תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מיצובישי
  • מיצובישי ASX
  • מיצובישי ASX במבחן – והדרת

    מיצובישי ASX

    מיצובישי ASX חוגג 9 שנות ייצור ומתיחת פנים רביעים. לקחנו אותו כדי לבדוק מה המחיר שגובה הוותק שלו, ומה – אם בכלל – הם דווקא היתרונות של המתכון הזה

    • 04-12-2019
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    במבט דרך פריזמה ישראלית, מיצובישי הוא מותג על. מקום חמישי בטבלת המסירות עם 14.2 אלף מסירות (לא כולל טרייטון) מתחילת השנה (נכון לסוף נובמבר) הם לא עניין של מה בכך, במיוחד כשהצע הדגמים שלך מורכב מסופר מיני אחת ושלושה קרוסאוברים פחות או יותר באותו גודל. לצורך ההשוואה, המותג הנמכר ביותר, יונדאי, הצליח למכור פי 3 מכוניות עם היצע שחולש על כל קטגוריית רכב אפשרית, ממיני פצפונת, עבור במשפחתית וקרסואוברים בשלושה גדלים שונים מהותית, וכלה במוביל נוסעים בגודל מלא.

    אבל במבט רחב יותר, בטבלת המסירות העולמית מיצובישי לא הצליחה להתברג אפילו לטופ 20 ב-2018 וכמות המסירות העולמית שלה עומדת על בערך שמינית מזו של טויוטה שמובילה את הטבלה. יחד עם זאת, נראה שההחלטה של קברניטיה ללכת לכיוון של קרוסאוברים השתלמה, ובאותה שנה מיצובישי הציגה גדילה של 24% בעוד שהצומחות ביותר מבין היצרניות האחרות בטבלת 25 המותגים המובילים לא הצליחו לרשום אפילו חצי מהגידול.

    כשמחברים לזה את העובדה שמיצובישי מוטורס היא זרוע קטנה יחסית של תאגיד מיצובישי העצום, זה שם בפרספקטיבה קצת יותר סלחנית את העובדה שנשוא המבחן שלנו היום – מיצובישי ASX, ממשיך להימכר זו השנה התשיעית, עובר את מתיחת הפנים הרביעית שלו, וככל הנראה ימשיך להימכר לפחות עוד שנתיים-שלוש.

    מיצובישי ASX 2020

     

    עיצוב

    מתיחת הפנים של ה-ASX העניקה טיפול מקיף מאוד לעיצוב החרטום שלו, שהיה עד כה שריד מהדור העשירי של הלנסר שהוצגה ב-2007, פרה-היסטוריה במונחי עולם הרכב. החרטום החדש, שמתכתב עם העיצוב של האקליפס קרוס, של האאוטלנדר (וגם של הטרייטון החדש שטרם הגיע ארצה) ושל עוד אי-אילו דגמים עתידיים, נראה – בהיעדר מילה אחרת – טוב. הוא מודרני, מעניין, אגרסיבי, ואם תסתכלו על ה-ASX מהזווית הזו, כנראה שגם לא תוכלו לנחש שמדובר באותו רכב.

    מיצובישי ASX 2020

    בפנים, מצד שני, השינויים קטנים הרבה יותר וחושפים בקלות את גילו הלא-צעיר-בכלל של הבחורצ'יק. פקדי בקרת האקלים הם עדיין החוגות הענקיות שהיו נהוגות בתחילת המילניום; הקונסולה המרכזית נמוכה מאוד, ניגוד מוחלט לקונסולות הענקיות שעומדות בין הנהג לנוסע כמו גדר ההפרדה; ההגה הוא אותו אחד של הספייס סטאר הוותיקה, המסך בלוח המחוונים סובל מתצוגה מיושנת (הגם שצבעונית) ומשני צדיו גם השעונים לא בדיוק צועקים "חוד החנית". הנקודה הכי מודרנית בסביבת הנהג היא נגיעות השחור המבריק, טרנד שאני אמנם שונא, אבל על רקע חוסר שאר הרוח של האיזור, מצליחות להרים מעט את האווירה. עוד דבר מודרני הוא מערכת הקונקטד המצוינת של כלמוביל, אבל עליה מאוחר יותר.

    הצד השני של המטבע הוא פשטות – הכל נגיש, קריא, ברור. לא צריך לברור דרך ארבע-עשרה אלף תפריטים כדי להגדיר את הגוון המדויק של תאורת האווירה (פשוט כי אין כזאת, למעט שתי שורות לדים די מיותרות לטעמי סביב הסאנרוף), לא צריך להוריד עיניים מהכביש כדי לכוון טמפרטורה בבקרת האקלים וידית ההילוכים לא דורשת ריקוד אצבעות של פרוקטולוג ותואר שני בהנדסת מכונות כדי להכניס אותה ל-D.

    מיצובישי ASX 2020

     

    חומרים ומרווח

    איכות החומרים וההרכבה גם הן מחזירות אותי לשנות ה-00 השמחות (בעצם, בשנים האלה הייתי בחטיבת הביניים, התיכון והצבא. אז שמחות הן לא היו). מלבד חלקו העליון של הדשבורד, כמעט בכל מקום אליו היד שלכם תגיע, היא תפגוש משטחי פלסטיק קשים, חלולים, או דקים – ו/או קומבינציה כזו או אחרת של השלוש. המושבים דווקא מרופדים באלקנטרה ועור ומרגישים איכותיים ונעימים למדי.

    מה שמביא אותי לתנוחת הישיבה. אם אתם אוהבים ישיבה גבוהה, גבוהה מאוד או גבוהה ממש, תמצאו את מבוקשכם תוך שניות ספורות. טווח הכוונון של ההגה די קטן, והמושב לא יורד מספיק נמוך לטעמי, שני דברים שמכתיבים תנוחה גבוהה שמרגישה "על הרכב" מחד, אבל גם "עושה לי להרגיש מאוד בטוחה" (לדברי זוגתי) מאידך.

    מבחינת מידות, ה-ASX מתברג בדיוק מול קרוסאוברים בגודל בינוני כמו יונדאי טוסון ופיג'ו 3008, משמע מושב אחורי שאפשר להושיב בו שלושה מבוגרים אמנם לא בריווח מיוחד, אבל בלי בעיות מיוחדות, ותא מטען של כמעט 400 ליטר שיאפשר להעמיס את כל הצרכים של המשפחה.

    מיצובישי ASX 2020

     

    אבזור

    האבזור ב-ASX רושם שני חוסרים מהותיים: בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטיה מנתיב. חוץ משני אלה עיקר הפערים בינו לרכבים אחרים בקטגוריה נעוצים בדברים כמו אותה תאורת אווירה, מושבים חשמליים ופריטים שהם "נייס טו האב" אבל כנראה לא יכריעו את גורלה של רכישה לכאן או לכאן.

    פיצ'ר נוסף – אך כן משמעותי – שחסר ב-ASX הוא קישוריות. אין כאן מערכת מולטימדיה עם שיקוף טלפון או אפליקציות שונות ומשונות שמחברות אתכם בחבל הטבור לחדר השרתים של היצרן. כלמוביל מצליחה לפצות על כך בעזרת מערכת הקונקטד שלהם, שבאופן קצת מצחיק כל כך עמוסה בפונקציות שהיא מרגישה כמו הניגוד הכי גדול שאפשר לדמיין למינימליזם של שאר תא הנוסעים.

    מיצובישי ASX 2020

    המערכת יושבת על חומרה חזקה שמאפשרת פעולה חלקה ונטולת שיהוקים או תקיעות, היא גם כוללת את כל מה שהאדם הממוצע צריך בחיי הרכב היומיומיים שלו – ניווט (ווייז, כמובן), אפליקציות חניה (פנגו וסלופארק), ומוזיקה (בערך 5,300 אפליקציות שונות, רדיו רגיל וכמובן חיבורי BT, AUX ו-USB). יש גם כמה דברים שלא הייתם מצפים למצוא, כמו אפליקציית easygoing family שמציעה המון מקומות לטייל בהם ומחלקת אותם לפי קטגוריות הגיוניות ושימושיות, היא עובדת מעולה ויכולה לתת רעיונות מעולים לטיול תוך שניות, אפשר גם להתקין אותה על הטלפון כך שלא חייבים לקנות מכונית של מיצובישי בשבילה (למען הסר ספק – זו דעתי האישית. לא התבקשנו לבדוק את האפליקציה או להגיד עליה שום דבר).

    לאחרונה התווספה למערכת גם שליטה קולית בשם iSay, ששולטת כמעט על כל אספקט של המולטימדיה, החל מחיוג, דרך ניווט וכלה ובהפעלת שירות חניה. המערכת עובדת לא רע, אבל עדיין מרגישה לא לגמרי מוכנה, עם כל מיני פאשלות כמו הבנה לא תמיד נכונה של הפקודות או ההכרזה "iSay ready" בקול הרבה יותר מדי רם מספר שניות אחרי תחילת הנסיעה. למזלכם, שלא כמו ברוב המערכות המקוריות, המערכת של כלמוביל עוברת עדכוני OTA (דרך האוויר) תכופים ומהיכרותי עם הנפשות הפועלות, רוב, אם לא כל התקלות האלה יתוקנו מהר מאוד.

    מיצובישי ASX 2020

     

    יחידת ההנעה

    למרות שמבט במפרט לא יגלה את זה, אחד השינויים הגדולים במתיחת הפנים של ה-ASX נעשו ביחידת ההנעה. הנתונים אמנם נשארו כמעט זהים עם תיבת הילוכים רציפה שמשודכת למנוע 2.0 ליטר אטמוספרי עם 150 כ"ס (ללא שינוי) ב-6,000 סל"ד (כנ"ל) ו-19.9 קג"מ (0.2 פחות) ב-4,200 סל"ד, אבל בפועל יחידת ההנעה הוחלפה כולה. המנוע הוא מנוע חדש לחלוטין עם גל זיזים עליו יחיד (כפול בדגם הקודם), ומערכת תזמון שסתומים חדשה, ותיבת ההילוכים היא מדגם INVECS3 ודומה לזו שמותקנת באקליפס (INVECS1 בדגם הקודם).

    ביומיום ההבדלים באים לידי ביטוי בצריכת דלק טובה יותר (11 ק"מ לליטר במהלך המבחן) ובתאוצה הרבה יותר נמרצת במהירויות נמוכות. עד 40-50 קמ"ש ה-ASX קופץ כנשוך נחש. לאחר מכן התאוצה הרבה יותר מתונה, שלא לומר חלשה. בתנועה עירונית זה מאוד נחמד וכיף, אבל דמיינו לכם מצב בו אתם רוצים לצאת לעקיפה בנתיב הנגדי. אתם לוחצים על הדוושה עד אותה נקודה שהתרגלתם אליה איפשהו בשליש און אמצע המהלך ואחרי הקפיצה הראשונית אתם מגלים שהרכב כמעט מסרב לצבור מהירות, הרגעים בין ההבנה של מה שקרה, דרך הלחיצה הנחושה יותר ועד שתיבת ההילוכים האלסטית מעבירה את מלוא הכוח, הן שניות קריטיות, והחוויה יכולה להיות לא נעימה.

    מיצובישי ASX 2020

    תיבת ההילוכים, יחסית לתיבה רציפה, די טובה. היא מעט אלסטית כאמור, חולשה אינהרנטית של תיבות רציפות, ובלחיצה חזקה על הדוושה היא כמובן "תוקעת" את המנוע על סל"ד מסוים אחד. אך היא שומרת על שקט גם במצבים הכי קיצוניים ובנהיגה מתונה היא מתנהגת טוב ואפילו מדמה העברות הילוכים. אני בטוח שלא מעט אנשים, אם לא היו קוראים, או יודעים, בכלל לא היו שמים לב שהתיבה כאן היא לא אוטומטית "אמיתית".

    ואם כבר ב"שומר על שקט" עסקינן, זה משהו שאי אפשר להגיד על המנוע, או על ה-ASX באופן כללי. לא משנה באיזו מהירות נסענו, הרכב דאג להזכיר לנו שאנחנו בתנועה. בין אם אלה היו המתלים שדיווחו בכל פעם שפגשו מהמורה, חלקו הקדמי של ריפוד הגג שצקצק והמהם מדי פעם, הצמיגים שדאגו להחדיר אוושה בכביש הבינעירוני או הרוח שהרעישה במהירויות שיוט.

    מיצובישי ASX 2020

    וכל הרעש הזה די פוגם בנוחות. מה שעוד פוגם בנוחות הוא... ובכן, הנוחות. אני לא מצליח לחשוב על מילה אחרת לתאר את כיול המתלים של ה-ASX חוץ מאשר "מוזר". הוא נוטה להיות עסוק ואפילו להתרסק על שיבושים קטנים, אבל הוא לא מאוד נוקשה ודווקא שיבושים גדולים יותר משוכחים די טוב. ההשוואה הכי טובה שאני יכול לחשוב עליה היא ניפוח יתר של הצמיגים (מה שלא היה). כאמור, מוזר.

    מאידך, בכביש מפותל המתלים האלה תורמים המון לאחיזה מאוד גבוהה ולהתנהגות שאני אפילו ארחיק ואומר שיכולה להיות מהנה. ההגה הקל והארוך והמנוע חסר המחץ לא בדיוק תורמים לכיף בכבישי נהיגה, אבל היי, אם אתם בירידה...

    מיצובישי ASX 2020

     

    סיכום

    מחירו של ה-ASX נע בין 136 אלף שקלים לדגם הכניסה, לבין 145 אלף לדגם הנבחן, מחיר שלאחרונה הוא כבר לא מילה גסה גם עבור משפחתית מהשורה (מישהו אמר קורולה?) ואף נמוך מזה של כמה משפחתיות אחרות (מאזדה 3), מבחינת מתחרים ישירים – ה-ASX נמצא בין שתי קטגוריות. מבחינת המחיר הוא מתחרה בקרוסאוברים הקטנים והיקרים יותר דוגמת יונדאי קונה, מאזדה CX3 והונדה HRV; ומבחינת מידות ומרווח הוא עומד כמעט בדיוק מול קרוסאוברים בגודל בינוני כמו יונדאי טוסון ופיג'ו 3008.

    לטעמי, הקלף העיקרי שה-ASX משחק עליו הוא אותו "יחס פח לשקל" שאנחנו כל כך אוהבים. במחיר של משפחתית או קרוסאובר קטן מקבלים רכב שנותן פייט לפרקטיות ויכולת השבילים של רכבים גדולים ורציניים יותר, ולא מאלץ את רוכשיו לבלוע צפרדעים בדמות ביצועים גרועים או רשימת אבזור שכוללת "הגה, מושבים ותא נוסעים מלא אוויר".

    מאידך, אי אפשר להתעלם מהעובדה שאי אפשר להתעלם מהגיל של ה-ASX, על אחת כמה וכמה כשמדובר במיצובישי, שמלכתחילה לא מייצרת את תאי הנוסעים הכי מודרניים ואיכותיים בעולם. אם אתם חובבי קדמה – תמיד יש לכם את הסמארטפון הכי חדש, הטלוויזיה הכי גדולה, והמחשב הכי RGB, ה-ASX ירגיש לכם כמו מסע במנהרת הזמן, מסע שכנראה לא יהיה מאוד כיפי.

    אבל אם אתם לא יודעים בכלל מה הקטע בלהחליף טלפון כל עוד הקודם עדיין חי, הטלוויזיה שלכם היא פשוט טלוויזיה ואין לכם שמץ של מושג מה RGB, כנראה שהגיל של ה-ASX יטריד אתכם הרבה פחות משהוא הטריד אותי, ובתמורה תקבלו רכב שבנוסף למרווח, לאבזור ולביצועים, כנראה ימשיך לשרת אתכם ולהיות "בסדר גמור" כשאני אריב עם אשתי בפעם ה-30 על למה אנחנו שוב צריכים להחליף טלוויזיה.

    מיצובישי ASX 2020

    dddd