תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מסירות 2019 - טויוטה מנצחת בזכות הייבוא המקביל

ההדרה מדו"ח המסירות והטעות שהובילו לחגיגה לא מוצדקת. טויוטה, ולא יונדאי, היא המותג הנמכר ביותר בישראל לשנת 2019 עם פער של פחות מ-250 מסירות.

  • 02-01-2020
  • מאת:

הנתונים הסופיים לשנת 2019 טרם פורסמו, אבל כבר עכשיו יש בידנו נתונים שגם שינויים של כמה מאות כלי רכב לא ישפיעו עליהם משמעותית.

טויוטה מכרה בישראל בשנת 2019 למעלה מ-40,000 כלי רכב (יותר מ-15% מכלל כלי רכב והמסחריות עד 3.5 טון שנמכרו בישראל ב-2019). ליתר דיוק, 40,297 יחידות. רגע, מה פתאום? הרי בכל הכתבות שפורסמו נכתב שיונדאי מסרו 40,286 מכוניות וטיוטה במקום השני עם נתון (מרשים כשלעצמו) של 35,898 מכוניות פרטיות ו-758 מוניות. 36,656 מכוניות בסך הכל".

טויוטה היילנדר

הנתונים שכל האתרים המכובדים מפרסמים מגיעים מאיגוד יבואני הרכב, ובאופן לא ממש מפתיע לא כוללים את יבואני הרכב המקבילים ולכן לא מציגים את כלי הרכב שנמכרו במסגרת היבוא המקביל. במקרה של טויוטה המספרים האלה מגיעים לכמעט 10% מהמסירות(!) עם קצת יותר מ-3,600 מסירות. כמעט כולם, אם תהיתם - היברידיים.

אבל לא רק זה, אלא שמסתבר שהנתונים שפרסם איגוד היבואנים בכלל לא תואמים את נתוני האמת שהגיעו אלינו מתוך מערכות משרד התחבורה. לצד 40,297 (ולא 36,656) המכוניות שמסרה טויוטה, יונדאי כלל לא מסרה 40,286 כלי רכב אלא 40,068 (מכובדים כשלעצמם) בסך הכל (כולל יבוא מקביל). המספר 40,286 הוא בכלל מספר המכוניות שמסרה טויוטה עד היום הלפני אחרון של השנה.

במדרג הדגמים, ראשונה היא הקורולה עם כ-1600 יחידות (למעלה מ-1000 מהן נמסרו ע"י אוטומקס), איילון במקום השני עם 370 יחידות, והשאר מחולקים ליבואנים זעירים עם כמה עשרות יחידות (לכל היותר) לכל יבואן. בסה"כ, עלו על הכביש ב-2019 כ-16,700 קורולות, מה שאומר שכמעט כל קורולה עשירית הגיעה בייבוא מקביל. נתון נלווה שהינו תוצאה של הייבוא המקביל, הוא שנמכרו לא פחות מ-53 גרסאות שונות של טויוטה קורולה, כאשר מרבים מהדגמים נמכרה יחידה אחת בלבד.

טויוטה CHR

הדגם השני הנמכר ביותר בייבוא המקביל הוא ה-C-HR ממנו נמסרו בסה"כ כ-6100 יחידות, מתוכן 1153 יחידות באמצעות 3 יבואנים מקבילים: אוטומקס (737 יחידות), איילון (412 יחידות) ואוטופוינט (4 יחידות). מכאן שכמעט כל CH-R חמישית(!) הגיעה לכאן באמצעות יבואן מקביל.

גם כאן יש מגוון גדול של דגמים, אך חלק גדול ממנו נובע ממתיחת הפנים שנכנסה בסוף שנה, והיבואנים המקבילים הקדימו את יוניון מוטורס והחלו במכירתה כבר בנובמבר.

670 טויוטה קאמרי נמסרו בישראל השנה, כמות מכובדת בהתחשב בסגמנט הגווע, לא פחות מ-250 מהן נמסרו ע"י יבואנים מקבילים וזעירים גם כאן אוטומקס מובילה (211 יחידות), אחרי טרגט (14 יחידות), איילון (12 יחידות), ועוד יבואן לא מזוהה (9 יחידות). השאר התחלקו למס' יבואנים זעירים.

5765 טויוטה יאריס נמסרו בישראל השנה רק 215 מהן הגיעו בייבוא מקביל.

 

טויוטה סיינה

מדגמים שאינן מיובאים ע"י יוניון מוטורס הגיעו:

טויוטה סיינה: 34 יחידות (אוטומקס 20, טרגט 7)

טויוטה פרו-אייס ורסו: 20 יחידות (כולן ע"י אוטומקס. הפרו-אייס אמנם מיובאת ע"י יוניון, אך הוורסו הן גירסאות מאובזרות מאד שיוניון לא מביאה)

טויוטה היילנדר: 12 יחידות (רובן ע"י טרגט)

טויוטה אוולון: 6 יחדות (כולן ע"י טרגט)

טויוטה סקויה: 3 יחידות (טרגט)

טיוטה טאקומה: יחידה אחת.

יש לציין שדרך היבוא המקביל לא הגיעה אף טויוטה שיוצרה ביפן (ומכאן היעדרן של הפריוס והראב4 ברשימה). מאנגליה הגיעו יחידות בודדות של קורולה, ואף לא סטיישן אחת. הרוב המוחלט של הדגמים ששווקו ביבוא מקביל הגיעו מטורקיה (קורולה ו-CHR), ארה"ב (קאמרי, סיינה, היילנדר, אוולון, טאקומה), וצרפת (יאריס, פרו-אייס).

ומה עם מותגים אחרים, למשל יונדאי? אז יונדאי אמנם עברה גם היא את רף 40,000 היחידות (כולן למעט בודדות בייבוא רגיל) אך בסיכום הכולל היא עדיין מפגרת אחרי טויוטה בקצת יותר ממאתיים יחידות.

קיה (השלישית בדירוג) מסרה השנה מעט יותר מ-32,000 יחידות. מה שמשאיר אותנו עם המסקנה שלא פחות מ-112,500 כלי-רכב שנמסרו השנה (כ-43% מהשוק) יוצרו ע"י שלושת המותגים המובילים, כך שהדרך לשוק תחרותי באמת עוד ארוכה.

לאן הולך הייבוא המקביל? קשה דעת. לא ברור מה יקרה לתמחור של הדגמים ההיברידיים לאחר ייקור המס, וצריך יהיה להמתין מס' חודשים כדי לראות מה יעשו היבואנים הגדולים לכשייגמר המלאי הגדול בו הם הצטיידו.

יוניון מוטורס פרסמה מחירון שממנו ניתן להבין שאו היצרן או היבואן עצמו כנראה סופגים חלק מההתייקרות, מה שלא ישאיר ליבואנים המקבילים הרבה ברירות אלא לחתוך בבשר החי כדי לשרוד בשוק. האם הם יעשו את זה? נחיה ונראה.

 

dddd