אני מניח שאף אחד לא יופתע כשאני אגיד שסגמנט המיניוואנים הקומפקטיים חווה פרפורי גסיסה מתקדמים בשנים האחרונות. פחות או יותר כל היצרנים האירופאיים, שהיוו את המאסה הקריטית בסגמנט הזה הפכו את המיניוואנים שלהם לקרוסאוברים מעוצבים, ואלו שלא, סוחטים את הדגמים הקיימים שלהם וממשיכים לשווק אותם עד שהם כבר ירגישו כמו מיצגים מוזיאוניים.
היצרנית היחידה שנשארה נאמנה לתצורת המיניוואן היא רנו, שהשיקה במרץ 2016 את הדור הרביעי של הצמד סניק וגרנד סניק עם חמישה ושבעה מושבים בהתאמה, והבדל של 20 ס"מ באורך הכללי (463 ס"מ בדגם הארוך) וכ-6.5 ס"מ בבסיס הגלגלים (280 ס"מ) בין שניהם כדי לאכלס ביתר נוחות את מושבים 6 ו-7 בדגם הארוך.
כעת משיקה קרסו מוטורס, יבואנית רנו לישראל, את הגרנד סניק. אמנם באיחור אופנתי, אבל כמו עם המיקרה – עדיף מאוחר מאשר אף פעם. כי בני האדם אמנם מעדיפים את תצורת הקרוסאובר, אך מבחינה פרקטית המיניוואן עדיין מציג לא מעט יתרונות על פני אחיו הסקסי יותר.
הגרנד סניק ה"חדש" מגיע לישראל כשהוא חמוש בשתי גרסאות של מנוע ה-1.33 ליטר שפיתחה רנו יחד עם מרצדס והוא מפיק 140 כ"ס ו-24.7 קג"מ בגרסה הבסיסית, ו-159 כ"ס ו-27.5 קג"מ במאובזרת. הביצועים של השניים די דומים, עם 10.4 ו-9.9 שניות למאה קמ"ש, וצריכת דלק משולבת 16.7 ו-16.9 ק"מ לליטר לגרסה החלשה והחזקה בהתאמה. לשני המנועים משודכת תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמדים.
הגרנד סניק יוצע בשתי רמות גימור, אינטנס הבסיסית שתשולב עם המנוע החלש ואקסקיוטיב שתקבל את המנוע החזק. המחירים לא זולים, 165,000 ₪ לדגם אינטנס ו-185,000 ₪ לאקסקיוטיב. אך רשימות האבזור ארוכות וזו של הדגם הבכיר כוללת פריטים שכנראה לא תמצאו במכוניות שבעה מושבים אחרות שמוצעות במחירים דומים. כך למשל היא כוללת תא אחסון מקורר בנפח 11.5 ליטר, 4 תאי אחסון ברצפת תא הנוסעים, מושבי עור, מושב נהג חשמלי עם עיסוי, תצוגה עילית, מערכת מולטימדיה עם מסך 9.3 אינץ', תאורת לד אדפטיבית וחישוקי 20 אינץ'.
אגב החישוקים, הם עוטים צמיגים במידה 195/55, מידה – שלפחות נכון לרגע כתיבת שורות אלה, משרתת רק את הסניק והגרנד סניק האמורים, כך שכאשר תצטרכו לחליף צמיג יש סיכוי סביר שלא תמצאו אותו בפנצ'ריה השכונתית או בכלל מחוץ לרשת המוסכים של היבואן.
מבחינת בטיחות אקטיבית, שתי הגרסאות מקבלות בלימת חירום עם זיהוי הולכי רגל, התרעת סטיה מנתיב; והגרסה הבכירה מוסיפה גם בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים. את המפרט המלא תוכלו לקרוא כאן.