תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

סקודה אוקטביה RS במבחן - לא לילדים, ל-עם ילדים

סקודה אוקטביה רוצה לפנות לאיש המשפחה שאוהב מדי פעם גם לצאת בבוקר לכביש מפותל. מקסים, אחרי שהצטרף למשפחה ילד נוסף, יצא לבדוק את ההתאמה שלה

  • 12-08-2021
  • מאת: מקסים גולדשטיין | צילום: מקסים גולדשטיין

לפני כ-4 חודשים נולד לי תינוק. חבריי המעצבנים וצרי העין התחילו להציק לי. ההצקות נעו בין "איך אתה מסיע 2 ילדים בסופרמיני (קליאו)?" ל-"מתי אני מוכר את האוטו הספורטיבי (קליאו, אבל RS) שלי וקונה משפחתית כמו כולם". התשובה שלי להם הייתה שהם, כמוני, מוזמנים ללכת להתרבות.

אמנם את הסופרמיני הספורטיבית שלי אין לי כוונה למכור או להחליף, אבל כן יצא לי לשבת ולחשוב איזה רכב הייתי בוחר לו הייתי צריך לקנות רכב היום – נשוי פלוס בת 5 ותינוק. סקודה אוקטביה RS כמובן קפצה ראשונה לראש ומיד ביקשתי לבחון אותה.

סקודה אוקטביה RS

 

מול המראה

האוקטביה, גם בגרסה הבסיסית בדור הנוכחי (הרביעי בעידן המודרני. פלוס פעם אחת בשנות ה-50) נראית טוב. היא לא מרהיבה אבל בהחלט נראית טוב, מזכירה את הסופרב שנראית נהדר ומהווה שדרוג משמעותי מהאנמיות של הדור היוצא.

מחלקת הספורט של סקודה ככל הנראה אהבו מאוד את המראה, עד שהחליטו כמעט ולא לגעת בו. מקדימה נוסף לוגו RS על הגריל והפגושים שונו כך שעכשיו הם כוללים גם פתחי אוורור לבלמים הקדמיים. מאחור סקודה עשו מהפך. כיתובי הסקודה והאוקטביה הפעם צבועים שחור בניגוד לכסוף המקובל. בסקאלת השינויים בסקודות, זה אחד מופרע לגמרי. מעבר לזה יש מאחור גם את לוגו ה-RS המחייב, פגוש שונה, פס מחזיר אור כמו בדור הקודם וליפ-ספויילר קטן ושחור. בצדדים ההבדל הבולט ביותר הוא החישוקים שיחודיים לגרסת ה-RS (שזכו לשלל "רפליקות" ש"מעטרות" אוקטביות רגילות).

סלון הרכב בגרסת ה-RS כולל כמקובל בימינו תקרה שחורה, מושבי ספורט עם תפירה אדומה וריפוד דלתות ודשבורד מאלקנטרה עם תפירה אדומה גם הוא. אני חייב להגיד שהאוקטביה הזו דווקא נראית טוב מאוד, לא מנקרת עיניים עם ספויילרים וכונסים ענקיים, אבל מי שמבין יזהה מיד שזאת לא סתם מונית (אלא אם זו כן מונית, אנחנו לגמרי בעד). אני אהבתי.

סקודה אוקטביה RS

 

ב-9 עד 5

סקודה אוקטביה היא רכב מרווח ונוח למשפחה. בגרסת RS, אמנם המושבים הם מושבי ספורט ולא הסטנדרטיים אך לאורך זמן גם הם נוחים ותומכים כמו שצריך. הנה קלישאה מס' 1: הספסל האחורי מרווח מספיק למשפחה והנוסעים במושב האחורי זוכים למרחב נדיב. והנה מגיעה גם קלישאה 2: כדי לקבל כזה מרווח לפני אפילו 10 שנים, הייתם חייבים לעלות לפחות קטגוריה אחת (אם לא הייתם קונים אוקטביה, אל תהיה נודניקים). כבונוס, מקבלים היושבים מאחור גם פתח מיזוג משל עצמם עם שליטה על הטמפרטורה וכמובן את הדבר הכי חשוב בימינו – פתחי יניקת מיץ חיים בצורת שקעי USB-C.

"חווית" הנסיעה באוקטביה משתנה מקצה לקצה בהתאם למצב הנהיגה שנבחר. נתחיל מבידוד רעשי הכביש והרוח. הם טובים מאוד ובתא הנוסעים שקט יחסית. למה יחסית? כי במצב הנהיגה "הסטנדרטי”, יש צליל מנוע סינטטי שבוקע מהרמקולים והוא - לטעמי - נוכח מידי להתגלגלות מנהלתית עם המשפחה. בטח ובטח כשהוא סינטטי ולא באמת מגיע מהמנוע. במצב "נוחות" הצליל מבוטל ואז הנסיעה נעימה ושקטה יותר. יש גם מצב "ספורט" לו אין שום הצדקה בנסיעות יומיומיות. צליל המנוע הסינטטי פשוט רועש מידי ואפילו אפשר להגיד מעצבן. אני אישית נהגתי במצב "מותאם אישית" – עם המנוע והמתלים במצב סטנדרטי וצליל המנוע כבוי.

סקודה אוקטביה RS

סקודה עשו משהו מוזר ולא מקובל בתעשייה. במעבר מהדור השלישי לדור הרביעי, הנבחן, הם הגדילו את חתך הצמיג. מ-7.8 ס"מ ((225/35/R19 ל-9 ס"מ (225/40/R19). התוספת אולי נראית לא משמעותית, אבל יחד עם המתלים האדפטיביים יוצרים רכב נוח מאוד לנסיעה ברוב מצבי הנהיגה ,בניגוד לקשיחות הכמעט בלתי נסבלת במצב ספורט של הדור היוצא. לא משנה אם מצב הנהיגה הוא "נוחות" או "סטנדרטי", הנסיעה נוחה.

רבות דובר על השימושיות של האוקטביה. אפילו אנשים חסרי הבנה בתחום הרכב נוהגים לציין את המרווח הענק, נפח תא המטען העצום, ועשרות אלפי תאי האחסון בעיניים בורקות כאילו הם מדברים על איזה חד קרן מיתולוגי, אל יווני, או שווארמה כבש אמיתית במרכז הארץ. כאן, בגרסת הספורט, המצב לא שונה. כי למה שהוא יהיה שונה? בדור הנוכחי נפח תא המטען קטן בכ-40 ליטר מהדור הקודם אז זה אומר שעכשיו תוכלו להכניס לשם רק שניים וחצי פילים בגודל ממוצע ולא שלושה שלמים כמו בדור הקודם. באופן מפתיע, עגלת תינוק עם אמבטיה, שמקבילה בגודל לארבעה נקודה שישה פילים ממוצעים, גם הצליחה להיכנס. אבל השוס האמיתי הוא לא עצם זה שהדברים נכנסים, אלא זה שלא צריך להנדס או לתכנן את הסידור – מניחים, וזהו. ואפילו נשאר עוד המון מקום.

סקודה אוקטביה RS

 

ב-4:00 בשבת

לפנות בוקר טוב!! לא סתם עוד משפחתית, זאת אוקטביה RS! לפני שהצאצאים מתעוררים בשבת צריך להתארגן על מנת אדרנלין. אחרי ששכנעתי את מקבלי ההחלטות עם השימושיות והנוחות הגיע הזמן להפסיק לבלבל את המוח ולדבר עלינו. על הנהיגה. על אמת.

האוקטביה הספורטיבית קיבלה מנוע בנפח 2 ליטר (טורבו כמובן) שמפיק 245 כוחות סוס ומומנט מרובה ילדים של 37.7 קג"מ. ואם הנתונים האלה מוכרים לכם, זה כי הם זהים לאלו של הדור הקודם. ובכלל, נתון המומנט הזה נמצא איתנו כבר מה שמרגיש כמו 40 שנה. הכוח הזה מזיז מרכב לא קל (זוכרים שאחת הסיבות למעבר לפלטפורמת ה-MQB הייתה להוריד במשקל? אז זה כבר לא קורה) ולא קטן בכלל. האוקטביה שוקלת 1,575 ק"ג (100 יותר מקודמתה) וליחידת ההנעה מצפה עבודה לא קלה.

סקודה אוקטביה RS

למזלנו, דגמי הספורט של הקונצרן ידועים ביכולת האצה ונסיעה מהירה מאוד. גם הספורטיבית הצ'כית לא מביישת את המשפחה. היא מאיצה מהר מאוד ומפתחת מהירויות פליליות לחלוטין (שמעתי, מחבר שסיפר לי, שראה ביוטיוב) ללא שום מאמץ. נסיעה בכבישים מהירים מרגישה כמו סביבת המחייה הטבעית שלה. כשהכבישים מתחילים להתפתל, הספורטיביות מבית וואג בד"כ מתחילות לפספס קצת. מאוד מהירות אבל פחות מרגשות. יותר סימולטור, פחות תחושות.

האוקטביה RS מצליחה לאתגר ולעניין אותי כנהג. היא יותר איטית מהאחיות מבית קופרה אבל יותר מערבת. לפי דעתי, התחושה נובעת מיחס הספק-משקל נמוך יחסית (הנמוך מכל האחיות), מה שמונע מהנהג את האפשרות "להישען" על הכוח לבדו ודורש ממנו (או ממנה) לעבוד, להתאמץ, ולנהוג נכון יותר מאשר במקבילותיה בשביל לפתח את אותו קצב . וכמו שאומר המשפט הידוע, "כשעייפים הנוף יפה יותר" כך גם המקרה עם האוקטביה הספורטיבית – היא גורמת לך להתאמץ יותר, להתעייף יותר, ולכן גם להנות ולהעריך אותה יותר.

סקודה אוקטביה RS

יחד עם זאת, שלא תחשבו שהאוקטביה היא איזו אלפא או פיג'ו משנות ה-80, עם גרמים של כוח ואחיזה, וטונות של כיף. היא עדיין בת למשפחת פולקסווגן והיא עדיין אוחזת מאוד ומשנה כיוון לא רע בכלל בכבישים מפותלים. הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה (FXD של בורג וורנר, נקרא VAQ בפולקסווגנית) קצת שקוף בפעילות שלו, ציפיתי שהוא יהדק פניות באופן מוחשי, אבל גם אני וגם הבוחן שהצטרף אליי תהה אם הוא בכלל קיים. ההגה לא רע ומהיר (2.1 סיבובים מנעילה לנעילה) בעובי נוח ועם משקל סביר לגמרי.

בסופו של דבר, בסעיף ההנאה מנהיגה אני מופתע מאוד לטובה.

סקודה אוקטביה RS

 

סיכום

סקודה אוקטביה הסטנדרטית אינה מושא חשקם של צעירים, או מחפשי הרושם, או מחפשי הריגוש, או חובבי העיצוב, או... בקיצור, הבנתם. כך גם אוקטביה RS. אדם שמחפש רכב צריך להיות במצב מאוד מסוים ועם מבנה משפחתי מאוד מסוים כדי להסתכל על סקודה אוקטביה. וכך גם המצב עם הגרסה הספורטיבית. לסקודה אוקטביה אין את ההתנהגות שיש למגאן RS, היא פחות חדה מיונדאי i30n, פחות ממוקדת מסיוויק טייפ R וגם בתוך הקונצרן מפסידה האוקטביה RS ללאון (במהירות), לגולף (באיכות), לפורמנטור (בעיצוב) ול-S3 (בפחות או יותר הכל חוץ ממחיר).

אבל, יש שלב בחיים בו זמני הקפה מפנים את מקומם בסדר העדיפויות של הנהג ובמקומם נכנסים מקום לעגלה, כיסאות בטיחות, ומרחק מספק בין המושב הקדמי לאחורי כדי לא לחטוף בעיטות בגב כל 4.2 שניות. כאן, במבחן הזה, לאוקטביה יש קלף מיוחד. היא פונה מראש לנהג שמחפש רכב ספורטיבי ומהנה אבל מוכן, בשביל הנוחות (ושלום הבית) להקריב קצת (קצת!) "דברים של נהיגה" בשביל הרבה (הרבה!) "דברים של משפחה". בנוסף, היא גם זולה משמעותית מהאחיות שלה – 210,000 שקל. ועם זה אף מקבלת החלטות לא תתווכח.

יש לכם שאלות למקסים? בואו לפגוש אותו בפורום.

סקודה אוקטביה RS

dddd