תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

אוטונומיה, בפשטות - כל הרמות בשפה יומיומית

ארגון SAE מפרסם טבלה פשוטה וברורה של הרמות השונות של הרכב האוטונומי. הכל החל מהתרעת סטיה מנתיב ועד מחסור מלא בהגה ודוושות

  • 13-12-2018
  • מאת: פבל צ'רניצקי

International SAE האמריקאי - או בשמו המלא "קהילת מהנדסי הרכב" הוא ארגון שאמנם הוקם בארצות הברית, אך פעיל ברחבי העולם. הוא מונה כיום כ-140 אלף חברים ועוסק, בין היתר, בסטנדרטיזציה של טכנולוגיות, מונחים וכדומה. אחד המונחים אותם הטמיע הארגון הוא שש רמות הרכב האוטונומי. כעת מפרסם הארגון טבלה מעודכנת ופשוטה, במילים שגם בני אדם רגילים כמוכם וכמונו יכולים להבין, שמסבירה בדיוק אילו פיצ'רים מכניסים רכב כזו או אחר לרמת אוטונומיה מסויימת ומה הדרישות מהרכב ומהאנשים שיושבים בו.

בנוסף לרמות עצמן, ישנה גם חלוקה גסה יותר לשתי קבוצות - רמות 0-2 שנחשבות למסייעות אך עדיין דורשות נהג, ורמות 3-5 בהן הנהג לא נחוץ ברוב הזמן או בכלל.

יש כמה נתונים מעניינים שעולים מהטבלה, שאולי לא ידעתם. אחד מהם הוא על פי הטבלה, כבר היום חלק מהרכבים שנמכרים בארץ, ואפילו לא בהכרח יקרים מאוד, כבר נכנסים לרמה 3, שדורשת מה שנקרא "סייען פקקים" שמסוגל גם לשמור על נתיב הנסיעה וגם על מרחק מהרכב שמלפנים. השני הוא שבניגוד למה שאנחנו נוטים לחשוב לפעמים - כנראה שמערכות אוטונומיות מלאות עדיין רחוקות יחסית, שכן הארגון אפילו לא יודע באיזה שם לקרוא להן.

במקום להתחיל לנסות ולהסביר במשפטים ופסקאות, תרגמנו עבורכם את הטבלה:
טבלת רמות אוטונומיה

רוצים לדבר על מכוניות אוטונומיות? יש לכם שאלה על אחת הרמות או שאתם חייבים לספר לנו על מכונית שראיתם שנוהגת לבד? הצטרפו לדיון בפורום

dddd