תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • לקסוס
  • לקסוס UX
  • לקסוס UX - מבחן דרך

    לקסוס UX

    רוני לקח את הלקסוס UX למבחן, ואמנם מצא חוויית שימוש חיובית בסך הכל, גם לא הצליח להתנער מכמות גדולה של חסרונות

    • 31-07-2019
    • מאת: רוני שיך

    למרות היותו יפני, למותג לקסוס תמיד הייתה זיקה חזקה לשוק הצפון אמריקאי. הסיבה לכך פשוטה: הוא נוצר בשביל השוק הזה, שהיה השוק העיקרי עבורו. יחד עם זאת, כעבור שנים מספר ראו בלקסוס כי טוב והתחילו למכור את מרכולתם גם במקומות אחרים בעולם ואפילו בביתם שלהם ביפן, רחמנא ליצלן.

    לקסוס התחילו היישר מספינת הדגל LS ולאט לאט התפתחו כלפי מטה עד שהגיעו ל-CT200h, שמבוסס על טויוטה פריוס וזוכה להצלחה מסחרית בכל מקום בעולם חוץ מאשר... בשוק האמריקאי. האחראים לכשל ביצעו חרקירי ברחבת כניסה למשרדים ומי שבאו במקומם אצו רצו לתכנן דגם כניסה מוצלח יותר. אי לכך, אי שם ב-2013 התחילו אנשי השיווק של לקסוס ארה"ב לגבש דרישות שיווקיות לרכב כניסה וכעבור 5 שנים, בשעה טובה, הרכב הוצג דווקא בתערוכת ז'נבה כרכב כלל עולמי עם כוונה לשווק אותו בכל 80 המדינות בהן לקסוס פועלת.

    שיווקה של UX בישראל התחיל ממש סמוך לתחילת המכירות בכל העולם וכולל מגוון מלא של מנועים ורמות גימור. המחיר מתחיל ב-205 אלף שקלים לדגם הבנזין (UX200) ברמת גימור פרימיום ו-20 אלף שקלים נוספים לרמת גימור לקשרי. מכאן מתחילים המחירים של הדגמים ההיברידיים (UX250h) שספגו עליה גדולה בעקבות עידכון נוסחת חישוב ציון הירוק. UX250h פרימיום מתחיל ב-228 ומטפס ל-248 עבור גרסת לקשרי כאשר מעליה ניצבת גרסת SPORT-F שעולה 265 אלף שקל וקיימת רק בגרסה ההיברידית. זו גם הגרסה שהתייצבה למבחן.

    לקסוס UX

    טכנולוגיה

    לקסוס UX מבוססת על פלטפורמת TNGA המודולרית של טויוטה בווריאצית C-GA, שזה, במילים אחרות - בדיוק כמו הבן דוד שלו מבית טויוטה, HR-C. בזה, אגב, הדמיון המכני נגמר. ליין המנועים של ה-UX די מעניין. גרסת הבנזין קיבלה מנוע 2.0 ליטר חדש שנמצא בשימוש גם בראב4. בגרסה ההיברידית  אנחנו רואים מנוע חדש לחלוטין בעל נפח 2000 סמ"ק במחזור אטקינסון שמשולב למנוע חשמלי חדש בעל 80 כ"ס אשר ביחד מפיקים  168 כוח סוס לא מרשימים במיוחד, אבל מאוד יעילים וחסכוניים, לפחות על הנייר. כפי הנראה מדובר בחטיבת הינע סטנדרטית חדשה, אשר תמצא את דרכה לכל רכבי הקונצרן במקום יחידת ה-1.8 הוותיקה של הפריוס. מבחינת אלקטרוניקה הרכב מצוייד בחבילת בטיחות אקטיבית מרשימה שמכסה כמעט הכל חוץ מהתרעה על תנועה חוצה ברוורס.

     

    מבחוץ

    מבחוץ ה-UX ממשיך את הקו העיצובי שראינו לראשונה ב-NX ואחר כך ב-RX. הרבה קוים שבורים וחרטום שעון החול הענקי שהביאה Chika Kako - המהנדסת הראשית של לקסוס בשנים האחרונות, אשר חתומה על העיצובים הנועזים. החרטום אמנם קצת קשה לעיכול אבל בלענו אותו והוא לא נראה מוגזם כפי שהרגיש לפני 5 שנים.

    הצללית היא גם צללית של דגמי ה-X של לקסוס. למעשה די קשה להבחין בשוני מהצד בין הדגמים השונים של משפחת הקרוס-אוברים של לקסוס. הם נראים כמעט אותו דבר מהצד למעט שוני קטן בקורת ה-C.

    לקסוס UX

    החלק הכי מעניין מבחינה עיצובית ברכב הזה הוא מכסה תא המטען עם הפנסים שמחוברים ביניהם בפס זוהר לכל רוחב הרכב שיוצר הרבה רושם בחושך. יש לציין גם שהפנסים האחוריים בולטים מהמרכב הן לרוחב והן לאורך ובכך יוצרים מאין משטח שבעת העמסת חפצים לתא המטען, אם צריך לשחרר את הידיים, אפשר להניח עליו טלפון, בקבוק מים, או חיית מחמד בגודל בינוני.

    אחרי כל זה, כאן המקום להגיד שמשהו בפרופורציות של UX לא זורם. לטעמי הוא נראה ארוך מדי, צר מדי ונמוך מדי.

    לקסוס UX

     

    מבפנים

    גם מבפנים הזהות העיצובית החדשה של לקסוס מורגשת היטב. המושבים חובקים אותך מכל הכיוונים ומבחינה זו הם מרגישים כמו מושבים לקסוסיים טיפוסיים. אני אישית לא אוהב אותם כל כך כי הם מרגישים מאוד מפנקים כשאתה מתיישב ובנסיעות קצרות, אבל מעייפים בנסיעות ארוכות, מה שלא קורה לי ברכבים אחרים. מיותר לציין, כמובן, שמושבים הם עניין אישי לחלוטין.

    הרכב מצוייד בכניסת נוחות חלקית. כלומר הוא מזיז את ההגה כדי לאפשר כניסה ויציאה קלה יותר, אבל לא מזיז את המושבים. אבל כאן יש בעיה - בגלל הזוית של מוט ההגה, ככל שההגה מתרחק מהמושב, הוא גם יורד למטה, ובכך מפריע למרווח הרגליים בכניסה ויציאה מהרכב.  

    עיצוב לוח השעונים ממשיך את הקו שראינו ב-LS וגם ב-LFA לפני כן עם מסך דיגיטלי שנע על ציר וחושף פרטים נוספים, ובורר מצבי נהיגה על חופת לוח השעונים. ההגה השמן עמוס בכפתורים, ובכלל, כמות הכפתורים בסביבת הנהג די מעייפת אפילו אותי בתור חובב גדול של כפתורים פיזיים. בלקסוס הזאת הכל אולד סקול מבחינה זו, אפילו המסך רגיל וללא מגע.

    לקסוס UX

    ברמת הגימור הבכירה מדובר במסך 10 אינץ' עם חלוקה לשני חלקים שכל כך אהבנו ב-LC ו-LS. המערכת נשלטת מרחוק על ידי משטח מגע ענקי שהחליף את הגלגלת והג'ויסטיק שהיו בדורות הקודמים. לטעמי מדובר בפתרון מאוד לא נוח ואפילו לא בטיחותי כי לפעמים הוא דורש ממך להסיט מבט לכיוון המשטח לפרק זמן ארוך מדי.

    מבחינת איכות החומרים וההרכבה אין הפתעות. אחרי הכל מדובר במותג שהשם שלו הוא מילה נרדפת לאיכות הרכבה ואמינות. גם מבחינת שדה ראיה אין תלונות, הוא מצוין לכל הכיוונים, וקיימים גם משולשים קטנים בקורות A שמאפשרות ראות בפניות וכיכרות.

    בה בעת לשלילה רבה אני חייב לציין את המרווח. הרכב צפוף ותכל'ס מרגיש כמו CT200 שנמצא סגמנט למטה מבחינת מימדים. במיוחד אם משווים לרכבים אחרים באותו גודל וסגמנט, כמו DS7. גם ילדי שמכירים את המושב האחורי של CT200 היטב דיווחו שאין כאן הבדל או שוני בתחושה. גם תא המטען מרגיש קטן להחריד ולא נראה כמו 438 לליטר. אם כבר מדברים על תא מטען, בזבזתי דקות ארוכות בנסיון לפתוח את הדלת תא המטען עם הרגל, רק כדי לגלות שמדובר בדלת מכנית פשוטה. לא מקובל מבחינתי ברכבים ברמת מחיר שכזאת.

    לקסוס UX

     

    איך זה נוסע?

    אני מאוד לא אוהב שימוש בסממנים ספורטיביים לצורך גימור בלבד. זה מרגיש לי מאוד "ללכת בלי ולהרגיש עם". גם כאן, לרמת הגימור SPORT-F אין שום ביטוי מבחינה דינמית. זה הגיוני, כי אין באמת ציפיות דינמיות מרכבים של קונצרן טויוטה (למעט מקרי קצה כמו LFA, LC וסופרה) ומבחינה זו אין שום הפתעה. הרכב עיסתי לחלוטין מבחינת תגובת מצערת והתנהגות כביש. אומנם הבלמים בסדר, אבל בהיותם בלמים רגנרטיביים (טוענים את המצבר), הם גם מרגישים לא חדים במיוחד.

    נקודה מאוד רצינית לשלילה תבוא מכיוון המתלים. הם קשים ומאוד מזכירים את ה-NX מבחינה זו. לקסוס UX מצויידת בגלגלי 18 אינץ' עם צמיגי אל-תקר בחתך 50, שזאת הצהרה לא מאוד מוצלחת מבחינת נוחות. ובפועל הרכב באמת מאוד קשה ולא נעים לשימוש בסביבה עירונית משובשת. מעבר בציר ז'בוטינסקי שכולו נמצא בעבודות סלילת רכבת הקלה גרם לי לייחל שזה ייגמר כמה שיותר מהר ולא לחזור על החוויה. מהבחינה הזו נוחות הנסיעה מאוד הזכירה לי את המיני קאנטרימן או במוו X2.

    מבחינת תצרוכת הדלק קיבלתי כ-15 קילומטר לליטר בהתניידות עירונית. ערב אחד הרכב היה אצל בוחנים אחרים וכשהוא חזר אלי המחשב הראה נתונים פחות טובים, דבר שממחיש שוב שההיברידית הזאת נולדה לפקקים. זאת הסביבה הטבעית שלה.   

    לקסוס UX

     

    חווית שימוש

    חווית שימוש היא אותה הרגשה שמתקבלת אצל מי שמשתמש ברכב ומשקפת את כל אותם הדברים שנכתבו קודם כמכלול. ובכן, בסה"כ חווית בשימוש ב-UX היא די חיובית בזכות ישיבה בגובה אידאלי - לא נמוך ולא גבוה מדי, ונסיעה שקטה, אם כי לא הכי נוחה. עומס הכפתורים והתפעול לא אינטואיטיבי טיפה מעייף. המזגן לא גיבור במיוחד, אבל מספק וכולל פונקציה מעניינת שמזהה שאין ברכב אף אחד חוץ מהנהג וסוגרת את פתחי האוורור האחרים. חכם ואלגנטי.

    אפשר להגדיר את חווית השימוש בלקסוס הזאת כ"שקופה". זה רכב שלא מושך הרבה תשומת הלב ממך כנהג, לפחות כל עוד לא צריך להשתמש במשטח המגע. היא לא מרגשת ומסעירה אבל היא גם לא גרמה לי סבל כמו מכוניות יותר יקרות.

    לקסוס UX

     

    סיכום

    תמיד בסוף כל מבחן אני שואל את עצמי 2 שאלות:

    האם הייתי רוצה כזה? – התשובה היא לא. אומנם אני חובב רכבים שלא מרגשים ומחזיק בעצמי כזה ליום יום, אבל הפירוש הזה של לקסוס פשוט לא מעניין בעייני.

    האם הייתי קונה כזה? – גם כאן התשובה שלילית. לטעמי בסביבת המחירים של 200+ אלף שקלים, יש הרבה אופציות מעניינות יותר.

    אני אישית חיכיתי לרכב הזה כמתמודדת מאוד חזקה להחליף את ה-CT200 המשפחתית שלנו או בתור רכב דיילי לעצמי, אבל לא קיבלתי תשובה משכנעת מבית לקסוס. למעשה הלכתי והזמנתי ראב4, התלבטות ששמתי לב שקיימת אצל אנשים נוספים. כמו כן, התייעצו איתי לגבי בחירה בין ה-UX ל-NX, שאומנם יקר יותר, אבל עדיין נמצא ברשימת האופציות של רוכשים פוטנציאליים.

    לקסוס UX

      
    לפי כך שאלתי את היבואן שאלות:

    א) כמה יחידות בשנה ייחשבו מבחינתם הצלחה לדגם?

    ב) עד כמה הם צופים שה-NX וה-CT ייפגעו מקניבליזציה?

    ג) האם הם מודעים לכך שאנשים מתלבטים בין UX לראב4?

    לקסוס UX

    אנחנו רגילים לקבל תשובות לקוניות ויבשות ממחלקת היח"צ, אבל הפעם קיבלנו תשובה מאוד ממצה ולעניין:

    "אנחנו נמכור כל יחידה שנקבל. הביקוש ל-UX גבוה בכל העולם ומכיוון שנראה שנוכל לקבל מקסימום 500 מכוניות זו גם הכמות שאנחנו צופים למסור השנה.

    עם ה-UX אנחנו נכנסים לראשונה לסגמנט שלא פעלנו בו בעבר והוא שונה בפרופיל הלקוח שלו מסגמנטי ה-CT וה-NX. ישנם פערי מחיר בין הדגמים ואנחנו לא צופים קניבליזציה משמעותית.

    אנחנו נתקלים במקרים בהם לקוחות משווים בין מותג יוקרה למותג עממי. ה-UX שונה מאוד מהראב4 אבל לאור הצלחת שני הדגמים, הקרבה המשפחתית ופערי המחיר, אנחנו שמחים לפגוש לקוחות שמתלבטים."

     

    וזה מסכם את המבחן טוב מאוד - לא משנה מה אני חושב על הרכב, הם ימכרו כל מכונית שיקבלו מהיצרן. מעניין, אם כך, יהיה לעקוב אחרי השוק אמריקאי, שכזכור, בשבילו הסיפור הזה בכלל התחיל.  

    מה דעתכם על לקסוס UX? רוצים לקרוא מה חשבו עליו מובילי הדעה האחרים שלנו? הצרטפו לדיון בפורום.

    dddd