תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אאודי
  • אאודי A3 במבחן - תדמית למתחילים

    אאודי

    אאודי A3 החדשה ממשיכה את המתכון המוכר של איכות מוקפדת. יחסית. עיצוב מופנם. יחסית. וטכנולוגיה מתקדמת. יחסית. האם גם ב-2021 זה מספיק כדי למכור מכונית יקרה, יחסית?

    • 04-02-2021
    • מאת: רומן קוגן | צילום: רומן קוגן

    אמ;לק

    קומפקטית איכותית ומוקפדת מבית יוקרתי עם יחידת הינע Mild Hybrid אופנתית הלוקה באבזור חסר והתנהגות חסרת השראה בתמורה לזוהר המותג.

     

    רקע

    המתכון של אאודי A3 די ידוע, בימים אלה. מכוניות בסגמנט C פרימיום מאד נפוצות בימינו, ועם זליגת חלק מהיצרנים (כולל אאודי עצמה) לסגמנט הסופרמיני הן אפילו כבר לא שער הכניסה למותגי היוקרה. אלא שמה שרובנו נוטים לשכוח זה שהיא הייתה, אם לא הראשונה, אזי בין הראשונות.

    אם לא נחשיב את האלפא 145/6 והלנצ'יה דדרה, שלמען האמת אכן היו שם קודם (אך עם מכירות לא גבוהות מחוץ לארץ היפה), אאודי, עם ה-A3 הראשונה, הייתה הראשונה שהצליחה לקחת מכונית סגמנט C, ועוד זאת שמגדירה את הסגמנט הלכה למעשה (שידוע כ"גולף קלאס") ולקחת אותו במעלה השוק (תרגום פלצני למדי ל-upmarket). חמושה במכלולי קונצרן מוכחים, איכות ייצור מוקפדת וסמל נחשק יצאה ה-A3 לכבוש את הצעירים בעלי הממון ולהכין אותם, בשאיפה, לרכישת אאודי גדולות ויקרות יותר ככל שיתבגרו.

    אאודי A3 2021

    ה-A3 אפילו הקדימה את הגולף 4 בכך שהייתה הראשונה שעשתה שימוש בפלטפורמה שלה. תחילה הוצגה במרכב 3 דלתות בלבד למען הדימוי הספורטיבי, אך 2 דלתות אחוריות נוספו בהמשך למען הלקוחות המשפחתיים, בשם ספורטבק, בו היא מתקראת עד היום. על הצד הספורטיבי באמת הייתה אמונה ה-S3, אשר הציגה הספק של למעלה מ-200 כ"ס, בימים בהם זה עוד נחשב להרבה כוח.

    בשנת 2003 הוצג הדור השני, מבוסס על פלטפורמת הדור הבא של הקונצרן, עם מנועי FSI חדשים ואף מנוע V6 לראשונה בדגם, וגרסת ה-S3 שדרגה הספקה ל-265 כ"ס וירדה מ-6 שניות ל-100 קמ"ש, בעוד מעליה נוספה גרסת RS3, אשר הציגה 340 כ"ס ו-4.6 שניות למאה, וזה עוד לפני ששופרה כמו רוב אחיותיה. לשתי גרסאות ההאצ'בק נוספה גרסת קבריו 4 מושבים.

    הדור השלישי הוצג ב-2013 והיה הראשון בקונצרן, שוב, לחנוך את פלטפורמת ה-MQB הנפוצה והמודולארית. חמושה במיטב חידושי הקונצרן, כולל מערכת MMI ובגרסאות מסוימות ניצני מערכות בטיחות אקטיבית, ה-A3 הוצעה הפעם גם במרכב סדאן, נוסף על גרסאות ההאצ'בק והקבריו. לראשונה הופיעה גרסת פלאג-אין הייבריד, שאף נמכרה בארצנו במחיר אטרקטיבי למדי, כאשר גרסאות ה-S3 וה-RS3 המשיכו להתחזק והציגו 300 ו-367 (ובהמשך 400) כ"ס בהתאמה.

    אאודי A3 2021

    הדור שלפנינו הוא הדור הרביעי של הדגם אשר הוצג בשנת הקורונה, 2020. נשען על פלטפורמת ה-MQB Evo ומציג עיצוב חוץ ופנים חדשים לחלוטין, מימדים גדולים במעט מהדור הקודם ומתהדר במקדם גרר מרשים – 0.28. המרכבים בשלב זה הם האצ'בק 5 דלתות וסדאן, וגרסה ספורטיבית אחת, ה-S3, עם 310 כ"ס וללא תיבה ידנית כפעם.

    מכונית המבחן הגיעה אלינו בגרסת 35 TFSI עם מנוע 1.5 טורבו מגובה במערכת mild hybrid ותיבת 7 הילוכים דו-מצמדית. מחיר הבסיס של ה-A3 הוא 200,417 ₪ "על הכביש" וחבילת ה-Sharp בה צויד רכב המבחן מוסיפה גג שמש פנוראמי, בקרת אקלים מפוצלת ובקרת שיוט אדפטיבית, בתמורה ל-10,000 ₪ נוספים.

    אאודי A3 2021

     

    בחניה

    לא שופטים ספר לפי כריכתו, אבל במכונית פרימיום עיצוב מהווה חלק נכבד מהמשיכה הראשונית ומההצהרה שלה. כאן, האאודי בהחלט מתחילה טוב. ה-A3 נראית צעירה ורעננה, פחות "מבוגרת" מהדורות הקודמים ועדיין מצליחה להישאר ייצוגית ואלגנטית.

    המימדים אופייניים לסגמנט ומעט, כאמור, גדולים מהדור היוצא – 4.34 מ' אורך, כמעט 1.82 מ' רוחב וגובה צנוע לימינו של 1.39 מ'. המשקל העצמי הוא 1,395 ק"ג, כשזה כולל נהג ממוצע במשקל 75 ק"ג, כלומר 1,320 ק"ג עם מיכל דלק מלא ב-90%. שוב, לא רע לימינו.

    אאודי A3 2021

    כשנכנסים פנימה מגלים את עיצוב הדאשבורד החדש של אאודי, ממש כמו בדגמים היקרים יותר, והתוצאה לא פחות ממעולה. קוים יפים בשילוב פס דמוי מתכת, פתחי אוורור אישיים לנהג ולנוסע (2 לכל אחד, נוח ויעיל מאד), מסך גדול במרכז (10.1 אינץ'), משטח טעינה בתא האחסון שלפני ידית ההילוכים הקומפקטית והיפה למדי, כמו בדגמים החדשים של הקונצרן. בלם יד חשמלי כנהוג משלים את התמונה. כפתורי בקרת האקלים פיזיים ונוחים לתפעול. איכות החומרים טובה מאד בדרך כלל, פרט למרווחים לא אחידים ליד פתחי האוורור שמעל לוח המחוונים. תחושת המתגים טובה, פרט לפדאלים שמאחורי ההגה (שגם קטנים למדי), נקודת תורפה מסורתית ברכבי הקונצרן.

    עם זאת, אאודי בפרט ומותגי פולקסווגן בכלל, בחרו לוותר בדור הזה על חוגת האורות הגרמנית המסורתית בצד שמאל של הדאש והחליפו אותה בכפתורים, אשר התגלו כאינטואיטיביים הרבה פחות. גם תפעול מערכת הקול שלא מהמסך לא נוח ולא אינטואיטיבי, אין אפשרות העברת שירים מההגה (אלא רק מהשלט הקטן מימין לידית ההילוכים) וזה ללא ספק פוגם בחוויית השימוש ה"רגיל" ברכב, מה גם שהאפשרויות קיימות באחיותיה הזולות יותר של ה-A3 לקונצרן.

    אאודי A3 2021

    המרווח באאודי טוב, הן מלפנים והן מאחור, כאשר נקודת התורפה היחידה היא צורת הדאשבורד שגוזלת מקום מברכו הימנית של הנהג או השמאלית של הנוסע. המושבים הקדמיים הם החוליה החלשה בפנים הרכב, רכים מדי באופן שפוגע בנוחות בכל נסיעה שאינה קצרה מאד, ובאופן תמוה למדי גם נטולי תמיכה צדית.

    הראות מהרכב טובה לכל הכיוונים, אך מראות הצד קטנות מדי וצורתן אינה נוחה לשימוש. המראה האמצעית טובה, אך אני באופן אישי מעדיף מראות עם מסגרת, דבר אשר עוזר במבט מהיר לעבר המראה.

    תא המטען מרווח ושטוח ונוחות ההטענה טובה. הנפח, 380 ליטר, גדול לסגמנט ומספק לרוב צרכי משפחה ממוצעת. תאי האחסון בפנים הרכב דווקא אינם מצויים בשפע, תא הכפפות לא גדול, תא קטן נוסף בין המושבים ותאים קטנים ולא ממש נוחים בדלתות. כמו כן אין כיסים בגבי המושבים.

    אאודי A3 2021

     

    בנהיגה

    רכב המבחן הוא ה-A3 הראשונה שמצוידת במנוע עם טכנולוגיית Mild Hybrid ומערכת חשמל 48V. לא אכביר מלים על המערכת, אשר עיקרה טעינת סוללה שמאפשרת לכבות את המנוע או שני צילינדרים במתארים מסוימים ולסייע לו בהאצה, כמו גם לעדן את פעילות הסטופ/סטארט הידועה (והיא בהחלט מעודנת ביותר). יחידת הבנזין היא מנוע ההזרקה הישירה המוגדש המוכר של פולקסווגן בנפח 1.5 ליטר מפיק 150 כ"ס ו-25.51 קג"מ. בשילוב תיבת 7 הילוכים יעילה עם יחסים מחולקים היטב, יחידת ההנעה מאפשרת תנועה חלקה ברוב טווחי הנהיגה היומיומית, לצד עצלנות-מה בזינוק והיחנקות במהירויות שהשתיקה יפה להן (כדי לשמור על ריכוז, כמובן).

    נוחות הנסיעה טובה מאד וניכר שהמתלים מכוילים על הצד הרך, כאשר רק המושבים פוגמים בה בנסיעות ארוכות, כאמור (ניסיון העבר מלמד שבגרסת ה-S-Line המצב טוב בהרבה).

    אאודי A3 2021

    התנהגות הכביש בטוחה אך נטולת כל השראה, ומאופיינת בתת היגוי מורגש ורכינת מרכב חזקה בפניות איטיות, אשר מתמתנים ככל שהמהירות עולה. תנודות מרכב בשינויי כיוון מבהירים שאת הנהיגה הנמרצת עדיף להשאיר ל-S3. הבלמים, כנהוג בקונצרן, לא פחות ממצוינים ולמעט תחושת דוושה מעט ספוגית קשה לבוא אליהם בטענות. עוצמת הבלימה מעולה והעמידה בעומס מופתית.

    צריכת הדלק של ה-A3 בתנאי אמת במבחן, אשר התאפיין בשילוב נסיעה בינעירונית, עירונית, פרברית ומספר קטעים נמרצים הייתה 13.5 ק"מ לליטר. לא רע, אבל לא מבריק.

    אאודי A3 2021

     

    פרימיום?

    ברוח הימים מאובזרת ה-A3 בכל מערכות הבטיחות המתחייבות, שמספיקות לעמידה בתקנים ולהימנעות מהתקנת מערכת מקומית. לצד ABS ובקרת המשיכה והאחיזה הברורות מאליהן, יש ל-A3 גם תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית (עובדת ללא רבב), ניטור מרחק מלפנים ובלימה אוטומטית. כשכל זה לא מתגלה כלא מספיק, 6 כריות אוויר (מספר סטנדרטי ולא בולט לטובה באופן חריג) מופקדות על בטיחות הנהג והנוסעים.

    מבחינת אבזור נוחות ותפעול המצב מבריק הרבה פחות. על חוסר השליטה  - למעט הווליום - במערכת המולטימדיה והסאונד (הלא רעה כשלעצמה, וכמובן תומכת באנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, עם תצוגה ברורה ויפה) מההגה כבר דיברנו, אבל אפשר להוסיף גם שכפתור ה"פקודות הקוליות" מפעיל את המערכת של אאודי ולא של הטלפון, מה שמסרבל את התפעול עוד יותר. נוסף על כך, פרט לפנסי לד (שדי הפכו לנורמה) וחיישני אור וגשם אין בשורה כלל. אין כל מערכת עזר לחניה פרט לחיישנים אחוריים עם חיווי קולי בלבד – אין מצלמה או אפילו תצוגה גראפית. החישוקים הסטנדרטיים הם בגודל 16" עם מידת צמיג 205/55 שללא ספק תורמת לנוחות הנסיעה, אך ספק אם מקומה ברכב שרוצה שתחשבו שהוא "פרימיום". בקרת אקלים דו אזורית וגג שמש פנורמי אינם כלולים כסטנדרט אלא, כאמור, הם חלק מחבילת ה-Sharp שבה צויד רכב המבחן ועלותה 10,000 ₪ נוספים על מחיר הרכב.

    אאודי A3 2021

    ומכאן אנחנו, בהשוואה לא הוגנת לחלוטין, מגיעים לאוקטביה שעברה במערכת ממש לא מזמן. אותה פלטפורמה, אותו דור, 60,000 ₪ פחות לגרסה מקבילה פחות או יותר. ולאוקטביה יש מצלמת רוורס וחיישני חניה עם תצוגה גראפית, הגה עם אפשרויות שליטה נרחבות הרבה יותר (לצד הנוחות מדובר בפן בטיחותי לכל דבר ועניין), מושבים (כולם) עדיפים בהרבה, לוח מחוונים דיגיטלי עם אפשרויות התאמה אישית רבות, שני פתחי אוורור מאחור לעומת אחד באאודי, כניסה ללא מפתח (הנעה בלבד באאודי), שקעי USB לרוב (כולל אחד לטובת מצלמת דרך!), תאורת אווירה ובטח שכחתי עוד כמה פרטי אבזור. אפילו משענת הגב במושב האחורי של האאודי, אינה מפוצלת 60/40 אז תקפלו את כולה או בכלל לא.

    למען ההגינות אני חייב להדגיש, שמצוקת האיבזור אינה ייחודית לאאודי אלא משותפת לכל מתחרותיה. ב.מ.וו. סדרה 1 די מקבילה באבזור למעט היעדר בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטומטית עד לגרסת האבזור הבכירה, ואף לוקה בחוסר פתחי אוורור מאחור (אך כוללת גב מושב אחורי מפוצל), המרצדס A יותר מאובזרת, אך גם עולה משמעותית יותר, והלקסוס CT200h ישנה מכדי להוות תחרות אמיתית ונחותה דינאמית ללא כל השוואה, אפילו ביחס לבינוניות הדינאמית של ה-A3.

    אאודי A3 2021

     

    סיכום

    זה לא שה-A3 היא מכונית רעה, היא לא. היא איכותית, מוקפדת, מאיצה היטב ובאה מבית טוב. אלא שהיא נתקלת באותו המכשול בו נתקעות רוב בנות קבוצתה – תשלום הפרמיה על מיתוגה. במחיר נמוך הרבה יותר אפשר לרכוש מתחרות רבות, גם מבנות ביתה ושותפותיה לפלטפורמה, אשר יתנו תמורה עדיפה בהרבה, למעט כמובן אפקט ההגעה של המותג הנכון על הגריל ועל מחזיק המפתחות. וכשזה תנאי מקדים לרכישה, ההסברים ה"לוגיים" אינם משנים. בין מתחרותיה לתת הסגמנט היא אינה חריגה בדבר, מקבילה במחירה לסדרה 1 של ב.מ.וו. וזולה משמעותית מהמרצדס A. אלא שמתחרותיה מלמטה, בין אם מבית כמו הגולף, הלאון, האוקטביה או מחוץ כמו מאזדה 3 או הונדה סיוויק, מזנבות בה עם איכות הולכת וגוברת ואיבזור עדיף בהרבה ואף תכונות דינאמיות עדיפות, ואי אפשר להתעלם גם מג'יפונים אשר תפסו ותופסים נתח שוק הולך וגדל כל הזמן.

    השורה התחתונה היא, אם כן, שער כניסה לחובבי המותג שה-A1 קטנה להם.

    dddd