Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מה זה קרוסאובר ?


T.s.R
שימו לב! השרשור הזה בן 7274 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

מבצע חיתוך תדרים ומונע מתדרים לא רצויים להשמע באותו רמקול/סאב.

יש קרוס אקטיבי, שאתה יכול לשחק עם התדרים לחיתוך מקסימלי, ויש קרוס

פאסיבי אשר מקובע על חיתוך מסויים ובד"כ מגיע עם הרמקול המיועד לחיתוך

ספציפי זה...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

המוזיקה מורכבת מתדרים שונים כשהבאס הוא תדר נמוך, מיד הוא תדר בינוני (בתחום השמיעה) והטוויטר הוא תדר גבוה.

הקרוסאובר מאפשר לך "לחתוך" תדרים (או לסנן אם מתאים לך יותר). למשל, לייעד רק את התדרים הנמוכים לסאב זה לחתוך ע"י Low Pass, כך שיגיע רק באס (שלא תשמע מוזיקה בסאב בטעות).

לרמקולים חותכים לתדרים בד"כ מ-100 HZ ומעלה (ע"י High Pass), כך שהרמקולים לא ינגנו באס עמוק, כי זה תפקידו של הסאב.

הקרוסאובר במגבר נותן לך לבחור את תחום התדרים שיגיעו לרמוקלים/סאב (מאיזה תדר מעלה או מטה הכל תלוי באפשרויות של המגבר).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם לדייק וחלדד קצת יותר, קודם כל טוויטר זה לא תדרים גבוהים, טוויטר זה סוג של רמקול (דרייבר) שמפיק תדרים גבוהים ככה שלהגיד שבאס זה נמוכים, מיד זה בינוני, וטוויטר זה גבוהים זה ערבוב בין דרייברים ותדרים (אם היית כותב שוופרים מפיקים נמוכים, מידים מפיקים תדרי ביניים, וטוויטרים מפיקים תדרים גבוהים זה היה מדוייק יותר).

 

חלוקה באמצעות קרוסאובר קיימת משום שלא קיים דרייבר אחד (הכוונה לרמקול עצמו ללא תיבה או קרוס למשל וופר, מיד, טוויטר) שיכול להפיק טווח תדרים מלא של 20HZ-20000HZ בצורה טובה.

מהסיבה הזו יש לנו דרייברים בעלי גדלים ותכונות שונות (ככל שהדרייבר גדול יותר הוא מפיק טוב יותר תדרים נמוכים על חשבון יכולת להפיק תדרים גבוהים ולהפך). משום שכל דרייבר כזה מפיק טווח תדרים מסויים יש צורך בחלוקת תדרים ספציפית לכל דרייבר כך שיקבל רק את אלו שאותם הוא יכול ובנוי להפיק בצורה טובה.

באמצעות חלוקת התדרים אנחנו מקבלים מספר דרייברים (למשל סאב, וופר וטוויטר) שמתפקדים כדרייבר אחד (משום שכל אחד מקבל טווח תדרים שונה וכך הם משלימים אחד את השני) שמפיק בצורה טובה את כל טווח התדרים.

 

קרוס פאסיבי מאפשר הגברה של מספר דרייברים ע"י ערוץ הגברה בודד (אחד לימין ואחד לשמאל) קרוסים כאלה ניתן למצוא ברמקולים ביתיים (בתוך התיבה של הרמקול) ובסט קומפוננט לרכב. בקרוס כזה תדרי החיתוך קבועים (נקבעו ע"י היצרן ולא ניתן לשנות אותם). קרוס מסוג זה חותך את התדרים לכל דרייבר לאחר ההגברה.

 

קרוס אקטיבי הוא קרוס שניתן לשנות ולבחור את תדרי החיתוך (מצוי למשל במגבר, רדיו דיסקים וכמכשיר חיצוני נפרד). החיתוך מתבצע לפני ההגברה ולכן אם למשל נרצה לחתוך סט של שלושה חלקים בצורה אקטיבית נזדקק לערוץ הגברה עבור כל חלק (דרייבר).

 

כל מערכת לרכב שכוללת בתוכה סט קומפוננט ומגבר משלבת בתוכה גם קרוס פאסיבי (שמסופק עם הקומפוננט וחותך בין הטוויטר לוופר) וגם קרוס אקטיבי (או ע"י הרדיו דיסק או ע"י המגבר).

בקרוס האקטיבי משתמשים על מנת לחתוך תדרים נמוכים מהקומפוננט שאותם הוא לא יכול להפיק בצורה טובה (קומפוננט ממוצע יכול לרדת עד אזור ה80-100HZ). סט קומפוננט לא בא עם נקודת חיתוך פאסיבית כזו משום שתדר החיתוך יכול להשתנות מרכב לרכב ותלוי הרבה בנפח שיהיה לוופר בסט הקומפוננט, בהגברה וגם במיקום.

החיתוך האקטיבי השני מתבצע על הסאב וופר ונחתכים ממנו התדרים הגבוהים. השאיפה היא שהסאב יפיק תדרים כמה שיותר נמוכים (מומלץ שלא ינגן מעל 80HZ) אך התנאי לכך הוא כמובן שתוכל לחתוך גם את הסט הקדמי נמוך על מנת שישתלב היטב עם הסאב כך שהם ישלימו אחד את השני.

אם הסט הקדמי יפיק תדרים נמוכים בצורה טובה תוכל לחתוך את הסאב נמוך וזה יגרום לסאב שלך להישמע כאילו גם הוא ממוקם מקדימה למרות שבפועל הוא נמצא בתא המטען (כמובן שאם תדחוף לסאב הספק מטורף הוא ישמע מאחורה בכל מקרה, אבל אנחנו מדברים כאן על מערכת שנועדה להפיק את המוסיקה בצורה נאמנה למקור).

 

ברכב יש יתרון גדול לשימוש בקרוס אקטיבי בלבד (כלומר שנוכל לקבוע את תדר החיתוך לכל דרייבר) משום שבניגוד לבית שבו הדרייברים נמצאים בתיבה ומיקום טובים מאוד, ברכב אנחנו נאלצים להתמודד עם בעיות אקוסטיות (חלל קטן), נפחים משתנים לוופרים ומיקומים שונים לכל דרייבר.

באמצעות קרוס אקטיבי נוכל לשחק עם תדרי החיתוך של כל רמקול ולהגיע לתוצאה טובה יותר. החסרון הוא שקרוס אקטיבי טוב הוא מוצר יקר, נצטרך ערוץ הגברה לכל דרייבר מה שאומר עוד מגברים (ועוד כסף) וכמו כן כיוון המערכת יהיה דבר מסובך ושלוקח זמן רב (בשל אופציות החיתוך השונות). מסיבות אלו שימוש בקרוס הפאסיבי שמגיע יחד עם סט הקומפוננט הוא הרבה יותר פשוט (וזול) וכמו כן גם איתו ניתן להגיע לתוצאות מצויינות.

 

מקווה שעזרתי יותר משסיבכתי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

סליחה על ההטעייה, פשוט טבעי רשמתי

המוזיקה מורכבת מתדרים שונים כשהבאס הוא תדר נמוך, מיד הוא תדר בינוני (בתחום השמיעה) והטוויטר הוא תדר גבוה.
מבלי לשים לב. :oops:

תודה שתיקנת אותי אייל! כמו שאייל הבהיר קיימים רמקולים יעודיים: סאב וופר, וופר, מיד וטוויטר. מהתדר הנמוך עד לגבוה (בתחום השמיעה) בהתאמה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 4 שבועות מאוחר יותר ...

EyalR ואם יש לי ברדיו דיסק אפשרויות של קרוסאובר HPF,LPF (ויש לי גם יציאת RCA לסאבוופר), אז אני לא ממש צריך קרוס אובר ניפרד בשביל להפריד את תדרים שהולכים לסאב לבין תדרים שהולכים למיד + טוויטר , נכון ? (אני מודע שאני צריך קרוס בשביל להפריד תדרים בין המיד לטוויטר)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יופי עוד ת'רד מלפני חודש, איזה כיף.

 

רוב המגברים היום מגיעים עם קרוס ככה שבכל מקרה אתה לא צריך קרוס נוסף. אתה יכול לבחור באיזה קרוס להשתמש, בזה של המגבר או בזה של הרדיו דיסק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קודם כל השתמשתי באופצית החיפוש (מה שהרבה לא עושים פה) ובמקום לפתוח ת'רד חדש, פשוט המשכתי את זה...

שנית נניח שהרמקולים לא מחוברים למגבר, והסאב כן, אז האם הקרוסאובר של הרדיו דיסק מפריד טוב את התדרים ? (רדיו דיסק של PIONEER חדש)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא בטוח שהקרוס תקף גם ליציאות ההגברה של הרדיו דיסק, אם כן אז לא צריכה להיות סיבה שהוא לא יהיה טוב.

 

יכולת לפתוח ת'רד חדש זה לא שצריך את הת'רד הזה כדי להבין מה שאתה שואל/אומר (כמו למשל בת'רד של EMMA).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 7274 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

Guest
הנושא הזה נעול לתגובות.
×
×
  • תוכן חדש...