תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

יונדאי טוסון – מבחן דרך

כשאתה הרכב שהביא מהפכה רבתי בשוק, דור חדש הוא לא עניין של מה בכך. יואב יצא לפגוש את הטוסון החדש כדי לראות האם הוא יכול להמשיך ו/או לחדש את הדומיננטיות המוחלטת שלו בתחום

  • 20-06-2021
  • מאת: יואב פולס (Car-pad.co.il) | צילום: יואב פולס

יונדאי טוסון הוא לא עוד 'ג'יפון'. הטוסון אחראי להפצת בשורת ה'ג'יפונים להמונים' באמצע העשור הראשון של שנות ה-2000. עם מימדים של משפחתית, עיצוב עגלגל וחביב, ישיבה גבוהה, איבזור מפנק, מנוע חזק ותמחור שווה (כמעט) לכל נפש. לאחר השקתו, התברר שהטוסון נהנה מאמינות מוחלטת, דבר שהעלה עוד יותר את מעמדו בשוק. הטוסון הושק בשנת 2004 כשהוא מבוסס על שלדת האלנטרה המשפחתית. רק היום, מועד כתיבת המבחן, נתקלתי בארבעה טוסונים מהדור הראשון, כולם נוסעים ומתפקדים היטב. הדור השני של הטוסון הושק ב-2009 וכדי ליישר קו עם ליין הדגמים האירופאי של יונדאי, קיבל את השם ix35, שם שנזנח כבר בדור הבא (השלישי) שהושק ב-2015. ב-2021 אנחנו עם הדור הרביעי של הטוסון, שבינתיים יצר לעצמו שם וביקוש מהחזקים בשוק הרכב.

עם השקת הטוסון החדש, עוד לפני שנחת בארץ הרכב הראשון ונישק את אדמת ארץ הקודש, פתחה היבואנית כלמוביל את פנקס ההזמנות ותאמינו או לא, רק על סמך תמונות, ניגשו ליבואן, שילמו מקדמה, והזמינו טוסון חדש לא פחות מ-2500(!!) לקוחות. חוזק מותג כזה מצביע על אמון מוחלט ברכב וביבואן, וידיעה ברורה מה התועלות של הטוסון.

יונדאי טוסון 2021

העיצוב של הטוסון החדש מספר סיפור יותר עמוק ממה שנדמה במבט ראשון. ראיתם את האלנטרה החדשה (שעדיין לא נמכרת כאן)? ראיתם את ה-i20 החדשה (שהושקה לא מכבר)? אם ראיתם, אתם מבינים שיונדאי מנסה לייצר זהות ברורה באמצעות עיצוב, וזונחת את העיצובים שמשתדלים רק לא להרגיז אף אחד. אישית, אני מאוד אוהב את הכיוון החדש.

שני פרטי עיצוב בולטים מיד בטוסון החדש – החזית והחלק האחורי. איך נתאר את החזית? חמישה פסי לד אופקיים בכל צד שיוצרים ביחד צורת משולש, ביניהם גריל שחור, ובפינות התחתונות של הפגוש עוד יחידות תאורה, בהתאם לרמת הגימור. התוצאה לא דומה לאף רכב אחר על הכביש, יפה יותר או פחות – עניין של טעם. גם מאחור לא תוכלו להתבלבל עם אף רכב אחר. בכל צד שתי יחידות תאורה בצורת משולש העומד על קודקודו עם פס עדין שמחבר ביניהם. ואם לא הבנתם דבר מהתיאור – פשוט תסתכלו בתמונות. בתי הגלגלים מקבלים ניפוח הכולל את כל הכנף (קדמית או אחורית) וגולש עמוק לתוך הדלתות. פסי עיצוב חוצים לכל אורך הטוסון ומשתלבים עם בתי הגלגלים. התוצאה ברורה ומזוהה, כאילו ניתנה הנחיה (ואני מניח שניתנה כזו הנחיה) 'תשתמשו במאפיינים שהוגדרו, ותעצבו רכב שלא יתבלבלו בו משום זוית מבט עם אף רכב אחר, קפיש?' (מניח שאמרו את זה בקוריאנית, אז אם גוגל טרנסלייט מדייק, זה כנראה נראה משהו כמו: 물론이야?).

יונדאי טוסון 2021

בסיס הגלגלים של הטוסון צמח בסנטימטר שלם ל-2.68 מטר, אבל מן הראוי לציין שחוסר מקום במושב האחורי מעולם לא היה מחסרונותיו של הטוסון, אז עכשיו יש עוד קצת. זה אומר שאם אני מכוון לעצמי את מושב הנהג, ומתיישב במושב האחורי, מאחורי מושב הנהג יש לי המון מקום. עוד חשוב לציין כי רצפת הרכב שטוחה כמעט לחלוטין, מה שמאפשר גם לנוסע שיושב באמצע המושב האחורי להתפנק עם מרווח רגליים סביר, זאת בנוסף לפתחי המיזוג שיהיו בדיוק מולו.

רכב המבחן הגיע עם מנוע 1.6 טורבו בנזין, וברמת גימור לקשרי (שנייה לבכירה ביותר). העיצוב המיוחד לא נשאר בחוץ, והוא ממשיך גם לתוך הרכב, אך פחות מוחצן. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ', המשנה את התצוגה בהתאם לבחירת בורר מצב ההילוכים – אקו, נורמל וספורט. הדשבורד בנוי ממספר 'קומות' המשלבות טקסטורות וצבעים שונים. פס עיצובי מתחיל בדלת הרכב, נמתח לרוחב הדשבורד, משתלב עם פתחי המיזוג המרכזיים, ממשיך מול הנוסע, ולדלת הנוסע. במרכז הדשבורד צג מולטימדיה 8'' עם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. צג המולטימדיה הוא חלק מפאנל שחור מבריק עם כפתורי מגע שהחסרון הגדול שלו הוא שכל פירור אבק נראה היטב וכרגיל בסידורים הללו – קשה מאוד "לנחש" את מיקום הכפתורים ללא מבט. במרכז הקונסולה נמצאים כפתורי ההילוכים, ומתג למעצור היד. המשענת ליד ימין של הנהג נעימה ונוחה, ומסתירה תא חפצים גדול.

יונדאי טוסון 2021

מול הנהג הגה עם ארבעה חישורים אופקיים, ושליטה על המולטימדיה, בקרת השיוט, ופונקציות של מערכות הבטיחות המקוריות. ההגה מתכוונן לעומק ולגובה, ובקלות מתמקמים בתנוחת נהיגה נוחה.

ברכב המבחן יש גם גג פנורמי נפתח, שלמרות קיומו, אין מחסור במרווח הראש לנהג או לנוסעים.

על הפן הדינמי אחראי מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר המספק 180 כ"ס ב-5500 סל"ד, ו-27 קג"מ בטווח הסלד שבין 1500 ל 4500 סלד. תיבת ההילוכים רובוטית כפולת מצמדים.

לרכב אפשרות להתנעה מרחוק, רק שכאשר מותקנת קודנית (ותודה למדינת ישראל), זה "קצת" מתנגש.

יונדאי טוסון 2021

בנסיעה מתגלה הטוסון -בדיוק כמו קודמו – כרכב מאוד נוח ונעים לנסיעה ולשהות. הרכב שקט יחסית, והמתלים מבודדים היטב את המהמורות בכבישים בכל המהירויות. מה שהיה פחות נעים הם שיבושים גליים רצופים בכביש מהיר (6) שהוציאו את הרכב מאיזון והכריחו הורדה של המהירות. אין בטוסון התנהגות ספורטיבית מושחזת, וזה לא תפקידו.

בניגוד להרבה מכוניות שמבטיחות הרבה כוחות סוס, אבל במציאות אתה מחפש את הפירצה באורווה ממנה ברחו מלא סוסונים, יונדאי מבטיחים 180 כ"ס, ומספקים אותם, עד האחרון. לחיצה נמרצת על הדוושה מזניקה את הטוסון במהירות ובנחישות מורגשת. לא אימתי את נתון התאוצה ל-100 קמ"ש העומד על 8.8 שניות, אבל כל לחיצה נחושה על דוושת התאוצה מביאה עימה די והותר כוח.

מצבי תיבת ההילוכים אליהם התייחסתי קודם – אקו, נורמל וספורט, משנים משמעותית את תגובות הרכב. אם במצב 'נורמל' התחושה בחלק העליון של דוושת התאוצה היא מעט אנמית, במעבר למצב 'ספורט' התגובות מתחדדות, ומצאתי את עצמי נוסע במצב זה גם בנהיגה מנהלתית, בזכות התגובה המהירה של דוושת התאוצה.

יונדאי טוסון 2021

נהיגה במהירות גבוהה (יחסית + שלילה) מרגישה לטוסון מאוד טבעית ונינוחה, עם תאוצות ביניים מצויינות לסגמנט שלו.

צריכת הדלק הממוצעת במבחן, הגיעה ל-10.5 ק"מ לליטר, כאשר חלק לא מבוטל מהנהיגה היה אגרסיבי וללא רחמים. זה מעט נמוך מהצריכה הרשמית העומדת על כ-14 ק"מ לליטר. בנהיגה חסכונית מאוד (נהיגה "יואב סטייל" אינה ברת ביצוע ע"י בני תמותה כמוכם וכמוני. העורך), הצריכה עמדה על כ-19 ק"מ לליטר.

מפרט הבטיחות של הטוסון מקיף וראוי, ונכון לדעתי שלא יחסכו עלינו בבטיחות. רמות הגימור פרימיום, פרסטיג' ופנורמיק מקבלות ציון בטיחות 7 בקריטריונים של משרד התחבורה, ואילו לקשרי ועלית מקבלות את הציון 8 המקסימלי. זה אומר שיש לכם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים ועוד. לחובת הטוסון אציין כי רק ברמות הגימור הגבוהות יש בקרת שיוט אדפטיבית.

יונדאי טוסון 2021

החסרון הגדול של הטוסון, הג'ירפה שבחדר שאף אחד לא מדבר עליה, הוא יחידות ההנעה של הטוסון. לא, אני לא מתכוון לביקורת שנשמעה על שימוש ביחידות ההנעה של הדגם היוצא, אלה מספקות בדיוק את מה שמבוקש מהן. אני מתייחס להיעדרותן, לפחות בשלב זה, של גרסאות היברידיות ופלאג אין, ובמידה ויגיעו לארץ יכולות להיות להיט היסטרי בהינתן תמחור נכון.

הטוסון נמכר במחיר שמתחיל מ-159,900 ₪ לגרסת הכניסה ועד 191,900 ₪. מחירו של רכב המבחן עומד על 181,900 ₪. בעסקאות 0 ק"מ תוכלו לרכוש את גירסת הכניסה של הטוסון ב-148,900 ₪.

הסיכום של הטוסון הוא מאוד חיובי. לטעמי מדובר ברכב מצוין עם עיצוב מיוחד ושונה. הוא נוח מאוד לנסיעה, מאובזר היטב ומפנק. הטוסון החדש חוזר למקום טוב מאוד בסגמנט כשהוא מוכיח עוצמת מותג נדירה.

יש לכם שאלות ליואב? בואו לפגוש אותו בפורום.
רוצים לקרוא מבחנים נוספים שלו? היכנסו לבלוג שלו - הקרפד.

dddd