תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

דעה: הספין הירוק (עדכון: בוטל)

שבוע לפני הבחירות תתעדכן נוסחת המס הירוק ותייקר מכוניות היברידיות בעשרות אלפי שקלים. שבוע לפני הבחירות. בחירות...

  • 01-01-2019
  • מאת: פבל צ'רניצקי

עדכון: אני מוכרח להגיד שזה קרה מוקדם משחשבתי. הממשלה הודיעה כי "נעשתה טעות" והיא חוזרת בה מהנוסחה. נוסחה חדשה תפורסם בקרוב. מפתיע...

 

הכתבה המקורית

דעתי על המס הירוק, הנוסחה על-פיה מחושבות ההטבות הניתנות למכוניות שונות, היא בגדול חיובית. ואני חושב שהרעיון של עדכון הנוסחה פעם בשנתיים הוא נכון, הרי מכוניות הופכות פחות ופחות מזהמות כל הזמן, ולא ניתן לצפות שהממשלה רק תיתן עוד ועוד הטבות ללא הזזת הרף. ככל שיותר מכוניות הופכות יותר נקיות, כך גם הנוסחה צריכה להמשיך ולהיטיב רק עם הנקיות ביותר, ולא עם כולן. לא נכנס הפעם לתחשיבים, גם כי כבר עשינו את זה וגם כי זו לא מטרת הטקסט הזה.

כחלק מרפורמת המס הירוק, שהוחלה ב-2009, ניתנה הטבה זמנית למכוניות היברידיות ונטענות (פלאג-אין) בקבוצה זיהום 1 או 2. במקום לשלם מס של 83% כמו מכוניות רגילות ולקבל הטבה (בין 0 ל-16,500 ₪) בהתאם לקבוצה, הן תשלמנה מס "קבוע" של 30% ו-20% בהתאמה.

לפי הלו"ז שנקבע, המס הירוק צפוי להתעדכן בתחילת 2019, ואת זה כבר ידענו מראש, מזמן. וגם את העובדה שביום מן הימים, תבוטל הטבת המס למכוניות היברידיות.

 

עדכון המס וביטול ההטבה להיברידיות, לא היו אמורים להיות קשורים זה בזה. על פי התוכנית המקורית, הטבת המס למכוניות היברידיות ונטענות, הייתה אמורה להתבטל בספטמבר 2017. אלא שאז האריך שר האוצר (כמו כל שרי האוצר לפניו מאז שהוחלה רפורמת המס הירוק) את תוקף ההטבה עד לסוף 2019.

כאמור, עדכון המס הירוק קורה פעם בשנתיים, והיה אמור לקרות בתחילת 2019 (נדחה מאוחר יותר לתחילת מאי 2019) והטבת המס שתוקפה הוארך הייתה אמורה להתבטל בתחילת 2020. נוסחת המס הירוק המעודכנת היתה צריכה להתפרסם לפני חודשים, כדי לאפשר ליבואניות הרכב להתכונן לשינוי, ובמידת הצורך להזמין מכוניות לפני החלת הנוסחה המעודכנת. בנוסף, בכל שנה בה עודכן המס, ההתייקרויות היו זניחות למדי. 1000 שקל פה, 4000 שם. לא משהו שהדיר שינה מהציבור הישראלי.

 

אלא שאז, החלטנו שהולכים לבחירות באפריל.

נוסחת המס הירוק החדשה כאמור לא פורסמה עד אמש, וכעת עולה כי בעקבות העדכון שלה, תידחקנה חלק גדול מהמכוניות ההיברידיות אל מחוץ לקבוצות הזיהום שמעניקות להן את הטבת המס המופחת, ובכך יעלו מחיריהן בעשרות אלפי שקלים. לכאורה.

למה לכאורה? ובכן, כי המס כידוע מוטל על מחיר המכונית לפני רווח, ובהיעדר הנתון הזה, אי אפשר לדעת בוודאות כמה גדול יהיה השינוי בשיעור המיסוי.

על-פי הנוסחה החדשה, שוב - לכאורה - מכוניות דוגמת יונדאי איוניק, שהייתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל ב-2018; קיה נירו, טויוטה יאריס הייבריד ורבות אחרות שמאפשרות תחבורה חסכונית ובעיקר נגישה, תעלמנה מהמפה או תהפוכנה ליקרות במידה שתבטל על הסף את הכדאיות שלהן. מכוניות מזהמות במיוחד, הנמצאות בצד האדום של המס הירוק ולא מקבלות אף הטבה, כמובן שלא תינזקנה ומחיריהן לא יעלו.

 

אלא שעד אפריל, יש עוד כמה חודשים.

הסיבה הרשמית של מועד הפרסום והחריפות השינוי בנוסחה היא תקן ה-WLTP המחמיר יותר, שנכנס לפני מספר חודשים לתוקף ויהיה תקן מדידת צריכת הדלק הרשמית בשנים הבאות, אלא שתקן ה-WLTP ידוע כבר שנים, וכך גם מועד עדכון הנוסחה, מה שאומר שהגורמים הרלוונטיים יכלו להתכונן מבעוד מועד.

עיתוי פרסום הנוסחה החדשה, ועיתוי כניסת השינויים לתוקף, פשוט נוחים מדי, ועשויים - לכאורה - להעיד על מהלך מתוכנן מראש. פרסום נוסחה שתייקר מכוניות נגישות בעשרות אלפי שקלים, לא תפגע בשערה מראשיהן של מכוניות יקרות ומזהמות, ו"תדפוק" פעם נוספת את מעמד הביניים מבלי להפריע לשגרת יומם של העשירים.

החודשים שנותרו עד הבחירות יאפשרו למתמודדים "ללמוד" את הנושא, לחשוב על תגובה, לגבש תוכניות פעולה, ולהתחיל להוציא לפועל את המאבק לשינוי הנוסחה והורדת יוקר המחיה. עכשיו, כאשר כל עולם הרכב הישראל "נעמד על הרגליים האחוריות", כל שנותר לנו לעשות הוא לחכות לפוליטיקאי שיגיע ו"יחליט" "להילחם" ב"אי השיוויון" ו"יצליח, לאחר מאמצים רבים" "לבטל את הגזירה".

 

dddd