תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה אוקטביה
  • סקודה אוקטביה 2.0 ליטר - מבחן דרך

    סקודה אוקטביה

    האם 200 סמ"ק הם רק 200 סמ"ק? יצאנו לבדוק את סקודה אוקטביה שקיבלה מנוע 2.0 ליטר ותיבת הילוכים חדשה

    • 06-02-2019
    • מאת: מני רייף | צילום: מני רייף

    בימים אלו משלימה האוקטביה הותיקה את ריענון קו המנועים שלה (1.0 ליטר במקום 1.2 ו-1.5 במקום 1.4) עם הצטרפות מנוע ה-2.0 ליטר שמחליף את מנוע ה-1.8 וכמובן שהחלטנו שזה מצדיק בדיקה. המנוע המחודש הינו הגרסה העדכנית ביותר של מנוע EA888 הוותיק של הקונצרן ושמו EA888 G.3 B-CYCLE.

    סקודה אוקטביה 2.0 ליטר 2019

     

    What the F#CK is B-Cycle?

    האות B מציינת את שמו של מפתח המנוע, ד"ר ראלף בודאק (Ralph Budack) כהוקרה על פיתוח חטיבת הכח הזאת. המנוע מציע שני מצבי עבודה - מחזור אוטו (מחזור הפעולה הסטנדרטי של מנוע בנזין, 4 פעימות) וגירסה מעט שונה של פולקסווגן למחזור מילר הנקראת על שמו של ד"ר בודאק.

    תזכורת - מהו מחזור מילר? מאמר קצר וידידותי שכתב מיודענו דני ברודנר. כותרת המאמר אמנם מתייחסת למחזור אטקינסון, אך התיאור מתאר בפועל את אופן פעולתו של מחזור מילר, שהינו יישום פרקטי מוצלח המבוסס על עקרונות מחזור אטקינסון, בהתבסס על מנוע אוטו וניצול תזמון שסתומי היניקה.

    פולקסווגן אמנם פרצו את הדרך עם מנועי בנזין הזרקה ישירה מוגדשים, אך הפעם הם הלכו בעקבותיהם של אחרים - טויוטה ומאזדה היפניים, אשר משתמשים במנועים הפועלים לפי עקרון מחזור מילר זה מספר שנים (טויוטה בדגמים ההיברידיים שלה ומאזדה במנועי הסקיי אקטיב). למרות הבאז השיווקי של פולקסווגן, הם לא המציאו שום דבר חדש, אולם למען ההגינות, הם כן משלבים את עיקרון מחזור מילר לראשונה עם מגדש טורבו.

    סקודה אוקטביה 2.0 ליטר 2019

     

    אז איך זה עובד?

    בדומה לאופן הפעולה של מנוע הסקיי אקטיב של מאזדה, כאשר המנוע בסרק ו/או בעומס נמוך (שיוט למשל), המנוע עובד לפי אותו "B-Cycle", עקרון מחזור מילר בגרסת פולקסווגן - וכאשר המנוע פועל בעומס גבוה, הוא עובד לפי מחזור אוטו. להבדיל ממחזור מילר המקורי, במקום להשאיר את שסתום היניקה פתוח עד שהבוכנה משלימה עלייה של כ-20% במהלך הדחיסה, פולקסווגן מנצלים את השימוש במגדש הטורבו אשר מזרים את האוויר לבוכנה במהירות רבה יותר מאשר במנוע אטמוספרי ומקצרים את זמן פתיחת שסתום היניקה כך שהוא נסגר שהבוכנה משלימה כ-80% ממהלכה מטה במהלך פעימת היניקה.

    התהליך מגובה על-ידי מערכת תזמון שסתומים מתוחכמת וזריזה יותר מאשר בעבר, אשר מסוגלת לעבור ממצב "B-Cycle" להתנהלות קונבנציונלית יותר ברגע שבו הנהג סוחט את דוושת התאוצה והמנוע נדרש לספק כח מהיר וזמין.

    בזמן פעולת "B-Cycle" התוצאה דומה למנוע הפועל לפי עיקרון מחזור מילר - טווח הדחיסה נמוך מטווח ההתפשטות, מה שמעלה את נצילות ויעילות המנוע וכתוצאה מכך, צריכת הדלק יורדת לרמות האופייניות למנועי דיזל. רכיבים נוספים שהוחלפו הם השסתומים עצמם – אלה קטנים וקלים יותר כעת ולכן קל יותר להניע אותם במהירות. כמו כן, הבוכנות שונו כך שתא השריפה קטן יותר, מגדש הטורבו קטן יותר וכך יכול לספק פחות לחץ שזמין כבר מסל"ד נמוך יותר עם פחות השהיית טורבו. הזרקת הדלק מבוצעת בלחץ גבוה יותר (250 באר), וגם טבעות האטימה של הצילינדרים הוחלפו. נתון פחות צפוי אודות המערך החדש הזה הוא שימוש ביחס דחיסה גבוה יחסית למנוע טורבו-בנזין של 11.7:1 (להבדיל מ-9.6:1 במנוע הקודם).

    סקודה אוקטביה 2.0 ליטר 2019

     

    איך זה עובד במציאות?

    מרשים! בשיוט במהירות של 90 קמ"ש, ניתן לראות צריכת דלק רגעית של כ- 40 ק"מ לליטר. במהירות של 120 קמ"ש, הצריכה הרגעית היא כ-25 ק"מ לליטר (קריאת נתון הצריכה הרגעית של מחשב הרכב בזמן שבקרת שיוט פועלת). כאשר דורשים כוח, לחיצה על המצערת מעבירה את המנוע מיידית לעבוד במחזור אוטו, והמכונית מנפקת כח שופע המייצר תאוצות ביניים מרשימות ביותר. המנוע שקט וחלק ובשילוב עם תיבת ה-DSG היעילה, מתקבלת חבילת כח מלוטשת ורבת יכולת. לטענת פולקסווגן, תצרוכת הדלק המשולבת צפוייה להיות טובה יותר בכ-15% בהשוואה למנוע ה-2.0 הקודם - במסלול של כ-200 ק"מ זריזים למדי עם תוואי הררי ומפותל השגתי תצרוכת דלק משולבת של כ-14 ק"מ/ל' - למנוע עם ביצועים כאלה, זה ראוי לשבח.

    סקודה אוקטביה 2.0 ליטר 2019

     

    וחוץ מהמנוע?

    האוקטביה כאמור ממש לא צעירה, אך למרות גילה היא מוכיחה שכוחה עוד במותניה והיא עדיין אחת המשפחתיות הטובות בסגמנט (אם לא הטובה ביותר – אני לא מכיר משפחתית אחרת שמציעה חבילה שמתקרבת לזאת של האוקטביה). הגרסה עם מנוע ה-2.0 נבדלת מהדגמים ה"נחותים" יותר בתיבת ההילוכים – DSG7 בגרסת DQ380 בעלת 7 הילוכים ושני מצמדים רטובים, המיועדת לשימוש בשילוב עם מנועים עתירי מומנט (מעל 25.5 קג"מ). הבדל מהותי נוסף נמצא במתלים האחוריים שהינם  רב-חיבוריים  (לעומת קורת רוחב) מה שעוזר לספק נוחות נסיעה מצויינת, גם עם צמיגים בגודל 17 אינץ' וחתך 45.

    גרסה זאת משווקת רק ברמת הגימור Exclusive המאובזרת בנדיבות ומצויידת בין היתר בחבילת בטיחות מקורית (המייתרת התקנת צפצפה מקומית) וכוללת גם בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת מולטימדיה עם מסך מהטובים בסגמנט ותמיכה באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו.

    סקודה אוקטביה 2.0 ליטר 2019

    רכב המבחן כלל את חבילת ה-Premium שמוסיפה גג פנוראמי נפתח (עם וילון רשת דקיק שלא ברור איך ישפיע על חום תא הנוסעים בקיץ הישראלי) ופנסי לד. ברכב המבחן הותקנה ע"י היבואן אפליקציה מבוססת אנדרואיד הכוללת ווייז שפגמה במערכת המקורית (לאייפון שלי לקח זמן רב להתחבר וגם חוויתי ניתוקים) - אני לא מוצא שום סיבה להתקין אותה כאשר המערכת המקורית מציעה שיקוף לסמרטפון.

    איכות החומרים וההרכבה ללא דופי, לוח המחוונים עשוי כולו מחומר רך שמקרין איכות ולמרות העיצוב השמרני הוא יעיל מאד ומציע הנדסת אנוש מצויינת. המושבים נראים מעולה, משלבים עור ובד מיקרופייבר דמוי אלקנטרה, אך נוחות הישיבה במושבים הקדמיים הפתיעה לרעה. מעבר לעובדה שהם חסרי תמיכה, משהו דפוק בהם ארגונומית. אמנם נוחות מושבים היא מאד אינדיבידואלית, אך אני לא סובל מבעיות גב ולמרות שהמושב כלל גם כיוון תמיכה לגב התחתון, לא הצלחתי למצוא תנוחת ישיבה נוחה והגב התחתון סבל לאורך כל המבחן. מנסיוני בדגמים אחרים של הקונצרן, המושבים בד"כ נוחים עד נוחים מאד (למשל, גולף קומפורטליין). המושבים הללו הם פאול רציני והדבר היחיד שיכול להיחשב כדיל ברייקר (המושבים האחוריים לעומת זאת, נוחים מאד).

    המרווח טוב מאד, ומאחור יש די והותר מקום אם כי תעלת הכח ומבנה המושב לא מאפשרים לשלושה מבוגרים להסתדר בנוחות. תא המטען ע-נ-ק ושימושי מאד בזכות דלת תא המטען הגדולה שאני יכול להחנות בו את המכונית הפרטית שלי.

    סקודה אוקטביה 2.0 ליטר 2019

     

    סיכום

    האוקטביה בגרסה הזאת היא מכונית משפחתית מלוטשת ומאוד(!) מהירה. יחד עם זאת, אם חשבתם "וואלה, 55 כ"ס ו-0.7 שניות בלבד יותר ל-100 קמ"ש מאשר ה-RS, וכל הטוב הזה ב-80,000 ₪ פחות!" כדאי שתחשבו שוב. האוקטביה 2.0 מנפקת ביצועים מרשימים בהחלט, מציגה התנהגות כביש רבת יכולת, אך היא עדיין משפחתית סולידית. למרות ביצועיה המרשימים, אין בינה ובין מכונית ספורטיבית חצי דבר.

    לסיכום, למעט המושבים הקדמיים, מדובר במשפחתית מצויינת ואיכותית אשר מספקת חוויית נסיעה מעולה תוך הפגנת ביצועים חריגים מאד לסגמנט המשפחתיות ובמחיר הוגן.

     

    dddd