תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה סקאלה נחשפת - בארץ הקודש

    סקודה

    סקודה סקאלה, המשפחתית האצ'בק החדשה נחשפת, ועושה את זה לראשונה בהיסטוריה באירוע בישראל

    • 06-12-2018
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן, פבל צ'רניצקי

    אתם כנראה כבר ישנים עכשיו, ואני ממש יכול להבין אתכם, גשם, קר, מי רוצה להיות ער כרגע? אבל מה שאתם לא יודעים זה שבבוקר כשתקומו,  יהיה זה בוקר אחרי אחד האירועים המשמעותיים ביותר בתחום הרכב הישראלי. אתמול, ביום חמישי בערב, חשפה סקודה את הסקאלה החדשה שלה באירוע השקה היסטורי שנערך ממש כאן אצלנו בפתח תקווה (תל אביב, כך אומרים, הייתה מה שנקרא "Fully booked" בפסטיגלים).

    האירוע הזה חשוב מאוד פעמיים - פעם אחת בשביל מדינת ישראל, שקיבלה גושפנקא רשמית על היותה על מפת עולם הרכב העולמי, ופעם שניה עבור סקודה, שכן מדובר במכונית שרוצה להיות בסגמנט משפחתיות ההאצ'בק הקטנות את מה שהייתה האוקטביה עבור היצרנית בקרב המשפחתיות בגודל מלא, והסופרב בסגמנט המנהלים - כלומר להיות שחקנית מובילה שלא מפחדת להסתכל לבחורים הכי גדולים ומרושעים בשכונה בלבן של העין, ולא למצמץ.

    סקודה סקאלה

    הסיבה לקיום ההשקה בישראל היא שיתוף הפעולה שנרקם לאחרונה בין סקודה ליבואנית שלה בישראל, צ'מפיון מוטורס, במסגרתו השתיים פתחו חממת סטארטאפים בתחום האוטו-טק שעוזרת לקדם את תחום הנהיגה האוטונומית כמו שרק סטארטאפים ישראליים יודעים. ואם אנחנו כבר טופחים לעצמנו על השכם הלאומית, אז נגיד באותה נשימה שסקודה היא לא הראשונה - סיאט כבר הקימה חממה דומה, גם היא בשיתוף עם צ'מפיון.

    אבל מספיק עלינו, בואו נדבר על המכונית. הסקלאה החדשה היא במידה מסוימת היורשת הרוחנית של האפיד ספייסבק, שהייתה גרסה מעט יותר מהוקצעת ואיכותית של הראפיד סדאן (ליפטבק, אבל מי סופר) שקיבל השכן שלכם בליסינג. יחד עם זאת, היא זונחת לחלוטין את מתכון הלואו-קוסט של אותה הראפיד והולכת על כל הקופה, עם חומרים איכותיים, אבזור נוחות ובטיחות מהשורה הראשונה ואפילו מרווח שלא נופל מזה של פולקסווגן גולף או סיאט לאון. בכלל, כל הרעיון של הסקאלה הוא שהעולם יוכל להגיד את  השם שלה באותה נשימה עם השתיים הללו, ושהיא תהיה שווה להן.

    סקודה סקאלה

    אבל רצון לחוד ומציאות לחוד, וסקודה לא הלכה לגמרי עד הסוף - במקום להשתמש בפלטורמת ה-MQB ה"רגילה" בה משתמשות הלאון והגולף (וה-A3, והאוקטביה, והקארוק, והטיגואן ועוד רשימה בלתי נגמרת של מכוניות) הסקאלה עושה שימוש בגרסה מוארכת של פלטפורמת ה-MQB A0, בה משתמשות האיביזה והפולו החדשות.

    מה הסיבה, אם כך, לשימוש בפלטפורמה הקטנה יותר? שאלה טובה, ששאלנו גורם ביצרנית. התשובה הייתה כי פלטפורמת ה-MQB ה"מלאה" לא התאימה לאופי שסקודה רצו לשוות לסקאלה, מכונית הרי מורכבת מהרבה מאוד דברים על פי אותו גורם "זה לא רק לקבל פלטפורמה ומנועים, להדביק על זה את העיצוב שלנו ויאללה לשוק, בחרנו מהמדף דברים שהיו קיימים, ואחרי שלקחנו את מה שהיינו צריכים ראינו שגרסה מוארכת של הפלטפורמה הזו תהיה הדרך הכי נכונה לבחור. היינו צריכים לבחור בפלטפורמה שתדע לקבל את המנועים שבחרנו, את כיול המתלים שרצינו, ואפילו היינו צריכים לפתח דברים מאפס כי הם לא היו קיימים על המדף".

    סקודה סקאלה

    התוצאה בפועל היא שסקודה הצליחה להסוות את קוטנה של הפלטפורמה היטב - אורך בסיס הגלגלים 265 ס"מ - ארוך ב-3 ס"מ מזה של פיג'ו 308, זהה ליונדאי i30 וקצר ב-5 ס"מ מהונדה סיוויק, והמרווח במושב האחורי של הסקאלה אכן מצויין, עם די והותר מקום לשני מבוגרים לשבת אחד מאחורי השני. גם מבחינת הרוחב הצליחה סקודה ליישר קו עם (כמעט) כל המתחרות שלה עם רוחב של 179 ס"מ - זהה ליונדאי ולהונדה, וצר רק בס"מ אחד מהפיג'ו. תא המטען גם הוא, כצפוי מסקודה, ענק, עם נפח של 467 ליטר.

    סקודה סקאלה

    השלב הבא בהשגת דריסת הרגל בקטגוריה הכי תחרותית בשוק הרכב הייתה הטכנולוגיה, וסקודה העמיסה אותה לתוך הסקאלה מלוא החופן - מערכות בטיחות מלאות, מערכת מולטימדיה עם מסך 10 אינץ' ותמיכה בשיקוף אלחוטי באמצעות אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, פנסי לד מלאים, בקרת שיוט אדפטיבית, ואפילו לוח מחוונים דיגיטלי, כזה שאפילו לאוקטביה אין.

    היצע המנועים בשלב הראשון יכלול שלושה מנועי בנזין - 1.0 ליטר עם 95 ו-115 כ"ס ו-1.5 עם 150 כ"ס, כאשר הראשון ישודך לתיבת הילוכים ידנית בלבד והשניים האחרים יקבלו תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמדים כאופציה. לצידו יהיו מנוע 1.6 ליטר דיזל עם 115 כ"ס ומנוע גפ"מ בנפח 1.0 ליטר עם 90 כ"ס כאן תיבת ההילוכים תהיה ידנית עם שישה הילוכים והדיזל יוכל גם הוא לקבל כפולת מצמד עם שבעה יחסי העברה.

    סקודה סקאלה

    באירוע ההשקה הצלחנו לפלס דרך בין מאות האנשים שהתגודדו סביב המכוניות ואכן התחושה היא של מכונית משפחתית מודרנית פר-אקסלנס, מאוד רחוק ממה שהייתה הראפיד והרבה יותר קרובה לגולף וללאון החדשות שנפגוש בתחילת השנה הבאה. איכות החומרים גבוהה, המושבים מעולים (ולא סתם יפים כמו בראפיד ספייסבק), הרזולוציה במסך המולטימדיה גבוהה, דלת תא המטען נפתחת חשמלית ואפילו שקעי ה-USB הם מדגם Type-C החדש. אבל זה סתם מעצבן, כי עכשיו כ-ו-ל-נ-ו נצטרך ללכת לקנות כבלים חדשים במיוחד בשבילה.

    סקודה סקאלה

    סקודה סקאלה צפויה להתחיל להופיע בסוכניות באירופה ברבעון השני של 2019, ואם לשפוט על פי החשיבות שהרעיפו הקודקודים של סקודה על ישראל, אפשר להמר על כך שאנחנו נהיה בין השווקים הראשונים לקבל אותה. אילו רק צ'מפיון יצליחו לתמחר אותה יותר קרוב לסביבת המחירים של הלאון מאשר לזו של האוקטביה או הגולף, יש סיכוי לא רע בכלל שאנחנו נראה ממנה הרבה מאוד.

    יש לכם שאלות על סקודה סקאלה? רוצים לספר לנו מה דעתכם עליה? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd