תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

רנגלר, פנדה מתרסקים והמכוניות הכי מסוכנות בישראל

לרגל הכשלון המפואר של ג'יפ רנגלר ופיאט פנדה החלטנו לבדוק מי הן המכוניות הכי פחות בטיחותיות שנמכרות בישראל

  • 06-12-2018
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

אתמול פרסם ארגון EuroNCAP סבב מבחנים חדש, שהצליח הפעם לעשות לא מעט הדים. נתחיל עם הציונים שכבר הפכו לעניין שבשגרה ולא הפתיעו אף אחד - וולוו S60 ו-V60 (סטיישן) - חמישה כוכבים; פיג'ו 508 - חמישה כוכבים; יונדאי סנטה פה - חמישה כוכבים, אאודי Q3 וגם במוו X5, גם הם חמישה כוכבים.

ואז הגענו לפיאט פנדה, שאצלנו אמנם כבר לא נמכרת, אך עברה מתיחת פנים לרגל 2018 ולכן נאלצה לעבור את המבחן שוב, שהמשיכה את המסורת ה"מפוארת" של הפונטו של שנה שעברה וקטפה גם היא אפס כוכבים. אין ספק שמדובר בציון נורא ואיום, שנמוך בהגנה על מבוגרים (45%) אפילו מזה של הפונטו (51%) ולמעשה הנמוך ביותר שקיבל רכב כלשהו מאז הלנצ'יה אפסילון ב-2015 (ממש לא הולך להם, שם בקונצרן), והציון על הגנה על ילדים (16%) הוא לא רק הנמוך ביותר מאז שהארגון החל לתת ציונים באחוזים, אלא שאפילו כשהארגון העניק ציונים בכוכבים לקטגוריות אף מכונית לא קיבלה ציון מקביל (כוכב אחד או אפס).

וזה לא טוב, לא טוב בכלל. אבל בואו לא נשכח שאנחנו מדברים על מכונית שנמכרת ללא שום שינויים מבניים או בטיחותיים כבר קרוב לעשור, שהוא העשור שראה את אחת הקפיצות הכי משמעותית בבטיחות בהיסטוריה של כלי הרכב הממונעים. רק לשם השוואה, אותה פנדה בדיוק קיבלה בשנת 2011 כשהושקה ארבעה כוכבים שלמים עם 82% בהגנה על מבוגרים ו-63% בהגנה על ילדים. את הדו"ח המלא תמצאו כאן.

הרנגלר, מאידך, הוא סיפור קשה הרבה יותר. הוא רכב חדש לחלוטין. הפלטפורמה חדשה, המרכב חדש, מערכות הבטיחות (שלא נבחנו ולכן נפגע חלק מהציון) חדשות, הפגושים, מכסה המנוע, הדלתות והקורות - כולם חדשים. לכן המקרה הזה, בו מקבל הרנגלר כוכב אחד בודד, הוא חמור הרבה יותר.

בדו"ח המלא של המבחן מציין הארגון כי קורה A וגם איזור הדוושות נפגעו בצורה שרומזת כי הן "לא יוכלו לעמוד בעומסים שיופעלו עליהן במהירויות גבוהות מזו בה בוצע המבחן (64 קמ"ש)". יחד עם הנזק למרכב, הקריאות מהחזה של בובת הריסוק שישבה במושב הנהג בריסוק בחפיפה של 40% (המדמה תאונה חזיתית של נהג-נהג) הגדירו את רמת ההגנה על חזהו של הנהג כ"חלשה" (השניה הנמוכה ביותר מתוך חמש). חמורים אף יותר מזה היו הנתונים שסיפקה הבובה ה"בוגרת" שישבה במושב האחורי בריסוק בחפיפה מלאה (המדמה תאונה עם קיר) - הגנה דלה על החזה (הרמה הנמוכה ביותר). את הדו"ח המלא תמצאו כאן.

הדו"ח ממשיך עם ביקורת על ההגנה על ילדים בפגיעה צידית, עם הגנה גבולית (שלישית מתוך חמש) על ראשו של הילד שיושב בצד הנפגע, הגנה דלה על הולכי רגל כמעט בכל חלקי מכסה המנוע והשמשה, ומחסור חמור במערכות בטיחות אקטיביות, פרמטר אחד שדווקא לא רלוונטי לשתיים משלוש רמות הגימור הנמכרות אצלנו.

סוזוקי איגניס 2017 מבחן ריסוק

 

לרגל פרסום שני הציונים הקשים הללו, החלטנו לבדוק מי הן המכוניות (והיבואנים) שקיבלו את הציונים הגרועים ביותר (כוכבים, הגנה על מבוגרים) במבחן הריסוק של Euro NCAP ועדיין נמכרות היום (6.12.2018) בישראל ללא שינויים מאז המבחן האחרון. קבענו רף עליו של שלושה כוכבים וציון הגנה על מבוגרים של 75% ופחות, וכדי להתאים לכך שהמבחן הולך ומחמיר עם השנים, ב-2016 ומוקדם יותר הוספנו גם מכוניות שקיבלו ציון של 75-80 אחוזים וארבעה כוכבים.

*קחו בחשבון כי עשויים להיות הבדלים כאלה ואחרים בין הדגמים שנבחנו לבין אלו שנמכרים ו/או שהדגמים עברו שינויים אך היבואניות לא הודיעו על כך. אי לכך, יש לבדוק כל מקרה לגופו.

2018:
ג'יפ רנגלר - כוכב אחד, 50%
סוזוקי ג'ימני (צפוי להגיע בקרוב) - שלושה כוכבים, 73% (הג'ימני שנמכר היום לא נבחן מעולם)

2017:
שברולט ספארק (המכונית שנבחנה הייתה אופל קארל התאומה, שאינה מיובאת לישראל עקב ציון הבטיחות) - שלושה כוכבים, 61%
פיאט 500 - שלושה כוכבים, 66%
DS3 - שלושה כוכבים, 69%
MG ZS - שלושה כוכבים, 71%
דאצ'יה דאסטר - שלושה כוכבים, 71%
פורד מוסטאנג (נמכרת ביבוא מקביל) - שני כוכבים (שלושה כשנבחנה מחדש עם מע' בטיחות), 72% (בשני המבחנים)
אלפא רומיאו ג'ולייטה - שלושה כוכבים, 72%
טויוטה אייגו - שלושה כוכבים, 74%
פיאט דובלו - שלושה כוכבים 75%

2016:
סוזוקי איגניס - שלושה כוכבים, 79%
סוזוקי באלנו - שלושה כוכבים, 80%

2015:
רנו טראפיק - שלושה כוכבים, 52%
ניסאן נבארה - ארבעה כוכבים, 79%

2014:
סיטרואן ברלינגו/פיג'ו פרטנר - שלושה כוכבים, 56% (*הברלינגו קיבל לאחרונה מערכות בטיחות אקטיביות)
דאצ'יה לוגאן MCV - שלושה כוכבים, 57%
סוזוקי סלריו - שלושה כוכבים, 61%
MG3 - שלושה כוכבים, 69%
רנו טווינגו - ארבעה כוכבים, 78%
קיה סול - ארבעה כוכבים, 75%
סמארט פורפור - ארבעה כוכבים, 78%
אופל קורסה - ארבעה כוכבים, 79%

2013:
דאצ'יה סנדרו, ארבעה כוכבים, 80%

2012:
דאצ'יה לודג'י - שלושה כוכבים, 72%

ברשימת היבואנים, "מובילה" קרסו (רנו, דאצ'יה) עם לא משבעה דגמים מהרשימה, שמהווים מעט פחות מחצי מכלל הדגמים שנמכרים (15). אחריה - בתיקו עם ארבעה דגמים לכל אחת - מכשירי תנועה (סוזוקי, מתוך 7), סמל"ת (פיאט, ג'יפ, מתוך 8) ולובינסקי (פיג'ו, MG, סיטרואן, DS, מתוך 19) .

לרשימת התוצאות המלאה באתר euroNCAP לחצו כאן (ניתן למיין את הרשימה לפי כל אחד מהפרמטרים שנבחנו).

 

dddd