תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה ראב 4
  • טויוטה ראב4 במבחן - עימות בחירות

    טויוטה ראב 4

    עוד לפני שנסענו מטר בטויוטה ראב4 החדש הבנו שהמבחן הזה לא יהיה דומה לאף מבחן אחר. בעיקר כי אנחנו כותבים אותו רק לעצמנו. אז החלטנו לעשות משהו אחר, ולרגל הבחירות הלכנו על עימות

    • 08-04-2019
    • מאת: פבל צ'רניצקי, רוני שיך | צילום: פבל צ'רניצקי, רוני שיך

    ב-18 לדצמבר 2017, נבחר קנצלר (ראש ממשלה) חדש באוסטריה, כשזה קרה, הוא היה בן 31 וכבר הספיק לשמש כשר הפנים, שר החוץ, לשרת בצבא ולעשות תואר ראשון. מעט מאוחר יותר, בסיטואציה אחרת ולא קשורה, שמעתי ראיון עם דוקטורית ישראלית בת 32 שכבר הספיקה לפתח מערכת שאשכרה חוזה את העתיד, למכור אותה בעשרות מיליוני דולרים וכיום מפתחת מערכת בינה מלאכותית שתשנה את פני הרפואה המודרנית.

    ואיך שני אלה קשורים לטויוטה ראב 4 החדש מעבר לעובדה שמחר גם אנחנו הולכים להצביע בבחירות? ובכן, זה פשוט. שני האנשים האלה גורמים לפחות או יותר כל אדם אחר - לא משנה גילו או הישגיו - להרגיש כמו כלומניק מוחלט וחסר כל תועלת. ואחרי שטויוטה ישראל מכרה את כל המלאי של הראב4 שלה ללא מעט חודשים קדימה, עד כדי שהיא עצרה את ההזמנות, כתיבת מבחן לרכב כזה מרגישה - גם היא - די חסרת תועלת.

    טויוטה ראב4 2019

    אבל זאת העבודה, והבטחנו לעשות אותה. אך הפעם, בניגוד לפעמים הקודמות, החלטנו לעשות מבחן שלא יהיה צרכני, אובייקטיבי או "עיתונאי" בשום צורה. מבחנים כאלה לא חסרים ואני בטוח שתוכלו למצוא אחד כזה בלי שום בעיה באחד האתרים האחרים. הפעם חילקנו את זמן המבחן בין שני אנשים, כשכל אחד מהם מגיע ממקום אחר, עם דרישות שונות, תפיסות שונות ורצונות שונים, ובסופו של דבר שנינו גם הבענו דעות מנוגדות לחלוטין.

    רציתי להתחיל בהתייחסות למחירו של הראב4, אבל גם את זה אני לא ממש יכול לעשות. הסיבה פשוטה, בחודשיים בין ההשקה לתאריך המבחן המחירים שלו הספיקו להשתנות וישנן שמועות על כך שהם עשויים לצמוח שוב. יתרה מזון, אין לי גם שום מושג מה יהיו המחירים שלו כשתקראו את הטקסט הזה.

    לאחר שהושק במחירים שנעו בין 177 ל-195 אלף שקלים (177 לגרסה הנבחנת), טויוטה הוסיפה גרסאות שונות וזולות יותר, וייקרה חלק מהגרסאות הקיימות. כעת מופיעות במחירון לא פחות מ-21(!) גרסאות שונות של הראב4, כולל מהדור הקודם, במחירים שנעים בין 170 ל-210 אלף שקלים (190 אלף שקלים לגרסה הנבחנת). מה יהיה לאחר שהברדק שהותיר עדכון המס יישקע, או אחרי שיוחלט שוב לשנות אותו? או אחרי שטויוטה ימכרו שוב את כל המלאי? שאלה טובה.

    טויוטה ראב4 2019

    נעבור לרכב עצמו ונתחיל ממני. אם תשאלו אותי, אני חושב שמכונית צריכה לעורר איזשהו רגש כלשהו אצל הבעלים שלה. היא לא יכולה להיות מכונת A->B מובהקת וגם אם אמינות ושמירת ערך נמצאים בראש רשימת העדיפויות, הן לא יכולות להיות הפרמטרים היחידים.

    אני כותב את השורות האלה פחות משבוע אחרי שהראב4 הוחזר לטויוטה ואני קולט שהוא נכנס לקבוצה מצומצמת (ולא בדיוק אקסקלוסיבית) של מכוניות - שהמוח שלי הדחיק. אני קולט שאני כמעט ולא זוכר שום דבר שגרם לי להתרגש, שום דבר שהיה ייחודי. חוץ מהעיצוב, שלמרות שהוא אינו לטעמי, אני יכול לכבד את הנועזות שבו, לא הצלחתי להתחבר לראב4 בשום שלב או פרמטר. לא הצלחתי למצוא ולו נקודה אחת שתגרום לי להגיד שבגללה "בא לי" לקנות את הרכב. הראב4 היה אחת המכוניות הכי אפורות, חסרות אופי ולא מעניינות שיצא לי לנהוג בהן בשנים האחרונות. בתור מי שמסתכל על מכונית הרבה פעמים כרכישה שצריכה גם לעורר אצלי רגשות כלשהם - אני לא מצליח לחשוב על אף סיבה לקנות את הראב4.

    טויוטה ראב4 2019

     

    הדעה השניה תהיה של רוני

    נתחיל מהסוף. עברו תחת ידי לא מעט רכבים. חלקם היו טובים, חלקם פחות, חלקם היו יקרים וחלקם פחות.  חלקם רציתי לעצמי וחלקם ממש לא. אבל ראב4 היה היחיד שבעקבות המבחן פתחתי הזמנה לאחד. אבל כאמור, אין לי מושג מתי אני אקבל אותו וכמה אשלם בסופו של דבר.  כרגע אנחנו עומדים על 205,000 ש"ח תמורת גרסת גימור בינונית בתצורת 4X4.

    גם אני אפתח באתנחתא פואטית. בנוסף למכוניות התחביב הגדול של חיי הוא שעונים. יש לי שעון יפה ויקר שעשוי בעבודת יד על ידי גמדים קטנים מעמק היורה בשווייץ, יש לי שעון סופר טכנולוגי עשוי מטיטניום מוקשח שלא נשרט, יש לי שעון מגניב ומעוצב עשוי מעץ מייפל קנדי, יש לי שעונים חכמים ויש לי שעון שמסתנכרן עם לוויינים ויודע מה השעה בכל מקום בעולם שאני נוחת. אבל אם הייתי צריך לוותר על כל האוסף ולבחור בשעון אחד, בלי שום היסוס או צל של ספק הייתי נשאר עם הסייקו היפני ומוותר על מיטב תוצרת שוויץ. תהיה טובה ומרגשת ככל שתהיה. כי בסופו של דבר מה אנחנו רוצים? שיענה לצרכים שלנו, שלא יעשה לנו בעיות וישרת נאמנה לאורך זמן מבלי להימאס. שיהיה נוח ופרקטי.

    טויוטה ראב4 2019

    מבחינתי, תוצרת טויוטה היא הסייקו של עולם המכוניות ויש הרבה דמיון בין שני העולמות. הראב4 הוא כמובן פשרה. אבל הוא הפשרה הכי מוצלחת לצרכים שלי מהרכב הראשי בבית שאמור לשמש אותי ביום יום.

    לראב4 יש עיצוב שקשה לעכל. ב-4 הדורות הקודמים היה לו עיצוב משעמם ומעוגל, והמעבר לקוים חדים וישרים הניב תוצאה לא יפה בעיני, אם כי מאוד פרקטית. הרבה זמן חשבתי מה הצללית שלו מזכירה לי ולקח זמן להבין שהוא די דומה לתוצרת ג'יפ עם הקוים החדים, בתי גלגלים מרובעים ופנסים מוזרים. בניגוד לטרנדים העכשוויים הוא משתמש בגלגלים בגודל הגיוני ושימושי. שוב - אומנם לא יפה, אבל פרקטי.

    עיצוב הפנים קודר ושחור, אבל בניגוד לטרנדים עכשוויים כל התפעול מתבצע על ידי מתגים מכניים ולא מסך מגע מעצבן. כל מתג נמצא בדיוק איפה שאתה מצפה שהוא יהיה. בניגוד, נגיד ל-DS7 שבו מתגי החלונות יושבים בין המושבים. יש לו תצוגה שמשלבת בין אנלוגית לדיגיטלית, אבל בצורה קריאה בניגוד למסכים דיגיטליים מלאים של ג'יפונים יוקרתיים.

    טויוטה ראב4 2019

     

    פבל - עיצוב פנים והנדסת אנוש

    אם כבר נגעת בעיצוב הפנים, תן לי להתערב. כמו שאמרת, הוא שחור וקודר, וזה נכון, אבל אני רוצה להתייחס דווקא לאיכות החומרים, הנדסת האנוש ומערכת המולטימדיה (מה לעשות, מילניאל...).

    קודם כל, איכות החומרים רק סבירה. שזה, ובכן, סביר, אבל ברכב של סביב 200 אלף שקלים, הייתי מצפה ליותר. בטח ובטח כשיש באולמות תצוגה מכוניות כמו מאזדה CX5 או פיג'ו 3008, שני רכבים עממיים למהדרין, לא פחות ולא יותר מהראב4, אבל כאלה שעוטפים אותך בסביבה נעימה פי כמה וכמה.

    טויוטה ראב4 2019;

    ולגבי הכפתורים והנדסת האנוש, אז אמנם הכל באמת מתופעל מכפתורים פיזיים (מיזוג וכו'), אבל דווקא הכפתורים על גבי המסך עצמו כל כך קטנים שאין שום סיכוי להצליח לתפעל אותם בנהיגה, ולכפתורים על ההגה אין שום פידבק, אז חייבים להסתכל על המסך כדי לוודא שלחצת מספיק חזק. לפחות, אני שמח להגיד שטויוטה סוף סוף שיפרו את ממשק המשתמש של המערכת שלהם ושיפרו משמעותית את הביצועים והתגובה לפעולות שמבוצעות על המסך.

    אבל אנחנו לא פה כדי לדבר על דשבורדים וקווי מרכב. אמרנו שזה לא אמור להיות צרכני. מה אתה חושב על איך שהדבר הזה נוסע?

    טויוטה ראב4 2019

     

    רוני - מנוע ונוחות

    המנוע (חדש לחלוטין, אגב) משלב יחידת בנזין בנפח של 2.5 ליטר עם מנוע חשמלי והוא באמת הפנינה בסיפור הזה. הוא נמרץ וחסכוני בצורה בלתי רגילה. מנועי העזר החשמליים שמספקים מומנט גבוה ב-0 סל"ד מתפקדים יפה בזינוקים מהמקום ובתאוצות ביניים. כאן הוא באמת מתעלה על חברים שלו מהשורה. אומנם במהירות הסופית הוא לא מצטיין אבל הוא נותן לי את תגובת הדוושה שחיפשתי. כיול המתלים גם הוא כמו כל הרכב – בינוני. הוא מצליח לשמור על הרכב מרוסן בכביש גלי ומשובש וגם מצליח לבלוע את מפגעי מע"צ שזה בדיוק מה שאני רוצה מהרכב. שלא ישבור לי את הגב אבל לא יגרום לי בחילות בכביש גלי.

     

    פבל - מתלים והתנהגות

    אני מסכים לגבי שני דברים - כיול המתלים אכן בינוני ולא רע ברוב המקרים, והמנוע באמת חסכוני בצורה יוצאת דופן, ואפילו בלי להתאמץ יותר מדי נתן צריכת דלק של 16 ק"מ לליטר. אני לא יכול להגיד שהוא מאוד נמרץ - הוא יותר חזק מהמנוע הקודם, ויותר חזק ממנועי 1.2 ליטר טורבו או 2.0 ליטר אטמוספריים שאפשר למצוא אצל המתחרים, אבל כשלעצמו הוא לא שוס גדול. אני הייתי מעדיף מנוע טורבו גמיש יותר.

    עוד הייתי מעדיף, שלדה יותר מתקשרת וקשיחה, ובלמים יותר עמידים. כשבדקתי איך הראב4 מתמודד עם כבישים מפותלים, מהר מאוד הבנתי ש"אין עם מי לדבר". המנוע אמנם סביר כאמור, אבל חוץ מזה הכל מרגיש כאילו דינאמיות לא רק הייתה הדבר האחרון בסדר העדיפויות, אלא שבכלל שכחו שצריך להתייחס אליה. הנטיה לתת היגוי חריפה ומגיעה מאוד מוקדם (ולפעמים אפילו בהפתעה), התחושה היא שאתה והשלדה נמצאים בשתי נקודות אחרות על הפלנטה, והבלמים דעכו והרימו ידיים הרבה יותר מוקדם מהצפוי. חבל.

    טויוטה ראב4 2019

     

    רוני - יומיום

    אבל זה לא מעניין אותי. בשביל לתקוף פניות יש לי מכונית אחרת, ואני בסך הכל צריך משהו - כמו שאמרת - מ-A ל-B. והראב4 מספיק גדול כדי לקחת 5 אנשים לסוף שבוע בגולן וגם מספיק קטן כדי לאפשר התניידות בלי יותר מדי כאבי ראש ברחבי גוש דן הצפופה והפקוקה.

    לסיכום: הוא אומנם הוא לא מלהיב ולא מרגש בכלום, אבל לסמל על ההגה מתרגלים מהר ושטיקים עיצוביים יכולים לעצבן די מהר. הראב4 של טויוטה לא יגרום לי לחייך כל בוקר שאני רואה אותו בחניון אבל הוא יעשה את העבודה בצורה משכנעת, זולה ובלי לעשות לי כאב ראש. בסופו של דבר לאורך זמן אלה תכונות שחשובות לי יותר ממגבלות מעטפת הביצועים.

    טויוטה ראב4 2019

     

    תוצאות המדגם

    כמו שאתם בטח כבר מבינים, אנחנו יכולים להמשיך ככה עוד שבועיים בערך וגם אז כנראה שלא נסכים. אז בשלב הזה נעצור כדי לחסוך לכם את המשך השבוע ונסכם שהראב4 החדש של טויוטה הוא - באופן לא מאוד מפתיע - ראב4 של טויוטה. הוא לא מרגש, לא שובר מוסכמות, ולא מותח את הגבול. אבל הוא כן חבילה הגיונית מאוד (הגם שיקרה קצת), וכמו שהוא לא ירגש אתכם בפניות או במיאוצי רמזורים, הוא כנראה גם לא יאכזב אתכם יותר מדי בשום פרמטר.

    אז אם אתם מאלה שמעורבים רגשית עם הפרטנר הארבע-גלגלי שלכם, הראב4 הוא כנראה לא התשובה הנכונה, אבל אם מסלול בחירת המכונית שלכם דומה לזה של בחירת מקרר או טלוויזיה, אז אולי לא כדאי להתעלם ממנו. נו, נראה שיצא לנו קצת צרכני למרות הכל.

    יש לכם שאלות על טויוטה ראב4 החדש? רוצים לספר לנו מה דעתכם על הקוסנספט של ה"עימות"? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd