Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מאמר טכני - ממיר קטליטי סתום


danniel
שימו לב! השרשור הזה בן 6659 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

Bosal-Cat.gif

 

 

 

הפעם אני רוצה לשתף אתכם בנושא שיותר קרוב ללבי, והוא תקלות ואבחון.

 

בסדרת המאמרים שאפרסם, וזה הראשון, אתמקד כל פעם ברכיב כלשהו ברכב שגורם לתקלות , איזה רכיב לא גורם לתקלות, אתם בטח שואלים? ובכן, כל רכיב, אבל ההתמקדות תהיה דווקא ברכיבים "בעייתים", והיותר קשים לאבחון.

 

 

"איך זה עובד וממה זה בנוי" אלה נושאים מעניינים לא פחות, שעל ידי כפתור החיפוש תמצאו את ההסברים המבוקשים.

 

 

נתחיל.

 

 

ממיר קטליטי (מעכשיו אקרא לו ממיר) סתום, גורם בראש ובראשונה לחוסר סחיבה. והנוסחה פשוטה:

לגזי הפליטה קשה לצאת מהמנוע, הם חוזרים חזרה לצילינדר וגורמים להפרעה ביניקת האוויר למנוע, והמנוע נחנק.

ככל שהסתימה גדולה יותר כך נפגמת יותר הסחיבה, עד כדי כיבוי מנוע, הנעה קשה ואי יכולת להניע את המנוע.

כאשר הממיר סתום רק מעט, יתכן והדבר כמעט ולא יורגש, למעט בעיה של תצרוכת דלק גבוהה מהנורמה וחוסר חיים של המנוע.

 

converter.jpg

 

 

למה הממיר נסתם?

  • בעירה לקויה, כתוצאה מעבודת מנוע לא תקינה , זיוף, מנוע לא מכוון (הצתה,שסתומים), דלק באיכות ירודה ועוד, כל זה גורם לשאריות דלק לא שרוף (פיח) שחוסם את המעברים הצרים של הממיר.
  • תצרוכת שמן, כתוצאה מבלאי מנוע או תקלה כלשהי שגורמת למנוע לשרוף שמן. השמן מאיץ את הבנות חלקי הפיח.
  • תצרוכת נוזל קירור, בנוזל קירור יש תוסף סיליקוני שגם הוא, במגע עם החלקים החמים של הממיר מאיץ את הצטברות הפיח במעברי הממיר.
  • ממיר שבור, כתוצאה ממכה חיצונית או הצתת דלק בתוך הממיר, יגרום לחלקים הקרמיים של הממיר להישבר, ולממיר להיסתם.

goodbadugly.gif

 

 

 

האבחון,

 

 

OK חוסר סחיבה יכול להיגרם מהרבה גורמים, איך נדע שזה הממיר? או יותר נכון מה מאפיין חוסר סחיבה שהממיר סתום?

 

יופי, קודם כל , חוסר הסחיבה יורגש בעיקר בהאצות חזקות, כאשר אנו רוצים את מירב המומנט.. המנוע פשוט לא "ממריא".

לפעמים, תלוי בדרגת הסתימה, ההאצה העצלה תלווה ברעש של פק-פייר עצבני וקולני מיניקת האויר.

 

במערכות OBDII או EOBD קיימת בקרה על הממיר על ידי חיישן חמצן נוסף ביציאה מהממיר, כך שנורת זיהום אויר תדלק ונקבל במכשיר האבחון תקלה של ממיר, זה מרמז שהממיר כבר בתחילת סיום חייו.

 

שיטה הכי פשוטה והכי נפוצה היא פשוט לנתק את הממיר מהאגזוז או מהסעפת בכניסה שלו, ולבצע נסיעת מבחן, כך כל גזי הפליטה יוצאים בחופשיות לאוויר, ונדע מייד עם המנוע חזר לחיים או לא. הבעיה - רעש הפליטה הנלווה לפעמים יכול להטעות, ואנו עלולים להסיק שהנה, הרכב סוחב.

 

שיטה נוספת היא מבט, ישנם ממירים שניתן לפרקם ופשוט לראות עם אור של פנס עובר דרכם, גם כאן ניתן לטעות כי לפעמים הסתימה היא חלקית ובהיקף הממיר, כך שאור יעבור אבל לא נדע ממש אם תקין או לא.

 

שיטת שלישית, מחברים שעון וואקום לסעפת היניקה, כאשר הממיר סתום, וואקום המנוע יהיה נמוך מעט, ובמצב של פתיחת מצערת מהירה הוואקום לא ירד ל 0 מייד. בשיטה זו צריך הרבה ניסיון והבנה בקריאת שעון וואקום כדי להסיק שהממיר סתום.

 

שיטה רביעית, חיבור שעון לחץ באגזוז לפני הממיר. ישנו כלי מיוחד בעל מתאם המתחבר במקום החיישן חמצן, ולו צינורית דקה שמחוברת לשעון רגיש שקורא לחצים של 0- 15 PSI .

TU-24A-lg.gif

מחברים את הערכה, מניעים את המנוע ובודקים לחץ הפוף (back pressure) לחץ מעל 3 PSI בהאצה מצביע על ממיר סתום.

 

לרכבי דיזל בהם אין חיישן חמצן, ניתן לקדוח חור בצינור האגזוז לפני הממיר , ולבצע בו תבריג להרכבת המתאם, בסיום הבדיקה מתקינים בורג אשר מגיע עם הערכה, לתוך החור במידה ולא הוחלף הממיר. המברז, המתאם והברגים מגיעים עם הערכה.

 

ולסיכום, לא לשכוח, הסבירות הגבוהה היא לממיר סתום עקב המעברים הקטנים, ובשל היותו ראשון לקבל את הג'יפה שיוצאת מהמנוע, אבל כל אחד ממשתיקי הקול או צינור האגזוז עצמו עלול להיות סתום, והתוצאה תהיה זהה, חוסר הסחיבה.

בכל אבחנה שהממיר סתום יש להחליפו, אל תאמינו לכל מיני תוספי קסם שמתיימרים לנקות את הממיר, זה לא יעבוד.

 

פרק II בקרוב....או שלא.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ובגלל זה אין לי ממיר.... ועוד כמה סיבות.:wink:

תת היגוי זה כאשר אתה פוגע בקיר עם החלק הקדמי של הרכב, היגוי יתר זה כאשר אתה פוגע בקיר עם החלק האחורי של הרכב. כוחות סוס זה באיזו מהירות פגעת בקיר, מומנט זה לאיזה מרחק לקחת את הקיר איתך.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחלה מאמר ואחלה כיוון סוף סוף לתת מאמרים על דיאגנוסטיקה של הרכב ופתרונם אבל למה החלטת ללכת דוקא על אבחון של ממיר קטליטי בתור התחלה ???

אתה לא חושב שיש דברים יותר מהותיים וחשובים להבנה לפני הממיר (מנוע, גיר , מערכת קרור , מערכת דלק , חשמל וכו ... ) .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

את האמת, שלא חשבתי על זה..יש המון תקלות מעניינות שאני נתקל בהם, זאת הייתה אחת מהאחרונות.

 

 

פשוט נשארה לי בזיכרון, אין גם סדר כרונולוגי לנושאים האלו, והם ימשיכו כנראה להיות ראנדומאליים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יפה מאוד, מעולה, מקצועי!

 

 

דני

מוסמך ניהול מוסך- E_CAR - 2015

חשמלאי רכבמיזוג אוויר - מוסמך משרד התחבורה,

מומחה התקנות סאונד, נוהל חיווטים, כיוונים סופיים.

עוסק בנדל"ן.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דניאל, אם כבר מודדים את הלחץ בכניסת הממיר (ונניח שאפילו טורחים לקדוח, כדבריך, קדח לצורך הבדיקה), למה לא לקדוח קדח גם בצינור היציאה מהממיר ולמדוד את מפל הלחצים על פני הממיר תחת עומס, בהאצה וכדומה? למוסך מתמחה יהיה קל מאד לבנות גרף אופייני של מפל הלחץ במנוע/ממיר תקינים, וכל סטייה תתגלה מיד.

את הקדח בצינור הפליטה ששימש למדידה ניתן לסתום בוודאי בעזרת חומר יעודי וחבק נירוסטה סביבו או בשיטה דומה.

אם מפל הלחץ על פני הממיר עצמו ימדד, ניתן יהיה לשלול בודאות שהוא מקור הסתימה, כי הוא האלמנט היקר בצנרת הפליטה, וחבל יהיה לטפל בו או להחליפו ולגלות בדיעבד שהסתימה היא במקום אחר בצנרת.

 

יוסי

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מה יעזור לי מפל הלחץ על הממיר? מה שאני צריך לדעת זה אם הוא סתום או לא.

 

פטנט לניקוי הממיר ללא פירוק,שלמדתי ממכונאי זקן,בעל מוסך אופל,בערוב ימיו.

סע בכביש פתוח ללא תנועה,במהירות 60 קמ"ש.

סגור סוויצ" ותן לאוטו להאט עד 20 קמ"ש,הדלק סוייצ" תן גז,יהיה פיצוץ באגזוז

כל הג"יפה תעוף החוצה.מומלץ לעשות זאת רק לאחר בדיקה,ואישור שאכן הממיר סתום.

מתאים גם לאגזוזים מנוע קרבורטור.

יש לציין , שבפורד אסקורט 1600,16V הזרקה,ביצעתי את הפעולה הנ"ל,התוצאה

הייתה מצויינת,וזאת לאחר שלא יכולתי להתגבר על בעית טורים לא יציבים,כולל חיבור

לסקנר במוסך פורד ברש"לצ,לא נמצאה הבעיה.

 

(איש באמונתו יחייה).

דוד מזרחי נפטר ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דוד, תוכל לתת הסבר טכני למה שכרגע אמרת ?

(בהזרקה כאשר מכבים את הסוויץ' אין הזרקה של דלק למנוע, אז מה הרעיון מאחורי השיטה ?)

 

איציק

Peugeot 3008 MY18 1.6HDi 120Hp Automatic
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic
Citroen C4 MY07 2.0 143Hp Automatic

 

 

eפ.מצולמים אחרונים: הח' שסתום ספיקה למדחס מזגן, טיימינג למנוע 2.0 EW10J4 ב 307, הח' COM2000 ברכבי PSA , הח' שמן AL4, הח' שסתומים AL4

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איציק צודק בהחלט,זכור לי ששיחקתי בסוויצ" ON,OFF.

כרגע צילצלתי לזקן,אישתו אמרה הוא ישן,צלצל עוד שעה.יותר מאוחר אוסיף פרטים(אם יהי חדש)

דוד מזרחי נפטר ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דניאל, אם כבר מודדים את הלחץ בכניסת הממיר (ונניח שאפילו טורחים לקדוח, כדבריך, קדח לצורך הבדיקה), למה לא לקדוח קדח גם בצינור היציאה מהממיר ולמדוד את מפל הלחצים על פני הממיר תחת עומס, בהאצה וכדומה? למוסך מתמחה יהיה קל מאד לבנות גרף אופייני של מפל הלחץ במנוע/ממיר תקינים, וכל סטייה תתגלה מיד.

ברוב המקרים הסתימה היא בממיר, ועד היום זכור לי מקרה בודד בלבד של סתימה בדוד עמם (אחרי מאות מקרים של ממירים סתומים).

אבל נכון, במקרים של מערכת פליטה מרובת אביזרים, כגון שני ממירים ושני משתיקים, מבצעים את הבדיקה בכמה מקומות, עד למציאת הסתימה. חשוב לזכור שלחץ ה back pressure הולך ונופל ככל שמתרחקים מהמנוע. כמו כן, ברכבים החדשים יש חיישני חמצן גם בכניסה וגם ביציאת הממיר, כך שניתן לחסוך את הקידוח.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה דוד.

 

אודה לך גם אם תוסיף את התרחישים הפסימיים לבדיקה שכזו (כבר שמעתי בעבר על רכבים עם קרבורציה שקרעו לגזרים את הדוד האחורי בגלל כזה דבר... אז לפני שאנשים רצים לאוטו לנסות את זה, כדאי שידעו מה הסיכונים)

 

איציק

Peugeot 3008 MY18 1.6HDi 120Hp Automatic
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic
Citroen C4 MY07 2.0 143Hp Automatic

 

 

eפ.מצולמים אחרונים: הח' שסתום ספיקה למדחס מזגן, טיימינג למנוע 2.0 EW10J4 ב 307, הח' COM2000 ברכבי PSA , הח' שמן AL4, הח' שסתומים AL4

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איציק המתין בסבלנות,תקבל תשובה.הדלקת אותי,עוד מעט אבצע את הפעולה באוטו של הבן שלי

אנני מפחד מנזק,לדעתי לא יגרם נזק.תהיה תשובה גם מהזקן.

דוד מזרחי נפטר ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6659 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

Guest
הנושא הזה נעול לתגובות.
×
×
  • תוכן חדש...