תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

המדריך המקוצר ליבואן המתחיל

חושבים להביא לארץ רכב ביבוא אישי? כדאי שתקרוא את המדריך הבא שיעשה לכם קצת סדר בראש. מה מותר, מה אסור, מה כדאי להביא ומה לא. מדריך ליבואן המתחיל, באדיבות מערכת CarsForum.

  • 07-06-2010
  • מאת: מערכת CarsForum

היבוא האישי הוא הילד הרע, הכבשה השחורה, של שוק הרכב בישראל. יבואני הרכב הרישמיים, אלו שאתם מכירים את אולמות התצוגה שלהם ברחוב המסגר בת"א, לא אוהבים אותו. גם משרד האוצר ומשרד התחבורה מנסים פה ושם לשים מקלות בגלגלים ולהאט את קצב יבוא המכוניות האישי. בפועל, כנראה שכוחות השוק חזקים משניהם והיבוא האישי הפך לפופולארי מאוד בשנים האחרונות. מעל 3200 מכוניות הגיעו ארצה ביבוא אישי בשנת 2009, עשרות אחוזים יותר יחסית לשנת 2007.

מה זה בכלל יבוא אישי?

לכל דגם רכב שמשווק בישראל באופן סדיר יש יבואן רשמי אחד. למשל - קמור רכב הם היבואן הרישמי של ב.מ.וו, רי-מוטורוס מייבאים את קיה  או צ'מפיון שהם היבואן של סקודה, סיאט, אודי ופולסוואגן. רוב רוכשי הרכב נכנסים ישירות לסוכנות המכירה של היבואן הרשמי, מסתכלים, בודקים, שואלים, עושים נסיעת מבחן ומזמינים רכב.

אבל יש גם דרך אחרת - היבוא האישי. כל אזרח ישראלי רשאי לייבא בעצמו עד שני כלי רכב לשימושו האישי בכל שנה. כל מה שצריך לעשות זה לקנות את הרכב בחו"ל, להעלות אותו על אונייה ולהשיט אותו ארצה.

טוב, אולי זה לא כל כך פשוט. יש לא מעט הגבלות על היבוא האישי, עליהן תוכלו לקרוא בהמשך המדריך.

כל הבלאגן הזה משתלם בכלל?

וובכן, זה לא תמיד משתלם.

כשרוכשים רכב ביבוא אישי, חוסכים את פערי התיווך של יבואן הרכב הרשמי. מצד שני, כלקוח קטן שמוביל רכב בודד עלות ההובלה ועמילות המכס גבוהה יותר. כמו כן, יש לאתר רכב טוב במחיר משתלם אצל דילר בחו"ל או להיעזר בשירותיהם של סוכנויות היבוא האישי. ועל כל אלו להוסיף את הבירוקרטיה שיש לעבור במכס ובמשרד הרישוי עד לקבלת רישיון הרכב.

כשמדובר ברכבים זולים זה פשוט לא משתלם. היבוא האישי הופך למשתלם בדגמים יקרים ומאובזרים במיוחד, שניתן למצוא בחו"ל במחירים מפתים, כמשומשים או כחדשים.

ג'יפ צ'ירוקי

ג'יפ גרנד-צ'רוקי - המכונית הפופלארית ביותר ביבוא אישי בשנת 2009.

מה היתרונות של היבוא האישי?

* רוב היבואנים לא מביאים ארצה את כל קשת הדגמים ורמות האבזור של היצרן. כשאתם מזמינים בעצמכם את הרכב בחו"ל, כמעט כל אפשרויות האבזור פתוחות עבורכם, לרוב במחירים זולים יותר משל היבואן הרשמי.  

* אין חובה לייבא ארצה רכב חדש לחלוטין. בחלק מהמקרים תוכלו לרכוש בחו"ל רכב כמעט-חדש במחיר משתלם מאוד ולחתוך בצורה משמעותית את מחיר הרכישה.

* אין דרך אחרת לייבא ארצה רכבי אספנות.

יש גם חסרונות?

היבואנים הגדולים בוודאי לא אוהבים את הרעיון וחלקם יערימו עליכם קשיים בהמשך הדרך, למשל כשתבקשו לקבל שירות לרכב במוסכים המורשים שלהם.

במידה ודגם הרכב שרכשתם אינו נמכר באופן סדיר בישראל אתם עלולים להיתקל בבעיה רצינית עם זמינות חלקי החילוף. כל תקלה או טיפול שגרתיים עלולים לגרור השבתה של הרכב לתקופה ארוכה, עד שיגיעו החלקים המתאימים מחו"ל.

ההתעסקות עם הדילר בחו"ל, עם חברת ההובלה, עם המכס הישראלי ועם רשות הרישוי עוברת דרך לא מעט בירוקרטיה ודורשת התרוצצות וגם קצת עצבים. אפשר לעבור את כל זה לבד, ואפשר גם להיעזר בשירותיהם של סוכנויות היבוא האישי שישמחו לעזור לכם לצלוח את הבירוקרטיה, תמורת תשלום כמובן.

מה בכלל מותר לי לייבא לארץ?

יש כמה הגבלות על הרכבים שמיובאים ארצה באופן אישי. להלן העיקריות שבהן:

* גיל הרכב המיובא - גיל הרכב המיובא לא יעלה על 24 חודשים. במילים אחרות, מהיום בו יוצר הרכב במפעל ועד ליום בו קיבל הרכב רישוי ישראלי יחלפו לכל היותר שנתיים. אופציה נוספת היא יבוא של רכב אספנות - רכב שגילו 30 שנים ומעלה. אולם רכבים כאלו ירשמו בארץ כרכבי אספנות, עם כל ההגבלות המשתמעות מכך.

* סוג הרכב - יבוא אישי מותר רק לרכבים פרטיים - כלומר רכבים במשקל של עד 3.5 טון עם 8 מושבים לכל היותר. אם תמיד חלמתם על יבוא אישי של אוטובוס קומותיים מלונדון, כנראה שתצטרכו למצוא דרך אחרת להגשמת החלום.

אוטובוס קומותיים.

אוטובוס קומותיים, שלא יגיע לארץ ביבוא אישי.

* בקרת יציבות (ESP) - כל רכב פרטי שמיובא לארץ משנת 2010 והלאה מחויב בבקרת יציבות, והרכבים ביבוא אישי אינם יוצאי דופן במובן זה.

* תקינה - רכב שמיוצר באירופה מחויב בתקינה אירופאית (EC או EEC). רכב שמיוצר באמריקה צריך לעמוד בתקינה הפדראלית של ארה"ב (MVSS). במילים אחרות, לא תוכלו לייבא מכונית קיט שהורכבה באיזה מוסך נידח במדבריות מקסיקו, רק רכבים "תקניים" שיוצרו  ע"י יצרן רכב גדול ומוכר.

הגבלה נוספת חלה על רכבים ששופרו בסדנאות חיצוניות. הרכב המיובא לארץ צריך להיות מקורי, כפי שיצא משערי המפעל בחו"ל וללא שיפורים או שדרוגים כאלו ואחרים.

*ארץ המקור - לא ניתן לייבא מארה"ב מכונית שיוצרה באירופה ולא ניתן לייבא מאירופה מכונית שיוצרה בארה"ב.

* דלק - מותר יבוא של כלי רכב מונעי בנזין, סולר או רכבים היברידיים בלבד.

* תאונות - אסור לייבא לארץ רכב שעבר תאונה או רכב שהורד מהכביש.

* יבואן רשמי - אי אפשר לייבא ארצה רכב מיצרן שאינו משווק באופן סדיר בארץ. חולמים על למבורגיני חדשה? עד שלא תפתח בארץ סוכנות למכירת למבורגיני, לא תוכלו לייבא אחת חדשה ארצה, רק למבורגיני אספנות.

* פנסים - במידה והרכב מיובא מארה"ב, קנדה או מקסיקו, יש לוודא כי פנסי הרכב מותאמים לתקן האירופאי או שניתן לרכוש לו בארץ פנסים בתקן האירופאי. סעיף זה נשמע קטן ופעוט, אבל כדאי לשים לב לעובדה שלא מעט רכבים לא קיבלו רישוי ישראלי כיוון שאינם משווקים כלל באירופה ואין להשיג עבורם פנסים בתקינה אירופאית.

* אישור שירות - יש להחתים את יבואן הרכב הרשמי או את אחד המוסכים המורשים שלו על טופס בו מצהירים כי הם מכירים את המערכות הטכניות ברכב המיובא ומתחייבים לטפל בו ולספק לו חלקי חילוף בעתיד.

פורד מוסטנג

מוסטנג - עשרות רכבים התקשו לקבל רישוי ישראלי בגלל העדר פנסים בתקינה אירופאית.

עוד כמה מילים על אישור השירות

כמו שכבר כתבנו, היבואנים הרשמיים לא ממש אוהבים את היבוא האישי ולא תמיד שמחים לספק אישורי שירות לכל דורש. המוסכים ברשת השירות של היבואן כבולים תחת המגבלות של היבואן, ובדרך כלל לא יספקו אישורי שירות ללא אישור מהיבואן. רק חלק מהיבואנים מספקים אישורי שירות בקלות יחסית, השאר מסרבים סירוב גורף או דורשים תשלום גבוה בעד אישור זה.

אבל אל דאגה, לכל בעיה יש פתרון.

חלק מהיצרנים מעניקים לרכבים שלהם אחריות בין-לאומית, אותה חייב היבואן הרשמי לכבד על אפו ועל חמתו. במקרים אחרים, בהם מסרב היבואן להעניק אישורים באופן גורף, מאשר משרד התחבורה להחליף את האישור של המוסך המורשה באישור ממוסך אחר, שאינו מורשה יבואן.

אוקיי, אני אטפל באישורים אחר כך. מה לגבי מיסים?

נושא המיסוי מעט סבוך, אולם ננסה לפשטו כאן על קצה המזלג.

ישנן שתי רמות מיסוי עיקריות לכל סוג רכב.

רכב חדש (עד גיל שנתיים) -

אם הרכב מיוצר ומיובא ממדינה איתה יש לישראל הסכם סחר (מדינות האיחוד האירופאי, ארה"ב, קנדה, מקסיקו וטורקיה) - מס של 113%.

אם הרכב מיוצר במדינה שאיתה אין לישראל הסכם סחר (למשל יפן או קוריאה) או שהרכב מיוצר במדינה לה יש הסכם סחר אבל מיובא ממדינה אחרת (כאשר האיחוד האירופאי נחשב למדינה אחת לצורך עניין זה) - מס של 128%.

רכב אספנות (שגילו מעל 30 שנה) -

אם הרכב יוצר ומיובא ממדינה איתה יש לישראל הסכם סחר (מדינות האיחוד האירופאי, ארה"ב, קנדה, מקסיקו וטורקיה) - מס של 100%.

אם הרכב יוצר במדינה שאיתה אין לישראל הסכם סחר (למשל יפן או קוריאה) או שהרכב מיוצר במדינה לה יש הסכם סחר אבל מיובא ממדינה אחרת (כאשר האיחוד האירופאי נחשב למדינה אחת לצורך עניין זה) - מס של 115%.

רכב היברידי (בדרגות זיהום אוויר 1,2) -

אם הרכב מיוצר ומיובא ממדינה איתה יש לישראל הסכם סחר (מדינות האיחוד האירופאי, ארה"ב, קנדה, מקסיקו וטורקיה) - מס של 51%.

אם הרכב מיוצר במדינה שאיתה אין לישראל הסכם סחר (למשל יפן או קוריאה) או שהרכב מיוצר במדינה לה יש הסכם סחר אבל מיובא ממדינה אחרת (כאשר האיחוד האירופאי נחשב למדינה אחת לצורך עניין זה) - מס של 62%.

כמו כן, ישנה הפחתת מיסוי של אחוזים בודדים נוסף על האחוזים שכתובים מעלה לרכבים בעלי דרגת זיהום אוויר נמוכה (ההפחתה גדלה ככל שמדד זיהום האוויר של הרכב קטן) והפחתת מיסוי נוספת על רכבים שנרכשו משומשים בחו"ל.

את שווי הרכב לצורך חישוב המס קובע שמאי של המכס. ערכו של הרכב לצורך חישוב המס מתבסס על עלויות היבוא הכוללות של הרכב, כלומר מחירו של הרכב בחו"ל כולל עלות השילוח ארצה. השמאי של המכס אינו חייב לקבוע את שווי הרכב על סמך החשבוניות עליהן הצהרתם, והוא רשאי לקבוע את ערכו של הרכב על סמך מחיר המחירון של הרכב.

לסיכום - יבוא אישי או שלא?

יבוא אישי של רכב חדש יכול לחסוך עשרות ולפעמים אפילו מאות אלפי שקלים בהשוואה למחירו הרשמי אצל היבואן הרשמי. מצד שני, עם החיסכון הזה אתם מאבדים את הביטחון שנותן מערך השירות המסודר של היבואן הרשמי.

התשובה לשאלה "כדאי או לא?" אינה פשוטה כל כך בחלק מהמקרים.

כאשר מדובר ברכבים זולים ופשוטים יחסית, התשובה פשוטה - לא כדאי.

כאשר מדובר ברכבים אקזוטיים שאינם משווקים בארץ כלל או ברכבי אספנות - כדאי, היות ואין דרך אחרת לייבא אותם ארצה.

כאשר מדובר ברכבים שכן משווקים בארץ התשובה אינה פשוטה כל כך. בחלק מהמקרים הפרשי המחירים בין היבוא הסדיר ליבוא האישי גדולים כל כך שהם מצדיקים את הסיכון הכרוך ביבוא אישי. במקרים אחרים ההפרש קטן יותר ואז ההחלטה כולה שלכם. עשו את שיעורי הבית, בדקו את המחירים בסוכנויות היבוא האישי, באתרי מכירת הרכב הבין-לאומיים וכמובן אצל היבואנים הרשמיים. כשהיו לכם מספרים מול העיניים תדעו להחליט טוב יותר האם זה באמת משתלם לכם.

פורש פנמרה

dddd