Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

ABS היסטרי בקליאו ספורט - הזכיר לי דיון מהעבר


sronis
שימו לב! השרשור הזה בן 6592 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

כן, כותרת מוזרה, אבל תכף תבינו.

 

בעודי נוסע ברעננה עירי, הגעתי לכיכר. זה כשלעצמו לא כל כך הפתיע אותי, שכן רעננה עמוסה בכיכרות ברוכות שנועדו למנוע תאונות. מה שכן הפתיע אותי, היה הסובארו DL עמוסת הסטיקרים "בחרת בחיים" שנכנסה בפראות לכיכר בדיוק מולי.

 

עכשיו אודה ואתוודה, אני אוהב להסתובב מהר סביב כיכרות. זה נובע כמובן מהעובדה שאני אוהב להסתובב מהר בכל מצב, ובכל מקרה - כך היה גם הפעם.

 

אז כמובן, נאלצתי לבלום בחדות. ואז גיליתי לראשונה מה קורה כשמנסים לבלום חזק מאוד ובאופן פתאומי תחת עומס צידי בקליאו ספורט - ה-ABS נכנס לפעולה בצורה היסטרית ומגדיל משמעותית את מרחק הבלימה! התוצאה הייתה שהתקרבתי קצת יותר מדי ל-DL האימתנית (אך אל דאגה, לרגע לא חרדתי לשלום נהגה המאמין - הרי ה' מגן עליו...), ונאלצתי לתפעל את ההגה במהירות בכדי להמנע מפגיעה. כאן ה-ABS דווקא ביצע את עבודתו היטב, ואפשר לי כיוון כמעט מלא של קודקודה של המכונית. ובכל זאת, נותרתי עם הבעיה המרכזית והיא - האוטו פשוט לא עצר.

 

נזכרתי במקרה מהעבר, של חבר שהייתה לו אז קליאו ספורט, ומצב דומה הותיר אותו בצד הדרך, עם קצת פגיעות פח והרבה פגיעות לאגו. ונזכרתי גם באיזהשהוא דיון מהעבר הרחוק (שלא מצאתי אותו...) בו דובר על יכולת הבלימה המצוינת של הקליאו, שנעכרת רק עקב בעיית ה-ABS ההיסטרי, שלא מאפשר בלימה נאותה כשהוא נכנס לפעולה.

 

רק אתמול חשתי זאת על בשרי בעת המקרה הזה, ולאחר מכן קפצתי למגרש חנייה נטוש ובדקתי את הנושא לעומק. מתברר שבקו ישר ה-ABS דווקא עובד סביר (אם כי פחות טוב משציפיתי), אבל ברגע שמכניסים כוחות צד למשוואה - ה-ABS נכנס לפעולה הרבה יותר מדי מוקדם, וקוטע את הבלימה החזקה בבת אחת.

 

רק רציתי להביא את הדבר לתשומת לב בעלי הקליאו ספורט, ולשאול: האם נתקלתם במקרים דומים?

 

רוני

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 46
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

שלום,

 

בשביל זה המציאו את המערכות הנוספות: TCS,EDL ו-EPS.

לדבריו של מוטי, נהג מיומן יכול בקלות להתגבר על מצבים כאלו גם בלי כול המערכות האלקטרוניות האלה.

כנראה שאתה צריך את המערכות האלה.

 

EDL – נעילת דיפרנציאל היא אלמנט שעלותו הכלכלית גבוהה. למכוניות בהן יש חשש לאבדן אחיזה בצמיגים תחת לחץ, מצאה האלקטרוניקה פתרון יצירתי שנקרא Electronic Differential Locking. מומנט רב מופנה לעבר הצמיגים? אחד מהם מחליק ומאיים לשלול את כל הכח מהגלגל השכן? מחשב הEDL מזהה את המצב (ע"י חישובי סל"ד-גלגלים שאינם רלוונטיים כרגע) ומפעיל כח בלימה על הגלגל המחליק. התוצאה: העברת כח מיידית לגלגל האוחז והתקדמות טובה יותר של הרכב.

ESP - אחת המערכות היותר מוצלחות שהומצאו בעידן החדירה המאסיבית של האלקטרוניקה לרכב. בעתיד, תהיה הESP סטנדרטית בכל רכב, בדיוק כמו ABS ברכב חדש כיום. לא מעט יצרנים מדווחים על ירידה משמעותית בכמות התאונות במכוניות המצוידות במערכת. איך זה עובד?

 

המערכת המכונה Electronic Stability Program (אצל יצרנים שונים שמות שונים למערכת דומה. DSC אצל ב-מ-וו, PSM אצל פורשה, למשל) משתמשת בחיישני הABS ובמספר חיישנים נוספים, ומנתחת כל העת נתונים דינמיים על הנסיעה. כאשר המערכת מזהה אבדן אחיזה באחד הסרנים (תת-היגוי או היגוי-יתר. ע"ע), היא מפעילה כוח בלימה מדויק על גלגל בודד ומאזנת את המכונית. התוצאה: נהיגה במכונית שמשתמשת בבקרת יציבות כזו, דומה לנהיגה על מסילות רכבת, נטולת דרמות ויללות צמיגים. פשוט בתאוריה, אבל מחוכם וגאוני הלכה למעשה.

 

להלן הסבר יותר פרטני על המערכת המופלאה:

 

חיישנים ברכב מודדים מספר נתונים: מהירות הגלגלים; זווית ההיגוי; רמת פתיחת המצערת; YAW.

 

המערכת משווה ומנתחת את הנתונים ומגיעה למסקנה על מידת החלקת כל גלגל.

 

במצב של תת-היגוי, מופעל כח בלימה על הצמיג הפנימי-אחורי. במצב של היגוי-יתר מופעל כח בלימה על הגלגל הקדמי-חיצוני.

 

ההחלקה מוקטנת\מבוטלת והמכונית חוזרת למסלולה התקין.

 

יעיל וחשוב מאד במכוניות חזקות ו\או קיצוניות. מופלא בנסיעה על משטח מושלג.

 

 

TSC – בקרת משיכה או Traction Control. עוד מערכת פשוטה שמשתמשת בחיישני הABS. מערכת בקרת המשיכה מודדת את מהירות הסיבוב של הגלגלים בסרן המניע ומשווה אותם למהירות הגלגלים החופשיים. כאשר מזוהה החלקה, המערכת מפחיתה את המומנט שמופנה לציר ההנעה או אפילו מפעילה את הבלמים. התוצאה: אפשרות להתקדם במשטחים בעלי אחיזה מינימלית ומניעת החלקות תחת כח.

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הABS אמור לאפשר מצב של שינויי כיוון בעת בלימה וזאת מטרתו הראשית.המערכת עושה זאת ללא נעילת הגלגלים - זה אתה יודע, אבל ראוי להזכיר.

עובדתית כתוצאה משיטת פעולת המערכת מרחק הבלימה גדל.מרכיב נוסף שאינו פועל תמיד לעזרתנו זה גיל הצמיגים או מצב "קשיותם" בשילוב לחצי אוויר לא תואמים...

כמו כן רצוי מאד לתרגל שיטות בלימת חרום עם מערכת ABS : בלימה בלחץ מקסימלי וקבוע עד האטה או עצירה מוחלטת, כמובן בהתאם לתנאי הארוע.

 

באשר לכוחות צד - האם הייתה החלקה צידית או רק העברת משקל עקב שינוי הכיוון לצורך ההתחמקות מהרכב מלפנים?

 

מריוס

*נימחק ציטוט מיותר-אין צורך לצטט הודעה שלמה*

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

התופעה שציינת הגיונית מאד;בבלימה בקו ישר עומס הבלימה שווה בכל ארבעת הגלגלים,כך שמערכת ה ABS ממצה את מלוא יכולתה,כלומר מאפשרת בלימה ממש עד שלב הנעילה.

בסיבוב הסיפור שונה-הגלגל הפנימי מיסתובב הרבה יותר מהר מהחיצוני,ולמרות שיש ערוץ ניפרד לכל גלגל,יכולת הבלימה ניפגמת,גם בשל העובדה שככל שהגלגל מיסתובב לאט יותר יותר קל לנעול אותו.

לא מומלץ לנתק את ה ABS-זוהי מערכת בטיחותית ממדרגה ראשונה.

ברכבי שטח,לעומת זאת,ABS עלול להיות מסוכן;על דרך כורכר הוא מאריך את מרחק הבלימה עד אין סוף,וישנם רכבים שיש בהם מתג ניתוק למערכת.

VOLVO 144 73'- 82 (!) HP.

15.7 קג"מ ב 2300 סל"ד נשמע טוב יותר.:-)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

וואלה, תשובות נהדרות. כי הרי ברור שבלי ABS אני אסתדר נהדר במצב חירום בכביש רטוב. מה זה בכלל מערכת ממוחשבת מתוחכמת ומדויקת למילישניות, לעומת שרירי כף הרגל שלי המסוגלים להזיז אותה בזמן מחזור של חצי שניה במקרה הטוב :-P

 

ולזה שכתב על מערכות ה-TCS, STB, S&M וכן הלאה - זו קליאו ספורט. בקרת משיכה, אחיזה, יציבות? לא בבית ספרנו... ולא, ביאריס של אמא שלי (גם בלי שלל מערכות) זה עובד בסדר.

 

רוני

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ולעניין (הייתי מוסיף את זה בהודעה הקודמת - אבל משהו דפוק במחשב שלי ואני לא מצליח לערוך הודעות) - ברור לי ש-ABS יעבוד פחות טוב בזמן פנייה מאשר בקו ישר - פשוט יותר כוחות שצריך להתמודד מולם. אבל זה עדיין לא מסביר את ההפרש העצום בין פעולת ה-ABS בשני המצבים. בזמן עומס צד כמעט כל בלימה, אפילו לא חזקה במיוחד, תגרום להפעלת ה-ABS. וזה מצב שאני לא מכיר ממכוניות אחרות (לפחות מרוב המכוניות האחרות...)

 

רוני

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מצטער, פספסתי את השאלות כנראה... :roll:

 

אני טוען שבאותו מצב, היאריס פשוט תבלום, בעוד הקליאו תפעיל את ABS-ה באגרסיביות ותמאן לעצור בעוצמה. לא הייתה החלקה ולא הייתה העברת משקל מעבר למשקל שכבר היה בתוך הפנייה. פשוט בלימה חזקה בזמן פנייה, זה הכל.

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רוני, אמנם הרכב הנוכחי שלי שונה בתכלית מקליאו ספורט, אך אני מכיר את הבעיה.

הרכב המדובר הוא... שברולט לומינה מדגם LTZ...

ברגע שיש אי אילו כוחות צידיים על הרכב, פשוט אין כח בלימה, הרכב פשוט ממשיך להתקדם, הדוושה רועדת, ואתה מרגיש את ה ABS עובד ללא הפסקה, ופשוט אין בלימה של הרכב.

לדעתי הבעיה היא ב"חוכמת" מערכת ה ABS.

בוא נקח לדוגמא פניה חדה (או כיכר רחבה :smile:) שבה פונים שמאלה. עכשיו בולמים בחוזקה. שמאלי אחורי הופך כרגע לבעל מקדם אחיזה נמוך מאוד. לדעתי, מה שקורה זה שהמערכת מגיבה ומתנהגת לכל 4 הגלגלים באותה הצורה כמו לגלגל שיש לו הכי פחות אחיזה! ויש עוד פרמטר. מהירות הסיבוב של הגלגל הפנימי.

אסביר את דבריי: אתה בפניה שמאלה, מהירות הסיבוב של האחורי שמאלי (הפנימי לסיבוב) שונה (נמוכה, ליתר דיוק) משל הגלגלים הימניים של הרכב. כעת לחצת על הברקס, המערכת מזהה מהירות סיבוב שונה, ומשחררת מיידית את הבלמים, ואז מתחיל תהליך כזה השמאלי אחורי "רוצה" להינעל ומסתובב במהירות שונה משאר הגלגלים, והמערכת מזהה צורך בהתערבות נוספת. פה מתחילה הבעיה: המערכת הלא מתוחכמת, מתנהגת לכל 4 הגלגלים באותה הצורה שהיא מתנהגת ביחס לאותו הפנימי אחורי, ונוצר מצב, שלמרות שהרכב יכול לייצר עוד כח בלימה, מבלי לנעול גלגלים (לפחות את הקדמיים - שהם ברגע זה עם מקדם אחיזה גבוה בהרבה משל אותו אחורי פנימי. יתרה מזאת, החיצוני קדמי, בעל מקדם אחיזה הגבוה פי כמה משל שאר הגלגלים ברכב - אך מערכת ה ABS מונעת ממנו להפיק את כח הבלימה הפוטנציאלי שלו...

נתקלתי בתופעה די מזמן, ומאז יצא לי לבדוק את מערכת ה ABS של לא מעט מכוניות, ולא ייצא לי להיתקל במערכות מסוג זה, חוץ מבלומינה, אז ככה שכנראה ששיכללו אותן לרמה של התאמה ייחודית וספציפית לכל גלגל בפני עצמו.

מילא בלומינה שהיא משנת 98 אגב, אבל די מאכזב לגלות שבקליאו ספורט מותקנת מערכת כל כך לא מקצועית, ואף מסוכנת.

 

סימון

SPL - 143.6DB

"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אתה יודע לבלום כמו שצריך, בטל את ה-ABS.

פשוט מיותר למי שיודע לנהוג ולבלום נכון.

 

אביחי

ומה כשיורד גשם ודרושה בלימת חרום ?

A MACHINE , KEPT ALIVE BY HIS LOVE

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רוני, אמנם הרכב הנוכחי שלי שונה בתכלית מקליאו ספורט, אך אני מכיר את הבעיה.

 

נתקלתי בתופעה די מזמן, ומאז יצא לי לבדוק את מערכת ה ABS של לא מעט מכוניות, ולא ייצא לי להיתקל במערכות מסוג זה, חוץ מבלומינה, אז ככה שכנראה ששיכללו אותן לרמה של התאמה ייחודית וספציפית לכל גלגל בפני עצמו.

מילא בלומינה שהיא משנת 98 אגב, אבל די מאכזב לגלות שבקליאו ספורט מותקנת מערכת כל כך לא מקצועית, ואף מסוכנת.

סימון

לא ברור איך הגעתה למסקנה שהמערכת מסוכנת?

עובדתית רוני הצליח לתמרן את הרכב ולא קרתה תאונה.

באשר למסקנות שברכבים אחרים הABS יותר מתוחכם, אם תציין את הדגמים במדוייק יתכן ויתגלה שמדובר על מערכות נוספות כמו CBC או TCS או EBA-הקיימת רק בקליאו ספורט דור 2 ולא בקליאו של רוני.

 

רוני, עדיין לא התייחסתה ללחץ האוויר בצמיגים בעת הארוע ולתאריך יצור הצמיגים?

מריוס

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6592 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...