תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיטרואן
  • סיטרואן ברלינגו
  • סיטרואן ברלינגו - מבחן דרך

    סיטרואן ברלינגו

    אחרי משהו כמו 52 טריליון קילומטר על לא פחות מארבעה ברלינגוים, ברוך יצא לבדוק את סיטרואן ברלינגו החדשה

    • 22-10-2019
    • מאת: ברוך אייזנברג

    קשה להאמין שהיום הזה הגיע - אני נוהג בברלינגו אוטומטית!

    לאחר שלושה דורות ו-22 שנה בייצור סוף סוף מישהו חשב עלינו, אלה שנוהגים הרבה. אומנם בדור הקודם הייתה אופציה לגיר רובוטי חד-מצמדי בגרסת XTR היקרה, אבל גיר רובוטי זה לא זה. רק "כאילו" אוטומטי.

    עם הצגת הדור השלישי שמגיע כעת לארץ, קיבלה סיטרואן ברלינגו גיר אוטומטי פלנטרי 8 הילוכים תוצרת אייסין. הגיר מוצע רק עם המנוע החזק במבחר - 1.5 ליטר טורבו דיזל, 130 כ"ס ו-31 קג"מ. לפחות על הנייר זה נראה לא רע.

    גם חיצונית היא נראית לא רע: יש המשכיות ברורה בעיצוב ואותן פרופורציות כלליות כמו מקודם, הדגם מזוהה מיד. חלונות הצד מעוצבים יותר, חזית חדשה לגמרי בקו העיצוב העדכני של היצרן ורק מאחורה לא השתנה דבר. החלק האחורי די דומה לקודם. ההסבר לכך הוא שהרכב בנוי משילוב של שתי פלטפורמות - EMP2 החדשה של היצרן בחלק הקדמי והאמצעי, ומהסרן האחורי והלאה - פלטפורמת PF2 עליה התבסס הדור היוצא. עדיין אפשר היה להשקיע באיזה עדכונון עיצובי בחלק האחורי וחבל שלא בוצע.

    סיטרואן ברלינגו 2019

     

    העברתי את הציוד וקדימה לדרך.

    הדלת הקדמית גדולה ורחבה, וקל מאוד להיכנס. מושב הנהג פשוט אבל נוח, בעל 3 כיוונים בסיסיים. הוא בדיוק בגובה הנכון, לא צריך לצלול למטה וגם לא לטפס למעלה. הישיבה הרבה יותר גבוהה מבכל רכב פרטי, גבוהה גם לעומת חלק מהקרוסאוברים. המושב לא מעייף לאורך זמן - ביום המבחן נהגתי כ-4 וחצי שעות. מיקום המושב-הגה-דוושות-מראות סה"כ דומה מאוד לדור הקודם, מי שרגיל לברלינגו ירגיש בבית מהשניה הראשונה, רק מחסור במשענת היד שהייתה קיימת בדגם הקודמת קצת מפריע.

    סיטרואן ברלינגו 2019

    מתיישב, מניע ומחבר את הטלפון לדיבורית. סוף סוף יש דיבורית בלוטות' מקורית! יש גם שליטה מההגה ומסך מולטימדיה מקורי 8 אינץ' שממוקם גבוה ופונה לכיוון הנהג בכמה מעלות, נחמד.

    חלק מאנשי הקשר שמורים אצלי בעברית, חלק באנגלית וחלק ברוסית, כולם מוצגים על המסך כמו שצריך וסוף סוף אפשר לחייג בלי להוריד את הידיים מההגה, זה משהו שהיה מאוד חסר.

    מתקשר ללקוח לתאם ותוך כדי השיחה נפלט לי "אני עוד רגע מרים קלאץ'"... ואז אני נזכר שהיום לא. לא מרים קלאץ'. זה אוטומטי.

    סיטרואן ברלינגו 2019

    אין ברכב ידית הילוכים. במקומה נמצא בורר סיבובי קטן, נראה קצת משונה אבל התגלה מאוד נוח לשימוש, הוא באותו מקום בו אמורה להיות ידית ההילוכים ולכן ההסתגלות מהירה.

    ליד בורר ההילוכים כפתור מעבר למצב ידני, במצב זה החלפת ההילוכים היא על ידי המשוטים שמאחורי ההגה.

    גם במצב אוטומטי אפשר זמנית לאלץ הילוך נמוך או גבוה יותר ממה שמשולב באותו רגע.

    סיטרואן ברלינגו 2019

    הלקוח לוחץ, ואני נוסע לירושלים. ב-100 קמ"ש במישור המנוע פועל ב-1800 סל"ד בהילוך שמיני. חלוקה ל-8 יחסי העברה פותרת את אחת הבעיות הגדולות של טורבו דיזלים קטני נפח - תחום פעולה צר שהוא בגדול בין 1700 ל-3000 סל"ד.

    בעליה לירושלים הגיר בהילוך שביעי. שזה בדיוק מה שצריך, סל"ד הגיוני באיזור 2000, בלי שום מאמץ כי שם יש מספיק מומנט ובלי משחק מיותר בין הילוכים.

    בעצם זה נכון לכל תנאי הנסיעה. גיר 8 הילוכים תמיד מחזיק את המנוע בדיוק בתחום היעיל מה שעם גיר ידני 5 הילוכים קשה לעשות.

    החלפות ההילוכים מהירות וחלקות לגמרי למעט בהאטה לקראת עצירה, אז אפשר להרגיש את השילוב של ההילוכים הנמוכים. נקודת ביקורת נוספת - זינוק מעט איטי מהמקום במטרים הראשונים. משם והלאה הביצועים מצויינים. סחיבה מעולה בכל מצב, תאוצות ביניים יפות, כל זאת בלי לעלות מעל 2500 סל"ד.

    בפול גז החלפת הילוכים מתבצעת ב-4000 סל"ד. במצב ידני אפשר למשוך יותר אבל אין שום הגיון או צורך בכך. בדקתי פעם אחת רק בשביל לרשום את המשפט הזה… בשביל המדע וכאלה.

    סיטרואן ברלינגו 2019

    הגה הכוח שהיה הידראולי הפך לחשמלי, הרבה יותר קל לסיבוב וזה מעולה בחניות. הוא מעביר פחות פידבק אבל בינינו, את מי זה מעניין ברכב עבודה? החלק התחתון של גלגל ההגה שטוח, מיותר ולא באמת מעניין לדעתי בסוג זה של מכוניות.

    שדה הראיה טוב אבל לא מושלם: הקורות הקדמיות שהיו רחבות בדור הקודם הפכו לרחבות עוד יותר, כנראה לטובת העיצוב. חבל. חוץ מזה אין הערות, שטח החלונות גדול והמראות מצויינות.

    סיטרואן ברלינגו 2019

    השינוי הבולט ביותר הוא בסביבת הנהג - היא חדשה לגמרי, כבר לא מקולקציית 2008 אלא מודרנית לחלוטן. פיקוד החלונות שהיה בקונסולה המרכזית עבר למקום מקובל יותר בדלת, רק חבל שבדרך הלך לאיבוד מצב אוטומטי לחלון הנהג. נוספו מספר תאי אחסון (סוף-סוף יש מקום להניח את הסלולרי) ומחזיקי כוסות נוחים. יש שני תאי כפפות כאשר העליון  גדול מאוד, מאפשר להכניס מסמכים בגודל A4 בלי לקפל אותם. ומה עם כרית האוויר של הנוסע? היא עברה לתקרה.

    לשלילה - קופסת האחסון בין המושבים לא קיימת יותר אפילו ברמת האבזור הגבוהה וגם תאי האחסון המסורתיים מתחת לרגליים של הנוסעים בשורה השניה נעלמו. עוד משהו קטן אבל מעצבן – משני צדי בורר ההילוכים יש מקום לכפתור בלם יד חשמלי וכפתור Grip Control, שני אלו לא מוצעים בארץ והמקומות היעודים שלהם הפכו ל"חורים" שמתחפשים לתאי אחסון, אבל בפועל הם לא באמת שימושיים.

    מדף האחסון העליון נשאר במקומו, תאי האחסון בדלתות הקדמיות גדלו, יש עוד תא נוסף מעל לוח השעונים ובסה"כ יש מספיק תאי אחסון שיכולים להכיל את כל הג'אנק של הטכנאי. בכל ברלינגו מצוייה כל המקומות האלו מלאים במשהו חשוב, רק שאף אחד לא יודע איפה כל דבר נמצא…

    סיטרואן ברלינגו 2019

    נקודת תורפה בולטת של הדור הקודם - מחסור באבזור בטיחות (חוץ מאשר עדכון שקיבלה גרסת XTR בשנה האחרונה) - מקבלת בדגם החדש טיפול ראוי. כל הגירסאות מגיעות עם איבזור בטיחות אחיד - 6 כריות אוויר, מערכת תיקון סטיה מנתיב, מערכת בלימה אוטומטית במהירויות 5-85 קמ"ש, מערכת התראת מרחק וזיהוי תמרורי מהירות. ודבר חשוב מאוד לדעתי - אין מצב OFF בידית האורות. או שהאור דולק או שהוא במצב AUTO. תרצה או לא תרצה, לא תוכל לנסוע עם אורות כבויים בחושך.

    מערכת בקרת הסטייה מנתיב עובדת לא רע - בשלב ראשון מהבהבת בנורה בלוח שעונים ובשלב שני מבצעת תיקון היגוי. מערכת התראת המרחק מתריעה רק כשבאמת צריך, זיהוי תמרורים עובד "ככה - ככה": בחלק גדול מהזמן מופיע בתצוגה (--) במקום תמרור הגבלת מהירות.

    סיטרואן ברלינגו 2019

    מקבל טלפון מהמקוד - צריך להקפיץ סחורה ללקוח. דחוף, עוד היום. נוסע לכיוון המחסן ונעמד בפקק בכביש החוף. בעמידה בסרק אין רעידות והמנוע בקושי נשמע. מערכת העצור-וסע שה מדי לפעול ומכבה את המנוע בכל הזדמנות. זה משפיע מיד על תפוקת המזגן לכן העדפתי לבטל אותה.

    אגב המזגן, זה מזגן רגיל, לא בקרת אקלים. פאנל הפיקוד הוא עדיין פאנל פיזי, לא עבר למסך מגע, שזה מצויין. מקרר טוב, מהירות 2 מתוך 6 וכיוון לטמפרטורה בינונית מספיקים גם ביום חם.

    סיטרואן ברלינגו 2019

    הרכב גדל בממדים רק במעט. 2 ס"מ באורך (ל-440), 3 ס"מ ברוחב (184) ו-5 ס"מ בבסיס הגלגלים (278). המרווח במושב האחורי זהה, תא המטען ארוך יותר בכמה ס"מ ויש מנגנון קיפול מושבים חדש - כרית המושב זזה קדימה ולמטה ועליה נשכבת משענת המושב. זה מפנה הרבה מאוד מקום במצב עם מושבים אחוריים מקופלים. אורך תא המטען עם מושבים ניצבים - 1.0 מטר, עם מושבים מקופלים 1.8 מטר, ורוחבו 1.19 מטר.

    מעמיס את הסחורה וטס ללקוח - השעה כבר מאוחרת. שם את בקרת השיוט (רגילה, לא אדפטיבית) על 100. היא שואלת אותי "אתה בטוח? המהירות המותרת פה 90" עניתי "כן, עליי". היא לא הבינה מה היא צריכה לשים עלי, אבל הופעלה בכל זאת.

    נוסע בכביש ריק, המנוע הרבה יותר שקט מאשר בדגם הקודם, גם רעשי כביש נשמעים פחות. עדיין יש מעט רעשי תהודה, כמו בכל המכוניות האלו. כנראה זה חלק מהמקצוע.

    סיטרואן ברלינגו 2019

    אזור תעשיה חשוך עם כבישים שבורים. הדגם הקודם לא הצטיין בנוחות הנסיעה, החדש רך יותר, פעולת המתלים שקטה יותר, עדיין אין את הרכות ה"סיטראנית" של פעם אבל בהחלט יש שיפור בנוחות.

    מחנה ברוורס מול פתח המחסן. אמנם אנחנו, אלה שחיים ברכב מכירים היטב את הגבולות שלו, ועם סכין בין השניים יכולים לחנות בכל חור, ופחות מפריע לנו שאין חיישני רוורס מקוריים ומצלמת רוורס. אבל כן חשוב לציין את זה.

    סיטרואן ברלינגו 2019

    פרקתי את המשלוח, קפה והביתה.

    בסופו של יום, הדור החדש לא מהפכני או פורץ דרך כמו הברלינגו המקורי של 1996 אלא מהווה שיפור גדול לדור הקודם. הוא יותר שקט ונוח, מגיע עם אבזור בטיחות מלא וגיר אוטומטי מצויין.

    וגם חסכוני. לפי מחשב דרך קיבלתי 16.5 ק"מ לליטר. מכיוון שנהגתי יותר "חזק" ממה שאני נוהג בדרך כלל, יש מקום לשפר את הנתון הזה. בנוסף יש מצב ECO שאולי מאפשר לסחוט עוד כמה קילומטרים לליטר אבל מגביל את הביצועים מאוד, לא כייף לנהוג כך לכן לא נבדק.

    סיטרואן ברלינגו 2019

    בסופי שבוע  מדובר ברכב משפחתי מעולה למי שמחפש פרקטיות ויעילות. הרוחב במושב האחורי – 150 ס"מ – מאפשר להושיב בנוחות שלושה מבוגרים במשקל 120 קילו כל אחד (מאוד ספציפי... העורך.) או להתקין שלושה כיסאות בטיחות. או כל שילוב אחד ביניהם. הרצפה שטוחה לחלוטין, מרווח הראש כמעט בלתי מוגבל ועד לא דיברתי על תא המטען בו אפשר לקחת את כל הבית לטיול.

    המחיר הרשמי גבוה, 146,000 ₪ לגרסה הבסיסית ו-152,000 לרכב המבחן (גרסת שיין), אך לפחות בעבר ברלינגו תמיד נמכרו בהנחות. מקווה שכך זה יימשך.

    נכון לעכשיו כל המסחריות המתחרות נמצאות בשוק כבר הרבה שנים, חלקן מיושנות מאוד. כשיוצגו הדגמים החדשים שלהם, יהיה מעניין להשוות אותם לברלינגו. עד אז, ברלינגו זו כנראה המסחרית הקטנה הטובה ביותר.

    יש לכם שאלות לברוך? מכירים את הברלינגו ורוצים לספר לנו מה דעתכם עליו? הצטרפו לדיון בפורום.

     

    dddd