תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה אוריס
  • טויוטה אוריס היברידית – מבחן דרך

    טויוטה אוריס

    בימים קשים של קיצוץ בתקציב מספקת טויוטה אוריס ההיברידית כמה גזרים, כמו מערכת היברידית מתקדמת ומחיר אטרקטיבי. יצאנו לבדוק היכן מסתתרים המקלות?

    • 14-08-2012
    • מאת: אלירן אברזל

    טויוטה אוריס היא שחקן ותיק בשוק הרכב המקומי. היא משווקת כאן מאז שנת 2007 והחליפה את הראנקס ששווקה בישראל מאז אמצע שנות ה-2000. גם טויוטה אוריס היברידית לא ממש חדשה בשוק המקומי. זו משווקת בישראל במספרים קטנים, כמה עשרות רכבים בכל חודש, מזה למעלה משנה. יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, שמרה את עצם קיומה של האוריס ההיברידית כמעיין סוד גלוי ועצם שיווקה בישראל עבר בעיקר מפה לאוזן. אבל מחירי הדלק העולים וכוחות השוק עשו את שלהם, היבואנית לחצה על היצרן וקיבלה אספקה גדולה יותר של רכבים. עכשיו היא מוצעת לכולם, באספקה כמעט מיידית ובמחיר אטרקטיבי למדי. טויוטה פריוס, איתה חולקת האוריס ההיברידית את מכלולי ההנעה, עולה כ-25 אלף ₪ יותר. על פניו, זאת נשמעת כמו עסקה מעניינת.

    מכונית היברידית היא עסק די יקר. מצברים, יחידות המרת מתח ומנועים חשמליים עולים לא מעט כסף. בסוף צריך למכור את זה לצרכן במחיר סביר, כי מחיר גבוה מידי לא יצדיק את החיסכון בדלק. אין ברירה, כדי לקלוע ליעד המחיר צריך להתפשר על משהו ויש לא מעט דברים שאפשר להתפשר בהם. הונדה אינסייט, למשל, מציגה פשרה בצורת יכולות מוגבלות למדי מצד מערכת ההנעה ההיברידית. בטויוטה כאמור בחרו שלא להתפשר בנושא הזה וציידו את טויוטה אוריס ההיברידית בקרם דה לה קרם של מערכות ההנעה ההיברידיות. אז איפה כן התפשרו? בתא הנוסעים ובתא המטען, למשל.

    טויוטה אוריס היברידית

    כשנכנסתי בפעם הראשונה לתא הנוסעים של הפריוס הרגשתי כאילו נכנסתי לחללית - מלא כפתורים, צג צבעוני עם מלא גרפים צבעוניים במרכז וקונסולה מרכזית בעיצוב מדליק עם חלל במרכזה. כשנכנסתי לתא הנוסעים של האוריס ההיברידית חשבתי לרגע שנציג המכירות בסוכנות הראשית של טויוטה עבד עלי, והביא לי "סתם" אוריס 1,600 סמ"ק רגילה. קל לזהות את שורשיו של תא הנוסעים המוכר של האוריס והקורולה וקשה לזהות את סממניה של מערכת ההנעה ההיברידי. הנה, פשרה ראשונה. חסכו קצת על מסכים ותצוגות צבעוניות ואת צג המידע הענק שממוקם במרכז הקונסולה המרכזית של הפריוס צמצמו לצג בקוטר 2 סנטימטרים במרכז לוח השעונים ולמחוג טעינה שהחליף את מחוג הסל"ד. ידית ההילוכים הכחלחלה ומערכת ההתנעה ללא מפתח דווקא שרדו את המעבר מהפריוס לאוריס.

    טויוטה אוריס היברידית

    ואם אנחנו כבר דנים בנושא הקיצוצים בתקציב, הנקודה הבאה שיש לקצץ בה היא תא המטען. האוריס קצרה בכ-20 סנטימטרים ובסיס הגלגלים שלה קצר בכ-10 סנטימטרים בהשוואה לפריוס. אבל הסוללה של המערכת ההיברידית היא אותה הסוללה וצריך למקם אותה איפשהו. אז מקצצים בנפחו של תא המטען, אולי הנקודה החלשה ביותר של האוריס ההיברידית. למרות שבתחתיתו מסתתרים שלושה תאי אכסון נסתרים, הוא ממש קטן. קשה לי לראות איך הוא מספק את צריכה של משפחה צעירה, על אחת כמה וכמה משפחה שיצאה בהרכב מלא לטיול.

    הגזר שמספקת טויוטה אוריס היברידית בתמורה למקל הקיצוצים היא מערכת ההנעה ההיברידית המתקדמת. כבר פגשנו אותה במבחן ההשוואתי שערכנו לאחותה הבכירה טויוטה פריוס וכבר אז היא הרשימה אותנו לטובה. האלגנטיות בה היא מחליפה בין ההנעה החשמלית להנעת הבנזין והיכולת שלה להניע את הרכב בכוח החשמל בלבד (גם אם בתנאים מגבילים) מרשימים למדי. היא מספקת ביצועים טובים, במיוחד כשהמצבר של המערכת ההיברידית מלא. נדמה לי שהיא מרגישה קצת יותר חלשה מהפריוס, אבל אולי זה בגלל שרכב ההדגמה צבר כמה מאות קילומטרים בודדים בלבד ועדיין לא נפתח במלואו. אך הגזר הגדול מכולם, לפחות בעבור אלו מאיתנו שמשלמים על הדלק מכיסם הפרטי, הוא צריכת הדלק הנמוכה. כ-15.5 קילומטרים לליטר צרכה האוריס במבחן הדרך שלנו, נתון דומה למדי לזה שהשיגה האינסייט בתנאים מעט פחות תובעניים.

    טויוטה אוריס היברידית

    חלק ניכר מדגמי טויוטה לא מרשימים בכל הנוגע לאיכות תא הנוסעים וטויוטה אוריס היברידית אינה משנה את כלל האצבע הזה. הריפודים פשוטים, אך לא רכים ונעימים כמו בחלק מדגמי טויוטה האחרים. פה ושם, נרשמו כמה פאשלות קטנות באיכות תא ההרכבה - ידית דלת הנהג לא מהודקות מספיק טוב למקומה ודלת תא הכפפות לא נסגרת בצורה מושלמת, למשל. יש גם כמה נפילות קטנות בתחום הנדסת אנוש, כמו למשל כפתורי השליטה על מערכת השמע שלא כוללים כפתור Mute ותא למשקפים שגודלו בוודאי יהיה קטן מידי בעבור משקפי שמש אופנתיות. לפחות יש כאן תא כפפות כפול ומחזיקי כוסות או בקבוקים מדליקים שנשלפים מתחת לפתחי המזגן. ואני נשבע לכם שקוקה-קולה לא שילמה לי שקל על התמונה הזאת. אם כבר, אני שילמתי להם. לא פחות מ-8 שקלים בפיצוציה, קצת יקר מידי לטעמי.

    טויוטה אוריס היברידית

    כבר מההתחלה היה ברור לי שטויוטה אוריס היברידית היא לא מכונית שנוצרה כדי לקחת אותה לטיול לילי בהרי הגליל. אבל החובה שלי לקוראי האתר, כמו גם הרצון לאכול סמבוסק חם בחורפיש, גברו על ההיגיון. בדרך לגליל אני מגלה שהאוריס רועשת מידי בזמן שיוט, עם יותר מידי רעשי רוח ויותר מידי רעשי מנוע בזמן ההאצה. גם מושב הנהג לא היה ממש נוח, לא משנה איזו ידית הזזתי ולאיזה כיוון. המתלים קשיחים וזה ניכר בעיקר בנסיעה איטית יחסית. מעבר נוסף על תפריטי מערכת השמע המקורית מגלה מערכת פשוטה, אך סבירה למדי באיכותה. איך קרה בעצם שהדגם היקר ביותר של הקורולה והאוריס לא מצויד במערכת מולטימדיה עם מסך מגע?

    טויוטה אוריס היברידית

    באמצע הכביש ההררי שמטפס לחורפיש מאבדת האוריס קצת אוויר, דיפדוף זריז בצג המידע מסביר שזה כנראה בגלל שנגמר הכוח במצבר של יחידת ההנעה החשמלית. לא נורא, גם ככה האוריס ההיברידית לא מתגמלת נהיגה הררית מהירה ולא נוסחת ביטחון בסיבובים (אם כי ראוי לציין שאחיזת הכביש שלה לא נמוכה מהמקובל). ההגה קליל מידי והתגובה של דוושת הבלמים מוזרה ועצית מדי. האוריס ההיברידית מתגלה במיטבה בנסיעה רגועה, כשמצב ה-ECO מופעל והרגל מלטפת מעדנות את דוושת הגז. אז אפשר להוציא את המקסימום ממערכת הבלימה הרגרנטיבית, לחסוך בדלק וליהנות משיוט שקט ורגוע יחסית.

    סיכום:

    הגיע הזמן לסכם את הגזרים והמקלות ולקבל את השורה התחתונה. טויוטה אוריס היברידית תעלה לכם 136 אלף ₪, בערך כמו המתחרה הישירה הונדה אינסייט וכ-25 אלף ₪ פחות מהפריוס הבכירה. בתמורה תקבלו מכונית מאוד חסכונית,נעימה לשימוש ובשל העדר הגרפיקה הממוחשבת גם קלה להסתגלות. בתמורה תצטרכו לוותר על כמה דברים. חלקם קטנים, כמו אבזור בתא הנוסעים, אך חלקם גדולים הרבה יותר, כמו נפח תא המטען. לכן היא כנראה לא תתאים לכולם, לא לאלו שרוצים להחצין את העובדה שרכשו מכונית היברידית וכנראה שגם לא לאלו שזקוקים לה כמכונית משפחתית עם תא מטען בגודל סביר. מי נשאר? אלו שלא מחפצים להשוויץ עם ההיברידית החדשה שלהם, שלא לוקחים חצי בית בתא המטען ומחפשים בעיקר חיסכון בדלק.

    טויוטה אוריס היברידית - מפרט טכני
    טויוטה אוריס היברידית בקטלוג הרכב של CarsForum.

    פרסומת: להצעות אטרקטיביות ברכישת טויוטה אוריס היברידית - טויוטה בכור כהן מוטורס, סוכנות משנה טויוטה

    טויוטה אוריס היברידית

    dddd