Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מצולם - החלפת רפידות וצלחות - יונדאי גטס דור ראשון


asafasaf
שימו לב! השרשור הזה בן 2582 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

השבוע החלטתי לבצע בדיקה שגרתית לברקסים. פירקתי את הגלגלים הקדמיים ובדקתי את עובי הצלחות והרפידות. (מדובר בדגם ללא ABS)

 

הרפידות בחצי הדרך, הוחלפו לפני שנתיים בערך. הצלחות לא הוחלפו לפחות ב-3 שנים האחרונות, והן כבר חורגות מהעובי המותר.

מדדתי 16.5 מ"מ כשהמינימום הוא 17 מ"מ.

 

לכן החלטתי לקפוץ ליונדאי-שופ ולקנות רפידות וצלחות (חלופיות). סה"כ 200 ש"ח.

 

(כשמודדים בעזרת קליבר חשוב לדחוף אותו עד הסוף כדי "לדלג" על הקטע הגבוה יותר (והחלוד) של היקף הצלחת, ולמדוד בעצם את עוביה האמיתי.

התמונה נלקחה כמובן אחרי שפירקתי את הצלחות) :

 

zkkoge4zyndz.jpg

 

 

לפני שנתחיל חשוב לי לציין שברור לי שיש המון מדריכים בפורום וברשת להחלפת בלמים. ניסיתי לרכז את כל הלקחים והשיטות שלמדתי מהם ולעבוד לפיהם.

חוץ מזה שעוד מדריך לא יזיק :)

 

מתחילים כמובן בפירוק הגלגלים והרמת חלקו הקדמי של הרכב והנחתו על בוקים לעבודה נוחה ובטוחה.

 

 

yzdr0it2yojz.jpg

 

 

כעת פותחים את בורג הקליפר התחתון (12 מ"מ):

 

i2y2jmzftlhy.jpg

 

 

ומרימים את הקליפר תוך כדי שהוא נע על הציר (הפין) העליון. מזיזים את הקליפר הצידה כדי לשחרר את חלקו העליון:

 

 

d0mmzaqznz4t.jpg

 

 

ובעזרת חוט ברזל או אזיקון מאבטחים את הקליפר לקפיץ של בולמי הזעזועים כדי לא להעמיס על צינור הבלם:

 

xynizgjwtmya.jpg

 

 

lzod5de4ldmo.jpg

 

 

שולפים את הרפידות הישנות, ניתן להיעזר במברג שטוח כדי לחלץ אותן.

 

 

z20ymdimom2y.jpg

 

 

כעת ניתן לפרק את תושבת הרפידות, פותחים 2 ברגים 17 מ"מ ומניחים את התושבת בצד. שימו לב שיש שייבות על הברגים האלה.

 

 

dyznqjz1mdim.jpg

 

 

wzm4nmxywmjc.jpg

 

 

 

מומלץ לפרק את הקליפסים שעליהם יושבות הרפידות, ולנקות בעזרת ספריי בלמים אותם ואת התושבת שלהם.

 

 

myzzg4i0mmw3.jpg

 

 

 

 

hmfmjnkmrzmj.jpg

 

 

 

לאחר מכן מחזירים אותם למקומם בלחיצה קלה.

 

כדי לשחרר את הצלחת פותחים 2 ברגי פיליפס. הפעם הם נפתחו בקלות אבל לפעמים נאלצים להלחם בהם קצת כדי שייפתחו.

 

 

vzxctctn1ylm.jpg

 

 

 

שולפים את הצלחת הישנה (אם היא עדיין תקועה במקומה ניתן לתת לה מספר מכות פטיש כדי לשחרר אותה)

ומנקים מעט את האזור עם ספריי בלמים:

 

 

 

zd5iemotjgyj.jpg

 

 

שמים את הצלחת החדשה במקומה, לא לפני שמנקים אותה בעזרת ספריי בלמים (כדי להוריד את החומר שמצפה אותה למניעת קורוזיה) משני צדדיה.

 

מבריגים את ברגי הפיליפס של הצלחת. ניתן למרוח את התבריג שלהם במעט גריז נחושת כדי שיהיה קל לפתוח אותם גם בפעם הבאה.

 

כעת מחזירים את תושבת הקליפר, ומחזקים את הברגים ל- 65-75 NM. גם עליהם מרחתי גריז נחושת:

 

 

wytymeotl1nn.jpg

 

 

 

 

gug2nze1hwzj.jpg

 

 

 

 

ntuaytygmzyy.jpg

 

 

 

לפני שמניחים את הרפידות החדשות, מגרזים אותן במעט גריז נחושת בנקודות בהן הן נעות בתוך התושבת (כדי שינועו בקלות וללא רעשים),

והן אמורות להיכנס בקלות למקומן.

 

 

 

wuwmninygodm.jpg

 

 

 

 

2nignimyox2y.jpg

 

 

 

רצוי גם לנקות את הפין העליון ולמרוח עליו מעט גריז סיליקון, כדי לאפשר לקליפר תנועה חופשית וחלקה בעת לחיצה על הדוושה:

 

 

 

knmvmmj1lmdm.jpg

 

 

 

לפני שניתן להחזיר את הקליפר, צריך לכווץ את הבוכנה חזרה למקום ההתחלתי שלה כדי לאפשר מקום לרפידות החדשות והעבות יותר.

פותחים את מכסה מילוי נוזל הבלמים בתא המנוע, ובעזרת כלי ייעודי או מלחציים דוחפים את הבוכנה לאט לאט.

 

כדאי לשים לב לנוזל הבלמים ולוודא שהוא לא גולש החוצה מכוסית המילוי תוך כדי הכיווץ. אני הייתי צריך לשאוב קצת כדי שלא יישפך.

 

 

 

nfjbmzehyzzw.jpg

 

 

 

עכשיו ניתן להחזיר את הקליפר למקומו ע"י הלבשה שלו על הפין העליון, ואז הורדה של הקליפר עד שהוא מתיישב חזרה במקומו על הרפידות.

 

סוגרים את הבורג התחתון לפי המומנט הנתון:

 

 

zznnmqwmi24x.jpg

 

 

1umzyzmizdzq.jpg

 

 

וסיימנו עם צד אחד. עושים כמובן את אותו התהליך גם בצד השני, מחזירים את הגלגלים, מורידים את הרכב מהבוקים,

סוגרים את מכסה מיכל נוזל הבלמים, ומפמפמים קצת את דוושת הברקס עד שמרגישים התנגדות. כך בעצם מוודאים שהבוכנה באמת נוגעת ברפידות החדשות.

חשוב לבצע את זה לפני שמתחילים בנסיעה הראשונה!

 

יוצאים לנסיעת מבחן כדי לוודא שהכל תקין ושאין רעשים בבלימה. אצלי היה רעש של חיכוך/שפשוף מתכתי מהגלגל הימני. בהתחלה חשבתי שנסיעה קצרה "תסנכרן" את הרפידות עם הצלחת, אבל זה לא עזר.

פירקתי שוב את הגלגל וגיליתי שמגן הפח שיושב מאחורי הצלחת, פשוט נוגע בה בנקודה מסויימת ומשתפשף בה תוך כדי נסיעה. ניתן בעזרת מברג שטוח או עם היד לכופף אותו חזרה כדי להפריד ביניהם. בדיאגרמה הבאה ניתן לראות במה מדובר:

 

 

hmn4tzkyljni.jpg

 

 

את רוב הכלים והחומרים קניתי באיביי/אלי אקספרס. בהצלחה!

Stay Dirty

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה על השיתוף.

 

דרך אגב מומלץ למדוד את מידת הצלחת בעזרת מיקרומטר בכדי להתגבר על הבעיה שנתקלת בה.

 

מי החאפר שהכניס לך 2 פינים פצילים באום של הנאבה במקום פין פציל אחד במידה הנכונה ?

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני לא מאמין שגנבת לי את המדריך המצולם! תכננתי להעלות אותו בהמשך השבוע! :bad-word:

עבודה מצויינת :mm_yeah:

אני חושב שבנקודה זו כדאי לציין ולהדגיש שמי שלא בטוח במה שהוא עושה - שלא יתעסק לבד עם הבלמים, זה לא צחוק.

 

אגב, באיזה גריז סיליקון השתמשת ומה דורש היצרן?

 

איתמר

"מדינה מפותחת היא לא מדינה בה העניים נוסעים ברכב פרטי אלא מדינה בה העשירים נוסעים בתחבורה ציבורית"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מרק- נכון מאוד, השתמשתי בקליבר כי הוא כבר היה בנמצא, מיקרומטר יוזמן בהזדמנות.

 

לגבי הפין הפציל, לצערי מדי פעם אני נאלץ להגיע למוסכים, כשאין לי כלים או ידע לבצע עבודות מסויימות. במקרה הזה נקרעה הגומייה של הציריה, אז קפצתי למוסך הקרוב שישתמש במכשיר המגניב שיש לו כדי להלביש את הגומיה בלחץ אוויר. (כמובן שאפשר גם בלי המכשיר הזה, אבל כנראה שמיהרתי בזמנו).

כנראה שאז זה קרה.

 

 

איתמר - צר לי, ראיתי את האשכול שלך לגבי חיפוש הצלחות, וידעתי שבטח יגיע בקרוב מדריך מצולם מכיוונך... כמובן שיהיה נהדר אם תעלה אחד כזה.

 

לגבי גריז הסיליקון וגריז הנחושת, זה טיפ שגנבתי ל ERIC THE CAR GUY, אני לא בטוח אם היצרן דורש את זה במקרה הזה.

 

בכל מקרה, השתמשתי בגריז של CARLUBE (CARPLAN) שאפשר להשיג אצל היבואן:

 

http://www.carplan.co.il/sg_product~XSG070~10~0.htm

 

אבל אין להם את גריז הנחושת אז נאלצתי להזמין מאיביי:

 

http://www.ebay.com/itm/587405-Carlube-Copper-Grease-Multi-Purpose-/331109826698?pt=UK_Vehicle_Oils_Lubricants_Fluids&hash=item4d17af008a

Stay Dirty

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני חושב שבנקודה זו כדאי לציין ולהדגיש שמי שלא בטוח במה שהוא עושה - שלא יתעסק לבד עם הבלמים, זה לא צחוק

איתמר

 

אני מסכים איתך שמי שלא מבין לא יתעסק בזה, אבל איך נלמד אם לא נתעסק?

אם יש פה מישהו מאזור ירושלים שמתכנן להחליף בלמים בזמן הקרוב ומסכים שאבוא ללמוד ולצפות אני אשמח :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עבודה יפה.

ראוי לציין קשירה של הקליפר, שימוש בכלי יעודי להחזרת הבוכנה למקום התחלתי, ושימוש במפתח מומנט להידוק.

 

לדעתי, לא צריך לגרז את הברגים בגריז נחושת.

 

לתושבת הרפידות בדרך כלל קוראים "מסגרת הקליפר".

 

מדידה של עובי הדיסק צריך לבצע ב 5-6 נקודות שונות על פני השטח שלו. לסובב כל פעם בכ-60 מעלות ולמדוד, כל פעם בגובה שונה (כלומר במרחק שונה ממרכז הדיסק, עד כמה שכלי מדידה מאפשר). רצוי כמובן להשתמש במיקרומטר.

 

קניתי אחד זול בדיוק למטרה הזו. בטוח שהדיוק לא משהו אבל למדידת עובי דיסק זה מספיק. y4ejazuj.jpg

 

מצרף שירשור זה לדף הפרוייקטים של האתר, כל הכבוד!

עריכה אחרונה על ידי Buki

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מסכים איתך שמי שלא מבין לא יתעסק בזה, אבל איך נלמד אם לא נתעסק?

אם יש פה מישהו מאזור ירושלים שמתכנן להחליף בלמים בזמן הקרוב ומסכים שאבוא ללמוד ולצפות אני אשמח :)

 

מהסיבה הפשוטה שיש כאן קשר יחיד וישיר לבטיחות, בניגוד לדברים פשוטים יותר (או מסוכנים פחות) כמו החלפת פלאגים או פילטר שמן, שם במקרה הגרוע אתה עושה נזק למנוע אבל לא מסכן את החיים שלך ושל הסובבים אותך.

 

איתמר

"מדינה מפותחת היא לא מדינה בה העניים נוסעים ברכב פרטי אלא מדינה בה העשירים נוסעים בתחבורה ציבורית"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מחזק.

אומנם יצא לי להחליף לא מעט רכיבים ברכב שלי, אבל בבלמים - אני לא נוגע. תיאורטית? זה אחד הדברים הקלים יותר להחלפה. יש לי מספיק ספרות טכנית על הרכב וגם את הידע לעשות זאת. בכל זאת, אני לא מעוניין לקחת אחריות על מרכיב בטיחותי שכזה. מעדיף לשלם למוסך שעת עבודה ועל הדרך לנצל את ההזדמנות שהרכב למעלה ולבצע סקירה מעמיקה יותר אודות שאר המכלולים.

 

 

אסף - ח"ח על כתיבת המדריך המפורט. אני מחכה לעדכון שלך כשתחליף את הבלמים בציר האחורי (עם כיוון בלם היד כמובן).

M-TECH E46

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • שנתיים מאוחר יותר...

מדריך מעולה ועבודה יפה.

אצלי יש עדיין תמונות המחלפת הרפידות שאסף עשה ב107 שלי לפני כחצי שנה.

גם אני שאלתי את עצמי למה אנשים בפורום מחליפים לבד ברקסים ולא נכנסים למוסך בנושא כ"כ רגיש.

אחרי שראיתי את אסף מחליף (ובטח יש עוד אנשים כמוהו) ואת רמת ההקפדה, אני שקט יותר כשהוא מחליף מאשר כשהחלפתי במוסך.

אני בטוח שגם המוסך שלי רציני ולא מזלזל, אבל לך תדע מה בדיוק נפל על המוסכניק באותו יום וכמה הוא טרוד בטלפונים או ממהר לשחרר את הרכב הבא. כשאתה מחליף לבד (כלומר ביחד עם מישהו רציני שמבין), לדעתי, רמת העבודה וההקפדה על הפרטים, גבוהים יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 2582 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...