תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • MG
  • MG ZS
  • MG ZS EV במבחן - החשמלית הראשונה שלי

    MG ZS

    MG ZS EV החשמלי רחוק מאוד מלהיות מושלם, אבל קרוב מאוד ללהיות מושלם כרכב חשמלי ראשון

    • 16-07-2020
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    לכל תקופה יש את המכונית שמזוהה איתה במיוחד. אני לא אתחיל למנות את המכוניות שלדעתי תופסות את התפקיד הזה בכל X שנים כי יש לי דברים חשובים יותר לעשות החודש מאשר להתווכח על זה, אז פשוט תדמיינו שקראתם כאן רשימה של מכוניות נורא נורא חשובות, וכ-ו-ל-ן הן בדיוק המכוניות שחשבתם שיהיו שם.

    אבל את המכונית של העשור השלישי של המאה ה-21 אני צריך להתעקש ולהכתיר בעצמי. זו ה-MG ZS EV. לא, אתם לא יכולים להפסיק לקרוא כאן ולצאת מיד ולקנות אותה, כי היא רחוקה מלהיות מכונית מושלמת, היא אפילו לא קרובה לזה. אני אפרט בהמשך, אבל כרגע – סמכו עלי. היא (אני נמנע ככל האפשר מלכתוב את השם האה-כה מתגלגל על הלשון הזה) המכונית שתגדיר את העשור הקרוב.

    MG ZS EV

     

    ה-ZS עצמו לא צריך הקדמות מיוחדות. הוא נבחן אצלנו בעבר בגרסת הבנזין שלו ובסיום המבחן, החלטתי חד משמעית ובצורה שלא משתמעת לשתי פנים, שאין לי מושג אם להמליץ עליו או לא. ספוילר – יש מצב, אולי, סיכוי קטן, לא בטוח, שככה יגמר גם המבחן שאתם קוראים עכשיו. אין מה להגיד, עיתונות צרכנית במיטבה.

    על צדי הרכב מודבקות מדבקות עצומות ש"רומזות" על כך שה-ZS EV זכה בציון של חמישה כוכבים במבחן הריסוק של ה-Euro NCAP ומנסות להשכיח מהציבור את אינספור סייגי ה"כן... אבל הבטיחות על הפנים..." שהופנו כלפי ה-ZS הבנזיני. אלמלא הן – וכמובן – מדבקות ה-100% Electric MG SZ EV הענקיות לא פחות, גרסת ה-EV של ה-ZS לא הייתה זוכה כנראה למבט שני מהעוברים ושבים. יש עליו תג 100% electric מאחור, אבל זה פחות או יותר הסממן היחיד שמסגיר את העובדה שמדובר ברכב חשמלי.

    MG ZS EV

    אלא אם כן שכחתם לסגור את פתח הטעינה הקדמי ואתם נוסעים איתו פתוח. אבל אז העובדה ש"ידעו שאתם נוסעים ברכב חשמלי" כנראה תהיה הקטנה שבבעיותיכם, הרבה אחרי מחשבות ה"וואו, הוא ממש דביל" שיעברו בראש של כל מי שיראה אתכם. כמו אחיו הבנזיני, גם ה-ZS החשמלי נראה מעט צר וגבוה מדי, והגלגלים – כמו המרחק ביניהם – נראים קטנים מדי על המרכב המשפחתי. יש עוד כמה הבדלים בין ה-ZS החשמלי לזה ה"רגיל" כמו גריל וחישוקים מעט שונים, פס כרום בעיצוב אחר בגריל התחתון והיעדר פנסי ערפל בדגם החשמלי, אבל אף אחד חוץ מווירדוס כמו עבדכם הנאמן – שגם הוא נאלץ לפתוח תמונות של השניים זו לצד זו – לא באמת ישים לב להבדלים הללו.

    MG ZS EV

     

    בתא הנוסעים ההבדלים כבר יותר גדולים, וגורמים ל-ZS EV להיראות יותר כמו מתיחת פנים או גרסה בכירה יותר של ה-SZ הרגיל מאשר סתם גרסה אחרת. בלם היד הוחלף באחד חשמלי וידית ההילוכים הוחלפה בחוגה. למעשה, כל הקונסולה המרכזית הוחלפה לחלוטין כדי לקרב לידו של הנהג את חוגת ההילוכים שנמוכה יותר מידית ההילוכים "המקורית" וכתוצאה מכך מתקבל עיצוב יותר מודרני, משענת יד גדולה יותר (אבל עדיין מעט קצרה מדי אם יושבים קרוב להגה) תא אחסון מרכזי גדול יותר וגם תא אחסון קטן ונסתר מתחת לחלקו הקדמי של הקונסולה.

    MG ZS EV

    המושבים של ה-ZS החשמלי, לפחות מבחינת העיצוב, זהים לחלוטין לאלו של דגם הבנזין, אך הם חשמליים ולא סבלו מהזווית הלא טבעית שפגשנו במבחן שעשינו לאותו דגם בנזיני. גם כאן, וגם כמו ההגה, הם מרופדים בחומר דמוי עור רך ונעים למגע. הם נוחים למדי, אך בימים חמים, כאשר הרכב חנה בשמש, הם יכולים להתחמם מאוד.

    ההבדל המשמעותי ביותר בין ה-ZS הרגיל לבין נשוא המבחן (נו, חוץ מאשר המנוע החשמלי. אל תהיו נודניקים) הוא מפרט הבטיחות. מול היעדר מוחלט של בטיחות אקטיבית בדגם הבנזין (מובילאיי בלבד), עומדת רשימה ארוכה ומקיפה של מערכות בטיחות שגם עובדות לא רע בכלל, אבל על כך מאוחר יותר.

    MG ZS EV

    באופן מפתיע ודי חריג, המושב האחורי של ה-MGZS החשמלי רך ונוח יותר מאלה הקדמיים. המרווח טוב למדי ושני מבוגרים יוכלו בקלות למצוא שם מקום. לשלושה מבוגרים יהיה אפשרי אך צפוף בגלל הרוחב המצומצם של הרכב. בזכות רצפה שטוחה כמעט לחלוטין, ילד – אבל רצוי אחד עם רגליים קטנות בגלל הקונסולה ש"פולשת" לאזור – יוכל לשבת בנוחות גם במושב האמצעי.

    מבחינת תא המטען – הן לפי המפרט והן לפי המצב בפועל – נראה שאין שום הבדל בין דגם הבנזין לבין הדגם החשמלי. הנפח של שניהם על-פי המפרט הטכני הוא 448 ליטר וגם בפועל לא מורגשת שום פשרה.

    MG ZS EV

    הנהיגה והנסיעה ב-ZS החשמלי היא כמובן הבדל גדול נוסף בין הגרסאות וגולת הכותרת של רכב המבחן (נו שיט, שרלוק...). הכוח תמיד זמין (עד בערך 140-150 קמ"ש, שם הוא פשוט נגמר), הוא מגיע בצורה ליניארית להפליא, ואני מזהיר אתכם מראש – ברגע שתרגישו את זה לא תהיו מוכנים לחזור לרכב עם מנוע בעירה פנימית. פשוט ככה.

    הטווח, שעומד על 260 ק"מ תיאורטיים ובערך 230-240 ק"מ ריאליים לחלוטין בנהיגה מתונה (אנחנו קיבלנו קצת יותר מ-220 עם נהיגה לא מאוד מתחשבת) מספק לגמרי לשימוש יומיומי של בערך – עם אצבע מול הרוח – 80-90% מכלל אוכלוסיית הנהגים.

    בכל הנוגע לטעינה, גם היא כמובן חלק חשוב. נכון לכתיבת שורות אלו, ה-ZS EV מסופק עם עמדת טעינה ללא תוספת תשלום. העמדה יכולה להתחבר הן לתשתית חד-פאזית והן לתשתית תלת פאזית. כצפוי מרכב שיודע לנצל את מלוא ההספק החשמלי של התשתית הביתית, זמני הטעינה משתנים מהותית בהתאם אליה. בטעינה עם הכבל המסופק וללא עמדה - זמן הטעינה (מסוללה ריקה למלאה) יארך כ-20-22 שעות, עם תשתית חד-פאזית 16 אמפר חד פאזית הטעינה תארך כ-11-12 שעות ועם תשתית תלת-פאזית עם זרם של 32 אמפר הטעינה תארך כ-6 וחצי שעות. בנוסף לכל אלה, הרכב יודע לקבל גם טעינה מהירה על-בסיס זרם ישיר (בעמדות טעינה בלבד), ושם טעינה ל-80% אמורה לארוך כ-40 דקות.

    MG ZS EV

    בנוסף, יש כאן כמובן את שאר היתרונות המובנים של מערכת הנעה חשמלית. התנועה בעיר חרישית ומערכת הבלימה הרגנרטיבית (שנקראת KERS, ממש כמו במכוניות פורמולה 1, רק ששם המערכת גם מוסיפה כוח ולא רק אוגרת אותו) חזקה מאוד ומאפשרת את הפחתת השימוש בבלמים למינימום, שלא לומר אפס. בקיצור – בטווח המחירים בו נמכר ה-ZS, זו תהיה חוויית הנסיעה הכי מעניינת, ועם זאת הכי חסרת דרמות שתוכלו לדמיין.

    שזה לא לגמרי אופטימלי, כי אותה חווייה, בין אם אתם נוהגים ובין אם אתם סתם נוסעים, היא הרבה יותר מאשר יחידת ההנעה. ופה ה-ZS חושף כמה מהפשרות שנאלצו לעשות כדי לחתוך במחיר ואת החסרונות שלו מול מכוניות "רגילות" במחירים דומים. הוא לא מאוד נוח, ותנוחת הישיבה דורשת הסתגלות. בידוד הרעשים בינוני בלבד, ומערכות הבטיחות מרגישות כאילו הן צריכות עוד כמה ליטושים כדי לעבוד בצורה חלקה יותר. תיקון הסטיה מנתיב, למשל, היה בולט יחסית עם פעולה לא סדירה שבמקום לתקן את הסטיה בצורה אחידה "ניסרה" עם ההגה ותיקנה יותר מהנדרש, אחר כך יישרה מעט, תיקנה שוב וחוזר חלילה.

    MG ZS EV

    יש לציין שאם זה יהיה הרכב הראשון שלכם עם מערכת תיקון, או לחלופין אם אתם לא נאד פדנטי כמו הח"מ, אופי הפעולה שלה כנראה לא יבלוט לרעה או יפריע לכם במיוחד, כי בסך הכל היא עושה את העבודה ובצורה לא רעה. אבל בהשוואה למערכות הטובות יותר שמוצעות כיום (במכוניות יקרות יותר, מיותר לציין), היא מרגישה כמו צעד אחורה.

    גם בקרת השיוט האדפטיבית הרגישה מעט לא אפויה, אבל דווקא כאן זה בא לידי ביטוי ברעשים שהבלמים השמיעו כשהיא פעלה ולא באופי הפעולה, שדווקא היה טוב מאוד עם שמירה על מרחק קטן מספיק כדי למנוע מנהג אחר להידחף למרווח שנוצר כל 0.4 שניות ותגובות מספיק זריזות כדי למנוע את היווצרות הפערים האלה גם בתחילת או סיום תנועה. במחשבה לאחור, זה כנראה היה הרכב בו חוויתי הכי מעט הידחפויות בפקקים, שזו חתיכת מחמאה.

    MG ZS EV

     

    סיכום

    בשורה התחתונה, ה-MG ZS החשמלי הוא לא רכב מושלם. רחוק מזה. הוא צפוף יותר, איכותי פחות, ועדיין לא צבר לעצמו מוניטין כמו רכבים אחרים במחירים דומים (החל מ-138,888 ₪, 141,111 ₪ לרכב הנבחן). הוא גם לא רכב חשמלי מושלם, הטווח שלו יכול היה להיות ארוך יותר והוא היה יכול להיות חזק עוד יותר. אבל מצד שני הוא גם עולה 140 אלף שקל, ואם ציפיתם לקבל רכב מושלם במחיר הזה, אתם קצת חיים בסרט.

    מה שהוא כן, הוא הרכב-החשמלי-הראשון המושלם. הוא לא יקר מדי, אז מחסום הכניסה נמוך – וחשוב מכך, דומה מאוד למחיר משפחתית רגילה. הטווח כן מספק לגמרי לשימוש יומיומי. המרווח מספק למשפחה, הבטיחות גבוהה ומערכות הבטיחות מקיפות, הוא מגיע עם אחריות ארוכה לסוללה (8 שנים או 150,000 ק"מ) אז גם מהבחינה הזו יש לכם "ראש שקט", והוא גם מגיע עם כבל טעינה ביתי שמתאים לכל שקע ולא דורש קונסטרוקציות מיוחדות ומסובכות (ומיותרות, אבל לא נכנס לזה כאן).

    אני לא אגיד לכם לעזוב הכל וללכת לקנות עכשיו ZS חשמלי, כי הוא לא מספיק מדהים כדי לעשות את זה. אבל אני גם לא אגיד לכם לוותר עליו כי הוא לא שווה את תוספת הכסף על פני רכב בנזין במחיר דומה. אני כן אגיד לכם, שאם אתם חושבים על קניית רכב ומשתעשעים עם הרעיון של רכב חשמלי, אתם חייבים(!) לבדוק אותו.

    MG ZS EV

     

    dddd