תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מרצדס
  • מרצדס C קלאס
  • מרצדס C63s במבחן – לרסן סוסים אצילים

    מרצדס C קלאס

    מרצדס C63s עברה מתיחת פנים כחלק מחידוש כל סדרת ה-C קלאס. רומן יצא לפגוש אותה וחזר עם צוואר עייף

    • 19-03-2020
    • מאת: רומן קוגן | צילום: פבל צ'רניצקי, רלף חסון

    פרופורציות

    כדי להבין את המכונית לכבודה (באמת לכבודה) התאספנו היום, צריך ללכת מעט אחורה בזמן, לשורשי האהבה (שריטה?) המוטורית שלנו, שלי ושל בני גילי. סוף שנות ה-80, תחילת שנות ה-90.

    בימים ההם למכוניות נוסעים היו 70-80 כ"ס, הצמיגים הנפוצים היו ברוחב 155 מ"מ ולמכוניות המאובזרות היו הגה כוח, חלונות חשמל ומזגן מקורי. אבל היו חלומות. רחוקים, בלתי מושגים, נמוכים ורחבים, בשלל צבעים אקזוטיים, מופיעים מדי פעם על דפי שער של מגזינים ופוסטרים שנמכרו אז בחנויות מתנות.

    מפלצות כמו למבורגיני דיאבלו, פרארי F40, פורשה 959, רוף CTR (הציפור הצהובה הידועה) – מפלצות נטולות בקרות ורסן, מכונות מטורפות שדרשו כישרון-על וביצי יען כדי לנהוג אותן כראוי להן וגם להגיע הביתה בשלום, שברו שיאי מהירות ותאוצה, עלו כמו שכונת מגורים ממוצעת וגם זה רק אם היית בין מתי המעט שהצליחו לשים עליהן את היד.

    המשותף לכולן? כולן חזקות פחות, ואיטיות על מסלול המירוצים מה-C63s, מכונית שהיא בסך הכל גרסה משופרת של מכונית משפחתית, סגמנט D, או אם תרצו באמריקאית – entry level luxury car. 510 כ"ס ו-71.4 קג"מ. קדמה היא באמת דבר מופלא.

    מרצדס C63s 2020

     

    היסטוריה

    חברת AMG הוקמה בשנת 1967 על ידי מהנדסים יוצאי מרצדס ועסקה ברוב שנותיה הראשונות בבניית מנועי מירוץ למכוניות מרצדס. עם הזמן פעילותה הורחבה לערכות שיפור שלמות. בשנת 1990 נחתם הסכם שת"פ עם חברת האם, במסגרתו הוצעו מוצרי AMG בסוכנויות מרצדס כתוספות רשמיות, וב-1999 AMG נרכשה בשלמותה והפכה לחטיבת הביצועים של היצרן, כאשר המאפיינים העיקריים הם מנועים חזקים על גבול המופרך, התנהגות כביש פרועה ותיבות אוטומטיות באופן כמעט בלעדי (התיבות הידניות של מרצדס לא הסתדרו עם המומנט של המנועים). אי שם בשנות ה-2000 החליטו ב-AMG לעבור ממגדשי-יתר (סופרצ'ארג'רים) לטורבו כשיטת הגדישה המועדפת, וזה מביא אותנו למכונית המבחן, על שני מגדשיה השורקים, רושפים ומזיזים את המפלצת הלא קלה בקצב של מכונית-על לכל דבר ועניין.

    מרצדס C63s 2020

    מי את?

    שתי האחיות (43 ו-63) מבית AMG שהתבססו של שלדת 205 של מרצדס נבחנו כבר בפורום (כאן וכאן), אבל היה זה לפני מתיחת הפנים שעבר הדגם בשנת 2018 בואכה 2019.

    במסגרת המתיחה היו מעט שינויים איבזור, במערכות הבטיחות האקטיבית, במערכת המולטימדיה שיישרה קו עם תאימות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, אבל חשוב יותר לכולנו – תיבת 9 הילוכים במקום 7  (גם הפעם עם מצמד רטוב במקום ממיר מומנט לפעולה ספורטיבית יותר וצמצום הפסדי כוח) ומערך בקרות אלקטרוניות עם הגדרות חדשות לחלוטין.

    מרצדס C63s 2020

    בפנים, פרט לאותם שינויי איבזור (בין היתר טאצ'פדים על ההגה לשליטה במסכי המידע) אין שוני מהותי למול הגרסא שלפני מתיחת הפנים. האיכות, כצפוי וכראוי, מצוינת, מערכת השמע מבית Burmeister מעולה, והשעון מבית IWC מוסיף לאווירה היוקרתית ממילא. כפתורי כיוון המושבים עדיין על הדלת, מנוף שמאלי אחד שולט על איתות ומגבים (מימין ידית הילוכים בלבד), מאחור עדיין מקום יאה לשני מבוגרים (כל עוד הם לא גבוהים מדי) ותא המטען עדיין סביר בגודלו, נוחות הטענתו בינונית אך הארגז המקורי המתקפל מתחת לרצפת תא המטען עדיין קיים, ועדיין מגניב.

    מעניין שלמרות מידות צמיגים מופרכות וגודל פיזי לא קטן, מרצדס הצליחו לשמור על מקדם גרר מצוין של 0.329, דבר שללא ספק עוזר להגיע למהירויות גבוהות, לשמור על מידות רעש סבירות והיה עוזר לצריכת הדלק, אם זה היה מעניין מישהו שנוהג במפלצת.

    לשלילה יצוין כי המסך המרכזי, על אף שהוא גדול די הצורך ואיכותו מעולה, אינו מסך מגע שלא כמקובל בימינו ומופעל באמצעות החוגה המרכזית והכפתורים סביבה בלבד. הדבר גורם לתפעול איטי ומסורבל, ולא באמת מונע את הצורך להביט במסך לשם תפעולו. כן ישנם חוסרים תמוהים למדי של אור גבוה אוטומטי וכניסה ללא מפתח (ישנה הנעה ללא מפתח).

    מרצדס C63s 2020

     

    מנהלתי

    בנסיעה מנהלתית ה-63 נוחה. כשהמתלים במצב קומפורט ניתן לשייט בה כל היום בנוחות מרשימה, כולל על כבישים עירוניים משובשים, שם אמנם מרגישים שאין מדובר בסיטרואן C5, אבל ביחס למשקל וליכולת של הרכב כיול המתלים מרשים ביותר. כמובן שבמצבים ספורטיביים יותר של המתלים העסק נוקשה, אך זה מובן מאליו ונדרש לריסון העודף הדרוש בנהיגה נמרצת. קוטר הסיבוב מעולה, כצפוי וכרגיל ממרצדס.

    ה-63 מבודדת באופן מרשים מאד, אם-כי רעש צמיגים ואוושת רוח מחלקם העליון של החלונות מעט מפרים את האידיליה הכללית. צליל המנוע נוכח כל הזמן, אבל כמיטב מסורת AMG הוא לא פחות ממדהים – הדבר הכי קרוב למטוס קרב בוכנה שאפשר לקבל על ארבעה גלגלים.

    צריכת הדלק בנהיגה בינעירונית רגועה עמדה על 9.1 ק"מ לליטר, ובמסלול מעורב 8.3 ק"מ לליטר. שניהם בנהיגה רגועה ביותר.

    מרצדס C63s 2020

     

    ממש לא מנהלתי

    אבל לא באתם לפה בשביל הסקירה היבשה, אני יותר מבטוח בכך. אני יודע שאני לא.

    השעה מוקדמת מדי, עדיין חשוך בחוץ, ואני בדרך לחלק המעניין באמת של המבחן. הכביש ישר, ריק, האוויר קר ומצוין למגדשים הצמאים לו. הדוושה הימנית יורדת למטה, ונדמה שהאנטרפרייז נכנסה ל-warp speed. התאוצה משכרת, מדהימה, ובלתי נגמרת. הקצב שלה אחיד לחלוטין, ולא במובן שהוא חלש בהתחלה, כמו שהוא חזק, מאד, וכל הזמן, גם במהירויות שיביאו אותך לפני שופט במקום ליעדך המקורי. אין ספק, שהלב של ה-63 ראוי לה, לשם של המותג ולהיסטוריה שלו. המנוע הזה חסר גבולות ודומה שהנהג הופך לחסר גבולות יחד עמו. פנינה מוטורית לכל דבר.

    השעה קצת אחרי 6 בבוקר שעודנו קר, ואני חנוק. במובן הכי מילולי של המילה. בפרסות של כביש אדמית מערכות הבטיחות המאוד מאוד מקיפות של הרכב דואגות למתוח את חגורות הבטיחות שחונקות אותי במידה שלא תבייש איש אינקוויזיציה עם הרבה ותק ולא פחות אהבה למקצוע, וכל זה, כי ברמות התאוצה שה-63 מסוגלת לה, כל קרבה לרכב שמלפנים כנראה נראית למערכות כמו תאונה שעומדת לקרות. העליות לא עושות עליה הרבה רושם, שכן כוח המנוע זמין תמיד, מסל"ד סרק ועד המנתק. התאוצה ממש משכרת (או שזה היעדר החמצן מהחגורות), והמכונית נורית מפניה אחת לאחרת בקצב מטורף לחלוטין. התיבה בת תשעת ההילוכים עובדת מדהים. למרות המומנט העצום והגמישות המופלאה של המנוע, היא דואגת שתמיד תהיה בסל"ד מתאים, שתמיד תהיה תגובת דוושה מיטבית ושהדחף המטורף של המנוע לא ייגמר.  מול כל הכוח הזה עומדים המתלים, שמתפקדים מעולה בתנאים שנראה כאילו הם קטנים על המכונית הלא קלה (1,820 קילו עם נהג), גם אם המנוע הכבד מחייב העברת משקל מדודה לציר הקדמי לפני פניות הדוקות, ולפני שמנה הגונה של גז תיישר את הרכב באמצעות הגלגלים האחוריים.

    מרצדס C63s 2020 | צילום: ראלף חסון
    צילום: רלף חסון (www.ralphhason.com)

    כשהפניות נפתחות ה-63 זורחת אפילו יותר. זויות גלגול מינימליות, דחף אסטרונומי וקצב שהולם מכוניות-על. ההגה הוא החוליה החלשה בשרשרת – לא מעביר ולו טיפת רגש או היזון חוזר, ולחובתו גם שטח מת סביב המרכז, אבל ברגע שעוברים אותו הוא מדויק, וקצר דיו (2.2 סיבובים בין נעילות). בפניות הרחבות כבר אין זכר לאותו שמץ תת-היגוי וישנו רק רצף אינסופי של האטה, הפניה ויציאה בדחף שדומה שצריך למדוד במונחים של מנועי סילון, וכאלה המצוידים במבער אחורי, שכן ה-63 מייצרת כוחות G בלתי מבוטלים, ברמה שבסוף היום הנמרץ של המבחן שרירי הצוואר הרגישו עייפים מאד. כאן גם מצאתי עצמי מתפלל לאחיזה צדית טובה יותר של המושבים, ומצטער על זה שבניגוד למתחריהם הבוואריים, לא מצאו לנכון במרצדס להתקין כריות צד מתכווננות.

    הבלמים מעולים, הן מבחינת עוצמה ומרחק הבלימה, והן מבחינת עמידותם, אך דוושת הבלימה נטולת רגש כלשהו.

    הדבר שחסר, לעומת הדגם היוצא, זה שלפני מתיחת הפנים? פחד. כל עוד הבקרות פועלות, גם במצב משוחרר למחצה, הן עובדות, כל הזמן. בדגם היוצא גם עם בקרות פועלות הזנב היה יוצא בכל פעם בה לא היית מספיק עדין בחזרה לגז אחרי פניה (ונתפס על ידיהן באיחור-מה). זה לא המצב היום. הכיול הבסיסי של הרכב לא השתנה – תנתק את הבקרות לחלוטין (גם על זה אפשר לשלוט – ל-63 יש 9 שלבים של התערבות פוטנציאלית לפני שאתה נותר לבדך מול המנוע) והזנב יברח בכל לחיצה, אבל כל עוד הן פועלות, פעילותן משולה ממש למערכת טוס-על-חוט משוכללת.

    מרצדס C63s 2020

    בניגוד לרוב המכוניות, כאן הבקרות אינן מגיבות למתרחש, הן צופות אותו. אחרי שמבינים שלא הפכת להיות מיכאל שומאכר בין רגע ואתה שולט בעדר סוסים שלא יבייש שייח' סעודי כמו בהוט האץ' כנועה, מתחילים לשים לב לנורה של הבקרה ולהבהוב הדי תמידי שלה. בלעדיה לא תבין שהבקרות פועלות. אין תיקונים מורגשים, אין רעש וצלצולים מה-ABS. הכל נעשה באופן מאד מעודן ומדויק. הנהיגה הופכת לסוג של point and squirt מטורף, משל היית במירוץ ראלי אספלט. תבלום בזמן, תפנה את ההגה לכיוון של הפניה, ותחזור לגז אחרי האייפקס, היא כבר תעשה את העבודה, ובקצב מטורף לחלוטין. באחד הכבישים האהובים עלי בארץ, שעולה לרמת הגולן מכיוון פחות מטויל, הדבר הורגש ביתר שאת. הכביש מהיר, רוב הפניות נלקחות בהילוכים 3-4 במכוניות מן השורה, ושם ה-63 פשוט כיסתה אותו בקצב וקלילות מרשימים, כאשר רק הצוואר העייף והכואב שלי נותן אינדיקציה אמיתית על המתרחש.

    אם זה מעניין מישהו מרוכשיה הפוטנציאליים של ה-63, או סתם בשביל האנקדוטה, צריכת הדלק שלה בקצב טיול עומדת על 3.3 ק"מ לליטר. על מסלול אני מניח שהיא תגרד את ה-2, אבל לצערנו הדבר לא נבדק במסגרת המבחן.

    מרצדס C63s 2020
    צילום: רלף חסון (www.ralphhason.com)

     

    סיכום

    ה-63 גרמה לי להרבה מחשבות ולבטים, הן עליה והן על מכוניות ספורט באופן כללי. אין ספק, שמבחינת הספק המנוע, הביצועים והקצב אותו היא מייצרת היא ממצבת את עצמה על גבול המופרך בכל הקשור למיצוי יכולותיה על הכביש הציבורי, וגם לא כל מסלול בהכרח יתאים לה. להיכנס איתה לערד, למשל, יהיה כמו להרקיד פיל מגודל מאד בחנות חרסינה צפופה במיוחד, שלא לדבר על כבישים כמו מבוא חמה, נשר/בית אורן ודומיהם. בנוסף, ניתוק בקרות מלא בכביש הציבורי בלתי אפשרי הלכה למעשה, שכן גם לה, עם כיול המתלים המצוין שלה ואחיזת הכביש המעולה של הצמיגים הרחבים מאד, יהיה קשה עד בלתי אפשרי להוריד את הכוח העצום שלה לכביש בלי סיוע אלקטרוני. היא משחקת על, ואולי גם מעבר, לגבול ההגזמה, ובכך היא AMG מסורתית, כמו שכל AMG צריכה להיות, לדעתי.

    זו גם הגדולה של מערך הבקרות החדש. כמו במשפט שמייחסים למשה דיין, מוטב לרסן סוסים אצילים מאשר לדרבן פרדות עצלות, ודומה שאין מתאים מהמשפט הזה ל-63, וראוי להוריד את הכובע בפני מהנדסי AMG, שהצליחו להנגיש את הסוסים האלה לכל נהג כמעט.

    מרצדס C63s 2020

    אין ספק, זאת לא מכונית לטהרנים. בשבילם, בהמה של 4.75 מ' אורך, 2.84 מ' בסיס גלגלים ומשקל שמתקרב לשני טון ממילא לא תישקל מלכתחילה. אבל עבור קהל היעד שלה, שמבקש (ומקבל!) ביצועים של מכונית-על בעטיפה מפוארת, ממותג יוקרתי, במחיר (870,000 ₪) של שליש ממכוניות העל הבסיסיות ביותר ועם יכולת אמיתית לכיסוי מרחקים נוח, מדובר בנוסחה מנצחת. לא לחינם ברוב המבחנים ההשוואתיים בקטגוריה היא מנצחת לסירוגין עם הג'וליה תלתן, ושתיהן משאירות מאחור את ה-M3/4 והאאודי RS5.

    מכוניות כאלה, בצדק רב, לא נרכשות מתוך צורך. הן נרכשות מתוך רצון, גחמה, אהבה ויכולת, וה-63 עונה על כל אלה. היא פנינה טכנולוגית, עם מנוע מדהים, תיבת הילוכים חדשנית ויעילה ובדגם הזה גם יותר נגישה לנהיגה לנהג מן השורה. יצירת אמנות אמיתית.

    יש לכם שאלות לרומן? רוצים לספר לנו מה דעתכם על ה-C63s או כל דבר אחר? הצטרפו לדיון בפורום.

    מרצדס C63s 2020

     

    dddd