תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פיגו
  • פיגו 205
  • פיג'ו 205 – סקירה היסטורית

    פיגו 205

    בתחילת 1983 הוצגה לראשונה פיג'ו 205, שהפכה במהרה לאחת מהמכוניות המוצלחות ביותר של פיג'ו. סקירה היסטורית לרגל יום ההולדת ה-30 לדגם.

    • 09-12-2012
    • מאת: חן פרחי

    בתחילת שנות ה-70 גילה עולם הרכב פלח שוק חדש - מכוניות סופר מיני. בזה אחר זה הציגו יצרנים רבים מכוניות קטנות למדי במבנה האצ'בק, אך מרווחות דיין, כך שיכלו להוות תחליף הולם למשפחתיות קטנות. הסנונית הראשונה הייתה הפיאט 127 שהוצגה ב-1971, ומיד אחריה הוצגה רנו 5 הצרפתית. פיג'ו ורנו, שהייתה באותה העת חברה ממשלתית, היו מתחרות צמודות למדי בשוק הצרפתי הגדול ובמשך שנים ארוכות ייצרו דגמים מקבילים שהתחרו על פלחי שוק דומים. ברגע שנודע לפיג'ו שרנו עומדת להציג סופר מיני חדשה החלו בפיג'ו בפיתוח סופר מיני משלהם, במבנה דומה.

    המכונית שהוצגה ב-1972 נקראה "104" והייתה בעלת 5 דלתות ועיצוב עצמי של פיג'ו. המכונית החדשה הציעה סדרת מנועים חדשה שהורכבו בהטיה כשתיבת ההילוכים שכנה מתחתיו. בניגוד לרנו 5 שהציעה עיצוב חמוד וחידוש בדמות פגושי פלסטיק, ה 104 נראתה כמו פיג'ו טיפוסית - שמרנית ומכובדת, מראה מושך לא היה אחד מיתרונותיה. ה-104 הוצעה למכירה ב 3 נפחי מנוע - 954 סמ"ק, 1124 סמ"ק ומאוחר יותר גם 1219 סמ"ק. כל המנועים היו בעלי גל זיזים עליון שהונע ע"י שרשרת ארוכה. למרות מראה לא מושך, זכתה ה-104 להצלחה מכובדת והשלימה עבור פיג'ו קו מוצרים מצליח למדי.

    בשנת 1976 השלימה פיג'ו את השתלטותה על סיטרואן שנקלעה לקשיים כלכליים וזו הציגה את הסיטרואן LN, שלא הייתה אלא פיג'ו 104 עם מרכב 3 דלתות תכליתי. שנתיים מאוחר יותר הציגה סיטרואן את הויזה - סופר מיני חדשה שהתבססה על מכלולי ה-104 אך השתמשה בפלטפורמה שונה, שפותחה כמה שנים לפני כן. הויזה זכתה להצלחה סבירה למדי, ויחד עם ה-104 השלימה עבור קונצרן פיג'ו כמות מכירות נאותה.
    מתיחת הפנים שעברה הויזה ב-1981 הפכה אותה לנאה בהרבה וכיול השלדה העדיף הפך אותה למכונית טובה ומודרנית בהרבה מה-104 המזדקנת. דבר זה הביא את פיג'ו להחלטה שזמנה של ה-104 הגיע, וזו בדיוק העת לפיתוח יורשת ראויה. הפעם הוחלט שעיצוב המכונית יימסר לידי מעצב חיצוני והבחירה בפינינפארינה האיטלקי, עמו היו לפיג'ו קשרי עבודה ארוכים, נראתה טבעית לחלוטין.

    פיג'ו 104

    פינינפארינה עיצב מכונית סופר מיני חמודה ותכליתית, גם אם לא חדשנית כמו פיאט אונו, במרכב 5 דלתות, כשגרסת 3 דלתות תוכננה להופיע מעט מאוחר יותר. גם עיצוב הפנים היה פשוט ותכליתי, ללא חדשנות כלשהיא למעט לוח המחוונים הדו קומתי, שבו נוריות האזהרה שכנו קומה נפרדת מהמחוונים עצמם.
    מאילוצי תקציב פיג'ו החליטו להמשיך להשתמש ביחידות הכוח של ה-104 ובכמה שיותר מיכלולים קיימים, למעט מנוע ה-1219 סמ"ק שהושמט מהמבחר ובמקומו הוצג מנוע בנפח 1360 סמ"ק. כמו רוב מכוניות תחילת שנות ה-80 שהוצגו באותה העת, תוכננה המכונית החדשה להיות מורכבת באוטומציה מלאה במפעלי פיג'ו בעיר סושו בצרפת. ברור היה ששם המכונית חייב לכלול את הספרה 0 באמצע ובפיג'ו החליטו על השם 205, גם כדי להתנתק מסדרת ה-04 סופית.

    מערך המיתלים היה זהה לזה של הויזה - מתלי מק'פרסון קדמיים ומוט פיתול אחורי שנתמך ע"י זוג בולמי זעזועים. כמו בכל מכוניות פיג'ו באותה העת, בולמי הזעזועים יוצרו ע"י פיג'ו עצמם ולא נקנו מספקי חוץ.
    המכונית החדשה הוצגה בהשקה צנועה, בוודאי בהשוואה לאונו של פיאט שהושקה באותה העת, אולי בשל החשיבות הפחותה עבור פיג'ו עצמה שלא ממש נזקקה להצלחת המכונית, שלא כמו פיאט באותה העת. עיתונות הרכב שנכחה בהשקה דיווחה על שיפור עצום מהמכונית אותה החליפה, בעיקר בתחום התנהגות הכביש, מבלי לפגוע בנוחות הנסיעה המצוינת. ביקורת נמתחה על המרחב הפנימי, בעיקר ליושבי המושב האחורי, וכן על האבזור הדל יחסית. המכונית החלה להימכר בתחילת 1983 וזכתה להצלחה גדולה שהפתיעה מעט את אנשי פיג'ו. יחד עם ה-305 וה-505 השלימה המכונית קו מוצרים אטרקטיבי עבור פיג'ו. בניגוד לפיג'ו 104 שהייתה בעלת תדמית מבוגרת, פיג'ו 205 קרצה לצעירים וכמובן שהנפגעת העיקרית הייתה מתחרתה המושבעת מבית, הרנו 5.

    פיג'ו 205

    כשהם מודעים ליכול הדינאמית של המכונית, הוחלט בפיג'ו על פיתוח גרסה ספורטיבית למכונית. הגרסה הבכירה בתחילת השיווק הייתה ה-GT שהשתמשה במנוע ה-1360 סמ"ק, שבעזרת מאייד כפול סיפק 80 כוחות סוס. אך פיג'ו רצתה לנגוס בפלח השוק של הגולף GTI ומתחרותיה, לא פחות.
    בתחילת 1984 הציגה פיג'ו את ה-205GTi שהוצעה במרכב 3 דלתות בלבד, חדש ושונה למדי בעיצובו ממרכב ה-5 הדלתות. ה-GTI השתמשה במנוע ה-XU  של סיטרואן BX בנפח 1.6 ליטר עם הזרקת דלק שסיפק 105 כוחות סוס ותיבת הילוכים ידנית בת 5 הילוכים. בניגוד לדגמי פיג'ו 205 האחרים, תיבת ההילוכים שכנה לצד המנוע. בנוסף, פיג'ו ביצוע במכונית שינויים די מקיפים - המתלים הוקשחו, הותקנו מוטות מייצבים ופנים המכונית שודרג בהתאם.

    ה-GTi זכתה לביקורות מחמיאות ביותר והסתבר שלא נשאה את שילוש האותיות המקודש לשווא. אמנם הביצועים לא היו מסעירים, אך התנהגות הכביש הייתה ברמה אחרת לחלוטין משל מתחרותיה, והיא הייתה מהנה להפליא לנהיגה. לא רק שה-GTI זכתה להצלחה מסחררת, אלא שהיא שינתה לחלוטין את פני פיג'ו והפכה אותה את תדמיתה בין לילה מחברה מבוגרת שפנתה בעיקר לקהל מבוגר ושמרן, לחברה דינאמית וצעירה. ללא ספק, הצלחת ה-GTI  העניקה למכירות המכונית זריקת מרץ רצינית והצלחתה הפתיעה בהחלט את אנשי פיג'ו.

    פיג'ו 205GTI

    באותה שנה נוספה גרסת דיזל למכונית בנפח 1769 סמ"ק, בהספק של 61 כוחות סוס, שהציגה ביצועים מתונים אך צריכת דלק מעולה. בשנת 1985 נוספה גרסת קבריולט למכונית, שצוידה במנוע ה-1.4 ליטר או ה-1.6 ליטר המוזרק שנקראה CTI ויוצרה באיטליה דווקא.
    בשנת 1986 הוצגה הגרסה האוטומטית של המכונית. מנוע ה-1.6 ליטר שודך לתיבה אוטומטית בת 4 מהירויות, כמו ב-305, כשסימן ההיכר שלה היה מכסה מנוע תפוח, כמו ב-GTi. באותה שנה עלה גם הספק מנוע ה-1.6 ליטר של ה-GTI ל-115 כוחות סוס, על חשבון המומנט.

    מעט לאחר מכן הציגה פיג'ו את ה-GTi המוחלטת - ה-1.9 ליטר. פיג'ו 205GTi המוכרת צוידה במנוע XU בנפח 1.9 ליטר בעל הזרקת דלק (מנוע זה הוצג מעט קודם לכן בסיטרואן BX) שסיפק 130 כוחות סוס ושיפור גדול בזמינות הכוח, נקודת תורפה ידועה של גרסת ה-1.6 ליטר. גרסת ה-1.9 ליטר קיבלה חישוקי גלגלים גדולים יותר, בקוטר 15 אינטש', ובלמי דיסק בגלגלים האחוריים. למרות שנוספו בסך הכל 15 כוחות סוס, השיפור בביצועים היה משמעותי מאד וסוף סוף הציעה ה -GTi ביצועים שהשלימו את ההתנהגות המהנה. עם נתון תאוצה של 7.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות סופית של 206 קמ"ש, הייתה ה-205GTi אחת הקומפקטיות החמות המהירות ביותר.

    בסוף 1987 הוצאו המנועים הבסיסיים המיושנים לגמלאות ואת מקומם תפסה סדרת מנועים חדשה שפותחה לכבדו מחליפת הסיטרואן ויזה - היא סיטרואן AX. סדרת מנועים זו נקראה TU ולמרות הנפחים הזהים מדובר במנועים חדשים לחלוטין, שהפעם הורכבו ללא ההטיה שאפיינה את המנועים המוחלפים. באותה הזדמנות עוצב פנים המכונית מחדש ושודרגו רמות הגימור. המנועים החדשים שיפרו מאד את יכול המכונית, ובתוספת כיול מחודש של המתלים, הפכה פיג'ו 205 למתחרה ראשונה במעלה לפיאט אונו.

    יכולתה הגבוהה של המכונית ומצב כלכלי טוב, גרמו לפיג'ו להיכנס לתחום הספורט המוטורי, ממנו נעדרו לחלוטין שנים ארוכות. בפיג'ו החליטו להתחרות במרוצי הראלי, ולכן פיתחו מכונית בעלת מנוע מרכזי והנעה כפולה שנקראה 205T16. למכונית היו כנפיים תפוחות, על מנת שיכילו את הגלגלים הגדולים. המכונית התחרתה במרוצי הראלי בין השנים 1984 ל-1986 וזכתה להצלחה נאה למדי, עד ששרשרת תאונות חיסלה את קבוצה B כליל.
    בסוף 1988 החליטה פיג'ו להציע גרסה זולה ל-GTi וזו נקראה פיג'ו 205 ראלי. כמו ה-GTi הוצעה הראלי במרכב 3 דלתות בלבד אך במקום מנוע ה-1.6 ליטר המוזרק הותקן בה מנוע TU בנפח 1294 סמ"ק בעל זוג מאיידים כפולים, כמו באלפות הקלאסיות. למרות הנפח הזהה לזה של מנוע הטלבו סמבה ראלי, המנוע אינו זהה ואף לא דומה. הספק המנוע היה 103 כוחות סוס מכובדים והביצועים היו טובים. כמובן שרמת הגימור והאיבזור הייתה נמוכה יותר שכן הכוונה הייתה להציע גרסה זולה יותר מה-GTi.

    פיג'ו 205

    בתחילת שנות ה-90 החליטו בפיג'ו כי זמנה של פיג'ו 205 הגיע ומי שזירזה את ההחלטה על פיתוח יורשת הייתה הרנו קליאו שהוצגה בתחילת 1991. הקליאו הייתה מכונית חדשה לחלוטין, ולפחות על הנייר הייתה מודרנית יותר מה-205, מה שעתיד היה לסייע לה במכירות בשוק היעד העיקרי - השוק הצרפתי. בפיג'ו החליטו על צעד לא שגרתי. ל-205 לא קמה יורשת ישירה, אלא זוג מכוניות - אחת קטנה יותר והשנייה גדולה יותר, קומפקטית בגודל מלא שיועדה להחליף גם את ה-309. בשנת 1991 הוצגה פיג'ו 106 שהתבססה מכאנית על ה-205 ונועדה להיות המכונית הקטנה יותר. בשנת 1993 הוצגה פיג'ו 306 שהייתה קומפקטית בגודל מלא. מהר מאוד הסתבר לפיג'ו ששניהן לא ממש החליפו את ה-205. זו מצידה המשיכה להיות רבת מכר ולא איבדה מקסמה עם השנים.

    בשנות ה-90 הציעו פיג'ו גרסאות מיוחדות שנקראו "המספר החזק" ו "רולאן גרוס" והמכונית פשוט סירבה למות, למרות שסדר העדיפויות של עולם הרכב השתנה מאד באמצע שנות ה-90, כשבטיחות, איכות ואיכות הסביבה החלו לתת את הטון.
    מחליפתה הישירה של פיג'ו 205 הופיעה רק ב-1997, הייתה זו פיג'ו 206 שהשלימה את סדרת ה-06 של החברה. למרות הצגת ה-206, שהייתה מכונית מודרנית ונאה, המשיכה ה-205 להימכר היטב ורק ב-1999 ירדה סופית מקו הייצור.

    במהלך השנים הורכבו 5.3 מיליון מכוניות, מספר עצום שמעיד על הצלחה גדולה. תחזוקתה הפשוטה והזולה גרמו לה להפוך לפופולארית מאד במדינות מתפתחות, לכן היא הורכבה בספרד, אינדונזיה, צ'ילה וטיאוון.
    פיג'ו 205 תיזכר כמכונית מעולה, שאמנם לא הייתה פורצת דרך וחדשנית אך ידעה לשלב נוחות צרפתית אופיינית עם התנהגות כביש מעולה ומהנה, כל זה מלווה בהרבה חן וקסם. היא תיזכר תמיד כאחת המכוניות המוצלחות ביותר של היצרן הצרפתי.

    בואו לדבר על פיג'ו 205 בפורום האספנות שלנו - לחצו כאן!

    פיג'ו 205

    dddd