תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פורד
  • פורד פוקוס (ST ליין) במבחן – היא חזרה

    פורד

    פורד עברה בישראל כמה שנים לא פשוטות, שהתחילו עם הדור הקודם של הפוקוס. האם הפוקוס החדשה תהיה זו שתסיים את התקופה השחורה?

    • 21-06-2020
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    למרות שעבור מי שמכיר, אין באמת צורך להרחיב על ההיסטוריה של הפוקוס, השנים האחרונות היוו קונטרסט כל כך חזק לתקופה הראשונה אחרי שהיא נולדה, ששווה להיזכר בזה רק בשביל להבין את עצמת רכבת ההרים האמוציונלית שהפוקוס העבירה אותנו.

    הפוקוס הראשונה נולדה בסוף שנות ה-90, על סיפו של מיליניום חדש, והיא הייתה כל מה שחלמנו ששנות ה-2000 יביאו איתן. היא הייתה מודרנית, מעוצבת, מתקדמת, מגניבה וכל הדברים שהאסקורט שהיא החליפה לא הייתה. היו לה כמה שנים מאוד חזקות, יותר מעשור למעשה, למרות שהדור השני התברגן ואיבד מעט משמחת החיים והעיצוב הייחודי. אני כמובן מדבר על הדגם האירופאי ולא על ערמת הבינוניות האפורה שנמכרה בצפון אמריקה (שתודה לאל שהייתה אפיזודה קצרת מועד במיוחד).

    פורד פוקוס 2020

    הדור השלישי החזיר כמעט את כל מה שאהבנו בפוקוס הראשונה, אבל הוא גם הביא איתו את ריסוק המוניטין של המותג "פוקוס". הדור השלישי של הפוקוס היה מכונית מעולה, היא התנהגה מצוין, היה לה אבזור מעולה, מנועים לא רעים ועיצוב שעד היום נראה טוב. אבל היא סבלה מבעיות קשות בתיבות ההילוכים (שלא נפתרו עד היום) ולקויות הרכבה נוספות ש"גמרו" עליה והפכו אותה לכישלון מסחרי מהדהד, במיוחד בשוק היד השניה. כשלון שאפילו שינוי מוחלט של יחידת ההנעה עם מתיחת הפנים לא הצליח למחוק, למרות שזו החדשה לא סבלה מאף תקלה (ככל הידוע לי).

    כל זה הופך את העבודה של הפוקוס החדשה לקשה הרבה יותר. כל כך קשה למעשה, שלמרות היא רכב נהדר שמציע רשימת אבזור מעולה ונמכר במחיר שהופך אותו, כפי שאמר אחד הבוחנים "רוצו לקנות. פשוט ככה. רוצו. לקנות", אני חושש שהסיכוי שלו להצליח לשנות את ה"אמת הקולקטיבית" של עם ישראל לא נראה מבטיח.

    למבחן הזה החלטנו לנסות משהו שונה, והזמנו מבעוד מועד את חברי הקהילה שלנו לשאול אותנו פחות או יותר כל מה שבא להם על הפוקוס החדשה. לחלק מהנושאים נתייחס כאן בקצרה ונזמין אתכם להיכנס לקישור שירחיב על הנושא. אם אתם רוצים להשתתף במבחנים הבאים, הירשמו לפורום ועקבו אחרי הדיונים – גם במבחנים הבאים נזמין אתכם להגיד לנו מה מעניין אתכם ומה תרצו שנבדוק, כדי שאתם לא תצטרכו.

    פורד פוקוס 2020

    חזרה לפוקוס. וכרגיל, נתחיל בעיצוב. הפוקוס החדשה נראית נהדר כמעט מכל זווית. הצללית שלה זורמת, הישבן שלה נאה, ורק מקדימה אני לא ממש מצליח להבין את הגריל המחייך והפנסים הגדולים מדי. חלק מהאנשים טענו שהחישוקים גם קטנים מעט, לדעתי זה פחות קריטי.

    בפנים העיצוב הרבה יותר סטנדרטי ולא מעורר רגשות מעורבים – או בכלל. למעט כפתור ההנעה שהותקן פחות או יותר במקום הכי הזוי שאפשר היה לחשוב עליו (חוץ מאשר נניח מאחורי דלת פתח התדלוק, וגם אז אני לא בטוח שהוא היה מנצח). התמונה שאתם רואים לא בדיוק מייצגת נאמנה את גודל המאמץ האקרובטי/פרוקטולוגי הנדרש כדי ללחוץ על הכפתור, אז אתם פשוט תצטרכו לסמוך עלי. מאידך, טופלו כמה נקודות מהפוקוס הקודמת שהרימו גבות, כמו המיקום הגבוה מדי של הכפתורים על ההגה.

    פורד פוקוס 2020

    איכות החומרים סטנדרטית, מעט יותר גבוהה משל הקוריאניות, דומה לחלק מהאירופאיות (פיג'ו, רנו) ומעט נמוכה מזו של המותגים העממיים שמנסים לפרוץ את תקרת הזכוכית ולעבור לעולמות הפרימיום (פולקסווגן, מאזדה). בסך הכל אין טענות והכל נראה ומרגיש כמו שצריך. גם הפקדים ממוקמים במקומות הגיוניים, עם בקרי שליטה פיזית על כל מה שצריך להיות נגיש מיידית.

    מבחינת האבזור – בהתחשב בתג המחיר (כן, אני יודע שזו פעם שניה שאני מתייחס למחיר ולא מציין אותו. סבלנות) – הרשימה שנמצאת כאן היא לא פחות מפנומנלית. בכל הנוגע לאבזור בטיחות, להוציא ניטור שטחים מתים, יש כאן את כל מה שמקובל, ובנוסף גם מערכת שמירת מרכז נתיב שפועלת עם בקרת השיוט האדפטיבית ותחת פרמטרים מסויימים מאפשרת לרכב לנהוג לבד לחלוטין. מה שצריך לציין לגבי מערכות הבטיחות של הפוקוס, זו העובדה שהן קוטפות מבחינתי את התואר "הטובות ביותר במשפחתית עממית". אופי הפעולה שלהן קרוב למושלם, עם האצות והאטות בעצמה טובה, תיקון סטיה מנתיב שפועל בזמן ובעדינות, ובקרת שיוט אדפטיבית שהיא הראשונה שחוויתי שמצליחה לצלוח התמזגות נתיבים. שאפו. אתם מוזמנים לקרוא בהרחבה על מערכות הבטיחות כאן.

    פורד פוקוס 2020

    אבזור הנוחות לא שובר מוסכמות וכולל מערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' ושיקוף טלפון (עליה תוכלו לקרוא בהרחבה כאן), בקרת אקלים מפוצלת עם מצב אוטומטי נחמד שמאפשר בחירה בין שלוש מהירויות מאוורר מקסימליות – לאלו מכם שלא אוהבים להתעסק עם מהירות המאוורר וגם לא רוצים לחטוף גל הדף של פצצה גרעינית קטנה לתוך הפרצוף ברגע שאתם מניעים את הרכב. את כל המפרט הטכני ורשימת האבזור תוכלו לקרוא כאן.

    המרווח מלפנים סביר לגמרי, אבל לשוק שקיבלתי עם המעבר למושב האחורי לא הייתי לגמרי מוכן. פוקוס החדשה קיבלה בין היתר בסיס גלגלים של 270 ס"מ אז לא רק שיש מאחור יותר ממספיק מרווח ברכיים למבוגר בגודל (וגובה) מלא, מה שאי אפשר היה להגיד על הקודמת, יש שם מספיק מקום לשלושה כאלה. חבל שאין פתחי מיזוג מאחור, אבל המזגן מספיק חזק כדי לקרר את תא הנוסעים מהר גם אחרי עמידה ממושכת בשמש, אז לא הייתי פוסל אותה בגלל זה, אלא אם כן יורשי העצר שלכם הם מהזן המעצבן במיוחד.

    פורד פוקוס 2020

    תא המטען מציע נפח של 350 ליטר, אבל נראה מעט גדול יותר. אם אתם צריכים יותר מקום מאחור, תצטרכו לוותר על ה-ST ליין ולבחור באקטיב סטיישן המוגבהת.

    אני חושב שזה המקום הכי טוב לשפוך את הווידוי שלי, שבטח יפתיע בדיוק אפס מכם. אני אוהב מכוניות שמתנהגות טוב, והיות שהפוקוס לדורותיה (חוץ מהשנייה, אבל אנחנו נדחיק אותה מהזכרון) מתנהגת נהדר, אני מת עליה.

    פורד פוקוס 2020

    כשגיליתי שדלק מוטורס משיקה את הפוקוס גם בגרסת ה-ST ליין, בקושי הצלחתי להחניק את ה"יש!" שברח לי. האצ'בק משפחתית, עם מנוע טוב, שלדה מונמכת ומוקשחת, והתנהגות של פוקוס? "היש טוב מזה?" שאלתי את עצמי.

    "כן, אידיוט. אותו דבר בלי ה"ליין". רק ST" ענה לי עצמי.

    תכלס, צודק.

    בכל מקרה... ה-ST לא נמכרת במחוזותינו, וה-ST ליין כנראה תתאים למגוון לקוחות הרבה יותר רחב, אז זה מה יש ועם זה ננצח.

    פורד פוקוס 2020

    המנוע בחזית הוא אותו 1.5 ליטר משולש צילינדרים שנמצא בפיאסטה ST החדשה. עם 182 כ"ס (200 בפיאסטה) הוא נשמע מאוד חזק, אך 24.4 הקג"מ שלו מעט פחות מרשימים את הבריות. נתון התאוצה – 8.4 שניות, מכובד מאוד כשלעצמו אבל לא מהיר במיוחד, או בכלל, ביחס למתחרות מבית סיאט (לאון 1.5 ליטר, 150 כ"ס, 8.3 שניות) או הונדה (סיוויק 1.5 ליטר, 182 כ"ס, 8.4 שניות). הביצועים יספיקו מעל ומעבר לכל צורך יומיומי שאתם יכולים לחשוב עליו, עם תאוצות ביניים מאוד נחושות ושיוט נינוח ב-130-140 קמ"ש על כ-2000 סל"ד. צריכת הדלק תלויה מאוד (מאוד!!) באופי הנהיגה שלכם. במסגרת המבחן קיבלנו מספרים שנעו בין 9.5 ק"מ לליטר בנסיעה נמרצת ל-15.6 בנסיעה מעורבת רגועה. עוד על המנוע תוכלו לקרוא פה.

    תיבת ההילוכים כאן היא אוטומטית עם שמונה הילוכים, הכי רחוק שאפשר מאותה פאוור-שיפט כפולת המצמדים שפורד רוצים להשאיר עמוק, עמוק, בהיסטוריה. היא עובדת חלק מאוד אבל בתנאי נהיגה קשים יותר היא משתהה קצת עם העברות ההילוכים (גם בשימוש במשוטים) והן לוקחות בערך חצי עד שלושת רבעי שניה יותר ממה שהייתי רוצה. באופן מוזר, ההעלאות לוקחות אפילו יותר זמן מאשר ההורדות. התיבה, בהיותה פלנטרית, עדיין סובלת מאותה צמיגיות מסוימת שאף תיבה אוטומטית חוץ מה-ZF8 המופלאה לא הצליחה להיפטר ממנה.

    פורד פוקוס 2020

    אבל בזכות התנהגות כביש מעולה, שקבעה את הרף בקטגוריה, לפוקוס תמיד היה משהו שהיה למעט מאוד משפחתיות. היא הייתה "כיפית". היא הייתה מוצקה אך זריזה. סולידית אך קלילה. ההגה תמיד היה היקף צמיג (שזה כמו צעד, אבל של מכוניות) אחד לפני המתחרות וכל החבילה תמיד התכנסה לכדי תשובה בלתי מעורערת למי שצריך "רכב משפחתי שגם אשכרה כיף לנהוג בו". האם גם הפעם זה המצב?

    אני יכול להגיד בבטחון שגם הפוקוס החדשה שומרת על המתכון של משפחתית שכיף לנהוג מהר. והיא כנראה באמת המכונית הכי מהנה בקטגוריה. אבל היא איבדה משהו. היא נותר מאוד קלילה, אבל חסרה לה התקשורת והתחושה הנטועה של הדור הקודם. שתיים מהסיבות שאני יכול לחשוב עליהן הן ההגה הקל מאוד שהופך קל עוד יותר ככל שמפנים אותו לתוך הפניה, והמעבר ממתלה אחורי רב חיבורי בדור הקודם לקורת מתח בנוכחי שגורמת לישבן להיות מעט קופצני יותר ופחות צפוי בהתנהגות שלו.

    אבל הקלילות של הפוקוס, היכולת שלה לצלול לתוך פניות ולשנות כיוון ביניהן נותר כשהיה והוא ממשיך להיות הבנצ'מרק של הקטגוריה. ההגה אמנם היה יכול להיות מעט כבד ומתקשר יותר, אבל בעידן של הגאים מתים, אילמים, מהירים מדי וחסרי כל פידבק, אני אקח את כל מה שאפשר לקבל.

    פורד פוקוס 2020

    המחיר להתנהגות הזו הוא מתלים קשיחים, שפוגמים בנוחות הנסיעה על כבישים משובשים מאוד. על כבישים טובים המרכב נותר מרוסן ואין יותר מדי בעיות, אבל כמה וכמה אנשים שנסעו לצידי התלוננו ש"כל הבפנוכו שלהם רוטט". הדיאגנוזה שאני חייב לציין שאני די מסכים איתה. הפוקוס לא סוגרת את המתלים ולא חובטת ביושבים בשום מצב (לפחות לא במצבים שנתקלתי בהם במהלך המבחן), אז אפשר להתרגל אליה, אבל להגיד שהיא נוחה, במיוחד על כבישים משובשים או מצולקים יהיה, איך לומר... נתון לפרשנות.

    בידוד הרעשים הותיר אותי מאוד אמביוולנטי, מחד – בידוד רעשי הרוח מעולה ובכל מהירות חוקית תא הנוסעים נותר חף מהם כמעט לחלוטין. רעשי כביש, מאידך, חדרו בהמוניהם והפכו את הנסיעה על אותם כבישים עם סלילה לא איכותית לנעימה עוד פחות. אני לא פוסל את העובדה שאולי האשם טמון בצמיגים (קונטיספורט 5) ואולי צמיגים אחרים יתרמו לנסיעה שקטה יותר. אבל השונות המשמעותית בין רעשי הכביש לרעשי הרוח, במיוחד על כבישים לא איכותיים, הורגשה מאוד, וגם די הפריעה.

    פורד פוקוס 2020

     

    סיכום

    פורד פוקוס החדשה, ובכלל זה גם ה-ST ליין, היא שיפור והידוק של המתכון המוכר מהפוקוסים של ימים עברו. כיאה למכונית שחוגגת את שנתה ה-22, האופי שלה כבר גובש דיו וכעת עיקר העבודה הוא על הידוק האופי והשחזה של הנקודות השונות שעוד דרשו טיפול. יחידת ההנעה החדשה מציעה גמישות וביצוע מעולים, ההתנהגות מצוינת והמרווח הפך מאחד הגרועים לאחד הטובים בקטגוריה.

    אבל יותר מזה, הפוקוס היא משהו שכבר מזמן לא ראינו. היא לא מנסה להיות עוד שכפול חסר נשמה של פולקסווגן גולף. היא לא מנסה להיות הכל לכולם ולעשות כל דבר אפשרי בצורה הכי סבירה שאפשר. היא חותכת חזק לכיוון פרמטרים מסויימים (ביצועים וניהוג), ומוותרת במודע במקומות אחרים (נוחות ובידוד). היא לא מכונית שתתאים לכולם, וזה מה שעושה אותה כל כך מעניינת.

    אה, נכון... המחיר. זה חשוב. דלק יודעים שלא הייתה להם ברירה אלא לתמחר את הפוקוס בצורה שהמילים "תחרותית" או "אגרסיבית" אפילו לא יתחילו לתאר כמה הוא טוב. מחיר המחירון עומד על 130,000 ₪ ובתקופת ההשקה תקבלו הנחה של 4,000 שקלים. הסיוויק ספורט יקרה יותר ב-16 אלף שקלים (או כמעט 30 אם אתם רוצים את הספורט פלוס שמאובזרת בצורה יותר ברת השוואה לפוקוס), הלאון FR יקרה בכ-16 אלף שקלים (אבל כבר לא קיימת באתר היבואנית, ככל הנראה כהכנה לביאת הדגם החדש). אז למה אתם מחכים? כבר אמרו לכם. רוצו לקנות.

    רוצים לקרוא מה חשבו מובילי הדעה שלנו על הפוקוס או לספר לנו מה דעתכם עליה? הצטרפו לדיון בפורום. רוצים להשתתף במבחנים הבאים שלנו? הירשמו לפורום ועקבו אחרי הדיונים.

    פורד פוקוס 2020

    dddd