תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

המדריך המלא לקניית רכב חדש ומשומש

כל הטיפים שאתם צריכים כדי למזער את הסיכונים לקנות חתול בשק ולהגדיל את הסיכוי למצוא רכב שישרת אתכם היטב. וגם - מה לבדוק ברכב חדש, כיצד לנהל משא ומתן ועוד

  • 27-01-2019
  • מאת: מערכת CarsForum

לפני הכל, ביטוח:

לפני שאנחנו בכלל מתחילים במלאכת חיפוש הרכב, צריך לחשוב על עצמנו - על חיינו, בריאותנו, וחיי הסובבים אותנו (וגם על הכיס שלנו במקרה שחס וחלילה...). החלטתם איזה רכב אתם רוצים, בין אם זה בזכות היועץ האוטומטי שלנו, חברי הפורום, שירות הייעוץ האישי שלנו או סתם חבר או שכן שאמר לכם "תאמין לי, הכי טוב טויוזדה דגם סיטרנג'ו"? מצוין - התקשרו לסוכנות/חברת הביטוח שלכם ובקשו הצעת מחיר לפוליסה על סוג הרכב. בשלב זה לא תוכלו לקבל הצעה קונקרטית שכן חסרים פרטים כגון שנתון, רמת גימור או מספר רישוי, אבל תוכלו לקבל הערכה מקורבת. ההערכה הזו תוכל לעזור לכם להתכונן למחיר הביטוח, או אולי אפילו "להוריד" אתכם מהרכב בגלל עלויות גבוהות מדי.

עכשיו שאתם חמושים במידע הזה, אפשר להתחיל לחפש. 

 

רכב חדש:

ראשית, מאיפה קונים?

כולנו יודעים שיש סוכנויות של היבואן שמוכרות רכבים חדשים. אלה מתחלקות לסוכנויות ראשיות בבעלות היבואן ולסוכנויות משנה שהן למעשה זכיינים פרטיים שמוכרים את רכבי היבואן כסניף שלו. בשניהם נקנה את ישירות מהיבואן הרשמי וההבדל יתבטא אולי בכל מיני צ'ופרים שנצליח להוציא.

אחריהם יש את היבוא המקביל. פה מקבלים רכב שלפעמים לא זהה למפרט היבואן הרשמי. מדובר ביבואנים שקונים את הרכבים בחו"ל ומביאים לארץ. לא תמיד מאותה ארץ ייצור ולא תמיד באותו המפרט אז חשוב לבדוק שבאמת משווים בין אותם הרכבים.

הבאים בתור אלה רכבי ה "יד שניה 0 קילומטר". כאן מדובר ברכבים שהיבואן מכר לחברות הליסינג השונות שמוכרות אותו הלאה. הרכב הוא חדש לחלוטין, בדיוק כמו מהיבואן (לכן 0 קילומטר), אבל כבר עבר רישוי (לכן יד שניה). הפלוס בשיטת הרכישה הזו היא המחיר הנמוך, המינוס הוא שאתם היד השנייה כשהיד הראשונה היא חברה/ליסינג. לכן, אם הרכב ייגנב (חס וחלילה) או תמכרו אותו, מחיר המחירון שלו יהיה נמוך ב-13% ממחיר מחירון של רכב יד ראשונה זהה.

 

עכשיו, איך קונים?

1. איש המכירות לא חבר שלכם. הוא מייצג את החברה ולא אתכם. זכרו את זה במהלך המשא ומתן.

2. כל מה שמספרים לכם ואתם לא בטוחים לגביו - תתייעצו. בדיוק בשביל זה קיים פורום יעוץ עם הרבה אנשים טובים שישמחו לייעץ ולעזור.

3. לא להשאיר פרטים בסוכנות עד שאתם סגורים על מה שאתם רוצים. יחפרו לכם וישגעו אתכם בטלפון. ולא להשאיר מקדמה כדי "לשריין רכב כי עוד מעט נגמרים" אלא אם אתם בטוחים שזה הרכב שאתם רוצים. לתת כסף זה קל, לקבל אותו בחזרה - הרבה פחות.

4. אחרי שבוחרים דגם ורמת אבזור לבדוק מחירים גם ב-0 קילומטר וגם בסוכנויות משנה. לפעמים בסוכנויות משנה ניתן לקבל כל מיני צ'ופרים קטנים.

5. טרייד אין עולה לכם כסף. לא רק שקונים ממכם את הרכב מתחת למחיר השוק (לא כולם, אבל רובם) אלא אתם גם מאבדים הנחות שהייתם עשויים לקבל אם הייתם מבצעים "עסקת מזומן".

6. לא לוותר על נסיעת מבחן בדגם שאתם בחרתם. בין רמות גימור שונות יש גלגלים שונים ומושבים שונים שמשפיעים על הנוחות וחווית הנסיעה בכלל.

7. שימו לב שזמן המסירה נקוב בימי עבודה ולא בימים קלנדריים. 21 ימי עבודה (למשל) הם חודש ולא שלושה שבועות.

8. מזל טוב, חתמתם והזמנתם רכב חדש. עכשיו המתינו לקבלת מספר שלדה/מספר רישוי, עשו ביטוח והמתינו לקבלת הרכב.

 

מה בודקים במעמד המסירה?

1. בדקו שמספר השלדה, ומספר המנוע תואמים לרשיון.

2. עברו על רשימת האבזור ווודאו שהכל קיים לפי המפרט.

3. בדקו חיצונית שאין מכות, שפשופים ו/או תיקונים. את הבדיקה עושים באור ולא במקום סגור וחשוך. אם אתם לא רואים, אל תתביישו להדליק פנס.

4. קבלו הדרכה מקיפה על המערכות העיקריות. כדאי לבקש גם שיעזרו לכם לחבר את הדיבורית לטלפון כי לא תמיד זה טריביאלי. זכרו! אם אתם לא יודעים או מבינים משהו, שאלו! נציג המסירה לא יודע מה אתם לא יודעים, ולא תמיד הוא יעבור על כל הדברים שחשובים לכם.

5. עכשיו כשיצאתם עם הרכב החדש שלכם הדבר הראשון שעליכם לעשות זה להיכנס לתחנת הדלק הקרובה ולבדוק לחץ אויר בגלגלים. לרוב רכבים חדשים מגיעים עם לחץ אויר גבוה יותר מהנדרש.

6. לא לשכוח להתחדש ולהנות!

 

 

רכב משומש

קניית רכב משומש מתחלקת לשניים - רכישה מאדם פרטי או רכישה מחברה (טרייד אין, ליסינג, השכרה, מגרש פרטי). בשני המקרים צריך להיות זהירים הרבה יותר מאשר בקנית רכב חדש, כי מחירי רכבים משומשים אינם קבועים ויכולים להשתנות דרמטית בהתאם למצבו של הרכב. יחד עם זאת, כל אדם שמוכר רכב משומש, ינסה למקסם את מחיר המכירה כמובן, לכן צריך להגיע מוכנים, לכבד ולחשוד. כבר בשלב הזה נאמר לכם את הטיפ הכי חשוב - יש לכם חבר/ה קרוב/ה שמבינים במכוניות? התקשרו אליהם ובקשו עזרה. הניסיון שלנו מעיד שרוב האנשים שמבינים בתחום מסוים, ישמחו לעזור למישהו שאינו מבין בתחום.

 

 

קניה מחברה

חשוב לזכרו שלא כל הטרייד-אינים נולדו שווים. לא כל המגרשים מציעים את אותן מכוניות - חברות טרייד אין רשמיות של היבואנים יחזיקו מלאי עם הרבה מכוניות פרטיות שהגיעו אליהן כשבעליהן החליטו להחליף לרכב חדש. ישנן גם תוכניות "משומש מורשה" אצל חלק מהיבואנים (טויוטה סלקט או שברולט Certified לדוגמה), שמציעות את המכוניות המשומשות הטובות ביותר שיש להן, לעיתים הן גם מוכרות אותן עם הנחה.

1. חפשו, חפשו וחפשו עוד. מצאתם? המשיכו לחפש. ישנן עשרות חברות שמוכרות מכוניות משומשות, ויש סיכוי גבוה מאוד שתוכלו למצוא את אותו דגם אצל מספר חברות שונות. השוו מחירים, מספר ידיים וקילומטראז'.

2. התקשרו (או השאירו פרטים) לחברה כדי לקבל עוד מידע על המכונית.

3. קבעתם פגישה? הגיעו עם מספר הרישוי של המכונית אודותיה דיברתם. אל תתנו לאיש המכירות לנסות למכור לכם משהו "קצת אחר". זכרו - הוא משרת את החברה ולא אתכם.

4. אדם שאינו יודע את עבר מכוניתו, עתיד הוא לחזור על טעויות. בדקו את היסטוריית הטיפולים של המכונית.

5. אם הרכב אינו נמצא בסניף הנוכחי (מה שבאופן מחשיד קורה כמעט תמיד), תתבקשו לשלם מקדמה שתוחזר לכם. התעקשו לקבל אסמכתא כתובה שמאשרת שתקבלו את כספכם בחזרה ללא תנאי במידה ותחליטו שלא לרכוש את המכונית.

6. הרכב הגיע? גשו לבדוק אותו. בדקו את רשיון הרכב - מספר הבעלים הקודמים (00 משמעו יד ראשונה, 01 יד שניה וכן הלאה), מקוריות (השכרה/החכר משמעו ליסינג, השכרה משמעו השכרה) ואם הרכב פרטי, אז גם שם הבעלים. אם אתם לא מתביישים, אפשר להרים טלפון ולשאול אודות הרכב. הרכב הרי כבר נמכר ולבעלים הקודם אין אינטרס "לכסות" על החברה.

7. בדקו את מצב הרכב - שכבת אבק בריאה עשויה להעיד על רכב שעמד הרבה זמן. חפשו מכות או שריטות, פלסטיקים שבורים, בדקו אם כל הצמיגים (או לפחות זוג וזוג) מאותו דגם ותאריך ייצור, חפשו עדויות להזנחה או חיים קשים כמו ספי דלת (חצאיות) מעוכים, חורים או קרעים בריפוד.

8. בדקו את נוזל הקירור, וודאו שאין בו צבע של חלודה. בדקו את השמן וודאו שאין בוצה (חומר שנראה כמו טחינה ועשוי להעיד על מצב רעוע של המנוע). בדקו את מערכת החשמל והמיזוג - החלונות עובדים? המזגן מקרר (גם בחורף)? סיימתם? הנה עוד בדיקות פשוטות שכל אחד יכול לעשות.

9. קחו את הרכב לבדיקה במכון או במוסך מטעמכם(!!!). דו"חות בדיקה המוצגים ע"י החברות נראים תמיד נקיים באופן מחשיד למדי. קיבלתם את אותם תוצאות? בזבזתם כ-500 שקלים בסך הכל וקיבלתם ראש שקט ומכונית מצוינת.

10. בצעו נסיעת מבחן! נסיעת מבחן חשובה לא רק ברכב חדשה, אלא על אחת כמה וכמה גם ברכב משומש. חפשו רעשים חריגים, רעישות, נקישות או התנהגות מוזרה של תיבת ההילוכים, ההיגוי או מכלולים אחרים.

11. מצאתם? בדקתם? בחנתם? נהגתם? נהלו משא ומתן. רוב החברות יוכלו לתת הנחה או צ'ופר אחר כדי להמתיק את העסקה: טיפול חינם, כמה שטיפות או כל דבר אחר. השתמשו בריג'טקים שנמצאו בבדיקות או בנסיעת המבחן כקלף מיקוח ודאגו לקבל מסמך חתום שמאשר שהליקויים יתוקנו תוך זמן קצוב או לחלופין בקשו להפחית מהמחיר את עלות התיקונים.

12. לא קראתם? אל תחתמו! חתמתם בלי לקרוא? אל תתלוננו. קראו בקפידה את כתב האחריות, את התחייבויות החברה, ואת הדרישות מכם. החוזים וההסכמים של החברות מנוסחים ע"י עורכי דין מנוסים וממקצועיים שמצדדים בחברה ולא בכם.

13. הסכמתם על כל הסעיפים הקטנים? הרכב לטעמכם? קיבלתם עץ ריח ממותג? התקשרו לחברת הביטוח ובקשו להפעיל את הפוליסה. 

14. תתחדשו!

 

 

קניה מאדם פרטי.

1. איך מוצאים? המקום הראשון הוא כמובן לוחות המכירה, באתרים ייעודיים, בפורומים, ברשתות חברתיות ואפילו בעיתונים מודפסים.

2. הגדירו תקציב לחיפוש - רצוי להגדיר תקציב מעט גבוה מזה שאתם מוכנים להוציא כדי לא לפסול מודעות עם "מחיר גמיש".

3. אל תגדירו איזור. קניית רכב היא פעולה נדירה יחסית, ולא כדאי להגביל את עצמכם ולמנוע מעצמכם את האפשרות למצוא מכונית טובה או מתאימה יותר, רק כי לא הייתם מוכנים לנסוע קצת באוטובוס או ברכבת.

4. סננו פרטים חשודים. תמונות גנריות מהאינטרנט עשויות להצביע על רכב במצב לא טוב, מספר ידיים גבוה בתקופה קצרה יכול לרמוז לנו על רכב "לימון" שבעליו נפתרים ממנו מהר. עדיין לא בטוחים? כך (כנראה) תצליחו לא ליפול בפח.

5. אל תתפתו למילים יפות. כולם מוכרים בעקבות מעבר לחו"ל או קבלת רכב מהעבודה, כל המכוניות הן "במצב חדש", ובכולן הותקנו "כל התוספות". היצמדו לפרטים טכניים כמו יד (ולא בעלים קודמים), קילומטראז', האם קיימת היסטוריית טיפולים או דו"ח תביעות ביטוח. אל תתנו למוכר "למכור" לכם את המכונית. זכרו - כל אדם שמוכר מוצר, רוצה למכור אותו בסכום הגבוה ביותר האפשרי.

6. הזהרו מסוחרים במסווה של מוכרים פרטיים. שאלו שאלות "על הרכב" מבלי לציין את שם הרכב הספציפי, נסו לזהות ניסוחים מעורפלים או נסיון לבטל דברים חשובים כמו למשל "לא צריך היסטוריה, אני עושה את כל הטיפולים אצל חבר של אחי במזומן".

7. זכרו! ככל שתשקיעו במחקר לפני הקניה ובסינון מודעות, קח תבזבזו פחות זמן בנסיעות וביקור מכוניות שראויות לשמש בעיקר כעציצים.

8. נסו לקבוע פגישה בבוקר או אחר הצהריים, רצוי שהרכב יהיה קר כשתבדקו אותו.

9. בדקו את המוכר (כן, כן, המוכר) - התאימו את שמו בתעודת הזהות לשם ברשיון הרכב.

10. בקשו לראות את המסמכים של הרכב - תעודת ביטוח (כדי לקבל אומדן למחיר הביטוח), רישיון רכב בתוקף, היסטוריית טיפולים וקבלות על תיקונים אם היו, דו"ח תביעות ביטוח.

10. חפשו סימנים חשודים שהצליחו לעבור בשיחת הטלפון. תו סוחר על הרישיון הוא אקדח מעשן לסוחר רכב. אם הוא לא הזדהה ככזה, שקלו את צעדיכם.

11. בדקו את הרכב על פי אותם הקריטריונים כמו של מכונית שנקנית ממגרש. צמיגים, פלסיטיקים שבורים או יבשים, קרעים או חורים בריפוד, מכות פח ו/או שריטות, שמן, נוזל קירור, חשמל, מיזוג.

12. נסו, באמצעות פנס, לחפש סימני ריתוך או תיקונים באיזור הקורות בתא המנוע או ה"אמבטיה" (היכן שנמצא הגלגל הרזרבי) בתא המטען.

13. התניעו את הרכב. חפשו קשיים בהנעה או קולות חשודים שמגיעים מהמנוע בזמן שהוא עובד.

14. צאו לנסיעת מבחן וחפשו התנהגות או קולות חשודים. תיבת ההילוכים בועטת בהעברות? יש חריקות חזקות במעבר על פסי האטה? ההגה רועד במהירות גבוהה? הרכב מושך לאחד הכיוונים? כל אלה סימנים לתקלות, חלקן חמורות מאוד וחלקן ניתנות לתיקון בכמה מאות שקלים. אל תפסלו רכב על כל דבר, אבל תדעו לאן אתם נכנסים מבעוד מועד.

15. נסיעת המבחן הייתה לטעמכם? המוכר/ת אדיבים ונעימים ואתם מרגישים בטוחים שהם מספרים לכם את האמת? קחו את הרכב לבדיקה במכון. שם תקבלו טופס שיפרט את כל הבעיות שיש (וגם עשוי להראות בעיות שאינן קיימות, אבל לא נכנס לזה הפעם) והסבר מפורט מהבוחן על המשמעות של כל סעיף. הבוחן לא יגיד לכם האם לדעתו כדאי לכם לקנות את הרכב או לא. אסור לו.

16. קחו את הרכב, יחד עם הבדיקה, למוסך - שם תקבלו הערכת מחיר לתיקון הבעיות שעלו בבדיקה.

17. נהלו משא ומתן. טסט קרוב, צמיגים ישנים, טיפול מתקרב, מצב חיצוני שאינו תואם לגיל הרכב - כל אלה דברים שתוכלו למנף כדי להוריד את מחיר הרכב.

18. סיכמתם על מחיר? גשו לסניף הבנק שלכם ובקשו להנפיק צ'ק בנקאי על הסכום שהוסכם. שמרו עליו בינתיים.

19. גשו לסניף הדואר, בצעו העברת בעלות ולאחר מכן מיסרו את הצ'ק למוכר הרכב.

20. הפעילו את הביטוח ו...תתחדשו!

dddd