תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

קופרה בישראל, אבל באמת הפעם

מעל לשנה אחרי שהגיעה לכאן קופרה אטקה, צ'מפיון מוטורס משיקה את מותג קופרה "על מלא". עם שאר היצע הדגמים, אולם תצוגה וכל המסביב

  • 15-03-2021
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

לידה של מותגים חדשים, בטח כאלה שמתפצלים ממותגים קיימים, היא אף פעם לא עניין פשוט וזריז. לפעמים מושק דגם אחד או ליין מצומצם עם המון רעש וצלצולים ואחר כך במקרה הטוב לא קורה כלום ובמקרה הפחות טוב המותג מתפוגג ונעלם. לפעמים נלקחים שניים-שלושה דגמים ייחודיים ממותג קיים, ומפוצלים לאחד חדש בלי שינויים משמעותיים, מה שמבטל חלק ניכר מההתלהבות.

מטבע הדברים, להשיק מותג חדש של מוצרים שעוברים עדכון קטן פעם בשלוש שנים וחידוש מהותי בחצי מהתדירות, זה לא עניין של מה בכך. אז לעיתים קרובות נדרשת המון סבלנות כדי לראות את הפירות של מהלכים כאלה. הבעיה היא שעם הזמן משתנות גם אופנות, העדפות של הלקוחות וכו', ואז – באחוז לא מבוטל מהמקרים – בין השקת המותג, להשקת הדגם השני או השלישי, אותו מותג שאפילו לא הספיק להיוולד כמו שצריך, כבר מספיק לעבור שינויים ולהגיע לשוק בתור משהו די שונה ממה שחלמו היוצרים המקוריים שלו.

קופרה אטקה 2021

זה, במידה מסוימת, הסיפור של קופרה. במקור, לפני שזה היה מותג, ענדו את השם הזה גרסאות הקצה הספורטיביות ביותר של סיאט איביזה ולאון. הן היו כל כך קיצוניות, לפחות בהתחלה, שהאיביזה הקטנה צוידה במנועים ששימשו את הגולף GTI המקבילה, והלאון קיבלה לא פעם (למעשה כמעט כל פעם) גרסאות קצה שהשאירו בענן אבק את כל הגולפים מלבד הבכירות ביותר (שלא נמכרו בישראל, אז הן גם לא ממש רלוונטיות לסיפור שלנו).

הסדקים הראשונים התחילו להתגלות לפני בדיוק שלוש שנים. בשליחות מטעם וואלה! רכב, אני מגיע לברצלונה ופוגש את המותג החדש ונושא הדגל שלו – אטקה. קרוסאובר. זו אמנם גרסה סופר חזקה ורבת יכולות, אבל עדיין, קרוסאובר. די רחוק מהאיביזות והלאונים מההיסטוריה. לאחר מכן, הודיעה סיאט, כי כרגע בכלל לא תהיה קופרה איביזה. למרות שמקביל לחשיפת המותג דלפו תמונות של ספק קונספט ספק דגם סדרתי שהיה אמור לראות אור, כך לפי השמועות, עוד באותו אירוע.

האטקה הגיעה לישראל בדצמבר 2019 ונמכרה – כצפוי, וכרגיל בניגוד לכל התחזיות שלי – בערימות. תכלס, במבט לאחור ואחרי שהיא נבחנה אצלנו, זה מאוד הגיוני. היא אמנם רחוקה מהתפיסה המסורתית של משפחתית ספורטיבית, הוט האץ'. אבל גם העולם שלנו שונה מאוד מזה שבו הוטבע המונח הזה, והיום, המשפחתית היא-היא אותו קרוסאובר, אז – כאמור – הגיוני.

קופרה אטקה 2021

אבל מאז שהחלה להימכר, האטקה חייה בסוג של לימבו. היא נמכרה באולמות של סיאט, אך ענדה שם וסמל אחרים, באתרי האינטרנט השונים היא קוטלגה תחת מותג אחר, וחסר לכתב שהיה מקליד במבחן או ידיעה שזו "סיאט אטקה קופרה". כל זה השתנה היום, כשהושק רשמית בישראל המותג "קופרה" על כל מרכיביו. אולם תצוגה ש"הוסתר" בקומה השישית של מגדל צ'מפיון בבני ברק כדי שיגיעו אליו "רק אנשים שבאמת התכוונו להגיע", צוות אנשי מכירה, וכמובן שני הדגמים האחרים שמשלימים את הליינאפ. קופרה לאון ופורמנטור. בהמשך, מבטיחים בצ'מפיון, יפתחו "פינות קופרה" באולמות סיאט, שתמשיך לשמש כ"מותג אב" בעתיד הנראה לעין.

יחד עם השקת המותג החלה צ'מפיון גם במכירת הדגם מתוח הפנים של האטקה. מחירו יעמוד על 250,000 ₪ לפני תוספות (מחירון מלא בסוף הידיעה), ללא שינוי מהדגם היוצא. המנוע נותר ללא שינוי – 2.0 ליטר עם 300 כ"ס ו-40.8 קג"מ שמשודך לתיבת DSG כפולת מצמדים רטובים עם שבעה הילוכים שמעבירה את הכוח לכל ארבעת הגלגלים. זמן המיאוץ למאה קמ"ש עומד על 4.8 שניות והמהירות המרבית היא 248 קמ"ש.

קופרה אטקה 2021

במסגרת מתיחת הפנים מקבלת האטקה חזית מעודכנת עם פגוש שלמרבה הצער מוותר על הכיתוב CUPRA המגניב למדי בחלקו התחתון, תאורת יום בעיצוב חדש, ועוד. גם מאחור ובפנים יש מספר שינויים, הגדולים שבהם הם מערכת מולטימדיה חדשה ומושבים ספורטיביים (טכנית אולי אפשר לקרוא להם מושבי באקט כפי שהם מכונים בחומרים השיווקיים, אבל באותה מידה זה נכון לכל מושב לאדם אחד) שיגיעו כסטנדרט וללא תוספת תשלום. מבחינת אבזור, נוספה בין היתר גם רשימה מכובדת של מערכות בטיחות אקטיביות. את המפרט המלא של קופרה אטקה תוכלו לקרוא כאן.

חשיפת הקופרה לאון, דה-פקטו סיאט לאון קופרה דור רביעי, הייתה מצד אחד אור בקצה המנהרה לטהרנים מרירים כמו עבדכם הנאמן, אבל מצד שני גם די מצב של "חסר להם שלא". הלאון החדשה מגיעה לישראל, כמו הגרסאות הרגילות שלה, עם יחידות הנעה כמעט זהות (על פניו הן לגמרי זהות, אבל לכו תדעו, עדיף לסייג...) לאלו של הדור היוצא – כמו באטקה, כאן נמצא מנוע 2.0 ליטר טורבו עם 300 כ"ס ו-40.8 קג"מ שמשודך לתיבת DSG כפולת מצמדים רטובים עם שבע מהירויות. 100 קמ"ש יגיעו תוך 5.7 שניות וצריכת הדלק תהיה גבוהה, כי אתם לא באמת הולכים לנהוג בה ב"קומפורט". קופרה לאון תעלה 240,000 ₪ לפני תוספות (מחירון מלא בסוף הידיעה) ואת המפרט המלא שלה תוכלו לקרוא כאן.

קופרה לאון 2021

קחו את הפסקה הבאה בעירבון מוגבל כי טרם נהגנו בו, אך הדגם השלישי של קופרה, הפורמנטור, כבר מעיד במידה מסוימת על שינוי כיוון מהותי יותר של המותג, ממותג שבמרכזו עומדים ספורטיביות וביצועים, לאחד שמתמקד גם בעיצוב, לייף סטייל, ושאר מונחים שיווקיים. הוא כבר לא מוצע רק עם מנוע חזק (או יחידת פלאג-אין הייבריד חזקה) אלא גם עם מנוע 1.5 ליטר יומיומי לחלוטין עם 150 כ"ס. זה מבאס מאוד, אבל גם מובן לגמרי. בסופו של דבר המטרה של קונצרן פולקסווגן על שלל מותגיו היא למכור לכם כמה שיותר מכוניות, ולא לעשות לציניקנים נעים על הנשמה.

הפורמנטור הוא מעין הכלאה בין הלאון לאטקה. הוא ארוך משניהם ב-5 ו-6.5 ס"מ די חסרי משמעות, ועם גובה של 153 ס"מ, הוא יושב כמעט בדיוק בין ה-144 של הלאון ל-161 של האטקה. גם תא המטען שלו, עם 420 ליטר חוצה את ההפרש בין ה-380 של הלאון ל-485 של האטקה. מבחינת רוחב התמונה מעט שונה, שם הפורמנטור צר רק ב-2 מ"מ מהאטקה, אך רחב ב-3.5 ס"מ שלמים מהלאון, מה שאמור – לפחות על הנייר – לעזור עם ההתנהגות ביחס לאטקה.

קופרה לאון 2021

בנוסף למנוע ה-1.5, הפורמנטור יוצע כמו הלאון והאטקה, גם עם מנוע ה-2.0 ליטר ומערכת הנעה כפולה. היכן שדגם הבסיס יגיע ל-100 קמ"ש תוך 8.9 שניות פושרות למדי, הפורמנטור 2.0 ליטר, שמקבל את הסיומת VZ יסיים את אותו מיאוץ תוך 4.9 שניות. רשימת האבזור, או ליתר דיוק אפשרויות הקסטומיזציה שלו, מאוד ארוכה. כמה ארוכה? יש תשעה צבעים, שניים מהם מט, שני עיצובי חישוקים לדגם ה-1.5 ועוד ארבעה ל-2.0 ליטר, שלוש חבילות אבזור שונות, וארבעה סוגי/ריפודי/עיצובי מושבים. את כולם תוכלו לקרוא במפרט המלא שלו. מחיריו של הפורמנטור יחלו ב-175,000 ₪ לדגם ה-1.5 ליטר לפני תוספות. דגם ה-2.0 ליטר יתחיל ב-260,000 ₪ ובין התוספות ישנן כאלה שיכולות להוסיף עד 14,000 ₪ למחיר כל אחת.

את מחירון קופרה המלא תוכלו לקרוא כאן.

קופרה פורמנטור

dddd