תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • יונדאי
  • יונדאי i25
  • מאזדה
  • מאזדה 2 סדאן
  • קיה
  • קיה ריו סדאן
  • קארספורום משווה – קיה ריו, יונדאי i25 ומאזדה 2 סדאן

    מאזדה 2 סדאן

    עם הגעתה של קיה ריו החדשה לישראל, החלטנו להפגיש אותה עם צמד המתחרות הותיקות – יונדאי i25 ומאזדה 2 סדאן. אז מי מהן היא המשפחתית הקומפקטית הטובה ביותר?

    • 26-01-2012
    • מאת: מערכת CarsForum

    קומפקטיות עם תא מטען נפרד או משפחתיות בדיאטה? לקח לי לא מעט זמן להחליט אם שלושת המכוניות שהתייצבו למבחן ההשוואתי הראשון שלנו הן יותר זה או יותר זה. בסוף, ממש בערב האחרון של המבחן, ניסיתי להשחיל אחת מהן למקום חניה ממנו יצאה זה עתה מאזדה לאנטיס 323. מסתבר שזה לא עסק פשוט. מי שהייתה פעם מכונית משפחתית פר-אקסנלס נראית עכשיו קצת כמו צעצוע ליד מי שאמורה להיות הגרסה המוקטנת שלה. אם פעם חשבתי שהמשפחתיות הקטנות הן תחליף זול למשפחתיות האמיתיות, המסקנה העיקרית שלי מהמבחן הזה היא שהתחליף ממש, אבל ממש, מתקרב למקור.

    לפני שנצא לדרך, נסקור את המתמודדות שהתייצבו למבחן ההשוואתי.
    בפינה השמאלית - יונדאי i25. היבואן הישראלי מתעקש להמשיך ולקרוא לה גם אקסנט, כנראה שבצדק. הסבתא-רבא של ה-i25 המציאה למעשה את קטגוריית הכאילו-משפחתיות עוד באמצע שנות התשעים. מפאת אילוצי לוח זמנים, התייצבה למבחן זה גרסת ה-1.6 ליטר הבכירה ולא גרסת ה-1.4 ליטר שנפוצה בציי רכב.
    בפינה הימנית - מאזדה 2 סדאן. מי שהתחילה בתור סופר-מיני שובבה ומיוחדת קיבלה בסוף שנת 2010 תוספת מפתיעה בדמות תא מטען נפרד שאפשר למאזדה להתחרות (לראשונה בישראל) במשפחתיות קומפקטיות אחרות.
    במרכז הזירה - קיה ריו החדשה. הילדה החדשה בשכונה מתייצבת למבחן הזה בעמדת נחיתות. עליה להוכיח את עצמה מול המתחרות הותיקות שכבר קנו לעצמן שם בארץ, להתגבר על הדעות הקדומות ובעיקר להוכיח שקיה ריו החדשה ממשיכה את הקו האיכותי והמרשים של קיה מהשנים האחרונות.

    רוצים לדלג ישירות לסיכום? לחצו כאן.

    מאזדה 2 סדאן, יונדאי i25 וקיה ריו

    מראה ועיצוב

    אחת מהבשורות הטובות שיוצאות מהמבחן נוגעת דווקא לעניין העיצוב החיצוני. נראה שהקוריאנים סוף סוף למדו איך להדביק תא מטען נפרד למכונית קומפקטית, בלי לגרום להדבקה הזאת להיראות חסרת טעם. גם ה-i25 וגם הריו שומרות על עיצוב הרמוני וזורם, כזה שלרגע לא גורם לך להרגיש שעיגלו קצת פינות בזמן הדבקת תא המטען. אצל מאזדה, לעומת זאת, הסיפור אחר לגמרי. העיצוב החיצוני הוא לא הצד החזק שלה. תא המטען נראה כמו חטוטרת שהודבקה על ישבנה הנאה של גרסת ההאצ'בק ולא נראה שמישהו עשה מאמץ מיוחד כדי להתאים את שאר המכונית לתוספת החדשה. תא המטען גבוה יחסית, כאילו מצביע אל השמיים בעוד החזית מצביעה על הריצפה.

    הקרב על תואר המכונית הנאה ביותר ניתך, אם כך, בין היונדאי לקיה. בסופו של יום נותרתי בדעת מיעוט עם העדפתי הברורה לריו. שאר הבוחנים העדיפו את העיצוב החיצוני של ה-i25. מעניין לציין שכולם גם מרכיבים משקפי ראייה. אני לא חושב שזה מקרי.

    מאזדה 2 סדאן, יונדאי i25 וקיה ריו

    נכנסים לבדוק את תאי הנוסעים. גם כאן, מתגלה המאזדה כמאכזבת בהשוואה למתחרות. גילה המתקדם של המכונית ניכר מאוד בכל הנוגע לעיצוב הפנים. הפלסטיקה היא הזולה והפשוטה ביותר, לוח השעונים הוא הפשוט ביותר ותא הכפפות... טוב, כנראה שבמאזדה ניסו להציג רעיון מעניין לתא כפפות שהוא גם פתוח וגם סגור. הרעיון אולי מעניין אבל הביצוע לא טוב. תא הנוסעים של היונדאי הוא הבהיר מבין השלושה, עם שילוב של מספר גווני אפור ונגיעות קלות של כסף במרכז ההגה והקונסולה המרכזית. הקונסולה המרכזית שלה מזכירה לי, באופן אישי, את הראש של אחד הרובוטריקים. בקיה בחרו בגוונים כהים יותר של אפור ובקווים ישרים וחדים יותר. את המקום שהתפנה בצד הקונסולה המרכזית בעקבות שימוש בצג קטן הסבו בקיה לטובת חור מרובע ולא שימושי במיוחד. כל שלושת הבוחנים הסכימו כי תא הנוסעים של הקיה נראה ומרגיש צעיר ומודרני יותר, למרות שקווי הדמיון בינו לבין תא הנוסעים של היונדאי ניכר בהחלט. החלק המרכזי-תחתון של הקונסולה המרכזית דומה עד כדי זהה בשני הרכבים, כולל הקונסולה עם חיבורי ה-Aux.  

    קיה ריו החדשה

    אבזור

    בכל הנוגע לפריטי אבזור, מהר מאוד התברר כי ידה של קיה על העליונה. היא היחידה שמציעה גלגל הגה שמתכוונן גם לגובה וגם למרחק, היחידה שכוללת דיבורית בלוטות' אלחוטית (בגרסאות המאובזרות בלבד), היחידה שכוללת תאורה למראות האיפור והיחידה שמגיעה עם מפתח קופץ משולב בשלט נוחות. ביונדאי מציעים קצת פחות אבזור, אבל עדיין מציגים חבילה נאה למדי של אבזור גם בגרסאות הבסיס. איתמר, איש הסאונד של הקבוצה, ציין כי מערכת השמע שלה התגלתה כטובה ביותר בכל הנוגע לאיכות השמע ונוחות השימוש. מאזדה 2 סדאן נמצאת צעד וחצי מאחורי צמד הקוריאניות, עם רשימת אבזור בסיסית ביותר בגרסת הליסינג (Active) ואף בגרסה הבכירה (Dynamic).

    ראוי לציין שבניגוד לעבר אף לא אחד משלושת היבואנים ניסה לחסוך באבזור הבטיחותי. שלושת הרכבים כוללים 6 כריות אוויר, בקרת יציבות, 5 חגורות בטיחות מלאות ו-3 משענות ראש במושב האחורי - גם בגרסאות הבסיס.

    מאזדה 2 סדאן

    נוחות ושימושיות

    כאן רושמת לעצמה מאזדה 2 סדאן ניצחון קטן ראשון. בכל הנוגע לכיול המתלים, מתגלה ה-2 סדאן כמכונית הנוחה ביותר. זה מורגש החל מהעלייה על המפגע הראשון והופך מוחשי יותר כששני בוחנים בגודל מלא מתיישבים במושב האחורי. היא מבודדת את הנוסעים טוב יותר מפגעי הכביש, אם כי יש לסייג את ההתלהבות ולציין שמדובר בניצחון פירוס. היא לא מכונית נוחה במיוחד, היא פשוט קצת יותר נוחה מהמתחרות. קיה יוצאת שנייה במבחן המתלים, עם כיול מתלים שמנסה לקסום לכבישי גרמניה ומתגלה כנוקשה מידי עם עלייה על כפלי אספלט ובורות ביוב. יונדאי i25 מאכזבת כאן, עם מתלה אחורי שחובט ובועט עם העמסתם של שני הבוחנים במושב האחורי.

    המושבים במאזדה הם הפשוטים ביותר מבין שלושת המתחרות. הם מרגישים זולים, חסרי תמיכה והבסיס שלהם קצר מידי. מלפנים, מפריעה הקונסולה המרכזית לנוחות הישיבה של הנוסע שלצד הנהג ודורשת ממנו להפנות את גופו הרחק מהנהג, פוזה שיכולה להתפרש בצורה לא נכונה אם אתם מבינים למה אנחנו מתכוונים. קיה היא זו שמציעה את המושבים הטובים ביותר, מלפנים ומאחור. ביחד עם ההגה המתכוונן גם לגובה וגם למרחק, תנוחת הנהיגה בקיה היא הטובה ביותר. על יונדאי אין הרבה מה לספר, לטוב ולרע. בתחום הזה היא באמת בסדר גמור.

    מרווח הפנים טוב הן בקיה והן ביונדאי. מספיק בהחלט לארבעה מבוגרים בגודל מלא, הן בהיבט הרוחב והן בהיבט מרווח הברכיים. שתיהן גם משלמות את מחיר העיצוב בכל הנוגע למרווח ראש, שמתגלה כמוגבל למדי. נהגים גבוהים מתבקשים לבדוק את מרווח הראש של שני אלו לפני הרכישה, הם עלולים לגלות בעייתיות מסוימת במושב הנהג. למאזדה מרווח ראש נדיב, שהוא למעשה הטוב מבין השלוש. היא גם היחידה בה למרווח כפות הרגליים ליושבים מאחור לא מפריעה גבעה קטנה ומעצבנת. יש לה רק בעיה אחת, רצינית למדי, בנושא מרווח הפנים. כשמנסים לדחוף שני גברברים צעירים למושב האחורי מתקבלת אווירה מעט אינטימית. לא שיש לנו בעיה עם זה, פשוט רצינו לציין שהמושב האחורי לא מספיק רחב.

    יונדאי i25

    תא המטען של ה-i25 הוא הגדול ביותר על הנייר - 465 ליטרים, לעומת 450 ליטרים במאזדה 2 ו-390 ליטרים בריו. הוא גם מתגלה כנוח ביותר לשימוש, עם פתח הטענה בגודל סביר מינוס (באחרות הוא קטן מידי) וגישה סבירה למטען עצמו. כל אחד מהיצרנים בחר פטנט אחר לפתיחת תא המטען. ביונדאי פותחים את תא המטען דרך ידית בתא הנוסעים או בעזרת המפתח. אותה הידית קיימת גם בקיה, אבל את המפתח בדלת האחורית מחליף כפתור בשלט הנוחות. במאזדה יש רק כפתור שחור וקטן שממוקם על הדלת עצמה, ללא ידית או כפתור בשלט. זה אולי פיתרון פשוט, אך יעיל ונוח למדי. פטנט קטן אך חשוב נוסף שמצאנו אצל מאזדה ואצל קיה - אופציה לקיפול המושבים האחוריים לטובת העמסת מטען ארוך. כנראה שמשהו מגרסאות ההאצ'בק נשאר בהן.

    מאזדה 2 סדאן

    מנוע וגיר

    כאן הקרב לא היה ממש הוגן. יונדאי i25 התייצבה למבחן עם מנוע 1,600 סמ"ק של משפחתית "אמיתית" (אותו המנוע שמשמש גם את ה-i30, עם 124 כ"ס), בעוד שתי המתמודדות האחרות מסתפקות במנוע של סופר-מיני מצויה. ברגע הראשון נדמה שאולי, למרות הנפח הצנוע, מאזדה 2 היא המהירה מכולן. היא מרגישה תזזיתית, עם תגובה מהירה וחדה מאוד לדוושת הגז וגיר שמוריד הילוך עם כמעט עם כל לחיצה על דוושת הגז. בדיקה מעמיקה יותר הראתה שבכל מצב ה-i25 מהירה ממנה - בזינוק מהמקום, בתאוצות ביניים וגם בעומס מלא. כנראה ש-100 סמ"ק נוספים עושים את ההבדל.

    קיה ריו סדאן מגיעה ארצה עם מנוע בנזין אחד בנפח 1,400 סמ"ק. הוא חזק מהמנוע של המאזדה על הנייר (בקיה יש 109 כ"ס, לעומת 102 כ"ס במאזדה) ורק על הנייר. תיבת ההילוכים האוטומטית, עם יחסי ההעברה הארוכים שלה והתגובה האיטית לקיק-דאון, מכוילת לטובת חיסכון בדלק ולא לביצועים. במהירויות עירוניות או במישורים מסתדרת הקיה לא רע ולא מתקשה לשמור על קצב התנועה ואף למעלה מכך. מחסור בכוח כן מתגלה בעליות ארוכות וחדות וכשמשקל מועמס על הרכב.  

    שלושת הרכבים מגיעים עם תיבת הילוכים אוטומטית רגילה בעלת 4 הילוכים. צמד הקוריאניות מציעות גם אפשרות לתפעול ידני, לא ממש הכרחית ברכבים כאלו אבל בהחלט חביבה. מאזדה 2 סדאן מגיעה ללא אפשרות לתפעול ידני וללא מסילת הילוכים משוננת. את התפעול הידני מחליפים כאן לחצן Hold ומצב Sport. לא ממש ברור איזה ספורט אפשר להוציא מאותו מצב Sport, שפשוט מבטל את ההילוך הרביעי של התיבה.

    בשורה התחתונה, זאת התיבה של יונדאי שמכוילת בצורה הטובה ביותר. היא לא תזזית כמו תיבת ההילוכים של מאזדה ולא עצלנית כמו תיבת ההילוכים של קיה. יש לה אפשרות לתפעול ידני ואופציה למצב ECO שבטוח עושה עוד משהו חוץ מלהדליק נורה בלוח השעונים.

    יונדאי i25

    חשוב להתייחס גם נושא צריכת הדלק, שהופך לחשוב יותר ויותר עם העלייה במחירי הבנזין. את צריכת הדלק של שלושת הרכבים מדדנו בנסיעה שרובה בין עירונית, לא רגועה במיוחד (אך גם לא מתפרעת). שלושת הרכבים החליפו נהגים במהלך הבדיקה כדי לנסות ולהקטין למינימום את ההבדלים שנובעים מאופי נהיגה שונה. בסוף היום, כניסה לתחנת הדלק אישרה את הנתונים שהראו מחשבי הדרך (לא כולל מחשב הדרך של המאזדה, פשוט כי אין לה כזה).

    החסכונית ביותר בחבורה היא קיה ריו החדשה, עם צריכת דלק של 13.8 קילומטרים לליטר בתנאי המבחן שלנו ובהחלט ייתכן שצריכת דלק זו תשתפר במעט כשהמנוע יצבור עוד כמה אלפי קילומטרים. שנייה אחריה, בהפרש קטן למדי, מאזדה 2 סדאן, עם 13.5 קילומטרים לליטר בתנאי המבחן שלנו, למרות הקילומטראז' הנכבד שצבר הרכב שקיבלנו (כ-35 אלף קילומטרים). אחרונה חביבה במסגרת המבחן, יונדאי i25, עם 12 קילומטרים לליטר. לא ממש חסכונית ביחד למתחרות, אבל יש לזכור כי כאן מדובר במנוע גדול וחזק יותר בהשוואה למתחרות.

    קיה ריו החדשה

    התנהגות כביש

    אף אחד מהרכבים לא מצטיין בסעיף הזה, למקרה והיו לכם ציפיות. אבל אם בכל זאת הייתם שמים אקדח לרקה שלי ומחייבים אותי לקחת אחת לכבישי נס הרים - הייתי בוחר במאזדה. התנהגות הכביש שלה היא המאתגרת ביותר, עם היגוי יתר מוחשי שקל מידי להגיע אליו. זאת אולי הבעיה כאן, כי עבור רוב הנהגים המשפחתיים דווקא התנהגות כביש צפויה וקלה לטיפול תהיה עדיפה, כמו זו שמציאות הקיה והיונדאי. עם שפע של תת היגוי נשלט ואחיזת כביש גבוהה יותר הן ירגישו בטוחות יותר לנהג המשפחתי הממוצע.

    סיכום

    אני לא אוהב מבחנים השוואתיים ללא מסקנה חד משמעית. אני חושב שמבחן השוואתי צריך להסתיים בהכרעה ברורה, עם מנצחת אחת ומפסידה אחת. במקרה הזה, לא הצלחנו להגיע ליעד ולבחור מנצחת ברורה. מפסידה ברורה דווקא יש לנו. מאזדה 2 סדאן היא המפסידה של המבחן ההשוואתי הזה. היא לא מכונית גרועה, יש כמה יתרונות על פני שתי המתחרות האחרות - היא נוחה יותר, התנהגות הכביש שלה מהנה יותר והיא גם זו שתתאים יותר לנהגים גבוהים. אבל לאורך כל המבחן היה לנו ברור כי מאזדה 2 סדאן לא הצליחה לעשות את קפיצת המדרגה שעשו קיה ויונדאי. תא הנוסעים שלה הכי פחות איכותי, העיצוב החיצוני שלה לא מלהיב ורשימת האבזור לא נדיבה במיוחד.

    הקרב על המקום הראשון, אם כך, הוא בין יונדאי i25 לקיה ריו. לקיה יש עיצוב צעיר ומודרני יותר וקצת יותר פריטי אבזור. היונדאי אולי מעט מאחוריה בנקודות אלו, אבל היא מפצה על כך עם תא מטען שימושי יותר וגיר שמכויל טוב יותר. לא קל להחליט מי מבין השתיים היא הטובה יותר, לא פלא אם כך שלא הצלחנו להגיע למסקנה חד משמעית וברורה. שתיים מתוך שלושת הבוחנים שלנו (ואני בכללם) העדפנו את הקיה על פני היונדאי. השלישי, אחד מצמד חובשי המשקפיים, העדיף את היונדאי.
    השורה התחתונה - שתיהן טובות. הבחירה בינהן היא לחלוטין עניין של טעם.

    תודה לחברת הליסינג וההשכרה אוויס שהעמידה לרשותנו את המאזדה 2 סדאן וסייעה לקיום המבחן.

    כתב: אלירן אברזל
    השתתפו בהכנת הכתבה- איתמר ורהפטיג, זיו רוזנקר ורן אלקובי מאתר Cartube.

    מאזדה 2 סדאן, יונדאי i25 וקיה ריו

    יונדאי i25 בקטלוג הרכב של CarsForum.
    יונדאי i25 - מפרט טכני

    קיה ריו בקטלוג הרכב של CarsForum.
    קיה ריו - מפרט טכני

    מאזדה 2 סדאן בקטלוג הרכב של CarsForum.
    מאזדה 2 סדאן - מפרט טכני

    dddd