תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

הסבה לגז - כל מה שרציתם לדעת

כבר היום 18 מיליון כלי רכב בעולם נוסעים על גפ"מ אוטומטיבי. האם הרכב שלכם יהיה הבא בתור שיצטרף למהפכת הגז שמגיעה לישראל?

  • 23-10-2012
  • מאת: אלדן | צילום: Kiril Havezov

זה לא סוד שמחירי הדלק נמצאים בעלייה מתמדת. בהסתכלות קדימה, מדובר במגמה שעתידה להתמשך ולהשפיע על ההוצאות החודשיות של כולנו. ניתן לראות כי המצב הקיים, יחד עם שינויי המגמות בעולם, דחק רבים בחיפוש אחר אלטרנטיבות ותחליפי דלק נקיים - כל אלו הביאו לזיהוי היתרונות שבהנעת רכב בגז.

אז איך זה בעצם עובד?

הנעת רכב בגז, מחייבת הוספת מערכת גז למערכת הבנזין של הרכב, או שילובו במערכת הנעת הרכב כבר באלשלב ייצור הרכב (כפי שעושות יצרניות הרכב הגדולות, דוגמת יונדאי, פיאט ושברולט). הסבת רכב לגז, אפשרית כמעט לכל כלי הרכב הממונעים בבנזין (כ-5% מכלי הרכב לא מתאימים להסבה לגז מסיבות שונות). עם זאת, כיום עדיין אין תקן אירופי המאפשר הסבת רכבי דיזל לגז. 

המעבר ממערכת הבנזין לגז נעשה באופן אוטומטי, וניתן לעבור ממערכת אחת לשנייה בלחיצת כפתור. כאשר נגמר הגז ברכב, הרכב חוזר לשימוש בבנזין (אוטומטית) וממשיך בנסיעה (אינו מוגבל בטווח הנסיעה כמו הרכבים החשמליים).

קיימים מיכלים שונים של מערכות גז המאפשרים קיבולת שונה (ובהתאם - מרחק נסיעה שונה בין התדלוקים). כיום בארץ, המיכלים הגדולים ביותר הם בגודל של 140 ליטר (ייעודיים בעיקר לרכבי PICK-UP ולרכבי 4X4 זוללי דלק). מרבית המיכלים נעים בגודל שבין 50 ל-90 ליטר.

בעולם

גז הידוע כגפ"מ אוטומטיבי הוא הדלק האלטרנטיבי מספר אחת בעולם (הרבה לפני רכבים היברידיים, חשמליים, מונעי-מתאן וכו'). כיום נוסעים כ- 18 מיליון כלי רכב המונעים בגז (LPG), בעיקר במדינות ה-OECD (כגון אוסטרליה, איטליה, קוריאה הדרומית, גרמניה, הולנד וצרפת).

התחום נהנה בעולם מצמיחה חסרת תקדים, בעיקר לאור ההכרה ביתרונות האקולוגיים של הגז, הן במדינות ה-OECD והן במדינות מתפתחות. התקן האירופי,שמחייב התקנת שסתום בטיחות (MULTIVALVE) איפשר את הרחבת תקנות החנייה וכיום ניתן לחנות עם רכבי גז בחניונים תת-קרקעיים ברוב מדינות ה-OECD. סוגי הרכב המונעים בגפ"מ אוטומטיבי בעולם רבים ומגוונים: מרכבים פרטיים, רכבי 4X4, פיק-אפים, טנדרים, ואנים ואפילו קטנועים זעירים (דוגמת אלה שבתאילנד ובהודו).

ובארץ?

גם בארץ מחלחלת ההכרה שהגז לרכבים הוא הפיתרון הירוק והיעיל ביותר בתחום התחבורה: מנתוני הועדה הבינמשרדית למיסוי ירוק (2008), עולה כי הגז לתחבורה הוא בעל מקדם הזיהום הנמוך ביותר מבין כלל הדלקים האחרים.

לאור הערכים האקולוגיים הקיימים, נקבע כי מס הבלו* על הגז לרכב נמוך משמעותית בהשוואה לבנזין / סולר. לפיכך מחיר הגז בארץ (בדומה לשאר מדינות ה- OECD) עומד על כמחצית ממחיר הבנזין (אוקטובר 2012: מחיר ליטר גז עומד על 4.26 ₪ לעומת 7.94 ₪ לליטר בנזין.

המשרד להגנת הסביבה קבע כי בעלי חניונים תת-קרקעיים מחוייבים להתקין גלאי גז במטרה לאפשר לבעלי רכבים אלה להחנות את רכבם בחניונים הללו. עם זאת, רבים מבעלי החניונים התת-קרקעיים מעדיפים שלא לשאת בעלויות הכרוכות בכך ולכן בחניונים תת-קרקעיים רבים עדיין אין אפשרות להחנות רכבי גז.

כחלק מהשינויים החלים בשוק המכוניות המשפחתיות ובמטרה להקל על הנהג הישראלי בנטל מחירי הדלק, חברת אלדן יחד עם דור אלון יצאו לראשונה בישראל במהלך חדש ובלעדי - רכב משפחתי יד ראשונה מבוסס מערכת תדלוק בגז! מדובר בבשורה משמעותית לנהגים בישראל, אשר יוכלו להוזיל עשרות אחוזים ממחיר הדלק, על פי נתוני דור אלון, החיסכון הממוצע מגיע לכ- 50% בהוצאות הדלק המקובלות לעומת דלקים חילופים.

כך למשל, רכב סטנדרט בנזין (משפחתי 1.6 ליטר וכו') הצורך דלק בכמות ממוצעת של 1:10 ונוסע 30,000 ק"מ בשנה ישלם 22,500 אלף ש"ח בשנה על דלק, בעוד רכב המסתמך על גז, ישלם על אותה כמות בדיוק, סביב ה13,200 ₪ בלבד! חיסכון של כ 9,000 ש"ח !

מלבד דגם רנו מגאן, המצויד במערכת תדלוק גז ומתחיל להימכר בימים אלה באלדן, מציעה החברה התקנה של המערכת במרבית הדגמים הנמכרים אצלה, וללא כל עלות נוספת! בנוסף ביצוע תהליך רישוי הרכב ע"י אלדן, אחריות מורחבת לרכב הגז למשך שנה או 20,000 ק"מ (המוקדם מבינהם). רכבים אלה ניתנים לרכישה בכל סניפי אלדן בפריסה ארצית מלאה. חברת דור אלון, תלווה את הפרויקט, כולל הדרכה אישית למתעניינים ולרוכשי הרכב בפועל, על פי הצורך. בנוסף לקוחות ספידומט של דור אלון גז נהנים מהנחה נוספת של 10 אגורות על כל ליטר תדלוק!

כיום מפעילה חברת דור אלון 31 תחנות לתדלוק גז בפריסה ארצית מנהריה ועד אילת. ככלל, בארץ מופעלות כ-63 תחנות לתדלוק בגז ודור אלון גז היא המובילה מביניהן.

למידע נוסף היכנסו לקישור

*מס בלו - מס עקיף המוטל על רכישת מוצרים מייצור מקומי. מס הבלו על דלק יקבע על בסיס רמת הזיהום אותו הוא מייצר. מטרתו העיקרית היא צמצום הצריכה של המוצרים שעליהם הוא מוטל. בהתאם לכך מוטל הבלו על מוצרי טבק, משקאות אלכוהוליים ודלק. הסולר והבנזין הינם הדלקים הפוסילים המזהמים ביותר בעוד הגז הינה נקי לעין שיעור. אי לכך מס הבלו על הבנזין והסולר גבוה בשיעורים גבוהים מהבלו על הבנזין.

dddd