תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • יונדאי
  • יונדאי i30
  • יונדאי i30N בישראל - נהיגה ראשונה

    יונדאי i30

    "לא ראשונה מסוגה, כן אבן דרך משמעותית". גרסת הביצועים של יונדאי i30 נוחתת בארץ - נהיגה ראשונה שהשאירה הרבה שאלות ועוד יותר טעם של עוד

    • 22-01-2019
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

    ההשקה של יונדאי i30N בישראל הייתה - בלשון המעטה - מוזרה. היבואנית ערכה אותה במשך שני ימים צמודים כאשר בכל יום הגיעה קבוצה אחרת של עיתונאים לפגוש את ראשי כלמוביל, לשמוע מידע על המכונית ולדגום אותה בנסיעה קצרה. עבור סבב העיתונאים הראשון ההרגשה הייתה - כנראה - סטנדרטית. עבור הסבב השני, בו השתתפנו אנחנו, ההרגשה הייתה קצת פחות סטנדרטית. הודעה לעיתונות, עם המחירים והמפרטים המלאים של המכונית שוחררה בצהריי היום הראשון, והגענו להשקה כשלמעשה אנחנו יודעים על המכונית כמעט הכל. חברי הפורום שלנו כבר הספיקו לצבור שבעה עמודים של דיון עד לרגע כתיבת שורות אלו, אז אם גם אתם רוצים לדעת הכל לפני כולם, זה הזמן להירשם.

    אז את המחירים והמפרט אנחנו יודעים - גרסת ההאצ'בק תעלה 240 אלף שקלים והפאסטבק הנמוכה (2.8 ס"מ), הארוכה יותר (12 ס"מ) ובעלת תא המטען הגדול יותר (55 לליטר) תעלה עשרת אלפים שקלים נוספים.

    מה שעוד אנחנו יודעים, זה שלמרות כל ההייפ שסובב סביב המכונית הזו, ה-i30N היא לא הראשונה מסוגה. היא לא באמת משהו שיונדאי מעולם לא עשתה. למעשה, מתחילת שנות ה-90, אז פחות או יותר התחילה יונדאי לתכנן מכוניות בעצמה, אפשר להגיד שלא היה יום שבפורטפוליו של יונדאי לא הייתה מכונית ספורטיבית כזו או אחרת. החל מה"סקופה" (ספורטי וקופה במילה אחת) דרך הטיבורון (שנקראה "קופה" בישראל) וכלה בג'נסיס קופה והוולוסטר, תמיד הייתה ליונדאי לפחות מכונית מעניינת אחת. 

    יחד עם זאת, היא כן אבן דרך משמעותית מאוד. אף אחת מהמכוניות האלה, להוציא אולי הג'נסיס, לא הצהירה על רצון כל כך מובהק לערער כך את הקונצנזוס ולהיכנס לגוב האריות כשהיא לבושה חליפה מבייקון. אומץ. זו המילה. זה מה שהיה חסר ליונדאי עד עכשיו. מכוניות ספורטיביות ומעוצבות היו, אומץ - לא.

    יונדאי i30N

    רשימת האבזור של השתיים כמעט זהה, כאשר ההבדל היחיד שהצלחנו לזהות הוא כפתור הנעה שקיים בהאצ'בק ונעדר מהפאסטבק. חוץ מהפרט הזה, אבזור הנוחות של השתיים עשיר מאוד ואבזור הבטיחות האקטיבי סביר למדי כשהן מסתפקות בבלימת חירום, תיקון סטיה מנתיב ואורות גבוהים אוטומטים בלבד; ונעדרות ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. אבזור הנוחות הוא אחד המקיפים בקטגוריה, אם לא העשיר שבה, הוא כולל מושבי עור/אלקנטרה חשמליים, סאנרוף פנורמי כפול, חימום מושבים והגה, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. את המפרט המלא תוכלו לקרוא כאן.

    החלק המעניין ב-N הוא כמובן הכיול ויחידת ההנעה. הכיול שלה מציע אחד מתווכי הכוונון הרחבים ביותר בקטגוריה - עם אפשרות להתאים אישית לא פחות משבעה פרמטרים שונים בהם לא רק כיולי קשיחות המתלים ומשקל ההגה הרגילים, אלא גם אופי פעילות הדיפרנציאל המכאני, רמת הדיוק של מערכת התאמת הסל"ד בהורדת הילוך ועוד.

    יונדאי i30N

    יחידת ההנעה היא הבכירה מבין אלה המוצעות בעולם - מנוע 2.0 ליטר טורבו עם 275 כ"ס ו-36 קג"מ (עם אופציה להגיע למעל 38 בגדישת יתר) המשודך לתיבת הילוכים ידנית (בלבד) שמעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים דרך דיפרנציאל מכאני מוגבל החלקה. התוצאה היא 6.1 שניות למאה קמ"ש, 250 קמ"ש מרביים, וצריכת דלק ממוצעת של 14.1 ק"מ לליטר (12.8 ק"מ לליטר בפאסטבק).

    במסגרת ההשקה נהגנו מעט ב-i30N והרושם המיידי שמתקבל הוא של מכונית שהולכת לצד הספורטיבי יותר של הקטגוריה ושמה לעצמה על הכוונת דגמים כמו סיוויק טייפ R ורנו מגאן RS, הרבה פחות מדגמים "עגולים" יותר כמו גולף GTI. הביצועים מעולים, ההילוכים קרובים וקצרים, ידית ההילוכים קליקית וקופצת לתוך ההילוכים עם המון תחושה והמנוע רץ במעלה הסל"ד בלי שום קושי נשימה בסל"ד גבוה. את החוויה עוטפים שני דברים שלמרות שהם קטנים, מצליחים לתרום המון לתחושה הקרבית - נוריות העברת הילוכים (מה שנקרא Shift light) שאומרות מתי להחליף הילוך, ושני כפתורים בצבע תכלת על ההגה ששולטים על מצבי הנהיגה.

    למרבה הצער, בגלל אילוצים לוגיסטיים לא הצלחנו לקבל מספיק זמן מאחורי ההגה כדי לנתח כמו שצריך את ההתנהגות של ה-i30N, כך שזה דבר שיאלץ להמתין למבחן דרך מלא.

    יונדאי i30N

    ויחד עם זאת, ואולי דווקא בגלל ההתנסות הקצרה, ההשקה הזו השאירה הרבה שאלות - בעיקר בהקשר של המחיר. ה-i30N נכנסת לסביבה מאוד תחרותית של מכוניות מצוינות אחת-אחת שנאבקות על כספם על מעט מאוד לקוחות (מאות בודדות בשנה) ומתומחרות מאוד קרוב אחת לשניה. היונדאי נכנסת לזירה כשהיא יקרה יותר מרוב אותן מכוניות ומוצאת את עצמה בפוזיציה שהיא צריכה להצדיק את פער המחירים הזה מהשניה הראשונה במקום להתמקד בלהיות מכונית טובה וחלופה מעניינת למכוניות האחרות להן יש מוניטין ספורטיבי מוכח ועדת מעריצים.

    יבואנית יונדאי לא בונה על מכירה של מאות יחידות, ועל פניו נראה שגם עשרות בודדות של מסירות יספיקו לה כדי להשביע את הרעב למשהו אחר ומעניין. אבל מוקדם לדעת מה יעלה בגורלה של היונדאי כחול בייבי הזו, ונצטרך לחכות למבחן מקיף יותר ואולי אפילו שינוי אסטרטגיית תמחור.

    מה דעתכם על יונדאי i30N? יש לה סיכוי להצליח בארץ עם תיבת הילוכים ידנית ותג מחיר גבוה או שבתצורה הזו היא נידונה לכישלון? הצטרפו לדיון בפורום

    dddd