תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • הונדה
  • הונדה אינסייט
  • הונדה אינסייט היברידית 2012 – מבחן דרך

    הונדה אינסייט

    דגמי 2012 של הונדה אינסייט עברו מתיחת פנים קלה. סיבה מספיק טובה כדי לקחת אותה למבחן דרך ולבדוק כמה היא באמת חסכונית ומה באמת חדש.

    • 01-08-2012
    • מאת: אלירן אברזל

    הונדה אינסייט סובלת מבעיה רצינית אחת, שניתן לסכם במילה אחת - טויוטה. אי שם לאורך ההיסטוריה של המלחמה ההיברידית בין טויוטה להונדה, איבדה האחרונה את הבכורה בקרב על התודעה. הפריוס הפכה להיברידית הנמכרת ביותר בעולם ובעבור רבים הפכה להיות האסוציאציה הראשונה למכונית היברידית. קל לשכוח שיש גם היברידית אחרת, שנשארה בצילה של הפריוס בשוק המקומי ולא הצליחה לעטוף את עצמה באותה הילה חיובית שמשויכת לרוב דגמי הונדה האחרים.

    הדור הראשון של הונדה אינסייט היה בעל עיצוב מוזר ונראה היה יותר כמו סוג של ניסוי כלים ופחות כמו מכונית שהייתם מוכנים לנהוג איתה למכולת. הוא נמכר במספרים זניחים יחסית בעולם ולא הגיע לישראל. בסוף 2008 הציגה הונדה את הדור השני והמוכר יותר של האינסייט שצויד במערכת ה-IMA ההיברידית החדשה של הונדה, ששימשה גם את הסיוויק ההיברידית מהדור הקודם ומשמשת כיום גם את הונדה ג'אז ההיברידית. בתחילת שנת 2012 הגיעה ארצה מתיחת הפנים שעברה האינסייט, שכללה מספר שיפורים אווירודינאמיים, כיול חדש לתיבת ההילוכים ולמערכת הזרקת הדלק, שינויים קלים בעיצוב תא הנוסעים ועדכון קליל לעיצוב החזית של המכונית.

    הונדה אינסייט 2012

    הונדה אינסייט 2012 - מתחילים מהמנוע

    יחידת ההנעה ההיברידית של האינסייט מתבססת על מנוע בנזין בנפח 1.3 ליטר שמשודך אל מנוע חשמלי קטן (הספקו המרבי של 13 כוחות סוס בסך הכל) ולתיבת הילוכים אוטומטית-רציפה. ההספק המרבי המשולב נמוך יחסית, כ-98 כוחות סוס בסך הכל והמומנט המרבי מתקבל בסל"ד נמוך יחסית (1,000 עד 1,700 סל"ד). השדרוגים הקלים שעברה המערכת הופכים אותה לגרסה הבוגרת והבשלה ביותר שהציגה הונדה עד כה. נכון, בניגוד למערכת ההיברידית של טויוטה המערכת של הונדה עדיין לא יודעת להניח את הרכב בעזרת המנוע החשמלי בלבד. לשווא ניסיתי לשכנע אותה לאפשר לרכב להתקדם בכוחו של המנוע החשמלי, כל ניסיונותיי עלו בתוהו. עם הרמת הרגל מדוושת הבלם, ולפעמים אפילו קודם לכן, נכנס מנוע הבנזין לפעולה ולוקח פיקוד. המנוע החשמלי משמש כאן רק כלי עזר בידיו של מנוע הבנזין הקטן. שעון קטן בקצה השמאלי של לוח השעונים יספר לנהג מה עושה כרגע המנוע החשמלי ובאיזו מידה - טוען את המצברים או מספק מעביר מומנט נוסף לגלגלים.

    אבל זה פחות או היותר הקשר היחיד של הנהג אל המערכת ההיברידית. בניגוד לקיים בפריוס ובדגמים הקודמים של האינסייט, אין כאן מד טעינה לסוללה ולנהג אין שום אפשרות לדעת כמה "מיץ חשמל" נותר במצברי הרכב. הונדה גם ויתרה על כל משחקי הפרחים והצבעים שהיו קיימים בדגם הקודם, רק תאורת הרקע של מד המהירות נותרה עם גוונים משתנים כתלות באופי הנהיגה. בכלל, ניתוק הנהג מהאלגוריתמים המסובכים שאחראים על ניהול כל העסק הזה שנקרא הונדה אינסייט הוא מוטיב החוזר על עצמו כחוט השני כמעט בכל התחומים ברכב. בהונדה הבינו שמי שרוצה להיות ידידותי לסביבה צריך לתת למחשבים לעשות את העבודה במקומו. גם ככה הם יודעים יותר טוב מאיתנו מה נכון ומה קצת פחות.

    אני אתן כמה דוגמאות, כדי שיהיה קל יותר להבין למה כוונתי. קחו את מערכת בקרת השיוט, למשל. ברכבים אחרים תשמור בקרת השיוט בקנאות ייתרה על המהירות שקבע הנהג. היא תאיץ מהר יחסית למהירות השיוט שנקבעה ותנסה לשמור עליה בעליות קשות, גם במחיר של "לחיצה" חזקה על הגז. באינסייט זה לא עובד ככה. הנהג קובע מהירות רצויה, פלוס מינוס. מערכת בקרת השיוט מנסה לשמור עליה, אבל לא ממש מתעקשת אם הרכב מגיע לעליה תלולה. זה לא שאין לרכב כוח, זה פשוט שחבל את הדלק.
    ועוד דוגמא - מערכת בקרת האקלים. הנהג קובע לעצמו טמפרטורה סבירה ונעימה דרך כפתורי התפעול שנמצאים מימין להגה. בקרת האקלים תנסה לשמור על תא נוסעים קריר אבל לא תתעקש. עוצמת המזגן יורדת כשסל"ד המנוע נמוך ומתחזקת כשהסל"ד גבוה, אז יש אנרגיה מיותרת ששווה "לבזבז" על קירור יתר של תא הנוסעים. בעמידה, מערכת ה-Start&Stop מכבה את המנוע אך גם את המזגן ומפתחי המזגן מתחילה לצאת בריזה קלה ולא מאוד קרירה. רגע לפני שמתחיל להיות ממש ממש חם בתא הנוסעים, המנוע מותנע מחדש והמזגן חוזר לקרר.

    הונדה אינסייט 2012

    הונדה אינסייט 2012 - ממשיכים בתנועה

    אמרנו ניתוק? איך אפשר שלא להזכיר את התנהגות הכביש. בכל מבחן דרך שאני עושה אני מתכנן, בדרך כלל עוד לפני שיצאתי מהבית, סשן נהיגה הררי. לפעמים אני אפילו חוזר אליו פעמיים, שלוש או ארבע במהלך הנהיגה, רק כדי להתרשם טוב יותר מהיכולות של הרכב. במקרה של האינסייט, כבר בסיבוב הראשון ויתרתי את התענוג. האינסייט מרגישה מנותקת, מרחפת ולא מתגמלת כלל. ההגה של האינסייט קל מידי, מעורפל מאוד במרכזו. זה עוד איכשהו מקובל בנהיגה עירונית אבל בכביש המפותל זה פשוט לא זה.

    אז שמץ של ספורטיביות כבר לא תהיה לנו כאן. מה לגבי הביצועים באופן כללי? טוב, תודה ששאלתם. למרות שנתוני הפתיחה מציגים נחיתות מספרית מסוימת (מנוע בנזין בנפח 1.3 ליטר והספק כללי של 98 כוחות סוס) מצליחה האינסייט להפיק ביצועים סבירים למדי, בהחלט ברמה של משפחתית 1,600 סמ"ק סטנדרטית. זה עולה במעט רעש מנוע, בעיקר בעקבות השימוש בגיר אוטומטי-רציף אבל זה בהחלט נסבל. לתיבה הזו אין שום אפשרות לתפעול ידני, למעט מצבי S ו-L בבורר ההילוכים. לשם החיסכון בדלק, עדיף שהמחשב יחליט מה לעשות עם יחסי העברה ולא הנהג.

    המתלים של האינסייט רכים, אולי אפילו רכים מידי. זה יוצר תנודות צידיות מוגזמות בזמן כניסה לסיבובים מהירים וגורם לאינסייט להתבלבל בזמן מעבר על שיבושים גליים במהירויות גבוהות. בתוך העיר זה דווקא עובד לא רע ואת מבחן הבאמפרים הקטלניים של הרצליה עוברת האינסייט בצורה מרשימה למדי. המושבים נוחים, הראות החוצה טובה למרות (ואולי דווקא בזכות?) השמשה האחורית המפוצלת. בידוד הרעשים טוב, למעט מעט רעשי רוח במהירויות תלת-ספרתיות ורעשי מנוע בזמן האצה. האם יכול להיות שאת רעשי המנוע לא בודדו בכוונת תחילה, כדי לדרבן את הנהג להאיץ במתינות ולחסוך בדלק?

    הונדה אינסייט 2012

    הונדה אינסייט 2012 - מסיימים בתא הנוסעים

    משהו בתנוחת הנהיגה באינסייט לא מסתדר לי. נתקלתי בבעיה הזו גם בדגמים אחרים מתוצרת הונדה, לא רק באינסייט. נהגים אחרים, שלקחו את הרכב לסיבוב דאווין, טענו שהכל בסדר. אולי זה רק אני, אז אציין בזהירות שכדאי לבדוק את הנושא כיוון שהישיבה נמוכה יחסית והכניסה לרכב דורשת מעט גמישות מצד הנהג. בשאר הפרמטרים החשובים בתחום הנוחות האינסייט דווקא טובה למדי - המושבים מצוינים - מרופדים בבד נעים למגע, בעלי תמיכה צידית וקשיות ברמה הנכונה. גם מאחור מציעים המושבים רמת נוחות טובה ומרווח טוב בכל המדדים החשובים - ראש, כתפיים וברכיים. תא הנוסעים של האינסייט מציג איכות חומרים טובה מאוד. הפלסטיקים נעימים ברובם למגע, מוצקים ואיכות ההרכבה טובה באופן כללי. תאי אכסון יש לרוב, אך אף אחד מהם אינו מקורר. עוד כוללת רשימת האבזור ציפוי עור נעים ואיכותי לגלגל ההגה ושליטה על מערכת השמע המקורית מההגה, אך כפתורי שליטה אלו מעט קטנים מידי לטעמי והשימוש בהם דורש מעט הסתגלות.

    תא המטען, נקודה כואבת בלא מעט מכוניות היברידיות, לא מאוד גדול. הייתי אומר שהוא סביר, לא יותר. הוא ארוך אבל לא עמוק והוא מכוסה על ידי וילון הדומה לזה שמותקין ברכבי סטיישן ולא על ידי מדף שמתרומם ביחד עם דלת תא המטען. לדעתי זה פטנט קצת פחות נוח אבל אני מבין מדוע בחרו בהונדה דווקא בו - הוא מאפשר גמישות רבה יותר לאור עומקו המצומצם של תא המטען.

    הונדה אינסייט 2012

    הונדה אינסייט 2012 - מסכמים במשרד הממוזג

    עצירה אחרונה לתדלוק והאינסייט חוזרת לחניון התת קרקעי של אולם התצוגה בתל-אביב. מסתבר שגם עם מנוע חשמלי קטן וחלש יחסית, מצליחה האינסייט להציג נתון צריכת דלק שהוא לא פחות ממצוין - כ-16 קילומטרים לליטר. נתון צריכת דלק זה הופך אותה לאחת מהמכוניות החסכוניות בקבוצתה, בהפרש ניכר מכל מכונית משפחתית "רגילה" (כלומר חסרת מערכת היברידית) שנמכרת באותו טווח מחירים. בתמורה לחיסכון תדרוש מכם האינסייט לוותר על כל שמץ של הנאה מנהיגה, חיבור לכביש או חיבור לרכב בכלל. אני מניח שאלו לא יעניינו במיוחד את הנהג הממוצע המחפש לחסוך כמה שיותר שקלים בתדלוק הקרוב לאור מחירי הדלק שרק הולכים ומאמירים. לנהג הממוצע יהיה הרבה יותר חשוב לדעת שהאינסייט אינה דורשת פשרה רצינית בתחום הביצועים, נוחות הנסיעה או מרווח הפנים.

    הונדה אינסייט - מפרט טכני
    הונדה אינסייט - בקטלוג הרכב של CarsForum.

    הונדה אינסייט 2012

    הונדה אינסייט 2012

    dddd