלא מדינה בה העשירים נוסעים בתחבורה ציבורית"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם רמקולים מכניסים עיוות גדול בהשוואה ל- HU ולמגבר, מדוע אין THD לרמקולים (אתמול מסקרנות הסתכלתי במפרט של הקומפוננט שלי)? אם זה לא THD אז איזה ערךמראה על עיוות ברמקולים?

 

יתכן וה- THD במגברים אכן לא משפיע בצורה כל כך אקוטית, אך במגברים יש גם פרמטרים אחרים שנותנים הערכה לגבי שחזור האות בצורה מדויקת כגון Slew Rate ו- Damping Factor שיש לקחת אותם לצומת ליבנו מעבר ל- THD.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כוח הלאנוס - בדיוק.

לכן גם אני מצדד יותר באי-שימוש בקורס אקטיבי (על אף כל היתרונות שלו) או באקולייזר חיצוני ויותר ממליץ על הד-יוניט איכותי שהכל יתבצע ממנו.

כמה שפחות להפריע לאות שיוצא מהמקור - יותר טוב.

 

איתמר.

רק משהו קטן איתמר, "כמה שפחות להפריע לאות שיוצא מהמקור-יותר טוב"----> איתמר שימוש בקרוס אקטיבי פנימי של מכשיר , ישפיע בדיוק על המקור כמו בשימוש במכשיר חיצוני...כמו גם כל אופציה אחרת כמו אקולייזר או טיים קורקשיין וכו', זה שזה בא מאותו מכשיר זה לא אומר שאין לו השפעה על הצליל.

 

 

ודווקא אני מאוד מעודד שימוש בקרוסים אקטיביים חיצוניים או מעבדים למינהם, ולפי דעתי HU אמור להיות נגן תקליטורים נטו, ללא שום אופציות מכל סוג שהוא.

אתה לא רואה לסטריאו בייתי נגני CD שבעלי מגבר פנימי+אקולייזר גרפי\פרמטרי+קרוס אקטיבי+צעצוע+ הפתעה...

 

אני יעדיף בכל מצב מכשיר פשוט ללא שום פיצ'ר או גימיק , פשוט מאוד עם כל הכבוד לכל היצרנים האקולייזרים הפנימיים כמו גם הקרוסים האקטיביים הפנימיים אינם יכולים להתחרות במכשירים היעודיים לכך, יותר מידי אלקטרוניקה במכשיר אחד נראית לי מיותרת.

 

מה גם שבד"כ הרכיבים החיצוניים יותר איכותיים מבחינת יחסי אות רעש, THD,עוצמת פריאווט,חדות החיתוך וכו'.

ובד"כ גם יותר נוחים וגמישים מבחינת בחירת נקודות החיתוך,שליטה על תדרים בעייתים(באקולייזר) וכמובן הפעלה ידידותית יותר למשתמש.

under construction..

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שכחתם רק דבר אחד וזה לא הילינג , בד"כ אתם רואים לא נתון אחד במגברי היי אנד , כלומר אתם רואים THD נמוך וליידו סלו רייט טוב וליידו דמפינג פקטור וליידו גם שינו עוצמה ע"פ וואטים יותר נורמלי . הנקודה היא וזו הנקודה שהם רצו לומר כנראה , שאם אתה מוצא מגבר גנסיס ש THD שלו הוא 0.004 וזאפקו ששלו הוא 0.04 לא צריך לשלול את הזפקו בגלל זה.

 

אבל ע"פ ההשתלחות שלכם בנקודה הזו ובעוד כמה נקודות אתם שוכחים שתי נקודות חשובות :

THD לא שמיע . כבל ואן דן האול לא שמיע . סלו רייט לא שמיע. וכך הלאה , אתם יודעים למה ? האוזן שומעת , אבל בחיבור בין האוזן למוח יש תיקון אוטומטי , אבל כשיש הרבה דברים ביחד התיקון האוטומטי הוא פחות טוב ולכן לא יעזור לכם כלום הגברה טובה תהיה שמיעה מהגברה זולה.

ב : מי לא שומע את זה ? אלו שרב ימי חייהם לא שמעו מערכות היי אנד ו/או שמעו מוסיקה בסדר ולא בעוצמות כסחיסטיות שומעים את זה

ושוב פעם אומר משהו עבדתי בהילינג ואני יודע באופן אישי שזה עובד וכמו כן עוד כמה דברים . העובדה היא שע"י מגע שרירים (קינסיולוגיה) ניתן לדעת מה קרה לאדם מיום היוולדו וגם בגילגולים הקודמים שלו . אז כמובן אפשר להתעלם מזה ולטעון שזה וודו .

אבל יש לי שאלה , הרי ניסוי מדעי אומר שחייבים שאפשר יהיה לחזור עליו , אז למה כשיש הרבה אנשים שבמגע שרירים אומרים דברים שלא יכלו לדעת על גלגולים קודמים , אתם לא אומרים שזה מדעי ? כי זה יהרוס את מה שאתם מאמינים בו.

אתם רשאים להמשיך לחיות בעולם שבו שום דבר לא שמיע ושום דבר אינו בסדר אלא אם כן המדען שלכם הוכיח אותו , אבל אז למה לכם לקנות גנסיס זפקו , תקנו פייל יעלה לכם יותר זול ?

אל תקנו אלפיין תקנו פיוניר מצידי וגם JBL (למה דרך אגב ?למה לא הפייל) .

בברכה וחג שמח יהודה

בברכה יהודה

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כל הכבוד! ממש נהנתי לקרוא המשך כך.

זה כמו שחסידה תבלע צפרדע, תכניס אחרי זה את המקור שלה לת$ת ולצפרדע תיהיה סירקולצייה, כך החסידה לא תיהיה רעבה לעולם.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6591 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...